План-конспект уроку фізики у 7 класі “Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску”

План-конспект уроку є переможцем Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Фізика»)


Тема: Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску

Мета:

  • навчальна: засвоєння учнями нових знань про тиск, як фізичну величину; способи збільшення і зменшення тиску твердих тіл на поверхню; показати практичне значення знань про тиск;
  • розвивальна: розвивати логічне і критичне мислення; активізувати пізнавальну діяльність учнів;
  • виховна: виховувати наполегливість, кмітливість, винахідливість, вміння працювати в команді.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник (Фізика 7 клас. за редакцією В. Г. Бар’яхтара), навчальна презентація, портрет Б. Паскаля, роздатковий матеріал; ПК з під’єднанням до мережі Інтернет, скляний прозорий контейнер з сипучим матеріалом (мукою чи піском), брусок у формі прямокутного паралелепіпеда, важки

Хід уроку:

                                                       Знання без застосування – хмари без дощу.

(східна мудрість)

І. Організаційний момент (1хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань (3 хв.)

Перед вивченням нової теми проводимо перевірку основних понять методом «Ланцюжок».

  1. Що характеризує сила?
  2. Як позначають силу у фізиці?
  3. До чого приводить дія сили?
  4. Які сили ви вже вивчили?
  5. Як розрахувати силу тяжіння, що діє на тіло?
  6. Як позначають пощу поверхні, і в яких одиницях вона вимірюється?
  7. Скільки в м2 міститься см2? мм2?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)

Господиня поставила на стіл цукерки та тарілку з бутербродами – із ковбасою та сиром. Шерлок Холмс подивився на них і подумав: «А ножі господар точить не часто!»

–         Чому в нього виникла така думка?

(Відповідь: якщо ніж тупий, то він здійснює менший тиск і на розрізі сиру та ковбаси залишаються «рвані», широкі сліди).

Сьогодні запрошую всіх на незвичайний урок фізики з елементами медіаграмотності. Ми з вами разом підготуємо до друку новий випуск для нашої стіннівки «Фізичний калейдоскоп» на тему «Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску». Ви спробуєте себе в ролі журналістів, редакторів, дослідників-експериментаторів, блогерів.

ІV. Вивчення нового матеріалу (15 хв.)

І найпершим джерелом інформації, до якого ми звернемося, буде наш підручник. Всі працюють над §22 за методом «Критичне читання тексту» (5 хв.)

Початкові уявлення про тему нашого випуску газети ми отримали. Тепер поділимося на групи і почнемо діяти, виконуючи свої завдання.

Робота в групах (10 хв.)

І група «Дослідники» виконують експеримент за планом:

  1. Візьміть у руки олівець і натисніть пальцем на основу олівця, а потім на загострений грифель.

Запитання:

  • Чи однакову силу ви прикладаєте до олівця в обох випадках?

Так                 Ні

  • Чи однакові результати дії сили?

Так                Ні 

  • У чому причина?

Відповідь:_______________________________________________

(у основи олівця і у кінчика грифеля різна площа поверхні)

  1. Візьміть брусок та покладіть його у контейнер з мукою широкою гранню. Потім вузькою. Зробіть висновок про те, у якому випадку брусок залишив глибший слід?

3. Покладіть брусок в контейнер з мукою. Потім навантажте його важками.

Який слід залишив  брусок ?

Такий самий                Глибший 

Висновок: тиск залежить … від сили, яка діє перпендикулярно до поверхні, та … до площі цієї поверхні.

Слова для вставки: обернено пропорційно, прямо пропорційно.

ІІ група «Редактори» на YouTube знаходять відеододаток до підручника «Фізика 7 кл.» за редакцією Бар’яхтара В. Г., редагують матеріал та складають опорний конспект у вигляді ментальної карти:

(Приклад ментальної карти, створеної в програмі XMind 8)

ІІІ група «Журналісти», знаходять фейк в повідомленні і практично доводять помилку, виконавши певні розрахунки.

Повідомлення: площа сліду слона приблизно S1= 200см2,  так як він стоїть на чотирьох ногах, загальна площа поверхні його слідів в 4 рази більша:  S=4*S1. Площа жіночої туфельки, яка стикається  з поверхнею, приблизно дорівнює 10 см2 (дівчина стоїть на одній нозі). Маса слона становить 4т , маса дівчини – 50 кг. Впевнено можна сказати, що слон чинить більший тиск на поверхню, ніж дівчина на високих підборах.

ІV група «Блогери» складають пам’ятку «Як поводити себе, якщо провалилися під лід», використовуючи слова із довідки. А також складають дві хмари слів «Способи зменшення тиску», «Способи збільшення тиску» (готують матеріал для розміщення в Інтернеті).

Довідка: якщо, У, все-таки, під, провалився, випадку, вилізти, лід, кригу, на, руки, намагайся, широко, руки, її, на, розкинувши, край, почергово, і, наповзаючи, ноги, грудьми, поверхню, на, витягуючи, ефективніше, а, також, використовуй, тіло, збільшуючи, своє, площу, ним, опорну.

Пам’ятка «Як поводити себе, якщо провалилися під лід»

У випадку якщо ти все-таки провалився під лід, намагайся вилізти на кригу, широко розкинувши руки, наповзаючи на її край грудьми і почергово витягуючи на поверхню ноги, а також якомога ефективніше використовуй своє тіло, збільшуючи ним опорну площу.

Способи зменшення тиску      S ↑⇒   p  ↓

Способи збільшення тиску    S   ↓ ⇒   p  ↑

(Приклади хмари слів, створені в онлайн-сервісі Wordcloud.pro)

V. Презентація роботи груп (20 хв.)

VІ. Підбиття підсумків уроку (3хв.)

Рефлексія за методом «Ключові слова»

На екрані подано ключові слова: сила, тиск, Паскаль, техніка, будівництво, побут, жива природа, безпека людини, знання, вміння.

Учні, користуючись ключовими словами, роблять висновок  уроку та підкреслюють його практичну значущість.

VІІ. Повідомлення домашнього завдання  (1 хв.)

  • 22, відповідати на контрольні запитання; впр. 22(3, 4); *експер. завд. на ст.154.

Презентація до уроку >>>


Автор: Данильченко Ольга Василівна, вчитель фізики І-Іванівської ЗОШ І-ІІІ ст. с. Іванівка Барвінківського району Харківської області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.