info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Місія «Метал»: розсекречення військових технологій

11.02.2025  

Вправа "Місія "Метал": розсекречення військових технологій" для використання на уроках біології, хімії у 10-11 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Іващенко Наталія, вчителька біології та хімії Миколаївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №3 Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області. 

Короткий опис вправи, анотація: враховуючи російську агресію в Україні, тема металів і сплавів набуває особливої актуальності. ЗМІ часто повідомляють про використання різних металів у виробництві зброї та військової техніки. Ця вправа допоможе учням зрозуміти, як метали використовуються в сучасних конфліктах, а також навчить їх критично оцінювати інформацію, яку вони отримують з різних джерел.

Мета вправи/заняття: розвинути у здобувачів освіти критичне мислення, навчити їх аналізувати інформацію з різних джерел, розпізнавати фейки та маніпуляції, пов’язані з використанням металів у військовій справі, розвивати навички роботи в групі.

Необхідне обладнання/матеріали: комп’ютер (телефон, ноутбук, планшет) з доступом Інтернет; для інфографіки – ватман, олівці, маркери, стікери; для проведення експериментального дослідження – зразки металів, розчини хлоридної, сульфатної, нітратної кислот, лабораторний посуд, рукавички

Детальний опис вправи/уроку:

Завдання:

1 етап. Збір інформації:

Об’єднати учнів у групи.

  1. Кожна група обирає певний метал або сплав (наприклад, сталь, титан, алюміній) і шукає інформацію про його використання у виробництві зброї та військової техніки.

2.Інформацію можна шукати в різних джерелах: новинах, наукових статтях, блогах тощо.

  1. Звернути увагу на джерела інформації: чи є вони достовірними, хто автор, які аргументи наводяться.

2 етап. Аналіз інформації:

1. Кожна група аналізує зібрану інформацію, відповідаючи на такі питання:

  • Які властивості металу роблять його придатним для використання у військовій справі?
  • Які види зброї виготовляються з цього металу?
  • Чи є інформація про використання цього металу в російсько-українській війні? Якщо так, то з яких джерел вона отримана?
  • Чи зустрічаються в інформації маніпуляції або фейки? Як їх можна розпізнати?

3 етап. Презентація:

  1. Кожна група презентує результати своєї роботи.

2.Під час презентації учні повинні:

- Пояснити, як властивості металу впливають на його застосування у військовій справі.

- Навести приклади використання металу в різних видах зброї та військової техніки.

- Проаналізувати достовірність інформації, яку вони знайшли.

- Поділитися своїми думками про те, як метали використовуються в сучасних конфліктах.

4 етап. Обговорення:

Після презентацій провести загальне обговорення, під час якого учні зможуть обмінятися думками та поставити питання.

Обговорити такі питання:

  • Які етичні аспекти пов’язані з використанням металів у військовій справі?
  • Як метали можуть впливати на довкілля та здоров’я людей?
  • Яку роль відіграють метали в сучасних війнах?

Критерії оцінювання:

  • Активність участі в груповій роботі (2 бали).
  • Глибина аналізу інформації (3 бали).
  • Здатність розпізнавати маніпуляції та фейки (3 бали).
  • Якість презентації (2 бали).
  • Уміння відповідати на питання та брати участь в обговоренні (2 бали) .

Всього: 12 балів

Медіаресурси, які можна використовувати під час виконання вправи:

  • Новини про російсько-українську війну
  • Наукові статті про властивості металів

https://glavcom.ua/world/world-economy/vijna-v-ukrajini-pidshtovkhnula-svitovij-popit-na-odin-metal--965566.html

https://metinvestholding.com/ua/media/article/hardening-weapon-steel?afd_

https://esu.com.ua/article-66652

Очікувані результати:

Розвиток:

  • критичного мислення: аналіз інформації про різні види металів та їх застосування;
  • креативності: пошук нових способів застосування металів у мирних цілях;
  • комунікативних навичок: обговорення етичних аспектів використання металів у військовій справі та презентація своїх ідей;
  • навичок командної роботи: робота в групі.

Можливі STEM-продукти за підсумками вправи:

  • наукова стаття або есе: написання статті, в якій детально описані властивості металів, їхнє застосування у військовій справі, а також аналіз інформації про використання металів у сучасних конфліктах;
  • презентація: створення презентації, яка включатиме інфографіку, діаграми та таблиці, щоб візуально представити результати свого дослідження;
  • відеоролик: здобувачі освіти можуть зняти відео, в якому вони пояснюють, як метали використовуються у виробництві зброї, та проводять експерименти, що демонструють властивості різних металів.
  • інтерактивний веб-сайт або додаток: більш досвідчені здобувачі освіти можуть створити інтерактивний веб-сайт або додаток, який дозволить користувачам дізнатися більше про метали та їхнє застосування.
  • плакат або інфографіка: створення плакату або інфографіки, які візуально представлять інформацію про метали та їхнє застосування.

Крім того, з’являються ідеї для подальшого продовження дослідження з тем:

  • вплив військових технологій на довкілля;
  • роль хімії у створенні нових матеріалів для захисту від зброї масового знищення;
  • перспективи використання металів у створенні "розумних" матеріалів.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*:

Кожен учень отримує аркуш паперу, розділений на три колонки:

  • Я дізнався(лася)... (що нового, цікавого)
  • Я зрозумів(ла)... (які зв’язки, принципи)
  • Я можу... (що нового можу робити завдяки уроку)

Інструкція:

  • Індивідуальна робота: учні самостійно заповнюють перші дві колонки, записуючи свої думки та враження від вправи.
  • Обмін думками в парах: учні обмінюються своїми записами з сусідом по парті та діляться враженнями.
  • Колективне обговорення: клас обговорює найцікавіші та найнесподіваніші ідеї, які виникли під час індивідуальної та парної роботи.
  • Заповнення третьої колонки: учні повертаються до своїх аркушів і заповнюють третю колонку, описуючи конкретні дії, які вони можуть виконати, застосувавши нові знання та вміння.

Використані джерела:

https://www.aup.com.ua/uploads/momg.pdf

https://www.miyklas.com.ua/p/himija/11-klas/neorganichni-rechovini-ta-yikhni-vlastivosti-359810/zagalni-khimichni-vlastivosti-metaliv-zastosuvannia-metaliv-ta-yikhnikh-_-360758/re-9280dd21-0939-4a9e-8189-eb969c8aa08e

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram