План-конспект уроку біології у 8 класі “Роль ссавців у екосистемах, їх значення для людини. Охорона ссавців”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).


ТЕМА: “Роль ссавців у екосистемах, їх значення для людини. Охорона ссавців.”

Мета уроку:

Освітня. Розширити знання учнів про ссавців; розкрити їх значення у екологічних системах та у житті людини; забезпечити засвоєння знань про біологічну роль ссавців на планеті.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати значення тварин в природі та житті людини; уміння спостерігати, аналізувати та використовувати набуті знання у житті. Розвивати навички роботи з Інтернет ресурсами
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до тварин, які мешкають поруч із людиною; намагатись формувати почуття особистої відповідальності за їх збереження.

Тип уроку. Інтерактивний  урок.

Методи та прийоми:  «Мозковий штурм», «Навчаючись – вчуся», дидактична гра «Анаграмма».

Обладнання: Мультимедійний комплекс,  планшети, презентація (SMART NOTEBOK), Червона книга, картинки ссавців.

Слова на дошці: 

                           Я насмілюся стверджувати,

                            що з усіх знань найкориснішими

                           для нас є знання природи, її законів.

                                                                                     Ж. Б. Ламарк

Девіз уроку:  «Людина не повинна соромитися цікавості,

                               яку пробуджує в ній природа».

                                                 Ніколас Тімберген (нідерландський натураліст)

План уроку

І. Організаційний момент. (1.5 хв)

  Метод «Кольоропису»

ІІ. Актуалізація знань. (10хв)

  1. Метод «Мозковий штурм»

    – ознаки класу Ссавці

     – середовище існування тварин класу

     – Зовнішні ознаки ссавців

     – Систематичне положення класу Ссавці.

  1. Тестова робота для учнів – консультантів (онлайн тест)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2хв)

– Ключ до теми (розгадка  анаграми)

ІУ. Вивчення нового матеріалу. (20хв)

1. Значення ссавців в екосистемах, та для людини.

2. Охорона ссавців (перегляд відеоролика)

3. «Аукціон».

4. Тварини в геральдиці областей України.

У. Узагальнення знань (8хв)

1. Завдання для ерудитів

УІ. Підсумок уроку. (1хв)

УІІ. Домашнє завдання. (1хв)

Учитель. Доброго дня всім присутнім на уроці. Я гадаю що ви прийшли на урок в доброму настрої і налаштовані на роботу чи так це я прошу мені повідомити кольорами на слайді (слайд №4). (Додаток 1.)

Девізом нашого уроку нехай стануть слова нідерландського натураліста Ніколаса Тірбенгена: «Людина не повинна соромитися цікавості, яку пробуджує в ній природа». (Слайд № 5)

Ми дійшли до останньої сходинки теми Клас Ссавці. Сьогодні ми поговоримо  з вами про роль ссавців у природі й житті людини, про необхідність їх охорони.

Свою участь в роботі ви оцінюватимете через картку самооцінки.  (Додаток 2.)

Тож запрошую всіх до  віртуальної галереї тварин. Ми побуваємо в деяких залах, зможемо бути учасниками аукціону картин, звичайно грошима будуть ваші знання за які ви зможете придбати картини, адже знання людини, це найбільший її скарб. (Слайд № 6)

Для того щоб потрапити до галереї нам потрібно пройти «Мозковий штурм», що засвідчить  про готовність вас до роботи і сприйняття матеріалу. А учням – консультантам пройти онлайн  тест  і цим самим показати свою готовність до роботи. (проходження тесту за посиланням https://onlinetestpad.com/ua/test/107353-test-na-temu-zv%D1%96r%D1%96-abo-ssavc%D1%96)

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

  1. «Мозковий штурм» (фронтальна робота з класом)

 –  позначте  вірні твердження ознак класу Ссавці використовуючи маркер (слайд№7)

 –  пригадайте які середовище існування тварин класу вам відомі, вкажіть їх стрілками (слайд №8)

Учитель. Ми проходимо до залу анатомії перед вами різні види ссавців.

Пригадайте, яку зовнішню будову тіла мають ці тварини. (Слайд № 9)

(Робота біля дошки учня по встановленню основних  зовнішніх анатомічних частин)

– Наступний зал – систематики. Яке систематичне положення Класу Ссавців в системі живої природи?

(учні визначають систематичне положення по схемі). (Слайд № 10)

  1. Вправа «Впізнай мене». Визначте рід та ряд  представників класу Ссавці (посилання на  Інтернет ресурс)

https://www.youtube.com/watch?v=XeGNsc4k2iA

Учитель. А чи задумувались ви, що сталося б  якщо б  зникли всі тварини?

Спробуйте розгадати не просту анаграму ключових слів сьогоднішньої теми. (Слайд № 11). Ключові слова : «Значення ссавців в природі»

Мабуть ви й прийшли щоб це з’ясувати? (робота з слайдом «Значення тварин» (Слайд № 12, 21, 22)

(розповідь учнів – консультантів з використанням сюжетів презентації)

  1. Екологічні групи ссавців

Ссавці освоїли не лише наземне, але також водне й повітряне середовище. Вони є важливим компонентом ланцюгів живлення у всіх біоценозах. Серед ссавців є рослиноїдні форми (коні, олені, кенгуру та ін.), хижаки (вовки, лисиці, леви тощо), падальники (гієни) і паразити (вампіри).

Учитель. Виконайте завдання. Складіть ланцюг живлення (Слайд № 21) 

  1. Взаємозв’язок рослин і ссавців

Ссавці є важливим фактором, який регулює ріст і характер розвитку рослин. Рослиноїдні види регулюють біомасу рослин у біоценозах. Деякі ссавці можуть брати участь у заплідненні квітів. Велике значення ссавців як поширювачів плодів і насіння, тому що вони можуть розносити їх на великі відстані.

  1. Промислові види та одомашнювання ссавців

Багато диких видів ссавців здавна були об’єктами промислу. Вони були джерелом м’яса, жиру, шкір, кісток, мускусу, спермацету та інших продуктів. У давнину декілька видів ссавців були одомашнені. Це корови, свині, коні, вівці, собаки, кішки, верблюди, лами та інші види. Процес одомашнювання продовжується й зараз. Продовжується робота із розведення в неволі деяких лосів та хутрових звірів.

Учитель. Виконайте завдання. Складіть ланцюг живлення (Слайд № 22) 

Використання ссавців з естетичною та науковою метою. Деяких ссавців тримають у домашніх умовах не для одержання яки­хось продуктів, а з естетичною метою. Існують декоративні породи собак, кішок, коней.

Багато видів ссавців використовуються з науковою метою як об’єкти дослідження. З їх допомогою досліджують медичні препарати, перш ніж застосувати їх для людини.

  1. Охорона ссавців

Діяльність людини поставила багато видів ссавців на межу вимирання, а деякі з них вже вимерли (морська корова, тур, тарпан та ін.). Людина може знищувати ссавців як об’єкт промислу (наприклад, китів або ластоногих). Іншою важливою причиною загибелі ссавців може бути руйнування їх середовища існування (наприклад, знищення лісів або степових ділянок). Рідкісні та зникаючі види ссавців занесені до Червоної книги. Для збереження й охорони цих видів створюються охоронні території (заповідники, заказники, національні парки).

Учитель. Потрапляючи в наступний зал «Збережи для нащадків» ми почуємо від нашого екскурсовода дані та факти над якими нам всім треба замислитись. (Слайд № 13, презентація роботи учнів)

Екскурсовод. Охорона ссавців. Інтенсивний промисел багатьох видів ссавців, а та­кож руйнування їхніх місць існування та розмноження призвели до того, що вже зникло з поверхні Землі близько 120 видів і підвидів ссавців (зокрема, морська корова, дикий бик – тур, дикий кінь тарпан, сумчастий вовк та інші). Понад 350 видів ссавців перебувають під загрозою зник­нення і потребують негайних заходів охорони.

Види, які потребують захисту, заносять до Червоної книги (Міжнародної Червоної книги та Червоних книг окремих держав).

Так, до Міжнародної Червоної книги занесені, наприклад, такі види, як хохуля звичайна, тигр, тюлень-монах, зубр, носоріг, кулан, шимпанзе, орангутанг, горила тощо.

Червона книга України включає також представників комахоїдних (їжак вухатий, хохуля звичайна, бурозубка альпійська), рукокри­лих (великий та малий підковоніс, нічниця триколірна, нічниця ставкова, нетопир кажановидний, вечірниця велетенська) гризунів (полівка снігова карпатська, сліпак білозубий, сліпак буко­винський, сліпак піщаний, соня садова, ховрах європейський), зайцеподібних (заєць білий), китоподібних (афаліна чорноморська)  ластоногих (тюлень-монах), хижих (тхір степовий, гор­ностай, норка європейська, видра річкова, рись звичайна, кіт лісовий) і парнокопитних (зубр). Для збереження цих видів та їхнього розмноження велике значення мають охоронні території (заповідники, заказники, національні парки).  (Слайд № 14)

Учитель. А поглянемо  на геральдику наших областей (Слайд № 15), виділіть області які мають тварин класу в своїх зображеннях.

Учитель. Ми потрапляємо до аукціонного залу  де продаватимуться картини з зображенням ссавців. Пам’ятаємо умови аукціону, картина буде продана тому  учаснику гри, який назве вид ссавців і коротку дасть характеристику.
Доповнення допускаються, винагорода бал  при підведенні підсумків. (Слайд№16)

Починаємо. Продається картина. Хто бажає купити? Слово надається учаснику нашого аукціону під № -______. (учні використовують свої знання для здобування предметів аукціону).

Учасник. На картині зображений Зубр  — європейський вид роду Бізонів  родини Бикових. Вага сучасних дорослих самців біловезького підвиду досягає 850 кілограмів, кавказького 700. Довжина тулуба 3 метри чи навіть більше, висота в плечах від 1,6 до 2 метрів. Як вже вказувалося, сучасні зубри дещо здрібніли, а дані про звичний для них ріст в 2 метри і вагу до тонни, що зустрічаються в енциклопедіях та довідниках, Водяться у нас в Кочережському лісі (проходять акліматизацію. Зубри занесені до Червоної книги.

Учитель. Картина продана.  Хто ба­жає доповнити?

Продається картина. Хто бажає купити?  Слово надається учаснику нашого аукціону під № -______.

Учасник. На  картині зображений борсук, який належить до ряду Хижі, родини Куницеві. Борсук — тварина завбільшки з невеликого собаку. Довжина тіла 70—80 см, а маса — до 25 кг. Риє глибокі нори, в яких проводить більшу частину свого життя. Живиться комахами, дрібними гри­зунами, рослинністю, а також жаба­ми та пташками. Жир борсука має лікувальні властивості. Занесений до Червоної книги.

Учитель. Картина продана. Хто бажає доповнити?

Учасник (доповнює). На зиму залягають у неміцну сплячку. За осінь борсуки дуже жиріють, шар підшкірного жиру сягає 4—5 см. Полюють на бор­суків заради смачного м’яса й цінного жиру, саме тому цих тварин узято під охорону.

Учасник (доповнює). Борсуки народжують від двох до шести малят. А ва­гітність триває 271 -376 днів.

Учитель. Продається картина. Хто бажає купити? Слово надається учасникові номер №____

Учасник. На картині зображений  тюлень-монах, який навіть трапляється у фауні України, у Чорному морі. Він належить до ряду Ластоногі. Довжина тіла  від 1,2 до 2,8 м.
70—400 кг. Тюлень позбавлений вуш­них раковин, але він добре чує, бо здатний до ехолокації. У зв’язку з вод­ним середовищем існування кінцівки цієї тварини перетворилися на ласти. Але для линяння, парування,  ці тварини виходять на кригу. Жив­ляться рибою, молюсками і ракоподібними. Шерсть у дорослого тюле­ня коротка, груба, щільна, жовтувата або світло-сіра. Всі тюлені є об’єктом промислу, і тюлень-монах не виня­ток. Він занесений до Міжнародної Червоної книги.

Учитель. Картину продано. Хто бажає доповнити?

Учасник (доповнює). Об’єктом   промислу є не стільки дорослі тюлені,скільки їх малята, тому що вони, на відміну від дорослих, мають густе, біле, пухнасте хутро.

Учитель. Ми говорили про охорону тварин, тварин Червоної книга, але в світі на жаль існує ще одна книга в якій тварин можна побачити лише на картинках, це вимерлі тварини Чорної книги. Слово нашому екскурсоводу. (учнівська презентація про вимерлих тварин).

У. Узагальнення знань

Учитель. Ну що ж ми дійшли до бібліотечного залу, де познайомимося з походженням  ссавців, зробимо певні записи для послідуючої роботи. (Самоосвітня робота в парах, з текстом підручника по ознайомленню з матеріалом походженням тварин).

Учитель.  Зал «Ерудит», для кмітливих, та допитливих

Вправа « Кіновікторина»

Учитель. – Перегляньте уважно  фрагмент,після перегляду виконайте завдання

1) Запишіть в зошит по пам’яті назви тварин класу Ссавців, які зустрілись в відео, та до якого ряду вони належать?

Наприклад : Кажан – Рукокрилі (посилання на  Інтернет ресурс)

https://www.youtube.com/watch?v=5Ej6vKzNIvA

2) Використовуючи фрагмент слайда назвіть тварин та родини до яких вони належать. (Слайд №17)

Учитель. Завдання на відповідність.

    – Фото  тварин  яких родин зображені на слайді. (Слайд № 18)

Учитель. То ж підведемо підсумок в чому полягає охорона ссавців? (Слайд № 19), вставте в текст пропущені слова, та відтворіть повний текст.

