План-конспект уроку географії у 9 класі “Харчова промисловість України”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)


Тема: Харчова промисловість України

Мета:

навчальна: сформувати в учнів систему знань про харчо­ву промисловість України та особливості її розвитку, дати характеристику галузі, визначити чинники розміщення різних типів підприємств; встановити особливості та проблеми розвитку харчової промисловості України через вивчення відомих українських торгових марок;

розвивальна: розвивати вміння висловлювати власні судження щодо проблем та можливих перспектив розвитку харчової промисловості; удосконалювати навички роботи з картами та аналізувати статистичні дані про розвиток галузі; використовувати набуті знання у повсякденному житті; вчитись створювати власні медіатексти; формувати навички критичного мислення;

виховна: виховувати екологічну культуру учнів, творчий підхід до розв’язання                нестандартних завдань.

Поняття: харчова промисловість.

Тип навчального заняття: засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми: словесні (бесіда, усний виклад знань, розповідь, робота з підручником; наочні (робота з атласом, стінною картою).

Обладнання: атлас, підручник, практичний зошит, карта «Адміністративно-територіальний устрій України»,  карта «Харчова промисловість України», схеми, медіаресурси, проектор, мультимедійна дошка.

Структура уроку:

І. Організація класу. 2 хв.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. 5 хв.
ІІІ. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу. 27 хв.
ІV. Узагальнення і систематизація вивченого. 7 хв.
V. Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок. 2 хв.
VI. Повідомлення домашнього завдання. 2 хв

ХІД УРОКУ 1

Зміст основних структурних елементів уроку

Реалізація методів та методичних прийомів

Час

I. Організаційний момент

Перевірка присутності учнів, їх підготовки до уроку, організація уваги  учнів, психологічний настрій на роботу.

 

Бесіда

 

2хв

ІІ. Актуалізація чуттєвогодосвіду та опорних знань учнів.

Бліцопитування:

·         На які групи поділяється промисловість?

·         Яку продукцію виробляють підприємства цих груп?

·         Що називають предмета­ми споживання?

·         Які галузі їх виробляють?

·         Що відноситься до предметів споживання?

·         Яке значення має розвиток цих галузей для людини?

 

 

 

Бесіда,

фронтальне усне опитування

 

 

 

 

5хв

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

Вступне слово вчителя: Сьогодні ми зробимо наступний крок у вивченні і пізнанні господарства України, а для цього погляньте будь ласка на дану хмару слів (див додаток А). Ваше завдання полягає в тому, щоб ви здогадалися, яку галузь промисловості, ми будемо вивчати сьогодні (діти дивляться на хмару слів)

–          Які слова найпершими ви побачили?

–          Чи всі слова вам знайомі?

–          То яка це промисловість? (Харчова промисловість)

Так дійсно, сьогодні ми з вами вивчаємо Харчову промисловість, одну з найважливіших галузей промисловості України – Чому?

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5хв

 

 

 

 

IV. Сприйняття і первинне осмислення матеріалу.

План:

1.      Загальна характеристика промисловості

2.      Підгалузі харчової промисловості

1.      Загальна характеристика харчової промисловості?

Отже, основне призначення харчової промисловості — виробництво продуктів харчування. Харчова промисловість тісно пов’язана із сільським господарством. Вона зустрічається практично скрізь, де проживають люди. Цьому сприяють:

1) поширення використовуваної сировини;

2) повсюдне споживання харчових продуктів.

Розміщення виробництва харчової промисловості визначено: спеціалізацією с/г (джерела сировини); розміщення населення (споживач), характеристиками сировини й готової продукції (термін зберігання), а також можливостями їхнього транспортування.

 

1.         Виробництва, що використовую сировину, яка швидко псується або споживається  в великій кількості тяжіють до джерел сировини (цукрова, олійна, виноробна, круп’яна, консервна, рибна).

2.         Галузі продукція яких має обмежений термін споживання мало транспортабельна або витрати на її перевезення більші ніж транспортування сировини, орієнтуються на споживача (хлібопекарська, кондитерська, пивоварна та ін.) Які товари ще швидко псуються?

3.         Подвійну орієнтацію на сировину та споживача мають борошномельна, м’ясна, тютюнова галузі.

Харчова промисловість України

Борошномельно-круп’яна

Пропоную вам переглянути відеоролик.

https://youtu.be/7s-cXZWZgrI

З якою метою знятий даний відеороли?

Яка галузь промисловості зображена в даному відео?

Яка основна думка даного відео?

Чи ніс цей відеоролик певну інформаційність для вас?

Що ви дізнались з нього?

Чи сподобалось вам як він знятий?

З відеоролику ви зрозуміли, з чого складається борошномельна промисловість, які товари вона виробляє. Єдине, слід запам’ятати, що  найбільшими центрами борошномельно-круп’яної промисловості є Київ, Харків, Дніпропетровськ, Одеса, Миколаїв, Запоріжжя. Потужні центри галузі зосереджені у великих містах, морських та річкових портах, залізничних вузлах.

Які борошномельно – круп’яні підприємства знаходяться в Києві? (підказка є відеоролик)

Кондитерська

Нині кондитерська промисловість набула значних масштабів розвитку. Провідними центрами галузі є Львів (“Світоч”), Київ (“Рошен”), Тростянець (“Крафт Якобз Сушард Україна”), Харків, Вінниця, Житомир, Донецьк (“А.В.К” і “Конті”). Більшість підприємств кондитерської промисловості в Україні розвиваються із залученням іноземного капіталу.

Завдання: погляньте на дані приклади реклами. (Див. Додаток Б)

–          Чи знайома вам дана реклама?

–          Які асоціації в вас викликала дана реклама?

–          Які меседжі несуть дані реклами та написи на них?

–          З якою метою створені дані реклами?

Слово вчителя: сучасна реклама відіграє велику роль в нашому житті, вона має суттєвий вплив на авдиторію. Реклама супроводжує нас будь де: в телевізорі, інтернеті, на вулиці в магазині. Коли ми бачимо рекламу певного продукту, в нас виникають асоціації, спогади про даний товар, що спонукає купити його, таким чином навіть самі цього не розуміючи ми піддалися рекламі.

Цукрова промисловість – зосереджена в районах збору цукрового буряку – Вінницька, Київська, Полтавська, Кіровоградська, Черкаська, Хмельницька, Харківська, Тернопільська обл.

Для виробництва 1 тони цукру потрібно 10 т буряків.

Олійна промисловість також орієнтується на джерела сировини.(банки вилетіли)

Плодоовочева основні райони розвитку промисловості є південні області (Одеська, Миколаївська, Херсонська), подільські (Вінницька, Тернопільська, Хмельницька обл) та Закарпаття

Виробництво пива та безалкогольних напоїв орієнтуються на споживача (Київ, Харків, Одесса, Львів)

Проблемне запитання:

Що поєднує ці предмети з харчовою промисловістю?

(З чого роблять пиво? (хміль, ячмінь). А чи знаєте ви, що хміль свого часу був компонентом для виготовлення палива для ракет – це був винахід наших науковців, секрет якого хотіли дізнатися в світі)

Масло-сироробна промисловість

Давайте пограємо в гру «Вірю не Вірю)

Всі ви вживаєте молочну та сирну продукцію, тому добре орієнтуєтеся в назвах виробників. Я називатиму вам існуючі і неіснуючі назви товарів або виробників, ваше завдання, якщо вірите плескаєте в долоні, якщо «ні» – встаєте.

Сирок «Тьома», сирок «Ведмедик», сирок «Машенька», сирок «Агуша», сирок «Бім-бом».

Сир твердий «Яготин», «Пирятин», «Комо», «Жовті Води», «Клуб Сиру», «Шостка»

Молочні продукти: Яготинське, Галичина, Словяночка, Україночка, Молокія, Бурьонка.

Отже, найвідоміші торгівельні марки «Селянське», «Ферма», «Словяночка», «Галичина», «Простоквашино», «Ромол», «Яготинське»

Рибна продукція зосереджена на підприємствах розташованих у портових містах: Одесса, Ізмаїл, Очаків, Вилкове, Херсон, Маріуполь, Генічеськ

М’ясна промисловість м’ясокомбінати працюють у великих містах: Києві, Полтаві, Харкові, Вінниці, Одесі, Черкасах, Дніпрі.

Скажіть будь ласка, які в вас думки зявляються, коли ви чуєте дані пісні ( пісня з реклами кока кола (свято наближається); пісня з реклами морозива Лімо (лімооооо лімо-лімо-лімо; Пригоди DZIDZIO у Пломбірленді; Fanta  – “Hello”, Галичина – чисто молочний і тд)

Ви щойно прослухали музичні рекламу, навіть не маючи перед собою відео реклами, ви безперешкодно змогли здогадатись який це саме товар.

Скажіть, а що впливає на ваш вибір, коли ви приходите до супермаркету купити товар? (звук, запах, розташування товару, зовнішній вигляд)

Проблеми  і перспективи розвитку харчової промисловості.

Розвиток харчової промисловості призвів до поділу її на 2 гілки: одна перетворилася на так званний фаст- фуд, друга- експлуатує традиційні підходи до технології виробництва продуктів харчування, які потребують додаткової обробки перед споживанням.

Займи позицію

Які, на вашу думку,  переваги і недоліки має система фаст-фуду перед традиційним харчуванням?.

У наші дні багато уваги приділяється виробництву екологічно чистих продуктів харчування. Якими шляхами має розв’язуватися проблема безпечного харчування? Поясніть, чому незважаючи на більш високу ціну екологічно чисті продукти харчування мають попит у країнах Західної Європи та інших економічно високорозвиненних країнах світу? Які перспективи відкриваються перед Україною у зв’язку з цією проблем?

Розповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з відеороликом

 

Бесіда

 

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя

 

 

 

 

Розповідь вчителя

 

 

 

Обговорення реклами

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблемне запитання

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Вірю не вірю»

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя

 

 

 

Грають в гру. з якої це реклами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь

 

 

 

Займи позицію

 

 

 

Бесіда

4 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 хв

 

 

2 хв

 

 

 

 

 

 

1 хв

 

 

 

 

1 хв

 

 

 

1 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

2 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

2 хв

 

 

 

 

 

1 хв

 

 

 

3 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 хв

 

 

 

1 хв

4 хв

ІV. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

Вправа «Мікрофон»

Щоб ви запропонували для поліпшення діяльності підприємств харчової промисловості України?

Очікувана відповідь.

1.         Залучення інвестицій.

2.         Безвідхідне виробництво.

3.         Реконструкція обладнання.

4.         Підвищення конкурентоспроможності продукції.

5.         Використання новітніх технологій виробництва

 

 

 

 

Прийом мікрофон

 

 

 

 

 

 

3хв

 

 

V. Підведення підсумку уроку. Аргументація і виставлення оцінок учнів

На початку уроку кожен з вас висловив думку про те, що він очікує від даного уроку, тому давайте пригадаємо і чи були ваші думки підтвердженими.

Оцінення учнів….

Підбиття підсумків уроку,аргументація оцінок

2хв

VII.Повідомлення домашнього завдання

Оголошення домашнього завдання:

Прочитати параграф

Цікаве завдання:

1. Практично всі продукти харчування мають маркувальні дані: дату виготовлення, термін зберігання (або реалізації), місце виготовлення, товарний знак тощо. Складіть галузеву й територіальну характеристики — «географію» продуктів харчування вашої кухні:

а) продукти харчування, що виготовлено на території вашої області;

б) в інших областях України;

в) імпортного виробництва.

Свою зібрану інформацію подайте в такому вигляді: в інста – сторі (з позначенням однокласників і вчителя) – таким чином ви станете маленькою частиною мас–медія.

2.  Розробіть свою власну рекламу на улюблений продукт харчової промисловості, але зробіть це так, щоб його хотілось купити.

 

Діти записують домашнє завдання в щоденник

 

 

2 хв

19Додаток А

Додаток Б


Розробник:  Дударенко Віта Вікторівна, вчитель географії гімназії 34 «Либідь» ім. Віктора Максименка  Подільського району м. Києва

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.