Вправа для використання на уроці історії у 6 класі при вивченні теми «Антична цивілізація та її сусіди (частина 3)» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Білоус Людмила Миколаївна, вчителька історії та правознавства ОЗЗСО Розумівська школа Долинської сільської ради.
Мета вправи/заняття: згадати, повторити та систематизувати основний фактичний матеріал з історії античної цивілізації та її сусідів (ч. ІІІ); запропонувати учням цікаві питання й завдання, що вимагають самостійної роботи, нестандартного мислення.
Очікувані результати: учні зможуть
- перевірити свої знання, уміння та навички, набуті під час вивчення теми «Антична цивілізація та її сусіди (ч. ІІІ)»;
- перетворювати джерельну інформацію з однієї форми в іншу та використовувати її у поясненнях.
Короткий опис вправи, анотація: учні розгадують логічні пазли та виконують творче завдання за алгоритмом.
Час, необхідний на виконання вправи: 45 хв.
Застосування вправи: на уроці узагальнення.
Необхідне обладнання/матеріали:
- 2 логічні пазли
- Пам’ятка «Як скласти сенкан»
- відповіді до пазлів.
Форма/метод роботи: гра «Логічні пазли»
Детальний опис вправи:
Учитель: Розгадайте логічні пазли та виконайте творче завдання за алгоритмом.
- Розгадайте символи кожної з клітинок фігур.
- Визначте, про кого «розповідає» пазл.
- Поясніть кожен символ.
- Складіть сенкан про героя одного пазлу. Скористайтеся пам’яткою «Як скласти сенкан»
Обговорення:
- Що означає вислів «Ганнібалова клятва»? (Тверда рішимість боротися до кінця).
- Чи додержав Ганнібал клятву, дану батькові ще в дитинстві? (Так, бо не раз завдавав римському війську тяжких поразок)
- Чи можна Ганнібала, на вашу думку, поставити в один ряд з трьома великими полководцями: Александром Македонським, Юлієм Цезарем та Пірром Епіррським?
- Як ви вважаєте, чому в багатьох військових навчальних закладах світу і сьогодні вивчають битву при Каннах? (Вона є яскравим прикладом тактичної майстерності: військо карфагенян на ворожій території перемогло вдвічі більшу за чисельністю римську армію. У Ганнібала було більше кінноти, і саме перевага у вершниках стала вирішальною у битві).
- В який період життя Ганнібала могли ним бути сказані слова «Потрібно нарешті позбавити римлян від докучливого старого чоловіка»? (Перед смертю) І до чого тут перстень, по-вашому? (Міг прийняти з нього отруту).
- Сформулюйте свою версію щодо зображення слонів на монетах Ганнібала.
Обговорення:
- Яке значення має реформа календаря Юлія Цезаря для сучасності? (Важливим для сучасності є визначення високосного року і додатковою добою 29 лютого; початок року в січні).
- Отримавши перемогу над своїми противниками в громадянських війнах, Ю Цезар у 45 р. до н.е. відсвяткував у Римі тріумф і цим самим засмутив багатьох римлян. Багато хто з них говорив, що Цезарю варто соромитися такої слави, а не пишатися нею. Чим можна пояснити подібне ставлення римлян до останнього тріумфу Цезаря? (Цезар переміг своїх ворогів, а вороги його були римлянами. Він знищив римлян, переміг своїх же співгромадян і святкував перемогу над ними)
- Як ви розумієте давній римський вислів «Пам'ятай про смерть!», який час від часу лунав з вуст раба, що супроводжував тріумфатора? (незважаючи на славу і почесті, тріумфатор залишається смертною людиною, і жодна слава й пошана не зможе зберегти його від старості і смерті)
- Чи міг, на вашу думку, Ганнібал захоплюватися Юлієм Цезарем? (Ні, бо жив набагато раніше за нього).
- Поміркуйте – це міф чи реальність «Цезар водночас міг робити різні справи: читати, писати і слухати»?
- Припустіть, яка причина такого різкого зменшення числа громадян за переписом при Ю. Цезарі? (Багато загиблих під час громадянських воєн). Зробіть загальний висновок, як впливають на життя населення країни громадянські війни.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: (емоційно-музична рефлексія) учитель пропонує послухати фрагменти із двох музичних творів: перший уривок – тривожна музика, другий – спокійна, натхненна. Учні вибирають музичний фрагмент, який відповідає їхньому настрою.
Використані джерела:
- Все для вчителя (бібліотечка) / К. : ТОВ «Редакція освітянських видань». – 2004. - № 6. – 68 с.
- Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс): підруч. для 6 кл. закладів загальної серелньої освіти / І. Я. Щупак, І. О. Піскарьова, О. В. Бурлака. – К. : УОВЦ «Оріон», 2019. – 224 с. : іл.
- Інтегрований курс історії. 6 кл. Дидактичні матеріали. – Х. : Вид. група «Основа», 2006. – 192 с.
Пам’ятка «Як скласти сенкан»
- Один іменник – назва поняття (тема).
- Два прикметники – опис поняття.
- Три дієслова – дії, що стосуються теми.
- Фраза з чотирьох слів, що стосується теми.
- Одне слово – синонім до теми, у якому відображено тему або формульовано висновок.
Наприклад, сенкан «Україна»
- Україна.
- Рідна, незалежна.
- Розвивається, міцніє, перемагає.
- Це моя рідна земля.
- Батьківщина.