Вправа "Хто вони, лідери думок?" є вправою-переможницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".
Авторка: Вікторія Князєва.
Тривалість виконання: 60 хвилин
Аудиторія та її вік: 14+
Які навички формує, для чого вправа:
Вправа спрямована на визначення понять «блогер», «лідер думок»; на формування світогляду щодо свободи слова, думки, обов’язків та відповідальності публічних осіб перед суспільством. Вправа допомагає оцінити вплив лідерів думок на особу/суспільство; формує навички критичного мислення та відповідальності за свій вибір.
Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:
Маркерні, магнітні дошки або фліп-чарти, папір А4 20-30 шт., магніти, стікери, маркери (в залежності від кількості учасників), папір для фліп-чарта (2 шт.), друковані матеріали Додатків А-Г.
Послідовність виконання, опис вправи:
Крок 1. «Мозковий штурм» (2 хв.)
Питання для проведення «мозкового штурму»:
(приклади відповідей - людина, яка: надає інформацію, розважає, хоче творчо самореалізуватися, заробити, бути почутим/почутою)
Блогер — людина, що є автором блогу.
Блог - це інформаційно наповнений щоденник, одна з форм авторського проєкту. Автори блогів пишуть про те, що з ними відбувається, висловлюють свої думки з приводу тих чи інших тем, подій.
Крок 2. «Хто є хто?» ( 15хв.)
Учасники об’єднуються у команди від 2-х до 4-х учасників в кожній (за будь-яким принципом- через руханку, випадковими стікерами тощо).
Кожній команді надаються картки з прикладами діяльності блогерів (Додаток А).
Учасники мають розподілити подані приклади блогів у три групи за самостійно визначеними ознаками. Ознаки записувати/прикріпити як заголовок кожної групи (5 хв.).
За можливістю це робити на вертикальних поверхнях (магнітних дошках чи користуватися наліпками), щоб був вільний доступ всім учасникам для подальшого обговорення.
Обговорення:
Тренер пропонує внести зміни до попередніх результатів:
Крок 3. «Немає меж?» ( 35 хв.) /за технікою «Світове кафе»/
Учасники формують інші команди за будь-яким принципом (через руханку, випадковими стікерами тощо).
Кожній команді пропонується визначити:
Кожна група формує зміст двох аркушів (10 хв.) (Додаток Б):
Після цього в команді залишається по одному представнику (господар/господиня) для пояснення точки зору вибору групи. Інші учасники своїми командами «мандрують» по іншим командам (наприклад, за годинниковою стрілкою), вислуховують господаря/господиню кожної команди та вносять свої зміни: записують уточнення в існуючі твердження, дають згоду/незгоду, привносять щось своє (по 3 хв.)
Команди повертаються до себе, аналізують правки, які були внесені учасниками з інших команд та ранжують отримані результати (за пріоритетністю, відповідно до власної думки) (2 хв).
Кожна команда називає по черзі цінності, а потім принципи, які були вибрані. Тренер на аркушах фліп-чарта записує відповідно n-вибраних цінностей і k-сформованих принципів у загальний перелік (без повторів).
Тренер роздає командам приклад запропонованих ГО «Центр ґендерної освіти» ціннісних орієнтирів та принципів для блогерів та блогерок (Додаток В, Додаток Г).
Обговорення:
Крок 4. Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи (2-3 хв.):
Очікувані результати: сформованість поняття «блогер»; визначення категорій «рівень свободи», «відповідальність» та їх коефіцієнт у діяльності блогера; розвиток критичного мислення під час читання медіатекстів, просмотру фото і відеоматеріалів; формування «крихти недовіри» до контенту, який пропонує «лідер думок» для того, щоб бути готовим до факт-чекинг отриманої інформації
Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):
“Не думай. Якщо думаєш — не говори. Якщо говориш — не пиши. Якщо пишеш — не підписуйся. Але якщо ти думаєш, говориш, пишеш і підписуєшся — не дивуйся”
Джерела, які були використані: