Система вправ з теми "Чи не той то Хміль" для використання на уроці української літератури у 8 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.
Авторка: Горденкова Анастасія Олександрівна, вчителька української мови та літератури КЗ "Оленівський ліцей з дошкільним підрозділом" Вороновицької селищної ради Вінниького району Вінницької області.
Мета вправи/заняття: формувати критичне мислення в здобувачів освіти, допомогти їм зрозуміти, що різні форми передачі інформації по-різному характеризують суть явища, а залучення однієї форми не дає вичерпної інформації; ознайомити з поняттями «макет газети», «шпальта», «сенсаційна новина», «дудл»; розвивати вміння створювати сенсаційну новину для різних видів медіа та дудли до історичної пісні «Чи не той то Хміль», відрізняти факт від судження.
Короткий опис вправи, анотація: перша вправа спрямована на формування критичного мислення в здобувачів освіти. Їм потрібно розглянути запропоноване зображення. Сказати, кого на ньому зображено? Висловити припущення, про що йтиметься в історичній пісні «Чи не той то Хміль»? Після прочитання твору дати відповідь на запитання:
Наступна вправа спрямована на розробку макета першої шпальти газети та створення сенсаційної новини. Після цього обговорення результатів роботи за запитаннями: яких ви висновків дійшли? Які складнощі виникли під час роботи? Що найважчим є в роботі журналіста?
Вправа зі створення дудлів до твору спрямована на візуальне сприйняття та мотивацію до створення власного медіа продукту.
Час необхідний на виконання вправи: 40-60 хвилин
Застосування вправи: під час уроку української літератури
Необхідне обладнання / матеріали: зображення Б. Хмельницького, кольорові олівці, фломастери, папір формату А-4
Форма/метод роботи: робота в групах
Детальний опис вправи :
Система вправ з інтеграції медіаграмотності в освітній процес на уроці української літератури у 8 класі з теми «Українська історична пісня «Чи не той то Хміль»
Вправа 1. Робота з різними формами передачі інформації
Вчитель. Діти, розгляньте запропоноване зображення (рис.1). Скажіть, хто це? Як ви гадаєте, про що йтиметься в історичній пісні «Чи не той то Хміль»? Висловіть свої припущення, маючи перед собою лише портрет історичної постаті (відповіді учнів)
Рис.1. Портрет якої історичної постаті зображено?
Вчитель. Ну що ж, щоб перевірити, наскільки ви були близькими до дійсності, прочитаємо історичну пісню «Чи не той то хміль» (виразне читання твору учнями)
Бесіда після прочитання історичної пісні:
Вчитель. Отже, виконуючи вправу, ми опрацювали різні форми передачі інформації: візуальну та текстову. Таким чином дійшли висновку, що різні форми по-різному характеризують суть явища. Залучення однієї форми не дає вичерпної інформації, тому її потрібно співставляти, отримавши з різних джерел, аби мати факти, а не судження.
Вправа 2. Розробка макету першої шпальти газети та створення сенсаційної новини
Вчитель. Діти, а знайоме вам поняття «макет газети», «шпальта», «сенсаційна новина»? (відповіді учнів)
Макет газети - модель майбутньої газети, у якій з більшою або меншою точністю намічені принципи її оформлення. Який матеріал піде на яку шпальту, на скільки стовпчиків буде розбитий, скільки місця займе, де будуть розміщені заголовки, ілюстрації, фотографії.
Шпальта — ряд коротких рядків у газеті, журналі і т. ін., розташованих один під одним так, що вони становлять вертикальну смугу на сторінці.
Сенсаційна новина – це новина чи повідомлення, яке має ознаки сенсації чи позиціонується як сенсаційна, має умовно пріоритетний попит у споживачів та користується підвищеною увагою останніх.
Тож я пропоную вам попрацювати в групах і спробувати створити першу шпальту вашого видання з оформленням на ній сенсаційної новини із заголовком «Привид Богдана Хмельницького й досі блукає містечком Жовті Води». Подумайте, яким буде тон подання новини? Що саме буде головним меседжем і чого тут буде більше: фактів чи суджень? Придумайте назву видання й наведіть результати групової роботи, якщо ви:
Обговоріть результати роботи. Яких ви висновків дійшли? Які складнощі виникли під час роботи? Що найважчим є в роботі журналіста?
Вправа 3. Створення дудлів – осучаснених ілюстрацій до твору
Вчитель. Учні, пропоную вам дати відповідь на наступні запитання:
Вчитель. За даними Вікіпедії, останнім часом на сторінці Google усе частіше з’являється українська тематика, вшановуються видатні українці або люди, які певним чином пов’язані з Україною: Микола Гоголь (1 квітня 2009), Іван Котляревський (9 вересня 2009), Наполеон Орда (11 лютого 2010), Юрій Кондратюк (21 червня 2012), Соломія Крушельницька (23 вересня 2012), Григорій Сковорода (3 грудня 2012), Іван Нечуй-Левицький, Пантелеймон Куліш. 2013 року Google.com.ua оголосив про введення першого Всеукраїнського конкурсу серед школярів «Дудл для Google», до якого залучили дітей до 17 років. За час конкурсу журі отримало понад 10 тисяч робіт. 6 лютого 2014 року логотип переможця з’явився на головній сторінці Google в Україні.
Вчитель. Тож зараз пропоную вам попрацювати в групах та створити дудли до вивченої історичної пісні «Чи не той то Хміль». А щоб краще зрозуміти суть завдання, розгляньте зразки вже існуючих дудлів (рис.2, 3).
Рис.2. Дудл до дня народження Марко Вовчок
Рис.3. Дудл до дня народження Лесі Українки
Очікувані результати: учні знають, що інформацію потрібно перевіряти за кількома джерелами, уміють критично її сприймати, ознайомлені з поняттями «макет газети», «шпальта», «сенсаційна новина», «дудл»; пишуть сенсаційну новину для різних типів медіа, розрізняють факт від судження; створюють власний медіапродукт у вигляді дудлів.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: урок з використанням вправ на формування медіаграмотностів в школярів став набагато цікавішим, про що говорять самі учні; вони стали активнішими та із захопленням виконують запропоновані вправи.
Використані джерела:
Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат щодо підвищення кваліфікації.
Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.