План-конспект уроку географії у 6 класі “Перше навколосвітнє плавання під керівництвом Фернана Магеллана”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)


СТРУКТУРА УРОКУ

Структурні компоненти уроку Методи і прийоми № слайду Час

Фаза евокації

І. Організаційний момент Створення робочого настрою «Психологічна настанова До успіху» 1 1 хв
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів Вправа Асоціації 2 3 хв
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів

Метод географічної ретроспективи

Бліц-опитування

3 2 хв
ІV. Оголошення теми і мети уроку Повідомлення теми уроку 4 2 хв

Фаза осмислення

V. Вивчення нового матеріалу. Осмислення нових знань і умінь учнів.

Вправа «Співставляй та аналізуй»

Робота з медіаповідомленням

Комплексна робота з текстом підручника, презентацією.

 

Перегляд фрагментів

документального фільму

 

Робота з картою

 

Створення медіатексту «Географічна новина»

5-18 24 хв

Фаза рефлексії

VI. Рефлексія Інтерактивне оцінювання за допомогою ресурсу Plikers 19-20 6 хв
VIІ. Підбиття підсумків уроку Сінквейн. Підсумок.   4 хв
VIІІ. Домашнє завдання Інструктаж щодо виконання 21 1 хв

Урок

Тема: Перше навколосвітнє плавання під керівництвом Фернана Магеллана.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Мета:

Навчальна: Сформувати уявлення учнів про першу навколосвітню подорож та її наслідки.
Розвивальна: Розвивати інтерес до вивчення географії, розвивати вміння працювати з картою, з електронними освітніми ресурсами, аналізувати, робити висновки; розвивати творчі, комунікативні здібності.
Виховна: Виховувати допитливість і спостережливість, виховувати повагу до знань людства, до мужності дослідників невідомих земель, сприяти формуванню толерантного ставлення до різних народів розвивати мовну культуру, виховувати культуру спілкування, почуття любові до Батьківщини.

Очікувані результати:

Знанєвий компонент: Пояснювати результати видатних географічних відкриттів і подорожей, вплив подорожей на розвиток географічних знань. Визначати причини і наслідки географічних подорожей і відкриттів. Визначати і показувати на карті маршрути подорожей. Наносити на контурну карту маршрут подорожі експедиції Фернана Магеллана. З’ясовувати причини організації кругосвітнього плавання. Складати опис про життя і діяльності Фернана Магеллана і Хуана Себастьяна Елькано.

Діяльнісний компонент:  Уміння працювати з різними джерелами інформації. Виділяти головне в тексті, структурувати навчальний матеріал.

Ціннісний компонент: Розуміння ролі подорожей у формуванні знань про Землю.

Компетентності, що формуються на уроці: спілкування державною (і рідною в разі необхідності) мовами (тлумачити географічні поняття, факти); уміння навчатися протягом життя (організовувати свою навчальну та пізнавальну діяльність, ставити перед собою цілі та досягати їх).

Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, глобус, фізична карта світу, мультимедійна презентація, відео-медіа файл.

Опорні базові поняття: мореплавство, навколосвітня подорож, материк, океан, Великий шовковий шлях, тубільці, прянощі.

Географічна номенклатура: Піренейський півострів, острови Філіппінські, Молукські, протока Магелланова, океани, материки.

ХІД  УРОКУ

ФАЗА ЕВОКАЦІЇ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка присутності учнів на уроці, підготовка учнів до уроку.

Створення робочого настрою:

  • Слайд “Психологічна настанова”

“До успіху”

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Вправа №1 «Асоціації»

  • Слайд

(Вчитель демонструє слайд презентації, на якому розміщені зображення та звучить мелодія шум прибою та крик чайок.  Учні протягом декількох хвилин висловлюють свої думки з приводу зображень, характеризуючи, що вони бачать, які асоціації викликають ці зображення та що їх об’єднує).

Після висловлювання думок учнів, вчитель ставить акцентовані питання:

– Чи пов’язані ці зображення з географічними знаннями, які ви вже отримали?

– Які зображення викликають чітку асоціацію, а які під сумнівом?

– Чи можна об’єднати і сформувати тему уроку?

Учні висловлюють свої враження про об’єкти, які зображені на слайді, перелічують що їм знайоме, а що ні. Вчитель допомагає дійти висновку і формує тему уроку.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Слово вчителя

Вправа №2 «Географічна ретроспектива»

 «… Ми вийшли з цієї протоки і опинилися в просторах Тихого моря. Три місяці й двадцять днів ми зовсім були позбавлені свіжої їжі. Ми харчувалися сухарями, але то вже були не сухарі, а сухарний пил, змішаний з черв’яками… Ми пили жовту воду, що гнила багато днів. Ми їли шкури волів, якими були вкриті реї…Ми часто харчувалися тирсою. Щурів продавали за півдуката штуку, але й за таку ціну їх не можна було дістати…» Це спогади Антоніо Пігафетта одного з учасників першої навколосвітньої подорожі. Знання про Землю накопичувалися протягом багатьох тисячоліть. Каравани купців, кораблі мореплавців йшли за горизонт назустріч невідомому.

Тижні, місяці, роки пливли кораблі в невідомість. Тільки океан, та небо навкруги! І ось, нарешті, земля! Іноді – величезний материк. Працею відважних мореплавців, мандрівників і вчених поступово створювалася картина сучасного світу.

Учні в групах аналізують текст та роблять висновки щодо труднощів навколосвітньої подорожі

Вправа №3 «Бліц – опитування. Чи знаєте ви?»

1) Які події раннього Нового часу були охарактеризовані як «біг наввипередки».

2) А кому і за що було пожалувано дворянський герб із написом «Ти перший мене обігнув»?

3) Магеллан і Всесвіт. Що спільного?

Відповіді на ці і інші питання ви будете знати по завершенню уроку.

  • Слайд Проблемне питання Чому і навіщо люди терпіли ці негаразди?

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  • Слайд (тема уроку)

Виявлення вчителем рівня підготовки учнів до роботи на уроці. Створення сприятливої психологічної атмосфери та скерування учнів на засвоєння нового матеріалу.

«Перше навколосвітнє плавання під керівництвом Ф. Магеллана»

А тепер ми «вирушаємо» в далеке минуле, де нас чекає зустріч з великим мореплавцем Фернаном Магелланом.

ФАЗА ОСМИСЛЕННЯ

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. ОСМИСЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ

Вправа №4 Співставляй та аналізуй

  • Слайд (карта Птолемея та Магеллана)

Робота з роздатковим матеріалом та текстом підручника. Учні співставляють карту Птолемея та карту Магеллана. Роблять висновки щодо спільних рис та відмінностей в зображенні земної поверхні.

Слово вчителя

Виконуючи вправу, ми з вами опрацювали різні форми передачі інформації – візуальну та текстову. Різні форми передачі інформації можуть по різному охарактеризувати суть проблеми. В цьому ми з вами переконались.

1.Передумови початку подорожі.

Слово вчителя

Під час плавання Амеріго Веспуччі до Південної Америки з’ясувалося, що відкритий ним берег «Нового світу» поступово ухиляється на північний захід. Це давало підставу вважати, що на південь материк звужується, ніби утворюючи півострів. Похід через Панамський перешийок Васко Бальбоа і відкриття ним «Південного моря» дозволяло робити припущення, що материк Південна Америка з заходу омивається цим же морем. Моряки думали, що якщо обігнути «Новий світ» з півдня, то можна вийти в «Південне море» і потім дістатися до справжньої Індії. 

Спроби обійти Америку з півдня робились неодноразово. Так, у 1515 іспанець Соліс плавав до гирла великої річки Ла-Плати, де був убитий індіанцями. Через чотири роки нову спробу обійти Південну Америку здійснив Фернан Магеллан. 

– Хто ж такий Фернан Магеллан?

  1. Перегляд відео фільму “Магеллан” (біографія).

Аналіз медіа. Обговорення.

  1. Початок подорожі.

Слово вчителя.

Португалець за походженням, він вже в 1506-1511 рр. брав участь у поході навколо Африки і в завоюванні португальцями узбережжя Індії. – Що ж змусило Ф. Магеллана відправитися в перше в історії навколосвітню подорож?

  • Слайд Адмірал Магеллан

– Магеллан запропонував королю Португалії дістатися до Азії західним шляхом, але отримав відмову.

 Як ви думаєте чому?

  • Слайд Звернення до іспанського короля Карла I

Не отримуючи підвищення в чинах, Магеллан вирішив перейти на службу до Іспанії. Як і Колумб, вірячи, що Земля – куля, Магеллан запропонував іспанському королю свій проект знайти західний шлях до Азії до островів прянощів і уклав вигідний для себе договір. 

Як і Колумб, вірячи, що земля – куля, Магеллан запропонував іспанському королю Карлосу свій проект відносно віднайдення західного шляху до Азії („до островів прянощів”) і уклав вигідний для себе договір. За проект Магеллана проголосував відомий кардинал Фопсека, єпископ Вургосський — у минулому запеклий недруг Колумба. Він схиляє на свій бік юного короля Карлоса І, і той, захопившись проектом, дає дозвіл на підготовку експедиції. Було складено відповідну угоду, видано спеціальний королівський указ.

  • Слайд

Він гласив: “…Його світлості інфанту дону Фернандо та інфантам, прелатам, герцогам, графам, маркізам, вельможам, магістрам орденів, командорам і віце-командорам, алькальдам, альгуасилам Нашої ради, двору, канцелярій і всім радникам, губернаторам, коррехідорам і засідателям, алькальдам, альгуасилам, старшинам, начальникам стражі, рехідорам і іншим особам, які служать у судових і громадських органах у всіх містах, селищах і місцевостях наших королівств і володінь”, тобто всім від спадкоємця престолу до рядового солдата належало виявляти Магелланові сприяння у всіх його справах, пов’язаних із спорядженням небувалого плавання. За короткий час, за одну ніч, безрідний, убогий і зневажений португальський емігрант стає адміралом, кавалером ордена Сант-Яго, губернатором усіх островів і земель, які будуть ним відкриті, і найголовніше — нарешті і вперше — господарем своїх вчинків.

  • Слайд Початок шляху

20 жовтня 1519 року п’ять кораблів з екіпажем 234 осіб вирушила в дорогу.

  1. корабель «Тринідад»;
  2. корабель «Вікторія»;
  3. корабель «Санто-Антоніо»;
  4. корабель «Консепсион»;
  5. корабель «Сант’яго».

  20 вересня 1519 року кораблі вийшли з гирла Гвадалквівіра. 

У листопаді ескадра підійшла до Південної Америки і рушила уздовж узбережжя на південь. В квітні 1520 року кораблі зазимувати в бухті Сан-Хуліан на 49 ° пд. ш. 

Боячись зимівлі на невідомій землі, капітани трьох кораблів («Вікторія», «Консепсіон», «Сан-Антоніо») підняли проти Магеллана бунт, який він жорстоко придушив. Капітанів «Вікторії» і «Консепсіон» він наказав убити, а капітана «Сан-Антоніо» і бунтівного священика висадив на пустельний берег на вірну загибель. Незабаром трапилася нова біда: корабель «Сантьяго», посланий на розвідку, розбився об скелі. Екіпаж його розмістився на решті чотирьох суднах. Навесні кораблі вирушили в дорогу і в жовтні увійшли в невідому довгу протоку, пізніше названу ім’ям Магеллана. Більше місяця ескадра блукала в цій протоці і її численних розгалуженнях. Коли кораблі огинали південний край Америки, то по ночах моряки бачили на півдні вогні багать на островах. Магеллан назвав цей архіпелаг Вогняної Землею. Тим часом новий капітан корабля «Сан-Антоніо», скориставшись нагодою, дезертирував і направив корабель у Іспанію. Там він обмовив Магеллана, звинувативши його у зраді.   28 листопада 1520 року три кораблі Магеллана, нарешті обійшовши з півдня Америку, вийшли в невідомий океан – частина його була раніше названа Бальбоа «Південним морем».

  • Слайд Відкриття протоки між Атлантичним і Тихим океаном. Протока Всіх Святих (Магелланова протока)– Чому новий океан отримав назву Тихий?– А як «веде» себе Тихий океан насправді?

Майже чотири місяці кораблі Магеллана йшли по океану на захід. Плавання було дуже важким. Запаси продуктів закінчувалися. «Сухарі, якими ми харчувалися, – писав у щоденнику учасник експедиції Антоніо Пігафетта, – перетворилися на пилюку, змішану з хробаками, загиджену щурами і страшенно смердючу. Ми пили гнилу воду, що також смерділа … Ми їли шкіри, якими покривають реї, щоб мотузка не перетирались деревом. Ці шкіри так затверділи, що їх доводилося розмочувати в морській воді чотири-п’ять днів, потім ми пекли їх на вугіллі і їли. Часто ми харчувалися тирсою, і навіть щурі, такі противні людині, стали таким вишуканим блюдом, що за них платили по півдуката золотом за штуку».   Майже весь екіпаж хворів цингою. Багато моряків загинуло. За весь час плавання з кораблів бачили тільки два безлюдних острови. 

Нарешті, у березні 1521 року з’явились три острови (з групи Маріанських островів), які Магеллан назвав Злодійськими, тому що жителі, припливши на своїх човнах до кораблів, викрали у мореплавців багато речей і навіть одного з човнів.

  • Слайд Філіппінські острови. Загибель Ф. Магеллана Слово вчителя Історіограф експедиції Магеллана, Антоніо Пигафетта згодом написав: «Я сподіваюся … слава цього благородного капітана не померкне у віках і не буде забута. Поряд з іншими його чеснотами він був непохитний в горнилі найбільших небезпек, як ніхто інший, і голод переносив більш стоїчно, ніж будь-який з нас. Він був обізнаний у всьому, що стосувалося мистецтва водіння кораблів, вміло прокладав курс і становив карти. Це воістину так, бо ніхто, крім нього, не був настільки мудрий, не володів такою твердою силою волі і такими великими знаннями, щоб зважитися зробити плавання навколо Землі, як то здійснив він».
  • Вправа №5. Робота з медіаповідомленням (Перегляд фрагменту документального фільму ВВС «Фернан Магеллан. Перша навколосвітня подорож» (сутичка з тубільцями). Обговорення фрагменту). Розповідь вчителя

Експедиція вирушила далі і незабаром підійшла до Філіппінських островів. Налякавши правителя острова Сьобу міццю своєї зброї, Магеллан змусив його підкоритися іспанському королю. Потім Магеллан втрутився у війну між острів’янами і був убитий на острові Мактан. Після його загибелі командиром експедиції був обраний Барбоза. Перед відплиттям кораблів правитель острова Себу, запросивши частину екіпажу на прощальний бенкет, віроломно напав на гостей, й убив 27 чоловік, серед загиблих були Барбоза і астроном експедиції Сан-Мартін. 

У складі експедиції залишилося менше 120 чоловік. Їх не вистачало для обслуговування трьох кораблів, і тому вирішили один корабель спалити. Вибір припав на «Консепсіон». Новим начальником експедиції обрали Карвальо, але незабаром він був скинутий, а адміралом став Еспіноса. Чотири місяці кораблі блукали між островами Малайського архіпелагу, розшукуючи казкові острови прянощів. Нарешті, мореплавці підійшли до протоки Чідорі в групі Молуккських островів. Закупивши багато гвоздики, мускатного горіха і інших прянощів, команда вирішила, що корабель «Трінідад» повернеться до Іспанії через Тихий океан, а «Вікторія» піде далі на захід через Індійський океан, в обхід Африки. Це рішення моряків було викликано, ймовірно, побоюванням потрапити в полон до португальців, які захопили береги Індії та частину островів. Корабель «Трінідад», не зустрівши попутних вітрів, що дмуть на схід, у напрямку до Америки, півроку блукав по Тихому океану і змушений був повернутися до Молуккських островів, де португальці захопили в полон весь екіпаж. Майже всі члени його загинули в португальському полоні в Індії.   З усієї експедиції Магеллана до Іспанії дісталося з великими втратами лише одне судно «Вікторія». 

Капітан корабля іспанець Ель-Кано вів корабель далеко від берега, у південній частині Індійського океану, щоб уникнути зустрічі з португальським флотом. На кораблі було 47 членів екіпажу та 13 малайців, захоплених в полон з різних островів Індонезії. У травні 1522 року, коли «Вікторія» підійшла до мису Доброї Надії і обігнула його, в живих залишився всього 31 іспанець.   Коли скінчилися запаси прісної води, то Ель-Кано був змушений підійти до островів Зеленого Мису, де португальці захопили в полон ще 13 членів екіпажу «Вікторії». 

6 вересня 1522 «Вікторія» повернулася до Європи і увійшла в гирло Гвадалквівіра, маючи на борту лише 18 іспанців, що залишилися з команди в 265 осіб. 

Так закінчилося видатне для того часу перше навколосвітнє плавання, що тривало три роки. Усю подорож докладно описав його учасник Антоніо Пігафетта, який вів щоденник.   Для науки ця подорож мало дуже велике значення. Було доведено, що материк «Новий світ» (Південна Америка) на півдні дійсно звужується. Відкрита протока, що відокремлює від Південної Америки великий острів – Вогняну Землю, отримала ім’я Магеллана. Це було перше плавання європейців по Тихому океану і по суті – відкриття зі сходу найбільшого на Землі океану. Магеллан назвав його Тихим океаном. Вперше обійшовши навколо земної кулі, експедиція довела своїм плаванням, що Земля дійсно має форму кулі. Перші навколосвітні мореплавці доставили в Іспанію на одному кораблі стільки пряностей, що продаж їх повністю окупив всі витрати на спорядження цієї героїчної експедиції.   Уцілілі учасники експедиції, котрі зазнали стільки поневірянь і страждань, здавалося, заслуговували високої нагороди. Але замість цього церковники звинуватили їх у важкому гріху – порушенню свят і постів – і змусили принизливо каятися в соборі.

  • Слайд Завершення кругосвітньої експедиції. Хуан Себастьян Елькано
  1. Магеллан і Всесвіт

Слайд Магелланові хмари

Магелланові Хмари — галактики-супутники Чумацького Шляху. Видно неозброєним оком в Південній Півкулі. Магелланові хмари були відомі мореплавцям південної півкулі й у XV столітті їх називали «Капськими хмарами». Фернандо Магеллан застосовував їх для навігації, як альтернативу Полярної зорі, під час своєї навколосвітньої подорожі в 15191521 роках. Коли після загибелі Магеллана його корабель повернувся до Європи, Антоніо Пігафетта (супутник Магеллана й офіційний літописець подорожі) запропонував назвати Капські Хмари «Хмарами Магеллана» як своєрідне увічнення його пам’яті.

Вправа №6 Комплексна робота з текстом, атласом

Робота з підручником та додатковим текстом.

Учні виконують наступні завдання:

  1. Використовуючи атлас та підручник заповніть таблицю.
Місце і дата початку подорожі Фернана Магеллана  
У якому напрямку рухалась іспанська флотилія?  
Який океан пересікли кораблі Ф. Магеллана  
Вздовж якого узбережжя рухалась флотилія, припускаючи, що там має бути протока?  
Протока, яка з’єднує Атлантичний океан з Південним морем  
Як довго тривало плавання по Південному морю?  
Як назвав Південне море Ф. Магеллан? Чому?  
Яких островів досягнула флотилія Ф. Магеллана в березні 1521 року?  
Де загинув Ф. Магеллан?  
Хто очолив експедицію після смерті Магеллана?  
Коли  і на якому кораблі повернулись моряки на Батьківщину  
Що написано на дворянському гербі відомої родини в Іспанії  

Вправа №7 Робота з картою

Використовуючи текст підручника і атлас, нанесіть маршрут і підпишіть географічні об’єкти на шляху подорожі Ф. Магеллана.

Вправа №8 Створення медіатексту «Географічна новина»

Учні опрацьовують текст підручника та готують коротке інформаційне повідомлення для оприлюднення в соціальних мережах: «Ти перший мене обігнув». Групи учнів працюють протягом 5 хв. Та презентують створені медіатексти.

  1. Вшанування пам’яті Магеллана
  • Україна

На честь Магеллана названі Провулок Магеллана у місті Кривий Ріг та Вулиця Магеллана у місті Макіївка.

  • Світ

На честь Магеллана названо:

  • Магелланові Хмари;
  • Магелланова протока;
  • Магеллан (космічний апарат);
  • Магелланові субполярні ліси — наземний екорегіон найпівденнішого краю Південної Америки;
  • Магеллановий пугач — вид птахів з роду пугачів;
  • 4055 Магеллан (4055 Magellan, 1985 DO2) — астероїд групи Амура, який відкрила Елеанор Френсіс Гелін у 1985 році.
  • У кінематографі
  • Зниклий флот Магеллана (Magellan’s Lost Fleet), документальний фільм, 2002 рік, виробництво: США, A&E Television Networks, режисер: Скотт Міллер;
  • Велика війна Магеллана (The Great War of Magellan), фантастика, пригоди, 2005 рік, виробництво: США, режисер: Річард Хетч.

ФАЗА РЕФЛЕКСІЇ

VI. РЕФЛЕКСІЯ

Слово вчителя.

Ми сьогодні з вами добре попрацювали, ознайомились з важливим етапом географічних відкриттів, а саме здійснення першої навколосвітньої подорожі, познайомились з видатним, відважним мореплавцем.

Вправа №9 Інтерактивне оцінювання за допомогою ресурсу Plikers

Прошу вас продемонструвати, як ви усвідомили сьогоднішній матеріал уроку. Пропоную вам відповісти на запитання (за допомогою інтерактивного ресурсу Plikers, учні відповідають на тестові запитання).

  1. Виконайте тестове завдання, результат занесіть до таблиці.
  2. Наша планета має форму…

А) кулі;

Б) еліпсу

В) овалу

       3. За походження Фернан Магеллан був:

А) португальцем;

Б) іспанцем;

В) італійцем;

      4. Експедиція Фернана Магеллана здійснила:

А) першу навколосвітню подорож;

Б) подорож до Африки;

В) подорож навколо Африки до Індії;

      5. Під час подорожі Фернана Магеллана було відкрито:

А) протоку, яка з’єднує Атлантичний океан з Тихим;

Б) південну частину Африки;

В) морський шлях до Індії;

      6. Фернан Магеллан не зміг закінчити навколосвітню подорож тому що:

А) загинув під час шторму;

Б) загинув під час сутички з остров’янами ;

В) помер від цинги;

      7. Галактики-супутники Чумацького шляху мають назву:

А) Магелланові Хмари;

Б) Магеллановий Шлях;

В) Магелланова Подорож;

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Слово вчителя.

Ми сьогодні разом з Магелланом також  здійснили навколосвітнє плавання, і що ж ми довели?

  • Що вам сьогодні на уроці здалося найцікавішим?
  • Що було для вас найскладнішим?
  • Слайд

Магеллан не припускав зробити кругосвітню експедицію – він лише хотів знайти західний шлях до Молуккських островів і повернутися назад. У наш час  для будь-якого комерційного рейсу таку кругосвітню подорож здійснювати нераціонально.

А закінчити сьогоднішній урок мені хочеться теж незвично. Ми складемо вірш – сінквейн. Сінквейн – це не звичайний вірш, написаний відповідно до певних правил. У кожному рядку задається набір слів, який має бути відображено у вірші.

1 рядок – заголовок, в який виноситься ключове слово, поняття, тема сінквейна, виражене у формі іменника.

2 рядок – два прикметників.

3 рядок – три дієслова.

4 рядок – фраза, що несе певний сенс.

5 рядок – резюме, висновок, одне слово, іменник.

  • урок географії
  • Пізнавальний і цікавий
  • Подорожували, шукали, дізнавалися
  • Швидко та продуктивно пройшов урок.
  • Здорово!

Виставлення оцінок за роботу на уроці.

Додатки

Вправа №1 «Географічна ретроспектива»

Учні в групах аналізують текст та роблять висновки щодо труднощів навколосвітньої подорожі

«… Ми вийшли з цієї протоки і опинилися в просторах Тихого моря. Три місяці й двадцять днів ми зовсім були позбавлені свіжої їжі. Ми харчувалися сухарями, але то вже були не сухарі, а сухарний пил, змішаний з черв’яками… Ми пили жовту воду, що гнила багато днів. Ми їли шкури волів, якими були вкриті реї…Ми часто харчувалися тирсою. Щурів продавали за півдуката штуку, але й за таку ціну їх не можна було дістати…» 

Вправа №2 «Географічна ретроспектива»

Учні в группах аналізують текст та роблять висновки щодо труднощів навколосвітньої подорожі

«… Ми вийшли з цієї протоки і опинилися в просторах Тихого моря. Три місяці й двадцять днів ми зовсім були позбавлені свіжої їжі. Ми харчувалися сухарями, але то вже були не сухарі, а сухарний пил, змішаний з черв’яками… Ми пили жовту воду, що гнила багато днів. Ми їли шкури волів, якими були вкриті реї…Ми часто харчувалися тирсою. Щурів продавали за півдуката штуку, але й за таку ціну їх не можна було дістати…»          

Вправа №3 Співставляй та аналізуй

(карта Птолемея та Магеллана)

Робота з роздатковим матеріалом та текстом підручника. Учні співставляють карту Птолемея та карту Магеллана. Роблять висновки щодо спільних рис та відмінностей в зображенні земної поверхні.

Вправа№4 Аналіз медіаповідомлення. Слово вчителя Історіограф експедиції Магеллана, Антоніо Пигафетта згодом написав: «Я сподіваюся … слава цього благородного капітана не померкне у віках і не буде забута. Поряд з іншими його чеснотами він був непохитний в горнилі найбільших небезпек, як ніхто інший, і голод переносив більш стоїчно, ніж будь-який з нас. Він був обізнаний у всьому, що стосувалося мистецтва водіння кораблів, вміло прокладав курс і становив карти. Це воістину так, бо ніхто, крім нього, не був настільки мудрий, не володів такою твердою силою волі і такими великими знаннями, щоб зважитися зробити плавання навколо Землі, як то здійснив він ». Учні в групах аналізують медіаповідомлення, роблять висновки про величність подвигу Ф. Магеллана

Вправа №5 Комплексна робота з текстом, атласом.

Учні виконують наступні завдання:

Використовуючи атлас та підручник заповніть таблицю.

1.     Місце і дата початку подорожі Фернана Магеллана  
2.     В якому напрямку рухалась іспанська флотилія?  
3.     Який океан пересікли кораблі Ф. Магеллана  
4.     Вздовж якого узбережжя рухалась флотилія, предполагая, що там має бути протока?  
5.     Протока, яка з’єднує Атлантичний океан з Південним морем  
6.     Як довго тривало плавання по Південному морю?  
7.     Як назвав Південне море Ф. Магеллан? Чому?  
8.     Яких островів досягнула флотилія Ф. Магеллана в березні 1521 року?  
9.     Де загинув Ф. Магеллан?  
10. Хто очолив експедицію після смерті Магеллана?  
11. Коли  і на якому кораблі повернулись моряки на Батьківщину  
12. Що написано на дворянському гербі відомої родини в Іспанії  

Вправа №6 Робота з картою

Використовуючи текст підручника і атлас, нанесіть маршрут і підпишіть географіічні об’єкти на шляху подорожі Ф. Магеллана

Вправа №7 Створення медіатекту «Географічна новина»

Учні опрацьовують  текст підручника та готують коротке інформаційне повідомлення для оприлюднення в соціальних мережах: «Ти перший мене обігнув». Групи учнів працюють протягом 5 хв. Та презентують створені медіатексти.

Вправа №8 Інтерактивне оцінювання за допомогою ресурсу Plikers

Прошу вас продемонструвати, як ви усвідомили сьогоднішній матеріал уроку. Пропоную вам відповісти на запитання (за допомогою інтерактивного ресурсу Plikers, учні відповідають на тестові запитання)

  1. Виконайте тестове завдання, результат занесіть до таблиці.
  2. Наша планета має форму…

А) кулі;

Б) еліпсу

В) овалу

      3. За походження Фернан Магеллан був:

А) португальцем;

Б) іспанцем;

В) італійцем;

      4. Експедиція Фернана Магеллана здійснила:

А) першу навколосвітню подорож;

Б) подорож до Африки;

В) подорож навколо Африки до Індії;

      5. Під час подорожі Фернана Магеллана було відкрито:

А) протоку, яка з’єднує Атлантичний океан з Тихим;

Б) південну частину Африки;

В) морський шлях до Індії;

      6. Фернан Магеллан не зміг закінчити наколосвітню подорож тому що:

А) загинув під час шторму;

Б) загинув під час сутички з остров’янами ;

В) помер від цинги;

      7. Галактики-супутники Чумацького шляху мають назву:

А) Магелланові Хмари;

Б) Магеллановий Шлях;

В) Магелланова Подорож.

Робочий лист учня/учениці 6___ класу Прізвище, ім’я ___________________________________________________________

Вправа Результат роботи
Вправа №1 «Асоціації»

 

 

Вправа №2 «Географічна ретроспектива»  

Вправа №3 Співставляй та аналізуй

 

 
Вправа №4 Аналіз медіаповідомлення.    

Вправа№ 5 Комплексна робота з текстом, атласом

 

1   4   7   10  
2   5   8   11  
3   6   9   12  

Вправа №6 Створення медіатексту «Географічна новина»

 

 
Сінквейн

 

 

 


Підготувала: Вацкова Оксана Петрівна, вчитель географії Одеської ЗОШ №30 І-ІІІ ступенів Одеської міської ради Одеської області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.