Вправа для використання на уроці української літератури у 6 класі при вивченні календарно-обрядових пісень, пісень зимового циклу, "Щедрик, щедрик, щедрівочка" є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Горбач Марина Олександрівна, вчителька української мови та літератури Краматорського закладу загальної середньої освіти №22 з профільним навчанням імені Миколи Миколайовича Крупченка Краматорської міської ради Донецької області.
Мета: формувати в учнів уміння працювати з різними видами інформації та звичку критично аналізувати медіатекст; розвивати критичне мислення учнів, навички знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати інформацію, перетворювати її з однієї знакової системи в іншу, уміння бачити символічні образи під час роботи з візуальною інформацією; виховувати усвідомлення значущості ролі й місця української культури в загальноєвропейському та світовому мистецтві.
Короткий опис вправи, анотація: під час виконання вправи учні переконуються в тому, що візуальна інформація не завжди відповідає образам, створеним уявою під час «сліпого прослуховування» твору, що може впливати як на сприйняття самого твору, так на емоції й дії глядача.
Час необхідний на виконання вправи: 25 хвилин
Застосування вправи: розвиток медіакомпетентності учнів.
Необхідне обладнання/матеріали:
Форми роботи:
Методи роботи:
Детальний опис вправи:
(Враження «слухачів» дуже відрізняються від вражень тих, хто слухав та дивився відео. До того ж, емоції «глядачів» досить неоднозначні. Це пояснюється запропонованою візуалізацією твору.)
(Думки учнів розходяться. Діти відзначають, що це зумовлено несподіваною, можливо, навіть не зовсім доречною для такого тексту візуалізацією.)
Робота в парах.
З переглянутого відео вибрати «кадри» (роздаткові картки), розподіливши їх у дві групи:
Пояснити свій вибір.
(Аргументуючи власний вибір, учні звертають увагу на зорові о́брази, які впливають на формування ставлення до твору та на емоції: позитивні – кадри 1, 4, 6 та ін. (ластівка, дзвіночок, діти, розваги, Різдво, вертеп, ангел, різдвяна зірка, український орнамент, вишивка та ін.); негативні – кадри 3, 5, 7 та ін. (злочинці, заборона, зброя, вибухівка, кулі та ін.). Крім того, варто попрацювати з «кадрами», які містять суперечності: 2, 3 та ін.)
Завжди необхідно уважно аналізувати зміст відео й обов’язково звертати увагу на те:
Очікувані результати: удосконалення вмінь учнів критично мислити стосовно медіатекстів, критично сприймати візуальну інформацію.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: відповіді учнів на питання:
Використані джерела: