info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 2 класі "Охорона птахів"

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема. Охорона птахів.

Мета. Ознайомити учнів із значенням птахів у природі та житті людини; формувати навички зі сприйняття, аналізу, інтерпретації, критичного оцінювання інформації в різних медіатекстах; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати відповідальне ставлення до природи.

Обладнання: технічні засоби для перегляду мультфільму, світлини пташок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  1. Перевірка готовності класу до уроку.
  2. Створення психологічного настрою.
  • Подаруйте одне одному усмішку. Коли бачиш усміхнене обличчя, поліпшується настрій. Але самої посмішки замало. Потрібні слова щирого вітання.

Доброго ранку!- травам росистим!

Доброго ранку!- квітам барвистим!

Доброго ранку!- сонечку ясному, людям усім і всьому прекрасному!

Доброго ранку, сонце і вітер!

Доброго ранку, ліси і поля!

Доброго ранку, плането Земля!

А всім присутнім зичимо здоров’ я і добра!

А тепер до роботи братись пора!

  1. Девіз уроку:

«З малої перемоги починається великий успіх»

ІІ. Хвилинка спостережень.

Вправа «Незакінчене речення»

  • Сьогодні … (дата і день тижня).
  • Пора року… .
  • Небо (стан)… .
  • Опади…. .
  • Вітер… .

ІІІ. Актуалізація знань, умінь учнів. Повідомлення теми уроку.

(На дошці прикріплені світлини різних птахів)

  • Дітки, уважно подивіться на дошку. Кого ви бачите? Назвіть одним словом.
  • Давайте пригадаємо, що ми знаємо про птахів.

          Створення «Асоціативного куща»

 

                                            жива природа

дикі  свійські                                           хижі     комахоїдні   рослиноїдні всеїдні

  домашні улюбленці            Птахи      літаючі   нелітаючі   співочі

                       перелітні  осілі   зимуючі  водоплавні

 

- Як ви гадаєте, чи потребують птахи охорони?

- Розшифруйте речення, щоб дізнатися тему нашого уроку:

«Ох..она  пе .на ..их  дру..в» (Охорона пернатих друзів)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Щоб дізнатися, яку користь приносять птахи і як їх потрібно охороняти ми опрацюємо інформацію з різних медіатекстів.

Медіатекст – текст, переданий каналами засобів масової інформації (статті, телевізійні передачі, мультфільми, сайти тощо). Вони бувають текстові, візуальні і аудіовізуальні.

Ми опрацюємо текст (за матеріалами публікації на сайті освіта.ua

«Птахи: значення та заходи охорони. Реферат»)

Наше завдання дізнатися, яку роль відіграють птахи у природі та житті людини і як їх охороняти.

  1. Групова робота (варто пригадати правила роботи в групі).

Інтерактивна вправа «Джигсоу»

План

  • Утворити «домашні» (основні) групи, розподілити матеріал.
  • Об’ єднатися в «експертні» групи.
  • Опрацювання матеріалу «експертними» групами та його презентація.
  • Повернення учнів з «експертних» груп до «домашніх» і презентація матеріалу; індивідуальна і групова звітність.

Текст для опрацювання.

Птахи: значення та заходи охорони.

Птахи – прекрасні. Тільки вони мігрують з далекої півночі на далекий південь і повертаються назад. Вони найбільш солодкоголосі. Тільки вони можуть розмовляти людською мовою і наслідувати голоси інших тварин.

Птахи відіграють важливу роль у поширенні насіння рослин. Окремі види птахів (нектарники, колібрі та ін.) сприяють перехресному запиленню квіток.

Комахоїдні птахи, як правило корисні для рослин, оскільки живляться личинками різних комах, що завдають рослинам великої шкоди. Особливо значну кількість комах поїдають горобцеподібні. Наприклад, ластівка впродовж літа знищує близько 1 млн. комах, а синиця за рік – близько 6,5 млн. яєць шкідливих комах.

Птахи також становлять значну промислову і естетичну цінність.

Птахівництво – дуже важлива галузь тваринництва, що дає багато високоякісної продукції свійської птиці. У нашій країні розводять курей, гусей, індиків, цесарок, фазанів, качок тощо.

Особливо важливу роль в охороні птахів відіграють заповідники і зоопарки. Для охорони птахів у природі велике значення має не лише збереження дорослих птахів, а й охорона їхніх гнізд.

У фауні України є багато рідкісних птахів, занесених до Червоної книги, серед них: пелікан, лелека, беркут, могильник, орел степовий, скопа, дрохва та ін. Тому прийняті в нашій країні закони про охорону тваринного світу мають велике значення для збереження птахів та інших тварин.

Заради збереження багатьох рідкісних і зникаючих видів створюються природні заповідники, заказники.

Людина допомагає птахам, розвішуючи штучні домівки, лаштуючи спеціальні платформи для пташиних гнізд. Важливо також підгодовувати пернатих у скрутні часи.

З метою охорони птахів встановлюють суворо обмежені терміни полювання, зокрема забороняється полювати на птахів під час їхнього розмноження.

          Руханка

Крильця пташки розправляють,

(Руки розвести в різні боки).

Їх до сонця підіймають.

(Руки вгору, потягнутись).

Потім можна політати

(Покрутитися, рухи руками).

І комашок поганяти.

(Вгору-вниз).

На галявину злетілись,

(Присісти).

Там зернят вони наїлись.

Потім знову полетіли,

(Рухи руками вгору та вниз).

У гніздечку хутко сіли.

(Сісти на місця).

  1. Перегляд мультфільму «Про кота, про Васю и охотничью катавасию»
  2. Аналіз мультфільму.
  • Які почуття викликав у вас цей мультиплікаційний фільм?
  • Де відбуваються події?
  • Яку пору року у ньому показано?
  • Хто головні герої цього фільму?
  • Які персонажі вам подобаються, а які – ні? Чому?
  • Про яких пташок розповідається ?
  • Опишіть, на ваш погляд, найяскравішу сцену мультфільму.
  • Чи показано у мультфільмі взаємозв’ яки: рослини – птахи – люди ?
  • Чому нас навчає цей мультфільм ?
  1. Порівняння тексту і мультфільму.

За допомогою діаграми Вена напишіть:

  • Що спільного між текстом та мультфільмом ? Чим вони відрізняються?
  • За допомогою чого було передано інформацію у тексті; у мультфільмі?
  • Де і якої інформації було більше?
  • Коли краще використовувати текстові медіатексти, а коли аудіовізуальні?
  • Назвіть сильні і слабкі сторони обох медіа.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Гра «Встав потрібне слово»

  Птахи _________ шкідливих комах, гризунів. Вони відіграють значну роль у ___________ насіння рослин. Свійські птахи дають нам ______, ________, ______ .

   Птахи – окраса ________ . Птахи допомагають нам ________ погоду.  Вони – наші __________.

Птахів на гніздах не можна _______. Не можна торкатися руками яєць, приносити додому _____ . Не стріляйте у птахів з рогаток, не кидайте каміння. Зробіть для пташок ________ . Взимку _________  їх.

  1. -  Пропоную вам створити власний медіапродукт.

    Складання сенкану.

1.Птахи

2.Два прикметника

3.Три дієслова

4.Фраза з чотирьох слів, що висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5.Одне слово – синонім до першого слова, у ньому висловлюється сутність теми, ніби підсумок.

VІ. Рефлексія

На уроці я...

    дізнався...

    зрозумів...

    навчився...

    найбільший мій успіх — це...

    найбільші труднощі я відчув...

    я не вмів, а тепер умію...

    я змінив своє ставлення до...

    на наступному уроці я хочу...

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати статтю в підручнику «Охорона птахів», виконати завдання.
  2. Виготовити листівку «1 квітня – Міжнародний день птахів», зобразивши на ній птаха – символ цього року. (Грак - птах 2019 року в Україні) і розказати про нього.

Матеріали на http://pernatidruzi.org.ua/hrak_ptakh_2019_roku_v_ukraini.html.


Виконала: Усатенко Наталія Іванівна, вчитель початкових класів Квітневої філії КЗ «Близнюківський ліцей Близнюківської районної ради Харківської області» с. Квітневе Близнюківського району Харківської області

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram