План-конспект уроку біології “Опора і рух. Види скелету тварин. Способи пересування безхребетних тварин”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).


ТЕМА УРОКУ: Опора і рух. Види скелету тварин. Способи пересування безхребетних тварин.

МЕТА УРОКУ:

  • сформувати загальні уявлення про опорно-рухові системи тварин;
  • з’ясувати особливості будови опорно-рухової системи безхребетних;
  • характеризувати способи пересування безхребетних тварин залежно від їх  особливостей будови;
  • розвивати логічне мислення, уміння робити висновки, працювати з інтернет джерелами;
  • виховувати дбайливе ставлення до всього живого на землі, переконання у необхідності бережливого ставлення до природи.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

  • пояснюють особливості будови опорно-рухової системи безхребетних тварин;
  • наводять приклади тварин, що мають внутрішній та зовнішній типи скелетів;
  • пояснюють особливості пересування безхребетних тварин залежно від особливостей їх будови;
  • розвивають логічне мислення, роблять висновки опрацьовуючи запропоновані учителем інтернет матеріали;
  • виховують дбайливе ставлення до всього живого на землі, переконання у необхідності  бережливого ставлення до природи.

МАТЕРІАЛИ ТА ОБЛАДНАНнЯ:

  • Біологія: підручник для 7 кл. загальноосвітніх навчальних закладів / Л. І. Остапченко [та ін.]. – Київ : Генеза, 2016. – 256 с. : іл.;
  • мультимедійна презентація «Опора і рух. Види скелету тварин. Способи пересування безхребетних тварин»;
  • комп’ютери;
  • мультимедійна дошка;
  • мережа Інтернет.

ТИП УРОКУ: комбінований.

МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: кабінет інформатики.

ХІД УРОКУ:

І.  Організаційний момент.

Вчитель.

І знову ранок. Новий день настав!
Чудовий, чи не дуже – вам судити
Один мислитель так колись сказав:
“Ми самі настрій маємо творити!”

  • Я пропоную вам відкрити на рабочому столі теку «Подарунок настрою» обрати малюнок із зображенням смайлика-настрою і надіслати свій подарунок другові із побажаннями на гарну, позитивно налаштовану роботу. (слайд 1)

ІІ.  Перевірка домашнього завдання.

Завдання. Дати характеристику дихальної, кровоносної та видільної системи комахам (І варіант) та плазунам (ІІ варіант) дотримуючись певного алгоритму дій:  (слайд 2-3)

  1. Оберіть слайд презентації відповідно отриманого варіанту завдань.
  2. Дайте характеристику групі тварин обираючи відповідні зображення:
  • колір смайлика – органи дихання;
  • ніс – тип кровоносної системи;
  • очі – кількість кіл кровообігу;
  • настрій – кількість камер серця;
  • вуста – органи виділення.
  1. Малюнок із отриманим зображенням порівняти із QR кодом на слайді.
  2. Результати роботи надішліть на комп’ютер учителя.

ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності учнів.

Завдання 1. Оберіть зайві поняття із логічних ланцюжків та поясніть свій вибір. (слайд 4). Використовуючи поняття, що відкрилися на слайді сформулюйте тему уроку.

  1. Зелені залози, мальпігієві судини, легені, сечовий міхур. (сечовий міхур – РУХ)
  2. Кров, серце, гемолімфа, гемоглобін. (гемолімфа – ОПОРА)
  3. Радіальна, двобічна, променева, дихотомічна. (дихотомічна – ВИДИ СКЕЛЕТУ)
  4. Панцир, стрічкоподібні нирки, риби, клоака. (панцир – ПЕРЕСУВАННЯ)

ІV. Формулювання теми та завдань уроку.

Тема уроку: Опора і рух. Види скелету тварин. Способи пересування безхребетних тварин. (слайд 5, 6)

V. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Завдання 1. Поясніть вислів Арістотеля «Рух – це життя».

(Очікувані відповіді: рух дає можливість полювати, знаходи собі їжу, тварини можуть тікати від хижаків і т. д.) (слайд 7)

Завдання 2. Проблемне запитання: «Чи всі тварини погодяться з цим твердженням, особливо ті які ведуть прикріплений спосіб життя»

(учні дають відповідь зараз і на кінець уроку).

VІ. Вивчення нового матеріалу.

Завдання 1.  Розповідь учителя з виписуванням схеми «Типи скелетів».

Типи скелетів

Завдання 2. Розподілити запропоновані малюнки відповідно до класифікації типів скелетів. (слайд 8)

Завдання 3. Із відкритих літер скласти поняття даючи назву слайду. Дати визначення поняттю скелет. (слайд 9)

Завдання 4. Робота з підручником с. 138. З’ясувати функції опорно-рухової системи тварин. (слайд 10)

Функції: 

– підтримання та збереження форми тіла;

– захист внутрішніх органів;

– рух і переміщення організму в просторі.

Завдання 5. Перейти за посиланням «Перевір себе» на слайді та виконати вправу «Знайди пару» https://learningapps.org/display?v=peq7xcjc319 (слайд 10)

Завдання 6.  Робота з відеоматеріалами за алгоритмом дій: (слайд 11)

– переглянути відео за посиланнями про особливості руху різних груп безхребетних тварин натиснувши на зображення;

– прослухавши відео знайти із запропонованого переліку характеристик особливості руху тварин відповідно до кожної групи;

 – натиснути на обрану характеристику і переконатися у правильності вибору.

– крокуючий рух; – нога – основний орган руху –  4 пари кінцівок

– нога- основний орган руху;

– м’язи замикачі

– шкірно-м’язові клітини

–  3 пари кінцівок;

–  рух крил

–  реактивний рух;

–  рух заднім кінцем уперед

– 5 пар кінцівок;

– хвостовий плавець

– реактивний рух

VІІ. Узагальнення і систематизація вивченого.

Завдання 1.  Виконання тестових завдань за посиланням  (слайд 12)

https://docs.google.com/forms/d/1gOT_bj0Wxv14h3p_w1wCV2_LLAxYskxpSEUSf0Gpbf4/edit

Завдання 2.  Обговорення проблемного запитання, що було поставлене перед учнями на початку уроку. (слайд 13) 

VІІІ. Рефлексія.

Вчитель.  (слайд 14)

Ось закінчено урок,

І дзвенить для вас дзвінок!

Працювали добре, друзі,

Відпочиньте по заслузі!

Ще залишився лиш крок,

Оцініть ви наш урок.

Учні ставлять кольоровий маркер-постріл на кожному із сегментів  і результати відсилають на комп’ютер учителя.

IX. Підведення підсумків уроку. Оголошення і пояснення домашнього завдання. (слайд 15)

Опрацювати § 33, конспект уроку.

*Для допитливих і кмітливих:

підготувати повідомлення, створити презентацію, знайти цікаву інформацію про найповільніших та найспритніших тварин за  QR кодами.

Список використаної літератури:

  1. Біологія: підручник для 7 кл. загальноосвітніх навчальних закладів / Л. І. Остапченко [та ін.]. – Київ : Генеза, 2016. – 256 с. : іл.;
  2. Біологія. 6-7 класи: Наочний довідник. – Київ, Харків: Веста, 2006. – 112 с.
  3. https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340
  4. https://learningapps.org/display?v=peq7xcjc319
  5. https://docs.google.com/forms/d/1gOT_bj0Wxv14h3p_w1wCV2_LLAxYskxpSEUSf0Gpbf4/viewform?edit_requested=true

Презентація до уроку>>>


Розробила: Данич Марина Володимирівна, Ріпкинська гімназія імені Софії Русової, смт. Ріпки, Ріпкинський район, Чернігівська область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.