Вправа для використання на уроці української літератури у 5 класі при вивченні теми «Іван Франко. "Фарбований Лис". Біографія письменника. І. Франко – казкар (збірка "Коли ще звірі говорили")» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторки: Микитенко Вікторія Олександрівна, заступник директора з виховної роботи, вчителька української літератури спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №152 з поглибленим вивченням англійської мови Десняньского району міста Києва; Кожухівська Ірина Володимирівна, педагог-організатор, вчителька української літератури спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №152 з поглибленим вивченням англійської мови Десняньского району міста Києва
Мета вправи: формування критичного ставлення до інформації з різних джерел; використання різних видів сприймання текстів/медіатекстів для пошуку, обробки, аналізу та відбору інформації.
Короткий опис вправи, анотація: Запропонована вправа спрямована на формування умінь працювати з різними джерелами інформації та перевіряти їх. Учням демонструються слайди з елементами публікацій на різних сайтах, які містять різну інформацію щодо одного й того ж факту з біографії письменника. За допомогою навідних запитань, вчитель дає змогу учням самостійно дійти висновку щодо достовірності інформації на слайдах.
Час необхідний на виконання вправи: 5-7 хвилин.
Застосування вправи: вправу бажано виконувати під час перебігу навчальної гри: клас ділиться на дві команди, обираються капітани команд, зазначаються назви, гасла. Напередодні потрібно дати учням завдання підготувати питання щодо біографії письменника й відповіді на них. Команди по-черзі ставлять один одному запитання. Перемагає та команда, яка матиме більше правильних відповідей.
Можливо, описане у вправі питання виникне спонтанно, тоді, на нашу думку, доречно одразу виконати вправу. Якщо ж такого питання невиникло, вчителю бажано самому спрямувати гру на виконання цього завдання.
Необхідне обладнання/матеріали: інтерактивна дошка, комп’ютер.
Форма роботи: навчальна гра.
Детальний опис вправи:
Ознайомтесь із наведеними фактами із біографії Івана Франка, особливу увагу зверніть на джерела інформації.
*Українська Вікіпе́дія — українськомовний розділ Вікіпедії, багатомовного інтернет-проєкту зі створення вікі-енциклопедії, яку може редагувати кожний охочий користувач інтернету.
https://dzerkalo.media/news/tsikavi-fakti-pro-ivana-franka-yaki-vi-ne-znali
https://nlu.org.ua/vustavki.php?id=483
То де ж правда? Як нам дізнатися, скільки мов знав письменник?
Тут стане в пригоді джерело інформації. Поміркуйте, чи можна вважати достовірною інформацію, наведену у першому джерелі? Відповідь обґрунтуйте.
Зверніть увагу, що редагувати документи в Українській Вікіпе́дії може кожен охочий користувач інтернету. Така інформація підходить для формування загального враження про що-небудь, а з конкретною метою – її варто перевіряти.
Поміркуйте, чи можна вважати достовірною інформацію, наведену у другому джерелі? Відповідь обґрунтуйте.
Зверніть увагу, така інформація є авторською, адже у будь-якої статті є автор. Це не означає, що вона є недостовірною, але її теж потрібно перевіряти.
Поміркуйте, чи можна вважати достовірною інформацію, наведену у третьому джерелі? Відповідь обґрунтуйте.
Зверніть увагу на назву установи вгорі сторінки. Це – Національна бібліотека України імені Ярослава Мудрого, тобто офіційне джерело інформації, якому можна довіряти. До речі, тепер ми знаємо, що Вікіпедія у цьому випадку не помилилась.
Зробіть висновки щодо пошуку інформації. Чи потрібно перевіряти джерела, з яких її отримали? Як це можна зробити? На що варто звертати увагу?
*Методичний коментар. Ідея вправи виникла під час уроку:
Тема. Іван Франко. «Фарбований Лис». Дитинство письменника. І.Франко – казкар (збірка «Коли ще звірі говорили»).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: навчальна гра з елементами випереджальних та інтерактивних технологій
Факт із біографії письменника, що викликав найбільше суперечок між дітьми й став основою для поданої вправи.
Очікувані результати:
Учні вмітимуть аналізувати різні джерела інформації;
матимуть загальне уявлення щодо необхідності перевіряти достовірність отриманої інформації;
зможуть розмежовувати надійні й ненадійні джерела інформації.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: якщо такі ігри проводити із класом систематично, то гра протікає жваво, а на виконання подібних до описаної вправ витрачається менше часу.
Використані джерела: