Вправа для використання на уроці основ здоров’я у 5 класі при вивченні теми «Що я знаю про туберкульоз?» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Бондаренко Світлана Леонідівна, вчителька хімії та основ здоров’я Комунального закладу освіти “Навчально-виховний комплекс №122 “загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад” Дніпровської міської ради.
Мета вправи/заняття:
- систематизувати і закріпити первинні знання, які учні отримали під час вивчення матеріалу про туберкульоз, шляхи його розповсюдження та методи профілактики;
- візуалізувати інформацію про туберкульоз у більш наочний спосіб (за допомогою «хмарок слів»);
- розвивати в учнів критичне мислення;
- формувати мотивації дбайливого ставлення до свого життя і здоров’я;
- виховувати в учнів взаємоповагу і творче співробітництво у процесі групової роботи.
Короткий опис вправи, анотація:
Запропонована вправа сприяє підвищенню візуального та аудіального рівня сприйняття учнями навчального матеріалу та швидкому запам’ятовуванню інформації. На основі вивчених навчальних текстів про туберкульоз створені «Хмари слів», які містять у собі як візуальну інформацію (форма, об’єкт хмари), так і смислове навантаження – сам текст.
«Хмара слів» — це ідеальний інтерактивний інструмент, який дозволяє використовувати різні комбінації навчальних дій.
Час необхідний на виконання вправи: до 15 хв.
Застосування вправи: Дану вправу можна використовувати на етапі закріплення знань і навіть під час вивчення нового матеріалу. Все залежить від того, яку поставити мету і як сформулювати завдання учням.
Необхідне обладнання/матеріали: малюнки «хмари слів» для кожної групи, підручник, аркуші паперу, маркери.
Форма/метод роботи: метод графічної систематизації – «хмари слів», створених за допомогою веб-сервісу Wordart.com.
Детальний опис вправи:
На основі вивчених навчальних текстів про туберкульоз (Т.Є.Бойченко, С.В.Василенко, Основи здоров’я, 5 кл., стор. 115-117) створені словникові «хмари». «Хмари слів» містять у собі як візуальну інформацію (форма, об’єкт хмари), так і смислове навантаження – сам текст (додаток 1).
Учні класу об’єднані у шість груп за кольором геометричних фігур.
Кожній групі за виданим медіатекстом необхідно:
- визначити головне словосполучення, тобто яка частина інформації про туберкульоз видана групі у вигляді «хмари слів»;
- вибрати слова, вирази, що стосуються визначеного питання, і в якому саме контексті використовувалися слова з «хмари»;
- знайти помилкові вирази, що не відповідають інформації групи, та пропущені;
- скласти розповідь-інформацію, використовуючи якомога більше слів з «хмари», записати схематично на аркуші;
- захист групи: кожний учасник групи має сказати хоча б одне речення щодо визначеного контексту.
Таким чином, «хмарки слів» допоможуть учням систематизувати та засвоїти знання про збудника туберкульозу, шляхи зараження, умови розвитку та симптоми захворювання, заходи профілактики, а також запам’ятати, що туберкульоз – соціально небезпечна інфекційна хвороба.
Очікувані результати: Означена вправа дозволяє збільшити швидкість та якість сприйняття, розуміння та засвоєння знань, якості викладання предмета.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Учні висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази:
- Сьогодні я дізнався…
- Було цікаво…
- Було складно…
- Я навчився…
- Я зміг…
Використані джерела:
- Створення та ідеї використання хмарин слів на уроках біології / Т. Позднякова, В. Тимчина, Н. Тимчина // Нова педагогічна думка. – 2019. – № 1. – С. 49-54. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2019_1_13
- Використання хмари слів на уроках природознавства [Електронний ресурс] https://urok.osvita.ua/materials/nature/72758/
- https://wordart.com/[Електронний ресурс]
- Основи здоров’я, 5 кл.: підруч. для закл. заг. серед. освіти/ Т.Є.Бойченко, С.В.Василенко- Київ: Генеза, 2018.