Вправа "Порівняння економічної ефективності виготовлення вхідних дверей до укриття із заліза, нержавіючої сталі, оцинкованої сталі" для використання на уроках географії, фізики, фінансової грамотності, хімії у 9 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Автор: Скоробогатов Андрій, завідувач навчально-методичної лабораторії інформаційно-технічного забезпечення комунального закладу вищої освіти "Дніпровська академія неперервної освіти" Дніпропетровської обласної ради.
Короткий опис вправи, анотація:
Вступ (2 хвилини) Ознайомлення з темою та пояснення важливості економічної ефективності при виборі матеріалу. Надати огляд порівнюваних матеріалів: залізо, нержавіюча сталь і оцинкована сталь.
Теоретичні основи (8 хвилин) Обговорення властивості матеріалів: заліза, нержавіючої сталі та оцинковки.
Пояснити процес виробництва кожного матеріалу. Обговорити фактори, що впливають на вартість матеріалів.
Практичне заняття (20 хвилин) Розділіть учнів на групи для дослідження та збору даних про витрати на виробництво дверей до укриття. Кожна група проведе аналіз витрат і переваг для виготовлення дверей з кожного матеріалу. Групи презентують свої наробки.
Обговорення та аналіз (10 хвилин) Обговорити числові дані , що заносяться в таблицю.
Порівняйте економічну ефективність. Обговоріть екологічні та етичні міркування при виборі матеріалів для виробництва.
Висновок (4 хвилини) Підсумуйте ключову думку
Поміркуйте над важливістю економічних та екологічних міркувань у математиці.
Домашнє завдання (1 хвилина) Доручити здобувачам освітніх послуг написати звіт про свої висновки та особисті міркування щодо ефективності виготовлення дверей для укриття. Заохотити здобувачів освіти думати про інші повсякденні застосування, де вибір матеріалу та економічна ефективність є вирішальними факторами.
Мета вправи/заняття:
Навчальна: формувати вміння розкривати зміст та давати оцінку економічній ефективності; навчитися застосовувати отриманні знання на уроках геометрії на практиці (креслення); повторити теми з фізики 7 кл.: густина матеріалів; навчити розуміти особливості та фактори ціноутворення вартості заліза та оцинкованої, нержавіючої сталі; проаналізувати виробничі процеси та порівняйте довговічність, потреби в обслуговуванні та загальну економічну ефективність отриманого виробу.
Виховна: виховувати вміння зіставляти особисті потреби з економічними можливостями їх задоволення, бережливе ставлення до власності; сприяти екологічній обізнаності здобувачів освіти, заохочувати до критичного мислення та етичного прийняття рішень у інженерній практиці. Виховувати почуття відповідальності за правильність прийнятих рішень.
Розвивальна: розвивати вміння порівнювати економічні системи, визначати економічну ефективність, аналізувати, робити висновки з теми; розвивайте критичне мислення, оцінюючи різні фактори, що впливають на економіку. Удосконалювати дослідницькі навички, збираючи дані про властивості матеріалів і розвивати навички співпраці за допомогою групових обговорень і виконання практичного завдання.
Необхідне обладнання/матеріали: приклади заліза, нержавіючої сталі, оцинкованої сталі у вигляді пластин, за якими можна побачити зовнішній вигляд матеріалу. У нержавіючої сталі основним легуючим елементом є хром (не менше 12%), тому нержавіюча сталь – це сплав заліза з хромом та інших легуючих елементів таких як нікель, титан, молібден, вольфрам, ніобій та ін., які придають сталі необхідних фізико-механічних властивостей та корозійної стійкості. Оцинкована сталь – це чорний вуглецевий метал, на який нанесено антикорозійне покриття. Залізо - хімічний елемент з атомним номером 26, що належить до 8-ї групи, 4-го періоду періодичної системи хімічних елементів. Проста речовина — залізо, сріблясто-сірий, електропровідний, пластичний і ковкий метал.
Карта чорної та кольорової металургії України.
Таблиця розрахунку ефективності продуктивності праці
Детальний опис вправи/уроку: Економічна ефективність — результативність економічної системи, виражена у співвідношеннікорисних кінцевих результатів її функціонування до витрачених ресурсів.
Методики визначення ефективності
У визначенні показників ефективності науковці пішли різними шляхами. Представники одного з них вважають за доцільне будувати систему показників ефективності. А остаточний висновок має зробити експерт, який аналізує цю систему показників, ураховує певні неформальні обставини, власний досвід. Інші вчені пропонують відразу обмежити множину факторів впливу і визначати комплексний показник ефективності. Відомі і методики, в яких спочатку визначається система показників, а потім до неї застосовуються певні правила згортання для отримання інтегральної оцінки.
Система показників ефективності має:
У системі показників ефективності виробництва можна виділити такі групи показників:
Ви́трати виробництва — сукупність усіх спожитих ресурсів на виробництво того чи іншого продукту.
Витрати складаються з:
Яка середня погодинна вартість виконання зварювальних робіт з чорного металу, нержавійкою та робіт жестянщика по Україні? Проаналізуй порівняльну таблицю.
Ось середня погодинна вартість зварювальних робіт з чорного металу, нержавіючої сталі, та робіт жестянщика в Україні на 2024 рік:
Вартість: 200 - 400 грн/годину залежно від складності роботи та регіону.
Вартість: 250 - 500 грн/годину. Зварювання нержавіючої сталі є дорожчим через складність обробки та вимоги до обладнання .
Вартість: 150 - 300 грн/годину. Жестянщики займаються обробкою та встановленням листового металу, вартість залежить від типу роботи та матеріалів.Порівняльна таблиця:
Ці дані є орієнтовними і можуть змінюватися залежно від конкретних умов роботи та місця проведення робіт.
Тип роботи | Середня вартість (грн/годину) |
Зварювання чорного металу | 200 - 400 |
Зварювання нержавіючої сталі | 250 - 500 |
Роботи жестянщика | 150 - 300 |
Матеріали для виготовлення дверей:
1. Оцинкована сталь
2. Нержавіюча сталь
3. Залізо
Практична робота “Позначення на карті сировинної бази та основних центрів виробництва чорних металів в Україні”.
Завдання 1 (3 бали)
Нанесіть на контурну карту умовними знаками, та підпишіть басейни і райони видобутку залізної та марганцевої руди, користуючись атласом ст. 12 – 13.
Криворізький басейн; Керченський басейн; Кременчуцький район; Білозерський район; Нікопольське, Великотокмацьке родовище.
Завдання 2 (3 бали)
На цій же контурній карті позначте та вкажіть:
а) металургійні центри – пунсонами коричневого кольору:
(Кривий Ріг; Дніпро; Кам’янське; Самар; Запоріжжя; Нікополь; Марганець; Кременчук; Донецьк; Макіївка; Алчевськ; Єнакієве; Краматорськ; Харцизьк; Луганськ; Маріуполь).
б) промислові райони позначте пунктирною лінією червоного кольору:
(Придніпровький; Донецький; Приазовський).
в) промислові вузли позначте пунктирною лінією зеленого кольору:
(Криворізький; Дніпровський; Запорізький; Нікопольський; Кременчуцький; Донецько – Макіївський; Алчевський; Єнакієвський).
Завдання 3 (3 бали)
З’ясуйте, власну та довізну сировину кожного металургійного району.
Завдання 4 (3 бали)
Розкрийте проблеми та перспективи розвитку чорної металургії в Україні.
Витрати виробничих ресурсів — сукупність усіх спожитих ресурсів на виробництво того чи іншого продукту.
Назва матеріалу | Країна виробник | Розміри ,мм | Густина матеріалу, кг/м3 | Об’єм | Вага 1 м2 в кг | Вага листа | Товщина листа, мм | Необхідна кількість
листів для виготовлення виробу |
Ціна за кг в грн. | Ціна за лист в грн. | Ціна за м2 в грн. | Вартість матеріалу на
виготовлення дверей |
Вартість виконаних робіт | Ефективність
виготовлення дверей |
Оцинкована сталь
|
Україна | 1250 х2500 | 7,82 | 1 | 69 | |||||||||
Листове залізо
|
Україна | 1250 х2500 | 7,85 | 1 | 368,84 | |||||||||
Нержавіюча сталь
|
Україна | 1250 х2500 | 8000 | 1 | 2389 |
Практична робота:
Зробити розрахунки вартості виробництва куба з ребром в 1 м товщиною 1 мм. для заліза , нержавіючої сталі, оцинкованої сталі.
Розрахувати ефективність виробництва
Заповнити відповідну таблицю.
Порвняти отримані результати.
Зробити висновок.
Очікувані результати: сформуванні вміння розкривати зміст та давати оцінку економічній ефективності, вміння зіставляти особисті потреби з економічними можливостями. Удосконалені дослідницькі навички, збираючи дані про властивості матеріалів і розвивати навички співпраці за допомогою групових обговорень і виконання практичного завдання. Висновок, який тип металу ефективніше використовувати для виготовлення дверей укриття.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: практичні роботи, які об’єднують знання економіки, фізики, географії.
Використані джерела: