info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Вправа для використання на уроці української літератури у 6 класі при вивченні календарно-обрядових пісень, пісень зимового циклу, "Щедрик, щедрик, щедрівочка"

Вправа для використання на уроці української літератури у 6 класі при вивченні календарно-обрядових пісень, пісень зимового циклу, "Щедрик, щедрик, щедрівочка" є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Горбач Марина Олександрівна, вчителька української мови та літератури Краматорського закладу загальної середньої освіти №22 з профільним навчанням імені Миколи Миколайовича Крупченка Краматорської міської ради Донецької області. 

Мета: формувати в учнів уміння працювати з різними видами інформації та звичку критично аналізувати медіатекст; розвивати критичне мислення учнів, навички знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати інформацію, перетворювати її з однієї знакової системи в іншу, уміння бачити символічні образи під час роботи з візуальною інформацією; виховувати усвідомлення значущості ролі й місця української культури в загальноєвропейському та світовому мистецтві.

Короткий опис вправи, анотація: під час виконання вправи учні переконуються в тому, що візуальна інформація не завжди відповідає образам, створеним уявою під час «сліпого прослуховування» твору, що може впливати як на сприйняття самого твору, так на емоції й дії глядача.

Час необхідний на виконання вправи: 25 хвилин

Застосування вправи: розвиток медіакомпетентності учнів.

Необхідне обладнання/матеріали:

  • повідомлення учнів «Цікаві факти про «Щедрик» – легендарну українську композицію»;
  • проєктор, екран;
  • відео; 
  • роздаткові картки
    роздаткові картки.
    Завантажено: 124, розмір: 943.3 KB, дата: 26 Кві. 2021

Форми роботи:

  • колективна робота;
  • індивідуальна робота;
  • робота в малих групах.

Методи роботи:

  • експеримент;
  • дослідження;
  • дискусія.

Детальний опис вправи:

  1. Повідомлення учнів «Цікаві факти про «Щедрик» – легендарну українську композицію».
  2. Експеримент:
  • об’єднати учнів у дві групи – «глядачі» та «слухачі»;
  • прослуховування (для «слухачів», які повернуті спиною до екрана) і перегляд зі звуком (для «глядачів») відео

     

  • обмін думками з приводу почутого та побаченого.

(Враження «слухачів» дуже відрізняються від вражень тих, хто слухав та дивився відео. До того ж, емоції «глядачів» досить неоднозначні. Це пояснюється запропонованою візуалізацією твору.)

  1. Повторний колективний перегляд відео.
  2. Обговорення:
  • чи готовий хтось із «слухачів» змінити свою думку про твір «Щедрик»? Чому?
  • перегляд відео покращує чи погіршує сприйняття «Щедрика»  – однієї з найпопулярніших у світі новорічної та різдвяної пісні?

(Думки учнів розходяться.   Діти відзначають, що це зумовлено несподіваною, можливо, навіть не зовсім доречною для такого тексту візуалізацією.)

  1. Дослідження «Як відео може змінювати ставлення до твору?»

Робота в парах.

З переглянутого відео вибрати «кадри» (роздаткові картки), розподіливши їх у дві групи:

  • ті, які викликають позитивні емоції;
  • ті, які викликають негативні емоції.

Пояснити свій вибір.

(Аргументуючи власний вибір, учні звертають увагу на зорові о́брази, які впливають на формування ставлення до твору та на емоції: позитивні – кадри 1, 4, 6 та ін. (ластівка, дзвіночок, діти, розваги, Різдво, вертеп, ангел, різдвяна зірка, український орнамент, вишивка та ін.); негативні – кадри 3, 5, 7 та ін. (злочинці, заборона, зброя, вибухівка, кулі та ін.). Крім того, варто попрацювати з «кадрами», які містять суперечності: 2, 3 та ін.)

  1. Висновок.

Завжди необхідно уважно аналізувати зміст відео й обов’язково звертати увагу на те:

  • Яку інформацію має зображення?
  • До кого вона спрямована?
  • Якою є інформація у відео – нейтральна чи емоційно забарвлена?
  • Чи може ця інформація закликати до дії (позитивної або негативної)?

Очікувані результати: удосконалення вмінь учнів критично мислити стосовно медіатекстів, критично сприймати візуальну інформацію.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: відповіді учнів на питання:

  • Що сподобалося під час виконання вправи?
  • Чи стануть нам у пригоді знання й уміння, отримані під час виконання вправи? 

Використані джерела:

  1. Медіаосвіта та медіа грамотність: підручник / Ред. – упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; за науковою редакцією В. В. Різуна. – Київ: Центр вільної преси, 2012. – 352 с
  2. Практичний посібник з медіаграмотності для мультиплікаторів / За загал. ред. В. Ф. Іванова. – Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2019. –  100 с.
  3. https://www.youtube.com/watch?v=dg1eMpFfexk
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram