Вправа для використання на уроці основ здоров’я у 5-6 класі при вивченні теми «ФАКТИ І ФЕЙКИ ПРО COVID-19»

Вправа для використання на уроці основ здоров’я у 5-6 класі при вивченні теми «Факти і фейки про COVID-19» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Позднякова Тетяна Євгенівна, старший викладач кафедри природничо-математичної освіти Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.

Мета вправи/заняття:

  • формувати правильне уявлення про хворобу;
  • вчитися критично оцінювати достовірність і надійність інформації щодо поширення коронавірусної інфекції з різних джерел;
  • використовувати інформаційні й комунікаційні технології та цифрові пристрої для доступу до інформації;
  • розпізнавати факти й фейки щодо COVID-19 в інформаційних джерелах;
  • порівнювати інформацію з різних джерел;
  • вчити учнів співпрацювати за допомогою інтерактивної онлайн-дошки Padlet;

Короткий опис вправи, анотація:

Від медіа, соцмереж, знайомих можна почути досить багато різноманітної інформації щодо COVID-19. Часто інформації так багато, що вже складно розібратися, що є правдою, а що вигадкою у поширенні, перебігу, лікуванні даного захворювання. Запропонована  вправа створить можливість більше дізнатися про хворобу, навчить учнів критично мислити, аналізувати, розпізнавати, де правдива інформація, а де – ні.

На інтерактивній дошці Padlet, хаотично розташовані нотатки із варіантами правдивої і фейкової інформації щодо COVID-19. Учням необхідно впорядкувати нотатки. Для цього (подібно до ментальної карти) поєднати за допомогою стрілок правдиву інформацію із нотаткою під назвою «факт», а хибну –  із нотаткою «фейк». Можна також об’єднати учнів у дві групи, кожна з яких буде шукати або нотатки з фактами, або з фейками. По завершенню роботи також варто запропонувати учням стати дописувачами нотаток на дошці, тобто створити від себе повідомлення правдивого або хибного змісту (можна зафарбовувати іншим кольором допис аби він відрізнявся від початкового змісту). Можливі також і інші варіанти роботи з нотатками даної дошки.

Час необхідний на виконання вправи: 20-30 хв.

Застосування вправи: вправу можна запропонувати як на звичайному уроці з використанням гаджетів (зручно перейти на інтерактивну дошку за QR-кодом); дистанційно, а також як домашнє завдання.

Це можуть бути  уроки предмету основ здоров’я. Наприклад, за програмою, теми у які можна інтегрувати дану вправу: Соціальна небезпека інфекційних захворювань, Життя і здоров’я людини, Ризики і небезпеки, Профілактика інфекційних та неінфекційних захворювань тощо.

Необхідне обладнання/матеріали: гаджети, доступ до мережі Інтернет, інтерактивна онлайн-дошка Padlet.

Форма/метод роботи: інтерактивна взаємодія через онлайн-дошку.

Детальний опис вправи:

На початку проведення вправи варто актуалізувати знання учнів щодо розуміння понять «факти» і «фейки», важливість першоджерел у перевірці правдивості інформації, зокрема як висвітлено зміст проблеми (COVID-19) на сайтах: Міністерства охорони здоров’я України (https://moz.gov.ua/), Центру громадського здоров’я МОЗ України (https://phc.org.ua/), Всесвітньої організації охорони здоров’я  (World Health Organization) (https://www.who.int/).

На інтерактивній онлайн-дошці Padlet з назвою ФАКТИ І ФЕЙКИ ПРО COVID-19 виділено дві нотатки «ФАКТ» (зеленого кольору) та «ФЕЙК» (червоного кольору). Решта нотаток несуть певну інформацію, яку слід перевірити аби зробити висновки щодо правдивості або її хибності.

За допомогою стрілок (подібно до ментальної карти) слід об’єднати правдиву інформацію із нотаткою «факт» і хибну інформацію – із нотаткою «фейк».

Або так:

Крім того нотатки можна зафарбовувати (наприклад фейкові – червоного кольору, а ті що відповідають фактам – зеленого). Як варіант вчитель може свідомо допустити помилки у кольорах, які мають зайти учні.

Приєднатися до інтерактивної взаємодії учні зможуть за посиланням:

https://padlet.com/tpozdnyakova76/y9100l54jjm9thuv

або QR-кодом:

Також варто запропонувати учням стати дописувачами нотаток на дошці, тобто створити від себе повідомлення правдивого або хибного змісту (можна зафарбовувати іншим кольором допис аби він відрізнявся від початкового змісту).

Вправу завершити обговоренням, дискусією.

Очікувані результати: учні навчаться спростовувати фейкову інформацію та підтверджувати факти про COVID-19; користуватися першоджерелами; аналізувати, порівнювати та критично оцінювати достовірність і надійність джерел даних, інформації та цифровий контент; набудуть інформативної, соціальної та здоров’язбережувальної грамотності, вміння працювати у команді.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: скласти есе «COVID-19: як захистити себе та інших».

Використані джерела:

  1. Фейки про коронавірус у соцмережах: 7 правил інформаційної гігієни [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.bbc.com/ukrainian/features-52280808
  2. Коронавірусна хвороба (COVID-19) Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19
  3. Коронавірусна хвороба (COVID-19) Поради для громадськості: Винищувачі міфу [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.