Вправа для використання у 6 класі при вивченні теми «Чи відповідаємо ми за тих, кого приручили?»

Вправа для використання у 6 класі при вивченні теми «Чи відповідаємо ми за тих, кого приручили?» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Зоря Юлія Миколаївна, завідувачка навчально-тренінгового центру КНЗ “Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради”.

Мета вправи/заняття: Формувати ключові компетентності: вміння вчитися; бережливе ставлення до природи, людей, самого себе; конструктивне розв’язання конфліктів, досягнення консенсусу, вміння відповідати за наслідки вчинків; поважати думку кожного члена групи, вміти вислухати інших, зв’язно і у логічній послідовності висловлювати власну думку, дотримуючись норм культури мовлення; здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; вміння знаходити, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою. Формувати предметні компетентності: вчити аналізувати медіатекст, виділяти основні проблеми, підняті автором у медіатворі. Розвивати зацікавленість учнів до екранних медіа, творчу уяву, аналітичне і критичне мислення, художній смак. Виховувати духовно-етичну особистість, яка вміє співчувати, поважати, піклуватися про інших та є відповідальною.

Короткий опис вправи, анотація: перегляд та обговорення фільму С. Ростоцького «Білий Бім Чорне вухо» з метою формування уявлень про справжні життєві цінності та розвитку основ медіаграмотності в учнівської молоді

Час необхідний на виконання вправи: 2-2,5 год.

Застосування вправи: позаурочна, гурткова робота

Необхідне обладнання/матеріали: телевізор або комп’ютер або ноутбук, колонки, WIFI або підключення до мережі інтернет.

Форма/метод роботи: засідання кіноклубу «Горизонт духовності». Перегляд та обговорення фільму С. Ростоцького «Білий Бім Чорне вухо»

Детальний опис вправи:

Хід заняття

1. Вступне слово вчителя. Сьогодні ми переглянемо і обговоримо фільм «Білий Бім Чорне вухо». У титрах до фільму «Білий Бім Чорне вухо» написано: жанр драма, фільм про тварин, екранізація однойменної повісті Г.М. Троєпольського «Білий Бім Чорне вухо» (кіностудія ім. Горького 1977г.). Сам письменник так визначив призначення свого твору: «У моїй книзі єдина мета – говорити про доброту, довіру, щирість, відданість».

Так як фільм має 2 серії, першу серію діти дивились вдома, а другу – колективний перегляд у кіноклубі.

2. Установча вступна бесіда педагога: запрошення до діалогу, мотивація, постановка проблеми, завдань, мобілізація уваги.

– Що вам відомо про жанр драми з уроків літератури?

– Які фільми про тварин ви можете назвати. (“Бетховен”, “Дорога додому”, «Хатіко: найвірніший друг» та ін.)

3. Історія створення фільму «Білий Бім Чорне вухо»

У 1971 році вийшла в світ книга воронезького письменника Г.М.Троєпольського, в якій він розповів сентиментальну історію відданого господареві пса, що несподівано попав в біду. Відразу після першої публікації вона стала, як зараз прийнято говорити, бестселером. І нею зацікавився режисер Станіслав Ростоцький, що зняв на той час такі відомі кінострічки, як «Справа була в Пенькові», «Доживемо до понеділка», «А зірки тут тихі». Станіслав Йосифович сам написав сценарій по книзі і незабаром приступив до зйомок.

4. Запрошення до роздуму:

Учням роздається картки із запитаннями та завданнями за змістом фільму:

  1. Чому Іван Іванович жив один? 
  2. Чим Бім відрізнявся від інших цуценят?
  3. Чому Іван Іванович вибрав саме Біма?
  4. Опишите емоції, міміку Івана Івановича до появи Біма в його житті і після.
Іван Іванович До появи Біма Після появи Біма
Емоції    
Міміка    
  1. Назвіть друзів Біма. Чим кожен з них допомагає Біму?
Ім’я Вид допомоги
Емоції  
Міміка  
  1. Які люди зустрічалися на шляху Біма?
  2.  Чому деякі герої злилися на Біма і гарячилися?
  3. Чому фільм закінчився саме так?
  4. Чи залишився Іван Іванович одиноким в кінці фільму?

Свої відповіді, думки, почуття, асоціації учні фіксують в особистому «Щоденнику глядача», який заповнюється по ходу перегляду медіатвору у школі і вдома. 

  1. Робота в групах: спільна підготовка виступу, що представляє думку групи і доводить, що ця позиція відображає головну ідею, важливе у фільмі. Група може користуватись будь-яким доступним джерелам інформації і використовувати власний життєвий досвід учасників. Виступ має містити переконливу аргументацію думки групи про найважливішу проблему підняту у кінострічці.
  2. Виступи груп. Повідомлення, запитання від аудиторії і відповіді групи на них.

7.Оцінка виступів учасників груп шляхом голосування з використанням кольорових карток. Проводиться відразу після завершення виступу кожної групи.  Голосують всі учасники інших груп.

Значення карток:

Червоні – «категорично не приймаю думки і почуття, висловлені у виступі, вважаю, що важливіше в фільмі інше».

Жовті – «деякі думки мені близькі, з окремими думками готовий погодитися, але у мене є серйозні заперечення».

