info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 2 класі «Які осінні явища відбуваються у житті рослин?»

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема: Які осінні явища відбуваються у житті рослин?

Мета:

  • повторити матеріал про осінні зміни у природі; удосконалити вміння використовувати здобуті знання у власному житті; формувати знання дітей про явища, які відбуваються у житті рослин восени з використанням елементів медіаграмотності;
  • розвивати вміння аналізувати, фантазувати, працювати у групах;
  • виховувати почуття колективізму, поваги до думки іншого, бережне ставлення до природи.

Обладнання: презентація, малюнки, клей, ножиці, проектор.

Вікова група: 2 клас

Хід уроку

  1. Організація класу

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він казковий і цікавий,

Доброго ранку, доброго дня,

ми вам бажаєм здоров’я й добра!

За парти тихо сіли, випрямили спини.

Ноги разом стоять, руки спокійно лежать.

1.1 Вправа «Сигналізація»

Діти сигналізують світлофорами : « так» - зелений колір, « ні» - червоний

  • Ви активні? (Так)
  • Хочете читати? (Так)
  • Готові відповідати? (Так)

1.2 Створення психологічного настрою. Вправа «Закінчи речення:

  • Очі дивляться та все /бачать/.
  • Вуха слухають та все /чують/.
  • Голова /думає/.
  • Який у вас настрій перед початком уроку?/Учні сигналізують картками./
  • Я бажаю вам, щоб такий настрій був у всіх до кінця уроку.

1.3 Гра «Усмішка»

Що можна передати очима?/Радість, добро, любов, тепло/.

Сусіду по парті передайте усмішку очима. Ви усміхнулися. Ви засвітилися. Чим засвітилися?/Серцем, душею, усмішками/.

Сіли рівненько, підняли оченята, прочитайте тему уроку, малята.

  1. Створення казкової атмосфери:

Слайд 1

  • Усім відома казка «Колобок». Але не всі знають, яка ще пригода трапилася з головним героєм цієї казки. Ось послухайте:
  • Одного разу Колобок сидів на підвіконні та спостерігав за погодою надворі.
  • А погода була такою ж як і у нас сьогодні.
  • Кожен з вас ідучи до школи мав звернути увагу на погоду.
  • Давайте, спробуємо побути ведучими прогнозу погоди і дізнатися, яка ж погода була у казці.

2.1 Гра « Кращий диктор» Слайд 3

  • Ваше завдання повідомити усіх про погоду на сьогодні, використовуючи такий план:
  • Скажіть, який сьогодні день? (Четвер)
  • Яке число? (27 жовтня)
  • Яка погода сьогодні? (Відповіді учнів)
  • Яка температура повітря? (Відповіді учнів)
  • Чи були опади? (Відповіді учнів)
  • Молодці! Ви гарно впоралися.
  • Ну, що ж, а пригода Колобка продовжується.

Слайд 2

  • Колобок подивився на небо і побачив пташок, які відлітають ; у садку дерева змінили свої шати на різнокольорові. Сидячи на підвіконні він помітив, що сонечко швидше, ніж зазвичай зайшло за обрій і почалася ніч. Колобку стало прохолодно і він вирішив повернутися додому. Він не міг зрозуміти, що відбувається. Чому природа так змінилася. Наш герой вирішив зранку вирушити до лісу і запитати про це у лісових жителів. Вони ходять до лісової школи і напевно знають , що відбувається з деревами та тваринами.

2.2  Постановка проблемного питання:

  • А чи можна іти у гості без дозволу батьків? (Ні)

То ж наш Колобок спитав бабусю та дідуся чи можна піти до лісових жителів і вони дозволили. Але перш ніж відпустити його повторили правила поведінки на природі.

  • Чи правильно поводяться діти на картинках?

Слайд 4, 5

  • Де знаходиться хлопчик? (у лісі)
  • Що він робить?
  • Чи можна так себе поводити? (ні)
  • Чи вчинили б ви так само як хлопчик? (відповіді дітей)

Слайд 6, 7

  • Чим займається хлопчик на цій картинці? (встромляє палицю у мурашник)
  • До чого призведуть його дії? (мурашник буде зруйновано)
  • Чи зможуть мурахи жити в зруйнованому мурашнику? (відповіді дітей)
  • Яке правило ми можемо скласти за цією картинкою? (відповіді дітей)

Слайд 8, 9

  • Які дії дітей можуть призвести до катастрофи? (залишене без нагляду багаття)
  • Якої шкоди може принести не погашене багаття у лісі? (відповіді дітей)
  • Яке правило ми можемо скласти за цією картинкою? (не залишай не погашене вогнище)

Слайд 10, 11

  • Складіть самостійно правило до цього малюнка. (відповіді дітей)

Слайд 12, 13

  • Що робить хлопчик ? (закопує сміття)
  • Чи правильно він вчинив? (відповіді дітей)
  • Що зробила дівчинка? (пішла геть не прибравши сміття)
  • Які емоції у вас викликає вчинок дівчинки? (відповіді дітей)
  • Тепер, знаючи усі правила можна вирушати у подорож.

Слайд 14

  • І ось наш герой покотився до лісу. Котився, котився і закотився у ліс. Навколо нього шуміли дерева, тріщали гілочки, звірі метушилися у своїх клопотах. Повітря також змінилося. Тепер воно було наповнене новими ароматами – запахом сухої трави, опалого листя, вогкості, квітів. «На носику» залишається запах хвої та грибів. Відчувалася свіжість і прохолода.

Колобку здалося, що навколо нього грає незвичайна мелодія.

  • А як ви вважаєте, яка могла б бути ця мелодія? (повільна, спокійна, лірична)

Релаксаційна пауза за технікою «Колір мелодії»

Послухайте мелодію, яку почув Колобок. Спробуйте уявити картину лісу. Перегляд відео

https://youtu.be/vnhjqApXWwA

  • Яку картину ви уявили? (відповіді дітей)
  • Чи сподобалось вам у цьому лісі?
  • Чи такою ви уявляли мелодію, яку почув Колобок? (відповіді дітей)

Ну, а поки ми з вами відпочивали на галявину до Колобка вибігла білочка. (Слайд 15)

Вона була дуже заклопотана. В лапках у неї були горішки, грибочки та ще й жолуді. Побачивши Колобка вона запитала, що він тут робить. Колобок відповів, що помітив зміни у природі і хоче дізнатися, що сталося. Білочка сказала, що із задоволенням допоможе і усе пояснить йому. Вона сказала, що Колобок має відгадати загадку.

  • Діти, Колобок просить у нас допомоги у відгадуванні загадки. Допоможемо йому? (Так)

Виснуть хмари низько-низько,
Опустили пасма-коси.
Всюди мокро, всюди слизько –
Ходить нашим краєм…
(Осінь)

  • Так, правильно.

Перевірка домашнього завдання.

Ми за вами вже почали вивчати цю тему. І домашнім завданням для вас було створення селфі на фоні осінньої природи та написання короткого опису фото.

Створення газети з тематичними фотографіями.

  • Зараз ви зможете уявити себе редакторами газети і зробити новий випуск під назвою «Осінній вернісаж». Кожен з вас розкаже Колобку, які зміни у природі він помітив, коли робив фото.

Виступи дітей та створення колажу із фотографій.

  • Колобка дуже зацікавили ваші виступи. Він дізнався багато нового. Але наш герой ще просить розказати йому що ви знаєте про осіння місяці.

Робота у групах.

  • Для цього нам потрібно попрацювати в групах. Ви поділитеся на три групи. Ваше завдання скласти пазл-картинку і відгадати за ознаками, який це місяць осені.

Виступи груп.

Вересень (завдання для 1 групи)

Слайд 16

   - Жовтень ( завдання для 2 групи)      Слайд 17

 Листопад (Завдання для 3 групи)     Слайд 18

Слайд 19

  • Слухаючи ваші відповіді колобок помітив перед собою берізку. Але вона була не такою як завжди. Її листячко сяяло у золоті. Інші дерева радували око осінніми нарядами - жовті, багряні, золоті. Неначе намальовані пензлем художника. Це дуже сподобалося Колобку. І він зацікавився чому листя змінило колір.
  • А ви здогадуєтесь чому так сталося? (відповіді дітей)
  • На які групи поділяють рослини? (дерева, кущі, трав’янисті рослини)
  • Які ви знаєте дерева?
  • Погляньте та порівняйте берізку влітку та восени. (змінилося забарвлення листків)
  • Восени листки рослин змінюють своє забарвлення з зеленого на жовте, багряне.
  • Першим жовкне листя берези.
  • Якими стають дні з приходом осені? (коротшими).
  • Рослини отримують менше світла. Зелена речовина руйнується і протягом короткого дня не встигає відновитися. Помітним стає жовтий колір.

Отже, пожовтіння листків є осіннім явищем в житті рослин.

  • Білочка підготувала для вас і Колобка відео з поясненням цього явища.

