План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Навчальний предмет | Я досліджую світ | ||||
Клас | 2 | ||||
Тема уроку | Якими бувають рослини | ||||
Тип уроку | Урок формування компетентностей | ||||
Вид уроку |
Нестандартний: кейс-урок 6 розгорток з предметів, явищ та практик: Природознавство Основи здоров’я Українська мова Екологія Технології Маркетинг |
||||
Форма проведення | Поділ на групи. | ||||
Обладнання та засоби для проведення уроку | Сучасні ґаджети, мультимедійна дошка, відеоролики, підручник, медіабібліотечка, 6 рекламних оголошень, макет дерева, малюнки дітей на тему «Рослини», яблуко. | ||||
Компетентності
Предметні |
1.Спостереження за навколишнім світом. 2. Усвідомлення розмаїття природи, взаємозв’язків її об’єктів. 3. Пошуково-дослідницька діяльність. 4. Опрацювання та систематизація інформації природничого змісту, отриману із доступних джерел. 5. Критична оцінка фактів. 6. Розвиток допитливості. |
||||
Ключові |
1.Спілкування державною мовою. 2.Компетентності у галузі природничих наук. 3. Інформаційно-комунікаційна. 4.Навчання впродовж життя. 5. Екологічна |
||||
Цілепокладання |
|||||
Уточнити і розширити уявлення дітей про розвиток, будову рослин. Розвивати в дітей пізнавальний інтерес, допитливість, бажання, досліджувати, отримувати нові знання через кейс- технології, які спонукають до прийняття спільних рішень. Виховувати медіакомпетентного учня, який спроможний перетворювати інформацію в знання та не піддаватися медіаманіпуляціям. Формувати екологічну грамотність учнів. |
|||||
Очікувані результати |
|||||
Учні:
|
- описують будову рослин; - пояснюють загрозу своєму здоров’ю при вживанні продуктів із харчовими добавками; - зменшують споживання пластику у своєму побуті; - проводять дослідження; - усвідомлюють існування правдивої та неправдивої інформації; - розуміють поняття «фейк»; - презентують результати власної діяльності перед однолітками, використовуючи отримані знання. |
Структура уроку
І. Етап орієнтації і мотивації діяльності
1) Cтворення проблемної ситуації, для розв’язання якої потрібно засвоїти нове.
- У мене в руці заховалася частинка живої природи. Відгадайте: що це? Задавайте запитання, на які я буду відповідати «так» або «ні». (Можливі підказки вчителя: маленьке, тверде, дає початок новому). Так, це плодове зернятко, маленька насінина.
- А звідки я його дістала? (із плоду)
- Так, ось це яблуко. (вчитель показує розрізане яблуко)
- Зараз ми порахуємо скільки в ньому є насінинок. (7)
- Навіщо яблуку стільки насіння? (для розмноження)
- А які ви знаєте рослини, що мають одну насінину? (вишня, слива, абрикос)
- Ваші передбачення: для чого я принесла зерня ? (Можливі відповіді учнів: будемо його розглядати у мікроскоп, малюватимемо, посадимо в землю тощо. Вчитель схематично записує їх на дошці.)
- Наприкінці уроку ви зможете перевірити ваші здогадки.
ІІ. Етап цілепокладання
У кожної дитини таблиця [Знаю - Хочу дізнатися - Дізнались]
(Вчитель зачитує запитання, а діти ставлять позначки + або -).
- Чи знаєте ви будову рослин?
- Які умови потрібні для розвитку рослин?
- Що виготовляють із фруктів?
- Чи корисний пластик?
- Навіщо існує реклама?
- Що таке фейк?
- Чи знаєте ви про харчові добавки?
- Хто працює над рекламою? (рекламні агенції, маркетологи)
ІІІ. Етап цілереалізації
- Уважно розгляньте наше дерево. Поміркуйте, що вам здається дивним? (одночасно квіти і плоди)
- А чому такого не може бути? (квітка – майбутній плід)
- Яблуко – це плід. Воно тримається гілки, яка з’єднується зі стовбуром, який в свою чергу, утримується коренем. Від кореня по стеблу пересувається вода та поживні речовини.
- Діти, а яблуня — це жива чи нежива природа?
- Жива.
- Доведіть, що це жива природа. (вона дихає, росте, живиться, розмножується, помирає)
- А що потрібно рослині для життя? (світло, тепло, вода, ґрунт, повітря)
- Що дає світло і тепло? (сонце)
- Сонце — це жива чи нежива природа? (нежива)
- А ґрунт?
- Повітря?
- Чи може жива природа існувати без живої?
- Якщо я покладу цю насінину яблука на стіл, вона проросте і стане молоденькою яблунькою?
- А чому?
- Які умови потрібні для проростання?( ґрунт, тепло, вода, повітря, поживні речовини, світло)
- Отже, для розвитку рослини і проростання насінини потрібні однакові умови.
Робота з підручником ( с. 28., Н. М. Бібік, Г. П. Бондарчук, Частина 1)
Практична робота. Будова рослин.
- Діти, на попередньому уроці ви малювали рослину. Візьміть свій малюнок та олівцем зробіть цифрові позначки органів рослини. Будьте уважні.
Корінь – цифра 1
Стебло, стовбур – 2
Листки – 3
Квітки - 4
Плоди – 5
Обміняйтеся малюнками та розгляньте роботу свого сусіда. Якщо ви погоджуєтесь з його вибором, то прикріпіть малюнок на дошку.
- Який висновок ви можете зробити?
- Так, усі рослини мають однакову будову.
Гра- руханка (фізкультхвилинка) «Так або ні»
- Рослини — це нежива природа. – Ні, жива (крок назад)
- Сонце дає світло і тепло. – Так (крок вперед)
- Плоди утворюються на місці квіток. – Так (крок вперед)
- Плід тримає листя і квітку. – Ні , стебло (крок назад)
- Коріння закріплює рослину в ґрунті. – Так (крок вперед)
- У квітці утворюються тільки плоди. – Ні, насіння теж (крок назад)
- В плоді вишні одна насінина. – Так (крок вперед)
- Помідори, огірки – це фрукти? – Ні, овочі (крок назад)
- Плід у рослин — це орган розмноження. – Так (крок вперед)
ІІ етап- емпірічний
– Діти, а чи любите ви сік? На полицях наших магазинів є дуже багато різноманітних соків. Але не всі соки однаково корисні. Чи вмієте ви орієнтуватися в цьому розмаїтті? Перегляньте рекламу соків і скажіть, що вас привабило в цій рекламі.
Перегляд відеореклами соків.
https://www.youtube.com/watch?v=zwDKn9jQvMo
https://www.youtube.com/watch?v=_GFrXfAQWko
Дайте відповіді на запитання:
– Отже, що ж вас приваблює у цій рекламі? Як ви думаєте, навіщо вона створена? А хто створює рекламу? Чи всьому можна вірити в рекламі?
ІІІ Практично-дослідницький
– Щоб перевірити вашу медіаграмотність, рекламне агенство «Фейк» підготувало для вас шість видів реклами. Ми з вами попрацюємо в групах і з’ясуємо, який сік корисний, а який зашкодить здоров’ю. Для дослідження звернемося до інтернет-джерел за допомогою ґаджетів, розглянемо таблиці харчових добавок, використаємо інформацію з медіабібліотечки, скористуємося словничком. Усі необхідні матеріали отримає командир групи .
Пригадаємо правила успішної роботи в групі:
Правила перемоги
По закінченню досліджень реклами кожна група приведе свої докази про користь або шкідливість даного соку.
Група медіазнайки отримує рекламу соку «Смакуля».
Інтернет-контролери – рекламу соку «Барвинка».
Дослідники отримують рекламу соку «Живинка».
Маркетологи – рекламу соку «Свіжачок».
Дізнавайки – рекламу соку «Стожар».
Ревізори досліджують рекламу соку «Фреш».
Спробуйте визначити, чи оберете ви сік, що міститься у вашій рекламі.
Мої вітання. Ви дійсно медіаобізнані професіонали.
ІV Рефлексійно-оцінювальний
- Діти, подивіться на дошку, де записані ваші здогадки – прогнози про насінину яблука. Чи здійснилися вони? Дістаньте свої таблички та доповніть їх. [Знаю - Хочу дізнатися - Дізнались]
- Розмістіть навколо трьох смайликів 😊 🙁 😐 свої таблички.
- Тепер я впевнена, що ви справжні медіазнайки. На цьому наш урок закінчено.
ДОДАТКИ
Словничок
Барвники - речовини, що покращують колір харчових продуктів.
«Е число» - це речовини, які додають у продукти, щоб зберегти і підвищити смак, захистити від псування, зміни кольору. У кожної речовини є свій номер.
Консерва́нти - речовини, що продовжують строк зберігання продуктів.
Медіаграмотність - знання, які дозволяють знаходити потрібну й важливу інформацію, перевіряти її; прискіпливо оцінювати кожен варіант й робити власний вибір.
Фреш - свіжевичавлені соки фруктів, овочів, ягід чи будь-яких інших рослин.
Фейк - головоломка, зашифроване послання, інформація для здогадливих.
Маркетолог - це спеціаліст з вивчення смаків покупців і просування товару. Досліджує, яка продукція буде користуватися великим попитом і чому.
Інтернет-ресурси
https://osoblyva.com/ne-yizh-mene-nebezpechni-e-dobavky-v-produktah-nasha-tablytsya-dopomozhe-vam-rozibratysya-v-tsyh-e-sygnalah/
Склад соку та термін придатності
Сік має бути натуральним продуктом, отриманим із фруктів шляхом прямого віджиму або відтворений із концентрату. Сік не повинен містити жодних консервантів, барвників, штучних ароматизаторів чи ароматизаторів, що ідентичні натуральним.
У ньому не повинно бути консервантів, стабілізаторів, фарбників. Термін зберігання натуральних соків — не більше року. Але краще купувати «не старший» за півроку, бо тоді він не встигне втратити свої цінні якості,
Не купуйте занадто яскравий! В ньому безліч токсичних барвників! Сік не має містити ароматизаторів фруктів чи овочів. Якщо містить, значить справжніх фруктів там немає.
Скляна чи пластикова пляшка?
Сік із пластикової пляшки не такий смачний, як зі скляної. А це тому, що пластик змінює смак. Токсичні речовини, які знаходяться в пластику, легко переходить до напоїв. Тому всі високоякісні соки продають у скляній тарі.
Багато людей дбають про своє здоров’я і чистоту навколишнього середовища, бо пластик є забруднювачем, а тому відмовляються від використання пластика, а купують напої у скляному посуді.
Не їж мене: небезпечні Е-добавки в продуктах
Е-добавки є практично у всіх магазинних продуктах: вони зберігають зовнішній вигляд, смак, колір, аромат. Надають продуктам аромат, а завдяки барвникам, бліді солодощі стають різнокольоровими.
Але ці добавки шкідливі для здоров’я.
Зверніть увагу: якісні продукти виготовляють з мінімумом харчових добавок (поміркуйте, як це впливає на термін їхньої придатності).
Ця таблиця допоможе розібратися в Е-сигналах, зазначених на упаковках .
Підготували: Волківська Світлана Миколаївна, Кульчицька Валентина Дмитрівна, учителі Коростенської ЗОШ І-ІІІ ст. №11, Житомирська область