План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)
Конспект уроку географії, 6 клас
Тема: Вулканізм та супутні йому явища
Мета: формувати та поглиблювати знання учнів про внутрішні процеси Землі, зокрема про вулкани, гейзери та райони їхнього поширення; розвивати практичні навички роботи з картами та схемами атласу; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів / В. М. Бойко, С. В. Міхелі. - Харків: СИЦИЯ, 2014. - 256 с.; картина та фільм «Останній день Помпеї», схема «Будова вулкана», мультимедійна дошка.
Тип уроку: вивчення нових знань.
Використані елементи медіа-освіти: фільм «Останній день Помпеї». (BBC: Останній день Помпеї (2003) Pompeii: The Last Day); відеоролик "Грязьовий вукан Старуня", друковані видання: Кун М. А. "Легенди та міфи стародавньої Греції", поема "Виверження Везувію", картина К. Брюллова «Останній день Помпеї», інтернет-ресурси, мобільна телефонія.
Зміст уроку
Світ, що нас оточує - це світ географії. Тож давайте його пізнавати: лінощі проженіть, увагу зберіть, винахідливість та кмітливість запросіть!
Продовжуючи вивчати тему "Літосфера" пригадаймо:
прийом «Ланцюжок відповідей»
Працюючи сьогодні на уроці, кожен з вас буде створювати власний "Бортовий журнал". Для цього вам знадобляться картки, що лежать перед вами на партах, ручки та ваші знання. Отож, часу не гаймо до роботи приступаймо!
"Бортовий журнал"
№ з/п | Що мені вже відомо з цієї теми? | Що нового я дізнався(лася)? |
1 | ||
2 | ||
3 |
Прийом опорних слів, або "Телеграма тексту" вчитель зачитує уривок із поеми "Виверження Везувію".
Перш ніж приступити до вивчення нової теми, послухаймо уривок:
Зранку до вечора земля колихалася, наче морські хвилі. Неаполітанці кинулися тікати зі своїх будинків на майдан. Тікали в темряві. У перші хвилини люди думали, що їхні домівки зруйновані, і з жахом чекали ранку. Коли зійшло сонце, всі побачили, що будинки цілі. Через три дні об 11 годині ночі земля затряслася знову. Це був страшний підземний удар. Будинки тріскалися, шибки з брязкотом вилітали з вікон, меблі падали. Раптом усе небо освітилося червоним полум'ям. Недалеко від вершини гори утворилася тріщина, із дахів будинків було видно, як звідти виливається лава. Чувся глухий, але сильний шум, наче ревіння водоспаду. Люди не відчували під собою твердого ґрунту, повітря було охоплено полум'ям, звідусіль лунали страшні, ніколи не чувані звуки. Дим, полум'я і пара піднімалися вище хмар і розпливалися в усі сторони.
1) Як ви думаєте про які явища природи йде мова? (землетруси і вулкани).
2) Описані події були сприятливі для людей, чи сіяли паніку? (несприятливі)
3) Це реальні події чи вигадка? (реальні)
Вчитель. У цьому уривку описано страшну подію в історії людства, що сталася в 79 р. до н.е. коли італійський вулкан Везувій зруйнував 3 великих міста – Помпеї, Стабію та Геркуланум.
Саме вивченню вулканів ми присвятимо сьогоднішній урок (записуємо тему уроку). Під час вивчення цієї теми ви дізнаєтесь, що таке вулкани, як вони утворюються, яку небезпеку несуть, а також здійсните заочну подорож до найвеличніших вулканів світу.
А щоб краще зрозуміти природу цих об'єктів, пропоную подивитися уривок фільму про величне місто Помпеї, та те, що залишилося нам на згадку про нього.
Демонстрація уривку фільму «Останній день Помпеї». (BBC: Останній день Помпеї (2003) Pompeii: The Last Day)
1) Що ви дізналися з цього уривку? (наскільки небезпечними об’єктами можуть бути вулкани, якщо їх не вивчати і не досліджувати).
Демонстрація картини К. Брюллова «Останній день Помпеї».
Вчитель. Історія виверження Везувію надихнула російського художника Карла Брюллова на написання картини під назвою «Останній день Помпеї» (рис. 1).
Що зображено на картині?
Яку інформацію намагався передати нам автор цього полотна?
Які емоції викликає у вас ця картина?
На цій картині автор відобразив той жах, який відбувався під час виверження Везувію. Ви бачите наскільки наляканими були ті люди і яка паніка їх охопила. Вони не знали, що живуть у підніжжі вулкану і яка біда їх чекає.
Ось чому так важливо вивчати внутрішні процеси Землі.
Вчитель. Вашим випереджальним завданням було опрацювати твори римської і грецької міфології та дізнатися походження терміну "вулкан".
Учні. Слово вулкан походить від імені римського бога Вулькано, який за віруваннями давніх римлян був ковалем, тобто працював з розпеченим залізом. У древніх греків цей бог називався Гефестом. Місцем знаходження його вважали Лінарські острови, де, як гадали знаходилась підземна кузня Гефеста-Вулкана, з якої час від часу чулися удари, виверження розплавленої лави. На цих островах, стародавні люди думали, розміщується вхід до підземного царства де знаходяться душі померлих.
Вчитель. То що ж таке вулкан і яку він має будову?
Робота з підручником ст. 82
Вулкан – це гора конічної форми, що виникає під час виверження магми. На вершині цієї гори знаходиться заглиблення — це кратер. Він може бути різних розмірів. Кратер, який розміщений на найвищій частині конуса, називають центральним, але деякі вулкани мають ще один, або кілька менших кратерів, що називаються бічними. Канал по якому піднімається магма називають жерлом вулкана. Магматизм - це сукупність процесів, пов'язаних із переміщенням та застиганням магми. Магматизм може бути ефузивним (виверження вулкана) та інтрузивним (застигання магми в тріщинах земної кори).
Робота зі схемою «Будова вулкана» (рис. 2)
- з яких частин складається вулкан?
- що знаходиться в основі вулкана?
- як називається канал, яким рухається магма?
- яку назву має заглиблення на вершині вулкана?
Дослід «Виверження вулкана»
(використовуємо макет вулкана, в кратер насиплемо соди змішаної з червоним барвником, додамо оцту. Отримаємо хімічну реакцію.)
- Діти, що ми спостерігаємо? (хімічну реакцію)
- прикладом якого типу магматизму є це явище? (ефузивного)
Вчитель. Вулканів на Землі близько 900 тис. Всі вони поділяються на діючі, згаслі та сплячі. Діючі вивергаються 1 раз на 1 тис. років, а згаслими вважаються ті, що не вивергалися більше, ніж 25 тис. років., сплячі – раз на 10 тис. років
Учнівський проект «Віртуальна подорож найвеличнішими вулканами світу» (учні розповідають та демонструють фото- та відеоматеріали про діючі вулкани світу).
Робота в парах «Пошуки вулканологів»
Завдання. За заданими координатами знайти вулкани
Координати | Вулкан |
41°пн.ш. 15°сх.д. | |
2°пд.ш. 78°зх.д. | |
3° пд.ш. 37°сх.д. | |
55° пн.ш. 160° сх.д. | |
5° пд.ш. 105° сх.д. | |
18° пн.ш. 98° зх.д. |
Географія поширення вулканів. Вулкани є на всіх материках окрім Австралії. Здебільшого вони формуються в слабких точках земної кори. Найбільше їх скупчення вздовж Тихоокеанського вогняного кільця, в Середземномор’ї та в центральній частині Атлантичного океану.
Робота з картою - нанесення на контурну карту найбільш відомих вулканів світу.
Рубрика «Стежинка на Батьківщину»
Вчитель. На території України є 50 вулканів із них 45 в Криму та 5 в Західній Україні. В Чернівецькій області також є вулкан.
На околиці села Колінківці, Хотинського району Чернівецької області вже 300 років постійно діє вулкан. Щоправда він вивергає не розпечену магму, а грязі. Це унікальне явище для Західної України. Тут грязьових вулканів лише два: один у нас, другий — вулкан Старуня на Івано-Франківщині. Грязі із вулкана містять багато мінералів, тому місцеві жителі ними лікують шкіру. 200 років тому вулкан у Колінківцях був півметра у діаметрі. Згодом розрісся, навколо утворилося сіре болото. Навіть у сильні морози глина тепла.
Перегляд відеоролика про вулкан Старуня
https://www.youtube.com/watch?v=Mmlg1MN1GzU
Як ви вважаєте, для природи і суспільства, вулкани - це користь чи шкода? Щоб пересвідчитися в правильності ваших думок, попрацюймо із інформацією, що зашифрована в QR-кодах.
Робота в групах «Вулкани – це користь чи шкода?» (учні, за допомогою кольорових карток, об'єднуються у 2 групи)
Завдання. Використовуючи мобільні додатки, за допомогою QR-кодів визначити:
1-ша група користь від вулканів;
2-га група - шкода, яку несуть вулкани людству.
(По завершені роботи кожна група представляє та захищає результати власних досліджень).
Вчитель. Супутниками вулканів є гейзери – це такі підземні джерела, що періодично викидають у повітря стовп гарячої води. Гейзери – це прояви пізніх стадій вулканізму.
За допомогою карт атласу та підручника знаходимо і показуємо на карті півкуль райони найбільшого поширення гейзерів та гарячих джерел.
Прийом "Рефлексія"
Отже, повернемося до ваших "Бортових журналів". Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
Ймовірні відповіді учнів:
Прийом «Світлофор» (зелені картки правильне твердження, червоні - неправильне).
7. Домашнє завдання: опрацювати 21параграф підручника, замалювати в зошиті схему «Будова вулкана», створити лепбук на тему "Вулкани".
Розробила: Мельничук Катерина Василівна, учитель ЗОШ I-III ступенів с. Василівка Сокирянський район Чернівецька область