Вправа для використання на уроці української мови у 6 класі при вивченні теми «Орфографія. Правопис складних слів разом і через дефіс, написання слів з пів-; правопис складноскорочених слів» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Кузнєцова Анастасія Миколаївна, старший викладач кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
Мета вправи/заняття: засвоєння нововведень до Українського правопису (2019) шляхом інтеграції навичок інфомедійної грамотності.
Короткий опис вправи, анотація:
- робота в групах: аналіз запропонованої інфографіки про основні зміни до Українського правопису-2019; визначення фактів / суджень / фейків; зіставлення з текстом правопису;
- виготовлення власного медіапродукту “Пишу правильно” (будь-яка візуалізація).
Час необхідний на виконання вправи: 25-30 хвилин.
Застосування вправи: вивчення орфографічних норм сучасної української мови, розвиток навичок інфомедійної грамотності, інтеграція ІМГ і мовно-літературної освітньої галузі.
Необхідне обладнання/матеріали: текст Українського правопису (К.: Наукова думка, 2019); роздруковані інфографіки (одна на групу) «Що змінилося в українському правописі» [4]; аркуші для створення медіапродукту (А 3 або А 4), фломастери, кольоровий папір, ножиці, клей.
Форма/метод роботи: робота в групах / дослідницький (спостереження й аналіз мовного матеріалу), практично-продуктивний.
Детальний опис вправи:
“Правописні ревізори”
- Учні об'єднуються в групи по 5-6 осіб.
- У групі аналізують запропоновану інфографіку про основні зміни до Українського правопису-2019, користуючись текстом останньої редакції правопису: з'ясовують, що є фактом, судженням, фейком.
- Визначають (якщо є) інші види помилок (лексичні, граматичні, стилістичні).
- Презентують свою роботу класу.
- Виносять рішення правописних ревізорів: інфографіка рекомендована / не рекомендована для вивчення чинного правопису / рекомендована за умови незначних виправлень.
- Створюють свій медіапродукт “Пишу правильно” – візуалізовані в будь-який спосіб основні зміни до Українського правопису–2019 (інфографіки, схеми, таблиці, ребуси, хмари слів тощо).
- Разом з учителем доходять висновку про небезпеку “готової” інформації з інтернету, важливість користуватися кількома джерелами, уміння працювати з першоджерелом.
Очікувані результати:
Українська мова:
- узагальнення і систематизація знань учнів з орфографії (правила написання складних слів, орфографічна помилка);
- розширення словникового запасу слів;
- уміння працювати з Українським правописом;
- виховання шанобливого ставлення до української мови, бажання вдосконалювати культуру усного й писемного мовлення;
Інфомедійна грамотність:
- розвиток навичок критичного мислення, уваги, спостережливості;
- критичне ставлення до інформації з різних джерел;
- уміння аналізувати та інтерпретувати медіатекст;
- уміння трансформувати вербальний текст у медіатекст (інфографіка, хмара слів)
- потреба в критичному сприйнятті інформації.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
«Продуктивні три “З”» (вільний мікрофон або запис на стікерах)
- Запам’ятали
- З’ясували
- Захотіли
Використані джерела:
- Рекомендації до Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів. – Режим доступу: https://cutt.ly/QxFDPVy
- Українська мова 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти): для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/exHRLiD.
- Український правопис. – К.: НВП “Видавництво “Наукова думка” НАН України, 2019. –391 с.
- Що змінилося в українському правописі [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://zn.ua/img/forall/u/0/-1/users/Jun2019/231743.jpg