info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Вправа для використання на уроці основ здоров'я у 5 класі при вивченні теми «Що я знаю про туберкульоз?»

Вправа для використання на уроці основ здоров'я у 5 класі при вивченні теми «Що я знаю про туберкульоз?» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Бондаренко Світлана Леонідівна, вчителька хімії та основ здоров'я Комунального закладу освіти "Навчально-виховний комплекс №122 "загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад" Дніпровської міської ради. 

Мета вправи/заняття:

  • систематизувати і закріпити первинні знання, які учні отримали під час вивчення матеріалу про туберкульоз, шляхи його розповсюдження та методи профілактики;
  • візуалізувати інформацію про туберкульоз у більш наочний спосіб (за допомогою «хмарок слів»);
  • розвивати в учнів критичне мислення;
  • формувати мотивації дбайливого ставлення до свого життя і здоров’я;
  • виховувати в учнів взаємоповагу і творче співробітництво у процесі групової роботи.

Короткий опис вправи, анотація:

Запропонована вправа сприяє підвищенню  візуального та аудіального рівня сприйняття учнями навчального матеріалу та швидкому запам'ятовуванню інформації. На основі вивчених навчальних текстів про туберкульоз створені «Хмари слів», які містять у собі як візуальну інформацію (форма, об’єкт хмари), так і смислове навантаження – сам текст.

 «Хмара слів» — це ідеальний інтерактивний інструмент, який дозволяє використовувати різні комбінації навчальних дій.

Час необхідний на виконання вправи: до 15 хв.

Застосування вправи: Дану вправу можна використовувати  на етапі закріплення знань і навіть під час вивчення нового матеріалу. Все залежить від того, яку поставити мету і як сформулювати завдання учням.

Необхідне обладнання/матеріали: малюнки «хмари слів» для кожної групи, підручник, аркуші паперу, маркери.

Форма/метод роботи: метод графічної систематизації – «хмари слів», створених за допомогою веб-сервісу Wordart.com.

Детальний опис вправи:

На основі вивчених навчальних текстів про туберкульоз (Т.Є.Бойченко, С.В.Василенко, Основи здоров’я, 5 кл., стор. 115-117) створені словникові «хмари». «Хмари слів» містять у собі як візуальну інформацію (форма, об’єкт хмари), так і смислове навантаження – сам текст (додаток 1).

Учні класу об’єднані у шість груп за кольором геометричних фігур.

Кожній групі за виданим медіатекстом необхідно:

  • визначити головне словосполучення, тобто яка частина інформації про туберкульоз видана групі у вигляді «хмари слів»;
  • вибрати слова, вирази, що стосуються визначеного питання, і в якому саме контексті використовувалися слова з «хмари»;
  • знайти помилкові вирази, що не відповідають інформації групи, та пропущені;
  • скласти розповідь-інформацію, використовуючи якомога більше слів з «хмари», записати схематично на аркуші;
  • захист групи: кожний учасник групи має сказати хоча б одне речення щодо визначеного контексту.

Таким чином, «хмарки слів» допоможуть учням систематизувати та засвоїти знання про збудника туберкульозу, шляхи зараження, умови розвитку та симптоми захворювання, заходи профілактики, а також запам’ятати, що туберкульоз – соціально небезпечна інфекційна хвороба.

Очікувані результати: Означена вправа дозволяє збільшити швидкість та якість сприйняття, розуміння та засвоєння знань, якості викладання предмета.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Учні висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази:

  • Сьогодні я дізнався…
  • Було цікаво…
  • Було складно…
  • Я навчився…
  • Я зміг…

Використані джерела:

  1. Створення та ідеї використання хмарин слів на уроках біології / Т. Позднякова, В. Тимчина, Н. Тимчина // Нова педагогічна думка. - 2019. - № 1. - С. 49-54. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2019_1_13
  2. Використання хмари слів на уроках природознавства [Електронний ресурс] https://urok.osvita.ua/materials/nature/72758/
  3. https://wordart.com/[Електронний ресурс]
  4. Основи здоров’я, 5 кл.: підруч. для закл. заг. серед. освіти/ Т.Є.Бойченко, С.В.Василенко- Київ: Генеза, 2018.
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram