План-конспект уроку географії у 6 класі “Вулкани. Гейзери”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)


Тема уроку: «Вулкани. Гейзери»

Клас: 6

Компетентності:  інформаційна, інформаційно-цифрова, картографічна, вчитися впродовж життя, володіння державною мовою.

Очікуванні результати:

Предметні

Знати: основні поняття теми, будова і види вулканів, причини виникнення, географію їх розміщення.

Вміти: використовувати географічну карту, інтернет-ресурси, та інші джерела інформації;

Визначати по карті сейсмічні райони світу; визначати на карті світу місце розташування вулканів і райони діяльності гейзерів, наносити їх на контурну карту.

Міжпредметні: Пізнавальні:

формування умінь класифікувати, порівнювати та аналізувати, узагальнювати дані, заповнювати таблиці, будувати логічні судження;

формування інтелектуальних і творчих здібностей.

Регулятивні:

розвивати вміння працювати за наміченим планом, відповідно до поставлених цілей;

формувати вміння для прояву у навчальній діяльності ініціативності і самостійності;

вносити необхідні корективи в ході роботи, враховувати характер зроблених помилок, вміти оцінювати свої дії, висловлювати свою думку, робити висновки;

Комунікативні:

формування вміння співпраці з учителем, з однокласниками, вміти вступати в діалог;

бути відповідальним за результат своїх дій, спостерігати за діями однокласників, аналізувати їх діяльність, вміти побачити неточності і коригувати їх.

Особистісні: Встановлювати зв’язок між метою діяльності і її результатом, оцінювати власний внесок в роботу на уроці, формування стійкої мотивації до навчання.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Методи: репродуктивний, проблемний.

Форми роботи: індивідуальна, групова, фронтальна.

Обладнання: мультимедійна техніка (ноутбук, комп’ютер, проектор), атласи, зошити для практичних робіт, карта «Фізична карта світу», телефони.

Поняття: вулкан, лава, жерло, кратер, сейсмічні пояси.

Географічна номенклатура: вулкан Етна, Везувій, Ключевська Сопка, Орісаба, Гекла, Котопахі, Кракатау.

Програми: Learning Apps., QR-код., Power Point, youtube,  https://wordle.net, cross/highcat.org, http://rebus1/com

Хід уроку

1.Організаційний момент

2.Перевірка домашнього завдання.

  1. Показати на карті сейсмічні пояси та відповісти на питання -Яка причина виникнення саме в цьому районі  сейсмічної активності.
  2. Learning Apps. 1.Місце знаходження вулканів. (випереджаюче завдання) 2.Заповніть пропуски.
  3. Карта «На осліп».

3.Мотивація навчальної діяльності.

На межі 1 та 2 століття до н.е., склав поему «Етна». Ось уривок із неї. «Одного разу відкрилися етнейські печери, запалилася велика гора. Виплеснулися її палаючі безодні, і потоки вогненної лави понеслися широкими схилами, заливаючи все.»

Про що говорив поет?

Це був вулкан Етна. Сьогодні на уроці ми дізнаємось про ці надзвичайні вогняні гори, це розпечений казан з вогняним варивом з речовин.

Провівши хімічний дослід ми побачимо, що саме відбувається в вулкані.

(перегляд відео та проведення хімічного досліду вчителем) https://www.youtube.com/watch?v=iju1Uqd2y9o

План роботи на уроці:

  1. Вивчити будову вулкана;
  2. Класифікація вулканів
  3. Визначити географічні координати вулканів
  4. Ознайомитись з діяльністю гейзерів і географією їх розміщення.
  5. Проаналізувати “плюси” і “мінуси” вулканізму;

Запис теми уроку до зошита.

4.Вивчення нового матеріалу

  1. Будова вулкану. (випереджаюче завдання -презентація )

Слово “вулкан” на латині означає “вогонь” і “полум’я”. Так був названий один з давньоримських богів – бог вогню і ковальської справи (але родовід римського бога слід шукати в давньогрецької міфології, де богу Вулкану відповідає Гефест). Стародавні вірили, що у цього бога є під землею кузня, вони знали навіть точно, де саме: на одному з невеликих островів в Тірренському морі, біля берегів Італії. На цьому острові знаходиться гора з глибоким провалом на вершині. Коли бог Вулкан починав працювати в своїй кузні, з гори через провал виривався дим і полум’я. Римляни називали і острів, і гору на ім’я бога – Вулькано. Пізніше вулканами стали називатися всі вогнедишні гори нашої планети.

Прийом «Асоціація»

Які у вас асоціації зі словом «Вулкан». (відповіді учнів, після формулюємо визначенння терміну вулкан)

Робота з підручником та зошитом . (Вулка́н — геологічне утворення (геотектонічне явище), яке виникає над каналами та тріщинами у земній корі, якими на поверхню викидаються лава, попіл, гарячі гази, водяна пара й уламки гірських порід).

Будова вулкана (учні позначають складові вулкану)

Продукти виверження вулканів: (випереджаюче завдання)

Вулканічні бомби – у яких шматки лави можуть досягати розмірів від 5 см до декількох метрів. Утворюються вулканічні бомби з в’язкої лави, набуваючи форму вже в польоті.

Вулканічний попіл – це дрібні частинки уламків лави, що досягають розмірів до 2 мм. Нічого спільного він не має з попелом, який утворюється від спалювання паперу або дров.

Остигаючи в повітрі, частина попелу осідає навколо вулкана, покриваючи величезною товщею земну поверхню, а частина розноситься вітром на великі відстані.

Вулканічні гази – гарячі гази, температура яких сягає 800-1000 градусів.

  1. Класифікація вулканів (розповідь вчителя)

За формою вулканічної споруди (за зовнішнім виглядом) вулкани бувають:

1) КОНІЧНІ (центрального типу); 2) ЩИТОВІ та 3) ПОКРИВНІ.

За характером вивержень ще на початку ХХ ст. (1908 р) французький геолог Ж. Лакруа виділяв 4 типи вулканів: 1) Гавайський. 2) Стромболіанський, 3) Етно-Везувіанський (Вулканський), 4) Пелейський.

Згаслі, діючі, сплячі.

Фізкульхвилинка:  https://youtu.be/SAWr-KZhD0E

3.Визначення географічних координат. (робота в групах за QRкод.)

 Влк Етна: 37°43′46″ пн. ш. 15°00′17″ сх. д

Везувій: 40°49′14″ пн. ш. 14°25′47″ сх. д.

Гекла: 63°59′ пн. ш. 19°42′ з. д.

Кракатау: 6°06′07″ пд. ш. 105°25′22″ сх. д

Ключевська Сопка :  56°03′26″ пн. ш. 160°38′27″ сх. д

Орісаба: 19°01′48″ пн. ш. 97°16′05″ зх. д

Котопахі: 0°40′ пд. ш. 78°26′ зх. д.

Робота  з картою  (показати на карті вулкани). Паралельно йде слайд для перевірки географічних координат. Нанесення на контурну карту основних вулканів світу.

  1. Діяльність гейзерів і географією їх розміщення.

https://www.youtube.com/watch?v=EJDgaaYkHiU:

Бесіда:

Чому гейзери часто називають – діти вулканів?

Назвіть умови, які необхідні для утворення гейзера?

(Індивідуальна робота)

Працюють з картами атласу. Визначають райони гейзерів.

 Розповідь вчителя.

Коментує показ ілюстрацій:

1.Ілюстрація. Камчатка

Фонтан, Первісток, Щілина, Велика піч і багато інших. Велетень – висота досягає 30 метрів, 2 хвилини працює, 4,5 години відпочиває.

2.Ілюстрація. Ісландія

Цей острів називають “островом” гейзерів “А назва столиці держави, розташованого на острові, перекладається на російську мову як” бухта пара “або” димить бухта”. Великий Гейзер може досягати до 60 метрів.

3.Ілюстрація. США

Єллоустонський національний парк – Вірний старий або ще називають Старий служака, висотою сягає 45 метрів.

5.Назвіть «Плюси» та «Мінуси»  вулканізму.

Прийом «Мозковий штурм»

6.Закріплення знань та умінь учнів

Learning Apps. Будова вулкану.

Learning Apps. Географія вулканів

6.Підсумок уроку

Створити хмари слів https://wordle.net

  1. Домашнє завдання

Зробити макет вулкану, створити кросворд (cross/highcat.org), закодувати питання.



Підготувала: Доброгорська Людмила Василівна, учитель КЗСЗШ № 31 м. Кам’янське, Дніпропетровська обл.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.