Вправа "Складові успіху репрезентації суспільнозначущої інформації у медіапросторі цифрового суспільства" є вправою-учасницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".
Авторка: Неля Ревенко.
Тривалість виконання: 2 години.
Аудиторія та її вік:
Здобувачі освіти позашкільного закладу, 14 – 16 років.
Які навички формує, для чого вправа:
Здатність протистояти небезпекам та викликам сучасного медіапростору. Розуміння того, як формується інформаційний простір цифрового суспільства. Освоєння засобів репрезентації об’єктивної реальності у кіберпросторі.
Уміння цілеспрямовано та ефективно використовувати соціальні мережі для досягнення власної мети, поширення соціально значущої інформації:
– визначати платформи для комунікації, обирати канали поширення соціальної інформації на велику та розташовану в різних місцях аудиторію;
– використовувати різні типи наративу та засоби репрезентації і відтворення інформації;
– визначати актуальність події, вносити в порядок денний теми для суспільного дискурсу;
– створювати привабливий медіапродукт та визначати аудиторію для його поширення.
Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:
Швидкісний Інтернет, Wi-Fi, ПК, планшети, смартфони, папір, фломастери, ручки, дошка.
Послідовність виконання, опис вправи:
Мотиваційний етап.
Оголошення мети: освоєння засобів та методів репрезентації об’єктивної реальності у кіберпросторі; розуміння того, як формується інформаційний простір цифрового суспільства. Пояснення, що заняття проводиться у формі вебквесту: віртуальної подорожі у кіберпросторі. Перешкоди – зупинки матимуть назви: поняття, зміст яких має бути розкритий у кластері чи сенкані. Пошук інформації про ці поняття здійснюється в Інтернеті. Застереження про використання надійних джерел інформації, здійснення верифікації та фактчекінгу, розрізняти факти та судження, враховувати, що пошук інформації здійснюється в умовах інформаційної війни, що інформаційний простір наповнений джинсою та фейками.
Нагадування правил складання кластеру та сенкану. Кластер – графічне зображення характеристик, які розкривають зміст відповідного поняття. Сенкан – п'яти рядковий неримований вірш із одинадцяти слів.
Один іменник (Тема).
Два прикметники (Яка? Який? Яке?).
Три дієслова (Що робить?).
Чотири слова фрази-висновку.
Іменник-синонім до теми.
Готові кластери чи сенкани учасники презентують рефері – керівникові гуртка. Усі разом аналізують, коментують доповнюють уточнюють, знаходять більш точні, або вдалі характеристики понять. А після цього обирають ту характеристику поняття, яка буде застосована чи врахована при поширенні суспільно значущої інформації у кіберпросторі цифрового суспільства. Після затвердження роботи педагог дає дозвіл рухатись далі.
Інтерактивний етап.
Зупинка 1: «Кіберпростір»: пошук інформації, складання кластеру «Кіберпростір», визначення платформи для комунікації (фейсбук).
Зупинка 2: «Медіапродукт»: пошук інформації, складання кластеру «Медіапродукт», обрання медіапродукту (цифрова фотографія).
Зупинка 4: «Своєчасність новини»: пошук інформації, складання сенкану «Своєчасність новини», визначення актуальної події (7 жовтня: міжнародний День української хустки).
Зупинка 5: «Аудиторія медіа» пошук інформації, складання сенкану «Аудиторія медіа», визначення аудиторії для поширення медіапродукту (українські дівчата та жінки).
Зупинка 6: «Репрезентація»: пошук інформації, складання сенкану «Репрезентація», обрання засобу репрезентації (образ).
Зупинка 7: «Порядок денний»: пошук інформації, складання сенкану «Порядок денний», внесення в порядок денний теми для суспільного дискурсу (українська хустка – берегиня вроди, збереження коду нації).
Зупинка 8: «Наратив»: пошук інформації, складання кластеру «Наратив», обрання типу наративу (подія: фото челендж з нагоди міжнародного Дня української хустки).
Зупинка 9: «Медійні мистецтва»: пошук інформації, складання кластеру «Медійні мистецтва», обрання засобу відтворення (фотографія).
Зупинка 10: «Масова комунікація» пошук інформації, складання кластеру «Масова комунікація», обрання каналу поширення соціальної інформації на велику та розташовану в різних місцях аудиторію (фейсбук).
Підсумковий етап.
Педагог аналізує результати вебквесту: учасники освоїли засоби репрезентації об’єктивної реальності у кіберпросторі; уміють обирати платформи для комунікації та аудиторію, враховувати актуальність повідомлення; правильно обрали тип наративу для поширення суспільно значущої інформації; набули навичок встановлення теми для суспільного дискурсу.
Згідно отриманої під час віртуальної подорожі інформації учасники вебквесту приймають рішення з нагоди міжнародного Дня української хустки 7 грудня 2023 року оголосити у фейсбукфото челендж «Берегиня вроди – хустка» під гаслом: «Збережемо генетичний код нації!»; запросити усіх охочих долучитися до челенджу, розміщати фотографії жінок та дівчаток в українських хустках.
Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):
Інформаційний простір – це віртуальна реальність, яка створюється людьми, а наразі і штучним інтелектом, за низкою правил та вимог.
Віртуальна реальність не може адекватно репрезентувати об’єктивну реальність, яка є незрівнянно багатшою, складнішою, багаторівневою. Особистий досвід та досвід попередніх поколінь важливий для адаптації та комфортного життя.
Складові успіху у кіберпросторі: визначення чіткої мети та завдань медіаактивності, привабливість медіапродукту; правильний вибір платформ для комунікації та каналів поширення інформації на велику аудиторію; врахування актуальності інформації, використання оптимальних типів наративу та засобів репрезентації і відтворення інформації.
Джерела, які були використані:
URL: https://www.facebook.com/profile.php?id=100089465686182&locale=uk_UA
URL: https://www.facebook.com/photo/?fbid=3498287367078994&set=pcb.1756160211512699&locale=uk_UA
URL: https://www.facebook.com/photo?fbid=3498287417078989&set=pcb.1756160211512699&locale=uk_UA
URL: https://www.facebook.com/photo?fbid=3498287473745650&set=pcb.1756160211512699&locale=uk_UA
URL: https://www.facebook.com/photo?fbid=3498287530412311&set=pcb.1756160211512699&locale=uk_UA
URL: https://www.facebook.com/photo?fbid=315050081487179&set=pcb.315036771488510&locale=uk_UA