УІ. Підсумок уроку

  1. Метод «Незакінченого речення»

Сьогодні на уроці я дізнався  ………

  1. Виставлення оцінок (аналіз карток самооцінювання)

УІІ. Домашнє завдання

Підготувати повідомлення  про фактори впливу чинників природи на тваринний світ.

(Слайд № 20)

Приготувати групам проект «Заповідні території України»

Додаток 1.

Опис  слайдів та дій.

№п/п

 Етап уроку, слайди

 

Дії вчителя

Форми організації роботи вчителя

Дії учнів. Форми організації роботи дітей
1. Титульна сторінка
2.

Пропонується вибрати  україномовний, чи російськомовний  урок.

Використовується посилання на відповідну сторінку файлу

3.

 

Відкривається коментар етапів уроку, та дій. Ознайомлення з розробкою уроку
4.

Формування настрою учнів на роботу.

Проведення тестування настрою  учнів класу на роботу, за допомогою різнокольорових смужок, характеризується загальний настрій учнів класу. Учні вибирають колір в порівнянні з  своїм настроєм. Множинне клонування кольорових квадратів.
5. Оголошується тема уроку, девіз
6. Захвачуються і збільшуються картинки для проголошення маршруту екскурсії
7.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Використовується прийом роботи трьох учнів з послідуючою перевіркою Учні вставляють галочки   маркером при правильних твердженнях
8.

 

Пропонується  при затемненні екрану назвати середовища життя ссавців. Далі за допомогою стрілки витягується умова завдання Вибирають елемент «стрілки», стрілочками  роблять розташування
9.

Пропонується назвати частини тіла, та розставити  прихованні за шторкою позначення.

Перевірка: збільшення картинки – відповіді шляхом розтягнення фігури, прихованої в лівому верхньому кута.

Перетягують назви
10.

 

Розкрити систематичне положення класу Ссавці, розташувавши категорії. Для перевірки стирається прихований текст Перетягують категорії, розставляючи в правильному порядку.
11.

ІІІ. Мотивація

Відкрити завдання  витягнувши з лівого верхнього кута.

Виконати анаграму для розгляду ключових слів уроку, використовуючи знання  кольорів веселки та відкривши посилання  файлу

Переносять букви за кольорами веселки
12

ІУ. Вивчення нового матеріалу

Розкриття основного питання теми. перетягування прихованих згрупованих ключових означень та пояснення їх, виконання завдання з посилань до деяких означень. При посиланнях  виконують завдання
13 Перегляд  відео файлу про тварин, шляхом відкриття посилання. Виступ учнів – консультантів
14 Пропонується дати відповідь на питання слайду, для цього треба назвати правильну відповідь. Дають відповідь, та переміщують до гори кульку.
15 Використати екранну лупу, вибрати області в геральдиці яких є ссавці, вийти з повно екранного режиму і захватом екрану зафіксувати ці герби. Розтягують картинку, використовують для збільшення екранну лупу, та використовують захват екрану для області.
16 Потрапляючи до залу аукціону проводиться торг продажі картин. Переміщення картин та збільшення їх на підставку, та відправляється до Червоної книги. Розповідають про цих тварин.
17

У. Узагальнення знань

Двохетапне завдання. Переглянути  відеофайл, та назвати по ньому тварин, та родини шляхом відкриття прихованого тексту. Після звіту учнів перевірка витягуванням фігури з правого верхнього кута Перегляд фільму та коментар до нього
18

Витягується приховане завдання за стрілочку.

Розташувати назви до малюнків, з послідуючою перевіркою, витягуючи зелений квадрат

Переміщення позначень до картин
19

Знайти в тексті помилку, підкреслити її інструментом виділення.

Після виконання учнями розтягується  синій квадрат в сторону

Підкреслюють невірні слова тексту26, дописують правильні
20

УІІ. Домашнє завдання

Приховане домашнє завдання Записують домашнє завдання
21

Сторінки посилань

Розташувати харчові продукти по коробках Учні розташовують продукти рослинного та тваринного походження, перетягуючи їх до відповідних коробок
22 Відкриває приховане за шторкою завдання Переміщують організми створюючи ланцюг живлення, та встановлюють їх над полосою, розкриваючи приховані поняття

Додаток 2. Лист оцінювання

п/п

П.І.Б учня «Мозковий штурм» тест «Анаграмма» Презентація дом. завд (консультанти) Аукціон Кіно вікторина Всього балів
    1-2 бали 1-3 бали 1-4 бали 7 балів 1-3 бали 1-3 бал  
1.                
2.                
3.                
4.                
5.                
6.                

Виконала: Калініченко Світлана Григорівна, учитель біології вищої категорії, учитель-методист, КЗ «Вербківська ЗШ І-ІІІ ступенів Павлоградського району

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.