Вправа для використання на уроці історії у 5 класі при вивченні теми «Пам’ятки історії незалежної України»

Вправа для використання на уроці історії у 5 класі при вивченні теми «Пам’ятки історії незалежної України» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Автор: Рубленко Владислав Миколайович, вчитель історії комунального закладу “Маріупольська загальноосвітня школа №19 Маріупольської міської ради Донецької області”.

Мета уроку: надати п’ятикласникам текстову та візуальну інформацію про пам’ятки історії незалежної України; продовжити розвивати в учнів уміння та навички критичного та логічного мислення під час виконання практичних вправ і завдань; виховувати любов і шану до історичного минулого на прикладі пам’яток історії незалежної України.  

Очікувані результати – після цього уроку учні зможуть:

– називати пам’ятки історії незалежної України;

– візуально розпізнавати пам’ятки історії незалежної України;

– пояснювати, чому або кому присвячені пам’ятки історії незалежної України;

– вказувати міста, в яких розташовані пам’ятки історії незалежної України;

– за допомогою критичного мислення визначати фейки про пам’ятки історії незалежної України.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.

Обладнання уроку: чисті аркуші паперу А-4, маркери, мультимедійна презентація, роздавальний аудіо, відео, текстовий та візуальний матеріал для роботи в шести групах у виді фейків про пам’ятки історії незалежної України.

Аудіо та відеоматеріал готують учні як індивідуальні творчі домашні завдання. Робота над створенням учнями фейків організовується вчителем за місяць до проведення уроку. 

Кількість учасників: 30 хлопців та дівчат.

Організаційний момент: Привітання вчителя, перевірка готовності учнів до уроку, психологічне налаштування.

Мотивація пізнавальної діяльності учнів:

Слово вчителя. В сучасній незалежній Україні існує безліч пам’яток історії, які присвячені історичним подіям, явищам та діячам. Проте за роки незалежності України в різних селах, селищах, невеликих містечках та великих містах були встановлені пам’ятки історії та пам’ятні знаки не тільки історичним подіям, явищам та діячам, але й різним стравам харчування, рослинам, комахам, овочам, фруктам та напоям.  

Актуалізація опорних знань учнів:

Гра «Я знаю»:

  1. Що таке пам’ятка історії?
  2. Що таке пам’ятник?
  3. Що таке пам’ятний знак?
  4. Назвіть пам’ятки історії України, які знаєте Ви?

Засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок:

1) Робота учнів в групах.

Учитель пропонує учням обєднатися учням за власним бажанням в шість груп по 5 учнів в кожній:

Перша група опрацьовує пам’ятку історії Національний музей «Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні»;  

Друга група пам’ятку історії «Меморіальний простір у Бабиному Яру»;

Третя група пам’ятку історії «Монумент Незалежності»;

Четверта група пам’ятку історії «Пам’ятник Героям Крут»;

П’ята група пам’ятку історії «Меморіал воїнам УГА (Личаківський цвинтар у Львові)»;

Шоста група пам’ятку історії «Меморіал Героям Небесної Сотні (м. Київ)».

Завдання – розгляньте уважно пам’ятку історії незалежної України, яку Вам запропонував учитель. Знайдіть в мережі інтернет інформацію про дану пам’ятку історії незалежної України та за допомогою різних джерел інформацію визначте, яка інформація є фейком про вашу пам’ятку історії незалежної України? Відповідь одним реченням запишіть на аркуші паперу.     

Форма перевірки – презентація групами власного результату дослідження.

Додаток 1

2) Презентація учнями індивідуальних творчих домашніх завдань у формі аудіо та відеоматеріалів.

Перша учениця/перший учень презентує фейк про Національний музей «Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні»;  

Друга учениця/другий учень презентує фейк про «Меморіальний простір у Бабиному Яру»;

Третя учениця/третій учень презентує фейк про «Монумент Незалежності»;

Четверта учениця/четвертий учень презентує фейк про «Пам’ятник Героям Крут»;

П’ята учениця/п’ятий учень презентує фейк про «Меморіал воїнам УГА (Личаківський цвинтар у Львові)»;

Шоста учениця/шостий учень презентує фейк про «Меморіал Героям Небесної Сотні (м. Київ)».

Завдання учням – учні класу уважно слухають аудіо та переглядають відеоматеріал, знаходячи фейки.

Форма перевірки – фронтальна колективна бесіда.

Підсумок уроку:

1) Рефлексія:

Я дізналася/дізнався про …

Мені сподобалося/не сподобалося …

2) «Оціни свою роботу»:   Додаток 2                

Прізвище та ім’я:

Критерій оцінювання: Кількість балів (0-2 бали):
Я відповідав на запитання вчителя  
Я активно працював в групі  
Я презентував результати роботи групи  
Я презентував індивідуальне творче домашнє завдання  
Я знаходив та називав фейки в аудіо та відеоматеріалах  
Я брав участь у рефлексії наприкінці уроку  

Домашнє завдання:

Чи правда, що в сучасній Україні місцевими жителями в своїх населених пунктах були встановлені пам’ятні знаки галушці, деруну, огірку, бджолі, огірку, салу, бичку, помідору, кавуну, щуці, дині, чорниці, гарбузу, буряку, апельсину, яйцю, пиву, каві, варенику та морозиву. За допомогою в мережі Інтернет визначте, правда чи фейк це? Відповідь запишіть письмово до своїх зошитів.  

Додаток 1

Перша група

 

 

Національний музей «Меморіал пам’яті жертв Голодомору в Україні» – пам’ятка історії у Львові, яка є символом насильного знищення українською владою українців, що проживали в українських селах протягом 1932-1933 років.

 

 

Друга група

Меморіальний простір у Бабиному Яру – пам’ятка історії в найбільших українських містах, яка є символом знищених місцевих жителів в 1941 р., більшістю яких були росіяни та російські діти.   

Третя група

Монумент Незалежності – пам’ятка історії в Одесі, яка є символом Акту проголошення незалежності України 24 серпня 1990 року у Львові.

Четверта група

Пам’ятник Героям Крут (Чернігівська обл.) – пам’ятка історії, яка є символом загинувши українських солдат Української Народної Республіки в битві під Києвом 1918 р. під час наступу польських військ.

П’ята група

Меморіал воїнам УГА (Личаківський цвинтар у Львові) – пам’ятка історії, яка присвячена загиблим солдатам Української Галицької Армії під час військових дій в 1918-1919 рр. проти угорських та румунських військ. 

 

Шоста група

Меморіал Героям Небесної Сотні – пам’ятка історії у Львові, яка присвячена розстріляним на вул. Інститутській учасникам Революції Гідності 20 лютого 2015 р., які боролися за європейське майбутнє України, права і свободи людини.  

Список використаної літератури:

1. Вплив та значення фейків у світовій історії. URL: http://science.lpnu.ua/uk/sjs/vsi-vypusky/vypusk-4-nomer-2020/vplyv-ta-znachennya-feykiv-u-svitoviy-istoriyi.

2. Що таке фейки та як їх викривати? URL: https://internews.ua/opportunity/fakes-checking.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.