Перегляд відео за посиланням:

https://youtu.be/VcH9FP680kA

Аналіз переглянутого відео з елементами бесіди:

  • Який елемент відповідає за забарвлення листочків? (хлорофіл)
  • Чому хлорофілу стає менше? (У листку є речовини зеленого та жовтого кольорів. У живому листку зелена речовина руйнується і знову утворюється. Але відбувається це на світлі. А восени світла стає менше)
  • Як називається явище, коли падає листя з дерев? (листопад)
  • Найбільше листя опадає після перших заморозків. Раніше за інші дерева скидає своє листя липа, потім клен і горобина. До пізньої осені зберігає своє листя берізка та дуб.
  • Чому листя опадає?
  • Листки рослин випаровують воду. Восени вологи мало і листок відмирає. Таким чином, скидаючи листя, дерево або кущ готується до відпочинку взимку.
  • Які ще зміни відбулися з настанням осені в житті рослин? (дозрівають плоди)
  • У яких дерев та кущів дозрівають плоди восени? (калина, каштан, горобина)
  • Дозрівання плодів – це теж явище в житті рослин.

Хвойні дерева.

Слайд 20

  • А чи у всіх дерев опадає восени листя?
  • У яких дерев восени листя зелене? (сосна, ялина)
  • До якої групи належать ці дерева - листяні чи хвойні?
  • Чому? (Їхні листки, хвоїнки, живуть декілька років і опадають поступово)

Трав’янисті рослини.

Слайд 21

  • Що відбувається з трав’янистими рослинами? (жовтіють і в’януть)
  • Зеленіють лише суниця і копитняк, які не бояться морозу.

Фізкультпауза

Білочка пропонує вам попрацювати у групах і створити аплікацію «Весела осінь»

Робота у групах.

У кожній групі є різні малюнки: дерева, кущі, квіти, тварини… Одні елементи підходять для створення літньої картини, а інші осінньої.

Ваше завдання прослухати вірш і в групах створити аплікацію до нього. Після закінчення роботи кожна з груп презентує свою роботу.

Перегляд відеоматеріал за посиланням:

https://youtu.be/hMHIC8VZpBU

Знову я дивлюсь в віконце:

Он за ліс заходить сонце.

В лісі ходить хитрий лис...

 «Мамо, що це, подивись?

Вчора ліс ще був зеленим

А сьогодні... онде клени

Червоніють, мов вітрила,

І берізка пожовтіла».

«Як красиво, — каже мама,

- Це віконце — наче рама,

 А від сонця подарунок

— Панни Осені малюнок».

О. Роговенко

Аналіз вірша :

  1. Який настрій відображається у вірші?
  2. Які дерева зустрічаються у вірші?
  3. Які кольори використав поет для опису осінніх дерев?

Презентація робіт груп.

  • Чому обрані такі кольори?
  • Які дерева використали?
  • Який настрій викликало у вас створення картини?

Колобок дуже вдячний білочці та вам за те, що ви розказали йому про осінь. Адже це була перша у його житті осінь. Він попрощався з білочкою та повернувся до дідуся з бабусею. Тепер він знав, що таке осінь, які осінні місяці існують, чому дерева змінюють свій колір та чому опадає листя.

  • А бабуся дідусем вирішили перевірити чи добре він запам’ятав усе, що йому розповіли і попросили виконати його підготовлені завдання. Колобок виконав усе на відмінно, а чи зможете ви так само гарно виконати це завдання?

Тестове завдання :

  1. Осінь складається з :

а) трьох місяців;

б) чотирьох місяців;

в) двох місяців.

  1. Перший місяць осені:

а) вересень;

б) жовтень;

в) листопад.

  1. Як називається елемент, який забезпечує забарвлення листочків:

а) монофіт

б) хлорофіл

в) колорит

  1. Які зміни відбулись у житті рослин восени:

а) опала кора;

б) змінює своє забарвлення та опадає листя;

в) буйно цвітуть

  1. плоди, яких росли дозрівають восени:

а) калина, каштан, горобина

б) малина, абрикоси

в) черешня, вишня

Перевірка роботи сусіда по парті

Самооцінювання.

У кожного з вас на парті є смайлик. Ваше завдання розфарбувати його у відповідний колір. Якщо ви працювали активно – розфарбуйте смайлик у жовтий колір, якщо ви вважаєте, що працювали менш старанно і можете краще, то зафарбуйте зеленим, якщо вам потрібно більше працювати – зафарбуйте червоним.

  • Що найбільше сподобалось на уроці?
  • Що нового дізнались на уроці?
  • Тож давайте ці знання візьмемо собі. Встаньте. Зробіть руки ось так (руки перед собою) і швиденько заберемо собі нові знання. Стисніть долоньки.

Дуже ви були старанні –

Отже, всі ви учні гарні.

І за труд ваш на уроці

Вам подякувати хочу!

  • Покладіть на голівку долоньку, погладьте себе і скажіть золоті слова:

«Я сьогодні – молодець!».

  • Дітки, за те що ви сьогодні гарно працювали на уроці, Колобок дарує вам ось такі осінні листочки, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок.

Урок розробила: Кусова Ірина Сергіївна, учитель початкових класів, м. Нова Каховка

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram