Вправа для використання на уроці української літератури у 6 класі при вивченні календарно-обрядових пісень, пісень зимового циклу, “Щедрик, щедрик, щедрівочка” є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Горбач Марина Олександрівна, вчителька української мови та літератури Краматорського закладу загальної середньої освіти №22 з профільним навчанням імені Миколи Миколайовича Крупченка Краматорської міської ради Донецької області.
Мета: формувати в учнів уміння працювати з різними видами інформації та звичку критично аналізувати медіатекст; розвивати критичне мислення учнів, навички знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати інформацію, перетворювати її з однієї знакової системи в іншу, уміння бачити символічні образи під час роботи з візуальною інформацією; виховувати усвідомлення значущості ролі й місця української культури в загальноєвропейському та світовому мистецтві.
Короткий опис вправи, анотація: під час виконання вправи учні переконуються в тому, що візуальна інформація не завжди відповідає образам, створеним уявою під час «сліпого прослуховування» твору, що може впливати як на сприйняття самого твору, так на емоції й дії глядача.
Час необхідний на виконання вправи: 25 хвилин
Застосування вправи: розвиток медіакомпетентності учнів.
Необхідне обладнання/матеріали:
- повідомлення учнів «Цікаві факти про «Щедрик» – легендарну українську композицію»;
- проєктор, екран;
- відео;
- роздаткові картки роздаткові картки.Завантажено: 83, розмір: 943.3 KB, дата: 26 Кві. 2021
Форми роботи:
- колективна робота;
- індивідуальна робота;
- робота в малих групах.
Методи роботи:
- експеримент;
- дослідження;
- дискусія.
Детальний опис вправи:
- Повідомлення учнів «Цікаві факти про «Щедрик» – легендарну українську композицію».
- Експеримент:
- об’єднати учнів у дві групи – «глядачі» та «слухачі»;
- прослуховування (для «слухачів», які повернуті спиною до екрана) і перегляд зі звуком (для «глядачів») відео
- обмін думками з приводу почутого та побаченого.
(Враження «слухачів» дуже відрізняються від вражень тих, хто слухав та дивився відео. До того ж, емоції «глядачів» досить неоднозначні. Це пояснюється запропонованою візуалізацією твору.)
- Повторний колективний перегляд відео.
- Обговорення:
- чи готовий хтось із «слухачів» змінити свою думку про твір «Щедрик»? Чому?
- перегляд відео покращує чи погіршує сприйняття «Щедрика» – однієї з найпопулярніших у світі новорічної та різдвяної пісні?
(Думки учнів розходяться. Діти відзначають, що це зумовлено несподіваною, можливо, навіть не зовсім доречною для такого тексту візуалізацією.)
- Дослідження «Як відео може змінювати ставлення до твору?»
Робота в парах.
З переглянутого відео вибрати «кадри» (роздаткові картки), розподіливши їх у дві групи:
- ті, які викликають позитивні емоції;
- ті, які викликають негативні емоції.
Пояснити свій вибір.
(Аргументуючи власний вибір, учні звертають увагу на зорові о́брази, які впливають на формування ставлення до твору та на емоції: позитивні – кадри 1, 4, 6 та ін. (ластівка, дзвіночок, діти, розваги, Різдво, вертеп, ангел, різдвяна зірка, український орнамент, вишивка та ін.); негативні – кадри 3, 5, 7 та ін. (злочинці, заборона, зброя, вибухівка, кулі та ін.). Крім того, варто попрацювати з «кадрами», які містять суперечності: 2, 3 та ін.)
- Висновок.
Завжди необхідно уважно аналізувати зміст відео й обов’язково звертати увагу на те:
- Яку інформацію має зображення?
- До кого вона спрямована?
- Якою є інформація у відео – нейтральна чи емоційно забарвлена?
- Чи може ця інформація закликати до дії (позитивної або негативної)?
Очікувані результати: удосконалення вмінь учнів критично мислити стосовно медіатекстів, критично сприймати візуальну інформацію.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: відповіді учнів на питання:
- Що сподобалося під час виконання вправи?
- Чи стануть нам у пригоді знання й уміння, отримані під час виконання вправи?
Використані джерела:
- Медіаосвіта та медіа грамотність: підручник / Ред. – упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; за науковою редакцією В. В. Різуна. – Київ: Центр вільної преси, 2012. – 352 с
- Практичний посібник з медіаграмотності для мультиплікаторів / За загал. ред. В. Ф. Іванова. – Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2019. – 100 с.
- https://www.youtube.com/watch?v=dg1eMpFfexk