План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Урок №26
Тема. Планети земної групи.
Мета:
Тип уроку: інтегрований.
Обладнання: підручник, робочі зошити, сенсорні телефони учнів, картки з QR-кодами, відео про планети з Інтернет - ресурсів, хмаринки зі слів, тести на «хмарі», кубики з інформацією, клейкі листочки, кольорові картки (два кольори).
Очікувані результати: учні називають планети Сонячної системи, їх класифікацію та коротку характеристику, вміють користуватися різними джерелами інформації.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Учні пишуть сусіду по парті в зошиті слова підтримки: «Ти молодець, тому що …».
Учні пишуть на клейких листочках свої очікування від уроку та наклеюють їх на дошку, на певний малюнок (наприклад, Сонце).
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Ще в Стародавній Греції згадували про сім тіл, які світяться, рухаються по небу на тлі нерухомих зір. Цими космічними тілами були: Сонце, Меркурій, Венера, Місяць, Марс, Юпітер і Сатурн. Земля в цей перелік не входила, так як стародавні греки вважали центром саме Землю. І лише в 16 ст. Микола Коперник прийшов до висновку, що не Земля, а саме Сонце повинне бути в центрі системи планет. Тому зі списку вилучили Сонце і Місяць, і внесли в нього Землю. А після появи телескопів додали Уран і Нептун. Останньою відкритою планетою Сонячної системи з 1930 року до недавніх пір вважався Плутон.
Бігають круг Сонечка
Шість синочків і дві дочки,
Промайнуть роки і дні,
Але не зустрінуться вони (планети).
Отже, сьогодні будемо дізнаватися більше про планети.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учні ставлять питання один одному, заздалегідь підготовлені вдома, про Сонячну систему та будову Сонця.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Сонячна система – це планетна система, яка складається з восьми планет: чотирьох внутрішніх, так званих планет земної групи, і чотирьох зовнішніх планет, які називають газовими гігантами.
Планети земної групи – це планети, які розташовуються найближче до Сонця. Здебільшого вони складаються із металів і щільної кам’янистої речовини. Такими планетами є Меркурій, Венера, Земля і Марс.
Учні самостійно шукають визначення поняття «планета» в словнику або в Інтернеті за допомогою смартфона.
Учні на початку уроку поділені на чотири групи.
Кожна група отримує картку із QR – кодом, переходить за посиланням і отримує відео про планету.
1 група – переглядає відео про Венеру.
2 група – переглядає відео про Марс.
3 група – переглядає відео про Меркурій.
4 група – переглядає відео про Землю.
Учні самостійно опрацьовують інформацію в підручнику про задану їм планету. Порівнюють та аналізують отриману інформацію з відео та підручника, роблять висновки про характеристики планет.
Отриману інформацію учні узагальнюють і за допомогою сервісу Word Art записують основні характеристики планет, щоб запам’ятати. Створюють хмари слів (або довільної форми).
Учні у групах отримують паперові кубики з інформацією. У дитячих смартфонах є додаток Explorer, який їх відтворює та дає можливість віртуально подорожувати.
V. первинна перевірка, засвоєння та закріплення знань.
В групі учні діляться по парах та складають синквейни про вивчені планети.
Учні отримують картки із QR – кодами, переходять за посиланням і виконують тестування із вивченої. За результатами тестування виставляються оцінки за урок.
Тести
VI. Підведення підсумків.
Учні продовжують речення.
«Сьогодні на уроці я дізнався (дізналася) про…»
Якщо очікування від уроку здійснилися, то учні переносять свої клейкі листочки на середину Сонця, якщо ні, то залишаються на місці.
VII. Домашнє завдання.
Творче завдання: скласти кросворд за темою уроку або підготувати цікаву інформацію про планети.
Підготувала: Ясінська Леся Олександрівна, учитель Городоцької гімназії, Хмельницька область