Вправа "Медіаграмотна абетка" є вправою-учасницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".
Авторка: Лариса Дяченко.
Тривалість виконання: 10-20 хвилин
Аудиторія та її вік:
Дана вправа - для широкого загалу, осіб різновікової категорії. Діти (9-17 років), дорослі (від 18 років і старші)
Які навички формує, для чого вправа:
для формування навичок медіаграмотності (однієї з ключових компетентностей), в епоху цифровізації; критичного мислення, цифрових навичок у дітей та дорослих, опанування онлайн-інструментами графічного дизайну, сервісами та додатками на основі штучного інтелекту, які є інструментами планування та впровадження навчання; вдосконалення засобів візуалізації, розвитку творчого мислення; вивчення цифрових термінів та понять із медіаграмотності, правил безпеки в мережі Internet; закріплення знань українського правопису. Це дуже корисна вправа для тренування пам’яті – як дітям, так і дорослим. Її можна інтегрувати в навчальні предмети, а також використовувати під час проведення різних тематичних заходів.
Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:
Для виконання вправи в офлайн режимі (тренінг, тощо) треба підготувати паперові картки (формат А4). На кожній картці буде написано у лівому верхньому куті літеру українською мовою (велику та малу), у правому нижньому куті картки – відповідне зображення поняття, цифрового терміну. В залежності від методики проведення заходу можна використовувати картки на яких будуть тільки літери. Додаткові матеріали: кольорові маркери, ручки.
Для виконання вправи в онлайн - форматі (дистанційне навчання, тренінг) треба підготувати електронні варіанти карток (шаблони постерів, інфографіки, коміксу) у онлайн-інструменті графічного дизайну «Canva». На цих картках-шаблонах (в залежності від тематики заходу) будуть зображені літери української абетки (велика та мала).
Послідовність виконання, опис вправи:
Вправа «Медіаграмотна абетка» - універсальна для використання в освітньому процесі в офлайн/онлайн форматах (робота в групах: на уроках з учнями початкових, середніх та старших класів, у позакласній діяльності, на батьківських зборах тощо). Обмежень немає, тому корисна для різновікової категорії під час організації освіти для дорослих (різні колективні та індивідуальні форми роботи: тренінги, конференції, семінари, майстерки тощо).
Вправу «Медіаграмотна абетка» можна використати для включення аудиторії в тему заходу, на етапах актуалізації та мотивації знань, а також під час підведення підсумків/закріплення матеріалу.
В офлайн-форматі доцільно об’єднати учасників заходу в групи (відповідно до кількісного складу учасників). Пропоную декілька варіантів виконання даної вправи.
Варіант 1.
Кожна група одержує картку з відповідною літерою та зображенням (в залежності від тематики заходу).
Завдання: написати відповідний цифровий термін на картці за поданою літерою та зображенням-підказкою.
На виконання завдання – 5 хвилин.
Після закінчення роботи кожна група демонструє свої цифрові навички, коментує зміст поняття та аналізує сферу його використання.
Варіант 2.
Завдання: написати відповідні цифрові терміни на картках за поданими літерами.
Час виконання завдання – 10 хвилин.
Послідовність виконання вправи
Кожна група одержує картку з відповідною літерою (в залежності від тематики заходу). Картки можна розмістити на підлозі або на столах. Виконання вправи за методикою «Самаанське коло» (учасники груп рухаються по уявному колу, переходячи (за сигналом ведучого). Після того як пролунає сигнал, кожна група переходить до наступної картки та записує відповідні цифрові терміни за поданою літерою. Рух здійснюється доти, доки група не дійде до своєї початкової картки.
Після закінчення роботи кожна група, яка вже дійшла до своєї картки демонструє свої навички з медіаграмотності, коментує зміст поняття та аналізує сферу його використання.
В онлайн-форматі вправа «Медіаграмотна абетка» для категорії осіб (учні 7-11-х класів, дорослі). Учасників заходу доцільно об’єднати в 3 групи в сесійних залах ZOOM-конференції (відповідно до кількісного складу). В залежності від тривалості проведення заходу можна використовувати кожній групі по декілька карток з різними літерами.
Кожна група одержує відповідне завдання, яке треба виконати з використання онлайн-інструменту графічного дизайну «Canva»:
Час виконання завдання - 10 хвилин.
1 група: за шаблоном створити інфографіку (написати назву цифрового терміну за поданою літерою та додати відповідне анімаційне зображення).
2 група: за шаблоном створити постер (написати назву цифрового терміну за поданою літерою та додати відповідне зображення з використанням можливостей штучного інтелекту додатку Magic Media (мрійливий)).
3 група: за шаблоном створити комікс (написати назву цифрового терміну за поданою літерою та додати відповідне зображення).
Після закінчення роботи кожна група презентує свої наробки «Медіаграмотна абетка» та розкриває зміст поняття або цифрового терміну.
Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):
Ми медіаграмотні! Саме командна робота, згуртованість, підтримка, взаємодопомога, взаєморозуміння – дієві орієнтири для формування навичок медіаграмотності та критичного мислення, осмислення важливості цифрової безпеки в сучасному інформаційному просторі.
Джерела, які були використані: