План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).
Квест – як різновид уроку - гри, його актуальність та форма
Основною проблемою в педагогіці завжди було і буде питання урізноманітнення навчального процесу, перегляд способів та методів пізнавальної діяльності учнів, розширення сфери їх інтересів. Сучасним учням будь-яка інформація є легкодоступна. Вони знають, що за перерву, протягом 10 хв, знайдуть відповіді на завдання вчителя, і часу на роздуми «чому відбувається саме так?» - просто немає. Учні не розуміють значення Інтернету насправді. Якщо домашнє завдання можна знайти там за 10 хв, то для чого витрачати більше часу на навчання? Всі задачі, що поставили вчителі по предметно можна швидко вирішити. Особливо хочу сказати окремо «дякую» готовим домашнім завданням, що друкуються для вчителів, а користуються в основному діти. І все це сприяє розвитку пасивності у процесі навчання, тобто деградації навчальної діяльності. Бо бракує задач на пошук ключів, саме тієї діяльності, що має залежати лише від дитини. А в основному перед вихованцями стоїть задача відтворити факт або поєднати інформацію. Зникає прагнення до пошуку, пізнання, творчості, тобто до діяльності, яка спонукає на працю для своїх висновків, про які «google» знати не може. Діти не розуміють, що процес мислення та логіка, здатність виділяти головне та робити підсумки з’являються лише тоді, коли знання знаходяться в голові, а не в google. Тоді дитина починає думати, переосмислює, ще раз повертається до фактів, а потім знаходить відповідь «чому саме так». Навчальний матеріал може здаватися учням "сухим" і нецікавим, тому завдання вчителя - зацікавити їх. На мою думку, це можна зробити за допомогою інформаційних технологій, науково-популярних фільмів, Інтернету, а в школі - за допомогою дидактичних ігор: урок – презентація, урок – екскурсія, урок – практикум, урок – дискусія, урок - проект, урок – диспут, урок – подорож, урок – вікторина, урок КВК, урок – конференція, урок – аукціон, урок – формула та бінарні уроки.
На відміну від ігор взагалі, уроки - ігри мають відрізняючу їм ознаку - чітко поставлену мету навчання й відповідні їй педагогічні результати, які можуть бути обґрунтовані, виділені в явному вигляді й характеризуються навчально-пізнавальною спрямованістю. Ігрова форма занять створюється на уроках за допомогою ігрових прийомів і ситуацій, що виступають як засіб спонукання, стимулювання до навчальної діяльності.
Сама по собі гра - це школа професійного та сімейного життя, школа людських відносин. Але від звичайної школи вона відрізняється тим, що людина, навчаючись у ході гри, і не підозрює про те, що чомусь учиться. Ігрове навчання ненав'язливе. Гра здебільшого добровільна й бажана.
Також гра є найсильнішим засобом соціалізації дитини, що включає в себе як соціально контрольовані процеси їх цілеспрямованого впливу на становлення особистості, засвоєння знань, духовних цінностей і норм, властивих суспільству чи групі однолітків, так і спонтанні процеси, що впливають на формування людини.
До вашої уваги пропоную розробку екологічного квесту, що проводиться змаганням між командами 5-11 класів у кількості 6 учнів, протягом п’яти уроків. Для проведення квесту залучаються вчитель української мови, історії, біології та власне вчитель хімії ( ведучий).
Тема: Наш дім – планета Земля
Мета: привернути увагу учнів до екологічних проблем; розвивати екологічне мислення; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід квесту
Вчитель (ведучий): Доброго дня вам учасники квесту, учні та їх команди школи «________»! Я вітаю всіх, хто зібрався в цьому залі. Наш квест присвячений одній з найбільш актуальних тем сьогодення – забрудненню планети Земля та екологічній ситуації у світі.
Сьогоднішнє населення Землі – суспільство суперспоживачів. Підраховано: на кожного з нас протягом року витрачається 20 т сировини, щоправда, більша його частина – 97% – іде... у сміття.
Сміття поступово перетворюється на монстра цивілізації. При теперішньому становищі економіки і культури побуту люди ще довго приречені жити серед цих рукотворних монументів своєї безтурботності. Питання «Куди діти сміття, як покращити екологічну ситуацію, як берегти природу, проблеми очима дітей, стан людського здоров’я» стають все актуальнішими. І ми спробуємо сьогодні їх обговорити.
Отже, починаємо наш квест.
ТУР І. (АЗ) «Що ми викидаємо або золоті розсипи смітників» ( участь беруть 9-11 класи).
Команди отримують таблички-вказівки з буквами А, Б, В. На кожне запитання ведучий дає три варіанти відповідей. За сигналом ведучого команди піднімають відповідну табличку. (За правильну відповідь 1 пазл)
Запитання
а) пластмаса; б) скло; в) метал.
а) Москви; б) Лондона; в) Нью-Йорка.
а) виробництво пакувальних матеріалів;
б) переробка сміття;
в) виробництво автомобілів?
а) розсортувати; б) зібрати в одному місці; в) подрібнити.
а) компостувати; б) спалити при певних умовах; в) переплавити.
а) захист поверхні землі і ґрунтових вод;
б) огородження місця звалища;
в) укомплектування певною технікою.
а) забруднення ґрунту;
б) спотворення ландшафту;
в) зміну кліматичних умов (температура, вологість).
а) гранично допустима концентрація речовин;
б) наявність важких металів;
в) державний стандарт якості.
а) тільки на місця, де з'явилося забруднення;
б) на близькі регіони;
в) навіть на території, що віддалені від місць, де виникло забруднення.
а) побутове сміття; б) пестициди; в) мінеральні добрива.
а) Британію; б) Росію; в) Польщу
а) важку промисловість; б) легку промисловість; в) сільське господарство.
а) їх захоронення;
б) розробка правових механізмів регулювання процесу;
в) рециркуляція (повторне використання).
а) забрудненням; б) екологічною кризою; в) інтродукцією.
а) систематизована збірка даних про водні ресурси країни;
б) спеціальне розведення дощових черв’яків (для переробки органічних відходів і підвищення родючості ґрунту);
в) ступінь визначення чистоти води.
а) економія енергії, б) розвиток атомної енергетики; в) розвиток вітроенергетики.
а) 10 років; б) 50 років; в) 100 років і більше.
а) 1–2 роки; б) 2–5 років; в) 20 і більше років.
ТУР II. (АЗ) «Вустами дитини говорить істина» (участь беруть 5-8 класи, за кожну правильну відповідь учні отримують пазл)
У цьому турі ми ознайомлюємося з найбільш поширеними типами відходів, можливістю їх вторинного використання. Я читатиму дитячі вислови про відходи (на кожний вид підготовлено 5 фраз). Команди повинні якомога швидше здогадатися, що мається на увазі. Та команда, яка першою підніме руку і правильно назве відходи, отримує пазл. Якщо команда дає неправильну відповідь, то пазл вона не отримує.
Дитячі вислови: (можна залучити читати завдання дітей молодших класів)
(Гній.)
* * *
(Пластмаса.)
* * *
(Папір.)
* * *
(Скло.)
* * *
(Шум.)
* * *
(Газові відходи.)
* * *
(Металолом.)
* * *
(Сажа.)
* * *
(Синтетичні мийні засоби.)
* * *
(Машинне мастило.)
ТУР ІII. (АЗ) «Конкурс капітанів» (за правильну відповідь 1 пазл) Запитання ведуться в розсип до капітанів команд, щоб зберегти інтригу J.
(Спалювання пального, вугілля та бензину; накопичення в атмосфері вуглекислого газу.)
ТУР ІV. (АЗ) Конкурс «Анаграми» З переплутаних літер гравці мають зібрати певні терміни з теми «Охорона природи». За правильну відповідь – 1 пазл. На виконання завдання – 3 хв, але якщо команда не в змозі скласти це слово, то надається підказка і додаткові 30 с. Але тоді команда пазл не отримує. Кожна команда отримує конверт із завданням.
Для команди 11 класу
О, О, Т, Н, Н, Е, Е, Г, З.
Підказка: Індивідуальний розвиток, сукупність послідових, морфологічних процесів, що відбувається в людському організмі протягом життя.
Відповідь. Онтогенез.
Для команди 10 класу
П, І, Н, Д, К, И, З, О, В, А.
Підказка: природоохоронна територія.
Відповідь. Заповідник.
Для команди 9 класу
О, Д, Д, Е, А, К, Р, Р, П, Н.
Підказка: природоохоронна територія.
Відповідь. Дендропарк.
Для команди 8 класу
А, А, Ф, Т, Ш, Д, Н, Л.
Підказка: Комплексне земне приповерхове утворення.
Відповідь. Ландшафт
Для команди 7 класу
І, Д, Ф, Р, О, Р, А, Г, С, Е
Підказка: Сукупність усіх вод Землі: материкових, океанічних, атмосферних.
Відповідь. Гідросфера.
Для команди 6 класу
Я, Д, Д, Е, І, Ц, Р, Г, А, А.
Підказка: Руйнування або істотне порушення екологічних зв’язків.
Відповідь. Деградація.
Для команди 5 класу
О, О, О, А, М, З, К, Р, З.
Підказка: Короткочасне зниження температури повітря чи поверхні грунту до мінусових значень вночі чи вранці.
Відповідь. Заморозок.
ТУР V. (АЗ) «Чи правда це? (За правильну відповідь 1 пазл). Запитання ставляться до кожної з команд. (починаємо з 5-х класів)
ТУР VІ. (АЗ) Конкурс «Один проти одного» Команди придумують і задають екологічні запитання одне одному: 5-8 класи між собою та 9-11 кл між собою, старші оцінюють відповіді 5-8 кл, журі оцінює відповіді 9-11 кл. (Всього має бути 7 запитань)
ТУР VІІ. (кабінети.) Стихійні лиха.
Всі лиха людей відбуваються не тому, що вони не зробили того, що потрібно, а тому, що вони роблять те, чого не потрібно робити. Л. М. Толстой.
… Ніхто не знає, котра із безлічі небезпек і проблем – далеко не всі, з яких ми вже встигли відчути, - розпочне ту ланцюгову реакцію, що поставить людство на коліна…. А. Печчеі
У названому кабінеті гімназії заховані фото із світових катастроф. Номер кабінету отримує кожна команда від ведучого. Там потрібно знайти три фото із екологічних катастроф. Фото лежать на партах, стільцях, учительський стіл, підвіконня, вазон, під партою. На збір 1 хв. Через 5 хв повернутись усім, командою обговорити катастрофу і розповісти про неї, коли нададуть слово. Правильна відповідь оцінюється 1 пазл.
(!!! Трагедії, що стались на планеті та стихійні лиха, пропоную вшанувати хвилиною мовчання) – на вибір ведучого.
ТУР VІІІ. «Тет-а-тет з вчителем біології ». Завдання полягає в тому, щоб команди навели якомога найбільше причино-наслідків на тематику «Як людина, погіршуючи екологію планети, сама собі шкодить» Найбільша кількість тез – найбільша кількість балів за 1 хв. Команди заходять по черзі, починаючи з команди 11 класу, далі 10, 9… Але 3 місце по балам отримує 1 пазл, 2 місце – 2, 1 місце отримує 3 пазли.
ТУР ІХ. (АЗ) «Екологічний вірш». (аналізує вчитель української мови). Скласти вірш, отримавши рядки в конверті, для кожного класу окремо. Кожна команда за працю отримує по 1 пазлу. Але найкращий вірш – 2 пазли.
ТУР Х. (вулиця, приводить до місця ведучий) Екологічна ситуація біля заданої школи». Деяку територію біля школи перетворити на забруднену ділянку різного характеру ( зламати гілку, накидати сміття, розбите скло….) Вивести команди на цю території і по протоколу, що складений гімназією, дати оцінку екологічного стану. Найкраща оцінка заслуговує 2 пазли, а інші 1 пазл.
Опис екологічного стану території поблизу школи _________
Протокол.
Стан забруднення атмосфери | Хімічне: |
Біологічний: | |
Фізичний: | |
Стан забруднення гідросфери | Хімічне: |
Біологічне: | |
Фізичне: | |
Стан забруднення літосфери | Хімічне: |
Біологічне: | |
Фізичне: | |
Антропогенний вплив (впив людини) |
|
Стан фауни (тварини) | |
Стан флори (рослини) | |
Висновки та оцінка за 10 бальною шкалою |
|
Рекомендації для покращення ситуації: |
|
ТУР ХІ (каб.__ або АЗ) «Скажемо НІ!!! Шкідливим звичкам». Конкурс проводить вчитель історії. Суть полягає в тому, щоб розповіли історичні факти про шкідливі звички та їх пагубний вплив на здоров’я людини. Вчитель роздає дітям конверти із окремими запитаннями для кожної команди. Діти готується 5 хв, обговорюючи запитання. Команда, що правильно відповідає –отримує пазл. В разі невірної відповіді – команда не отримує нічого.
ТУР ХІІ. (4 поверх) «П’ять хвилин слави». Плакат-звернення команд, на найнебезпечнішу екологічну ситуацію у світі, її наслідки та шляхи вирішення. Плакати мають бути вивішені до початку квесту. Найкращий плакат отримує 2 пазли, інші плакати по 1 пазлу. Команда, що не виконала завдання, не отримує нічого.
По закінченню квесту всі команди повертаються до Актової Зали і капітани команд починають складами всі разом загальний пазл, згодом перемістивши його на ватман.
Підготувала: Борисевич Вікторія Володимирівна, вчитель хімії та біології, гімназія №19 «Межигірська» Подільського району, м. Києва