План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Хімія»)
Пізнавально-розвиваючий урок для учнів 9 класу з елементами медіаграмотності
Треба вчити не думок, а думати.
(І. Кант)
Отруйність етанолу, його згубна дія на організм людини.
Цілі уроку:
- освітні: сформувати поняття про отруйність спиртів та згубну дію алкоголю на організм людини;
- розвиваючі: розвивати навички критичного мислення: уміння аналізувати, виділяти головне, порівнювати, систематизувати, доводити, пояснювати, ставити і вирішувати проблеми; залучити школярів в учбову взаємодію; спонукати до аналізу медіапродуктів;
- виховні: виховувати соціальну активність; показати вплив інформації на людину; формувати навички усвідомленої взаємодії з інформаційним середовищем і гармонійного перебування в ньому.
Обладнання: медіапроектор, екран, дошка, плакати:
Ми можемо відкрити новий для себе світ, коли навчимося ставити правильні запитання.
К. Еріксон
Часто і по-різному запитувати – це і означає набувати точних знань.
Платон
Думати — це ставити перед собою запитання і після цього знаходити відповіді на ці запитання.
Єжи Лєц
Здоров’я — це не все, та навіть усе — це є нічого, коли немає здоров’я…
А. Шопенгауер
Хід уроку.
І.Організаційний етап.
(Взаємні вітання вчителя і учнів, фіксація відсутніх. Повідомлення теми і задач уроку).
Інтерактивний прийом «Я вітаю»:
Я вітаю тих, хто має гарний настрій; добре виспався; виконав домашнє завдання; знайомий із темою «Одноатомні спирти»; в доброму гуморі; хотів би дізнатися про дію спиртів на організм людини; хоче спілкуватися; хто мислить критично, хто медіаграмотний. (Після кожної фрази учні, які вважають, що фраза стосується їх, підводяться).
Пропоную обговорити епіграф уроку: «Здоров’я — це не все, та навіть усе — це є нічого, коли немає здоров’я…» (А. Шопенгауер), викладіть власні думки щодо цього висловлювання.
(учні відповідають)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
(Учням видаються індивідуальні завдання у вигляді тестів).
Тест для перевірки домашнього завдання
з теми «Насичені одноатомні спирти» (метод «Незавершене речення»)
__________________________________________________
(ПІБ учня)
- Похідні вуглеводнів, у молекулах яких один або кілька атомів Гідрогену заміщені на гідроксильну групу –ОН називаються …
- Спирти, що містять одне групу –ОН називаються …
- Етанол горить на повітрі ледь помітним синім полум’ям, продуктами реакції повного окиснення спиртів є …
- Спирт, призначений для використання в техніці, містить невеликі домішки метанолу і бензену, цю суміш називають …
- Під час нагрівання деревини без доступу повітря утворюється …
- Спирт ефективно вбиває бактерії, це дає змогу тривалий час зберігати різні анатомічні та зоологічні препарати в музеях. Такі антибактеріальні препарати називають …
- Міжмолекулярний в’язок, обумовлений взаємодією атома Гідрогену, сполученого з електронегативним атомом (Оксигену, Нітрогену, Флуору), однієї молекули зі значно електронегативним атомом іншої молекули) називають …
- Якщо порівняти температуру кипіння етанолу з температурою кипіння відповідного йому алкану (етану), то завдяки наявності водневого зв’язку, вона буде набагато …
- Найпоширеніший у природі спирт, що набув найбільшого застосування в побуті і техніці серед усіх спиртів є …
- У назвах спиртів наявність гідроксогрупи –ОН позначають суфіксом …
- Метанол, етанол, пропанол, бутанол, пентанол – це насичені одноатомні спирти, які відрізняються один від одного на гомологічну різницю. Такі сполуки мають назву …
- CnH2n+1OH це загальна формула …
(Після збирання індивідуальних тестових завдань, розбираємо відповіді на питання колективно для коригування і закріплення набутих знань).
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.
Прийом «Експерти проти журналістів» (на розвиток критичного мислення):
Зараз ви об’єднаєтесь у дві групи — “експертів“, що відповідатимуть на запитання, та “журналістів“, що будуть ставити запитання.
ІV. Засвоєння нових знань.
Ознайомтеся із текстом 31 параграфа підручника за допомогою прийому «Читання з маркуванням тексту». (Цей методичний прийом можна ще назвати «читанням із позначками». Позначки такі: знак «+» – що вже відомо; знаком «–» – що невідомо/суперечить нашим уявленням; знаком «!» – що цікаво/неочікувано; знаком «?» – що незрозуміло або про що б ми хотіли дізнатися більше). Учні об’єднуються у дві групи, наприклад, за гендерною ознакою, роблять олівцем позначки у тексті, “журналісти” формулюють питання, “експерти“готуються відповідати на питання «журналістів».
Орієнтовний перелік запитань для “журналістів”:
- Що таке алкоголі?
- Що є основним компонентом алкогольних напоїв?
- Що розуміють під наркотичною дією алкоголю?
- Яка кількість алкоголю може спричинити смерть?
- Яка група людей є найбільш вразливою до дії алкоголю? … тощо)
Починаємо діалог між двома медійними групами.
А тепер пригадайте відеоінформацію, яку ви бачили про алкоголь в різноманітних медіа. Скажіть, якого спрямування вона була?
(Учні розповідають)
Наше медіасуспільство є візуальним суспільством, у якому картинка варта тисячі слів. Візуалізація – це потужний емоційний ресурс. Саме цим користуються люди, які створюють відео контент, у тому числі і про алкоголь. Під впливом сильних емоцій ми здатні на імпульсивні рішення, моментальні реакції/дії, усвідомлення яких приходить пізніше.
Пропоную переглянути два відео сюжети діаметрально протилежних за своїм змістом.
(перегляд відео: «Водка «Козацька Рада» – козак є в кожному» (30с) чи «Вермут «Marengo»- 2018» (30с) та «Соціальний ролик» (48с))
Для правильного розуміння меседжів, укріплення особистого медіаполя, для власного захисту застосуємо критичне мислення відповівши на такі запитання:
– Хто створив цей відеоролик?
– З якою метою?
– Яка лексика цього медіапродукту?
– Яка цільова аудиторія?
– Хто міг за це заплатити?
– Хто може отримати від цього медіапродукту користь?
– Кому він може нашкодити?
– Про що немає ні слова в цьому тексті, а це треба було б знати?
Розуміння того, що інформацію створюють зацікавлені особи, має спонукати нас до аналізу не лише конкретного меседжу, а й умов, мотивів та інших важливих чинників створення інформаційного продукту.
V. Закріплення нового матеріалу.
Прийом «Складання сенканів» («синквейнів»)
Сенкан (синквейн) — це вірш, який синтезує інформацію й факти у стисле висловлювання, що описує чи відбиває тему.
Нагадую правила складання:
1 рядок – тема синквейна – «Алкоголь» чи «Етанол»
2 рядок – два прикметники.
3 рядок – три дієслова.
4 рядок – фраза, що несе певний зміст.
5 рядок – висновок, одне слово (може бути два), іменник
(Діти складають і потім, за бажанням, зачитують сенкани, наприклад:
- Етанол.
- Наркотичний, легкозаймистий.
- Розчинює, горить, пахне.
- Багато вина – мало розуму!
- Отрута.)
VІ. Домашнє завдання. Параграф 31- прочитати, відповісти на запитання 373, 374; створити агітаційну листівку з функціональним і привабливим контентом, щоб найкращим чином передати своє повідомлення щодо вживання алкоголю молодшим школярам.
На наступний урок учні принесли такі листівки:
VІІ. Підведення підсумків. Рефлексія.
Оцінювання роботи класу та окремих учнів, зауваження та пропозиції. Учні по черзі висловлюються одним реченням, вибираючи початок фрази з екрану рефлексії на дошці:
- сьогодні я взнав
- було цікаво
- було важко
- я зрозумів, що
- тепер я можу
- я придбав
- я навчився
- у мене вийшло
- я зміг
- я спробую
- мене здивувало
- мені захотілося…
Список використаної літератури:
- Хімія: підруч. для 9 класу загальноосвіт. навч. закл. / О. В. Григорович. — Харків: Ранок, 2017. — 256 с.: іл.
- Кроуфорд Алан. Технології розвитку критичного мислення учнів / Кроуфорд Алан, Саул Венді, Метьюз Самюель, Макінстер Джеймс. – Київ: ТОВ Видавництво Плеяди, 2006. — 211 с.
- Основи критичного мислення : [навчальний посібник] / [Пометун О. І., Пилипчатіна Л. М., Сущенко І. М., Баранова І. О.]. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. – 2010. — 216 с.
- Практичний посібник з медіаграмотності для мультиплікаторів / За загал. ред. В. Ф. Іванова. — Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2019. — 100 с.
Використані Інтернет-ресурси:
- Українська ТВ Реклама. Водка «Козацька Рада» – козак є в кожному. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=3mUEHr9jIAA&list=PL9pns6-9kKCtEny-iv0zFRpyr7HZUAV71&index=36
- Українська ТВ Реклама. Українська реклама вермута «Marengo» 2018. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Kyf5dqbSHBQ&list=PL9pns6-9kKCtEny-iv0zFRpyr7HZUAV71&index=7
- Старовойтов Стас. Социальный ролик – Антиалкоголь. [Електронний ресурс] / Стас Старовойтов. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=1jCQNaskyr4
Підготувала: Сивочуб Світлана Вікторівна, учитель хімії і природознавства (І категорія, старший учитель), Краматорської ЗОШ № 8