План-конспект уроку є переможцем Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).
Урок біології в 10 класі за новою програмою, з останніми змінами, затвердженими Міністерством освіти і науки України (2017 рік, рівень стандарту)
Тема. Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.
Мета уроку:
Матеріали та обладнання: інтерактивна дошка з доступом в Інтернет, схеми, малюнки, презентації з даної теми.
Основні поняття та терміни: медична генетика, геном людини, спадкові хвороби, уроджені вади розвитку.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми організації роботи: індивідуальна, групова, колективна.
Ключові компетентності: наукове розуміння природи і сучасних технологій, уміння аналізувати інформацію з Інтернет-ресурсів, здатність до пошуку і засвоєння нових знань, уміння працювати в команді.
Хід уроку
Організаційний етап.
І. Актуалізація опорних знань.
Вправа « Готуємось до ЗНО»
У темі нашого уроку є терміни: генетика, спадковість, тому пропоную учням пройти онлайн-тестування з використанням цих термінів на сайті EdEra, курс «Автостопом по біології», використовуючи QR-код. Він дозволяє швидко і зручно одержати доступ до інтерактивної вправи в Інтернеті. Для цього достатньо відсканувати його за допомогою спеціального додатку, встановленого на мобільному телефоні.
Також на сайт EdEra можна перейти за Гіперпосиланням:
Модуль 3. Генетика та розмноження > Лекція 4. Закономірності спадковості > Проміжні завдання
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Уявіть таку картину: тендітна наречена у білій сукні, мужній наречений, звучить весільний марш Мендельсона, народжується нова сім`я. Молодята мріють про дитину і відбувається магія, зароджується новий організм. Спочатку це лише клітина, у хромосомах якої записана вся історія роду жінки та чоловіка. Якою буде ця дитинка, який у неї характер, здібності, талант?
І раптом… сумна звістка, діагноз дитини: спадкова хвороба, батьки у відчаї, почувають себе винними перед дитиною. У родині стає напруженою атмосфера, і всі внутрішні конфлікти точаться навколо хворої дитини. А може ця дитина не хвора, а «особлива»? Хто ж вони – «особливі» діти, які у нашому суспільстві перетворились на привидів? Чи маємо ми право не помічати їх, ховаючи погляд в екрані смартфона.
В арсеналі сучасної медицини існують методи діагностики, профілактики і лікування багатьох спадкових патологій. І не скористатися ними зараз ‒ це вже справжня недбалість, за яку людина буде розплачуватися все життя.
Сьогодні на уроці ми з вами маємо змогу розібратися в причинах появи спадкових хвороб, поговоримо про профілактику цих захворювань, з`суємо, чи може наше суспільство стати на щабель вище, бути толерантнішим до «особливих» дітей, торкнемося проблем нашого міста, звичайно, використавши сучасні комп'ютерні технології.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
Медична генетика вивчає:
Основними завданнями медичної генетики є:
Чим спадкові хвороби відрізняються від вроджених вад розвитку?
Спадкові хвороби виникають при змінах генетичного матеріалу, передаються нащадкам у рецесивному або домінантному станах
( дальтонізм, гемофілія, синдром Дауна…)
Спадкові вади метаболізму – виникають при внутрішньоутробному розвитку зародка, внаслідок дії певних чинників патогенів.
На інтерактивній дошці розміщена схема, опрацювавши параграф підручника, учні заповнюють схему:
– аномалії аутосом (хвороба Дауна, синдром Едвардса, Патау);
– аномалії статевих хромосом (синдром Шерешевського-Тернера, Кляйнфельтера);
– порушення амінокислотного обміну (фенілкетонурія);
– порушення вуглеводного обміну (галактоземія);
– порушення ліпідного обміну (ліпідози);
– порушення обміну мукополісахаридів (муковісцидоз).
Вправа «Тепер я вмію!» Самостійна робота.
Клас об`єднано в 4 групи. Відповідно до цієї схеми групи учнів оформлюють презентації в програмі Power Point.
Група № 1 ‒ Генні хвороби (5 учнів)
Група № 2 ‒ Хромосомні хвороби (5 учнів) – вставити Гіперпосилання на фільм «Синдром Дауна ‒ не вирок»
Група № 3 ‒ Хвороби зі спадковою схильністю (6 учнів)
Група № 4 ‒ Спадкові вади метаболізму (4 учня)
Інструкція для груп
Час роботи ‒ 15 хвилин.
Публічне представлення своєї роботи. (2 хвилини)
Зразки презентацій знаходяться в додатках до уроку.
В Україні проблеми навчання, розвитку, працевлаштування дітей з синдромом Дауна залишаються внутрішньою проблемою родин, які мають таких малюків. За світовою концепцією інвалідності на рівні ООН та Конвенції про права інвалідів, інвалідність трактується як одна з ознак людства, а не як вада. Малюки з генетичними відхиленнями набагато краще розкривають свої можливості, якщо вони живуть удома в атмосфері любові, з ними проводять навчання за спеціальними програмами, а суспільство не відштовхує цих дітей.
Від літа в Україні запрацював Закон про інклюзивну освіту. Документ гарантує школярам з особливими освітніми потребами індивідуальне чи дистанційне навчання. Впровадженням інклюзивної освіти в Україні займається Марина Порошенко, голова Фонду «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації».
Чи зустрічаються спадкові хвороби у жителів нашого міста?
Які хвороби зустрічаються найбільш часто?
Чи має місце зростання спадкових хвороб?
ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів.
https://learningapps.org/2643412
У людини дальтонізм (порушення колірного зору) кодується рецесивним геном, локалізованим у Х-хромосомі. Чоловік з нормальним колірним зором одружився з гетерозиготною за цією ознакою жінкою. Яка ймовірність народження в цій сім’ї дітей з дальтонізмом?
Робота з інтерактивною дошкою.
3. Вправа «Як розпізнати фейкову інформацію в Інтернеті?»
Чи можна спрогнозувати розумові здібності майбутньої дитини?
На сайті https://mizky.com/article/162/children-intelligence-mother-genes була опублікована інформація, що діти успадковують розум від матері. Чи згодні ви з таким твердженням? Поясніть вашу думку.
V. Рефлексія. Основним є цілісне осмислення, узагальнення отриманої інформації, формування у кожного з учнів власного ставлення до досліджуваного матеріалу.
Питання, уточнення.
Співтворчість з учнями, складання сінквейну:
1 рядок ‒ тема або предмет (один іменник);
2 рядок ‒ опис предмета (два прикметника, виражають головну думку);
3 рядок ‒ опис дії (три дієслова);
4 рядок ‒ фраза з чотирьох слів, що виражає відношення до предмету;
5 рядок ‒ синонім, узагальнюючий, розширює зміст теми або предмета (одне слово). Запис сінквейна на Інтерактивній дошці:
Людина
Розумна, недосконала.
Живе, творить, страждає.
Вона, звичайно, гідна щастя!
Безперечно.
VІ. Домашнє завдання.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО ПЛАНУ-КОНСПЕКТУ УРОКУ >>>
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Розробила: Лях Наталя Миколаївна, учитель хімії та біології комунального закладу «Мереф`янська загальноосвітня школа І˗ІІІ ступенів № 4» Мереф`янської міської ради Харківської області «спеціаліст вищої категорії», «старший учитель»