Зелені – «виступ мені цікавий, переконливий, готовий підтримати цю точку зору і в чомусь змінити власну думку».

  1. Підсумок.

Якби зі мною поруч був Бім, вберіг би я його?

Це питання адресоване особисто кожному з нас. Подумайте і чесно дайте відповідь собі на це нелегке запитання.

Це про кожного з нас сказав Г. Троєпольський: «Адже доки вони (люди) квапляться по вулицях міста, їх ледве можна помітити, відрізнити в натовпі один від одного. Але як тільки на їх дорозі з’являється Бім, їх  ніби можна перевірити, побачити кожного окремо».

Пам’ятник Біму у Воронежі не має ні постаменту, ні фундаменту, − собака просто стоїть на мостовій. Не дивлячись на це, довкола нього збирається величезна кількість дітей і дорослих для того, щоб підійти до собаки, обійняти його, погладити по голові і сфотографуватися. Для абсолютної схожості з собакою Г. Троєпольського, літературного героя виготовили з неіржавіючої сталі з приробленим бронзовим вухом. Металевий пес сидить у позі, в якій зазвичай добрі, розумні і вірні собаки чекають господаря, що відійшов на певний час.

Очікувані результати: заняття покликане створити ситуацію спільного переживання при колективному перегляді медіатвору; сприяти створенню умов для формування умінь визначати головну ідею, що лежить в основі фільму, обговорення моральних аспектів поведінки героїв фільму; розвитку здатності учнів орієнтуватися в інформаційному просторі, критично мислити, володіти і оперувати інформацією, формулювати і висловлювати власні думки, розвивати творчу уяву, художній смак та зацікавленість учнів до екранних медіа.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

  1. Виконати творче завдання: сфотографувати та/або зняти відеоролик про домашнього улюбленця.
  2. Відвідати віртуальну екскурсію кіностудією імені Горького за посиланням https://gorkyfilm.ru/exhibition/
  3. Пройдіть тест за результатами перегляду фільму. У кожному питанні лише 1 правильна відповідь:
  4. Яке запитання непокоїло Івана Івановича, коли він став хазяїном Біма?

1) чи буде Бім хорошим мисливцем;

2) дадуть чи не дадуть родовідне свідоцтво;

3) чи візьме він участь у змаганнях;

4) чи зможе він продати Біма, як породистого сетера;

5) чи буде Бім відомим собакою

  1. У скільки років Бім став чудовим мисливським собакою?

1) у 2 роки;

2) у 2,5 роки;

3) близько 3 років;

4) у 3 роки;

5) Бім так і не став мисливським собакою

  1. Від кого або від чого Бім завжди ховався у куток?

1) від сусідки;

2) від свого хазяїна;

3) від своєї тіні;

4) від сонця;

5) від місяця

  1. Чий слід привів Біма до вокзалу, а потім до потягу?

1) слід Івана Івановича;

2) слід недруга Івана Івановича;

3) слід Степанівни;

4) слід Толика;

5) слід Даші

  1. Коли Бім вперше заплакав?

1) коли він потрапив лапою в лещата на залізничній колії;

2) коли Іван Іванович надіслав для нього чистий аркуш;

3) коли його вдарив Сірий;
4) коли Толик обізвав його занудою і нездарою;

5) коли він побачив Іван Івановича у лікарні

  1. Чому Сірий зняв табличку з Біма?

1) він не любив собак і хотів позбутися від Біма, видавши його за бездомного собаку;

2) він хотів вбити Біма;

3) він збирав колекцію табличок;

4) він зробив це тому, що був заклятим ворогом Івана Івановича;

5) він крав металеві дрібнички і продавав

  1. Як Бім потрапив у село?

1) він побіг за потягом;

2) його відвів у село Толик, бо там жила його бабуся;

3) його продали на базарі;

4) він пішов за Кудлаткою;

5) його продав шофер автобуса

  1. Де знайшли Біма?

1) у Степанівни;

2) у ветеринарному пункті;

3) на карантинній дільниці;

4) у тітки;

5) на смітнику

  1. Скільки років було Біму, коли його не стало?

1) 2 роки;

2) 2,5 роки;

3) 3 роки;

4) 3,5 роки;

5) 4 роки

  1. Як назвали малого цуцика, якого Іван Іванович придбав «на двох» собі й Толикові?

1) Мисливець;

2) Бім;

3) Ровер;

4) Чорновух;

5) Біловух

Використані джерела:

  1. Троєпольський Г.   Білий Бім Чорне вухо : повість / Г. Троєпольський;  з рос. пер. В. Білова ; обкл. та іл. В. Дунаєвої. — Київ : Школа, 2008. — 255 с. : іл. — (Дитячий світовий бестселер).
  2. Білий Бім Чорне вухо = Белый Бим Черное ухо: за однойменною повістю Г. Троєпольського: в 2-х сер. / реж. С. Ростоцький, опер. В. Шумський,  комп. А. Петров, в ролях В. Тихонов, В. Володимирова, М. Дадико, І. Рижков та ін. — [Кіностудія ім. Горького, 1976]
  3. 1 сер.: [Електрон. файл:  1 год. 30 хв.]. — Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=p_Y_48eFy4Y
  4. 2 сер.: [Електрон. файл:  1 год. 22 хв. 28 с.]. — Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=56_of4CU58o

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *