info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Хто вони, лідери думок?

02.05.2024  

Вправа "Хто вони, лідери думок?" є вправою-переможницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".

Авторка: Вікторія Князєва. 

Тривалість виконання: 60 хвилин

Аудиторія та її вік: 14+

Які навички формує, для чого вправа:

Вправа спрямована на визначення понять «блогер», «лідер думок»; на формування світогляду щодо свободи слова, думки, обов’язків та відповідальності публічних осіб перед суспільством. Вправа допомагає оцінити вплив лідерів думок на особу/суспільство; формує навички критичного мислення та відповідальності за свій вибір.

Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:

Маркерні, магнітні дошки або фліп-чарти, папір А4 20-30 шт., магніти, стікери, маркери (в залежності від кількості учасників), папір для фліп-чарта (2 шт.), друковані матеріали Додатків А-Г.

Послідовність виконання, опис вправи:

Крок 1. «Мозковий штурм» (2 хв.)

Питання для проведення «мозкового штурму»:

  • Хто такий «блогер»?

(приклади відповідей - людина, яка: надає інформацію, розважає, хоче творчо самореалізуватися, заробити, бути почутим/почутою)

  • За офіційним визначенням (у Вікіпедії):

Блогер — людина, що є автором блогу.

Блог - це інформаційно наповнений щоденник, одна з форм авторського проєкту. Автори блогів пишуть про те, що з ними відбувається, висловлюють свої думки з приводу тих чи інших тем, подій.

Крок 2. «Хто є хто?» ( 15хв.)

Учасники об’єднуються у команди від 2-х до 4-х учасників в кожній (за будь-яким принципом- через руханку, випадковими стікерами тощо).

Кожній команді надаються картки з прикладами діяльності блогерів (Додаток А).

Учасники мають розподілити подані приклади блогів у три групи за самостійно визначеними ознаками. Ознаки записувати/прикріпити як заголовок кожної групи (5 хв.).

За можливістю це робити на вертикальних поверхнях (магнітних дошках чи користуватися наліпками), щоб був вільний доступ всім учасникам для подальшого обговорення.

Обговорення:

  • Кожна команда називає ознаки, за якими відбувався вибір (по 1 хв. на групу).
  • Тренером наводяться офіційно прийняті дефініції типів блогерів:
  1. Опініон-лідер – лідер, який має суттєвий вплив на думки і світогляд людей. Його судження, вчинки та ідеї слугують взірцем для інших (наприклад, дієтолог, як лідер думки в питаннях здорового харчування).
  2. Селебрітіс – відомі, знамениті люди (актори, співаки).
  3. Блогер – той, хто отримав підписника шляхом органічного зростання і різних активностей. Тобто, це «онлайн друг», спосіб життя якого імпонує підписнику.

Тренер пропонує внести зміни до попередніх результатів:

  • Чи змінили ви думку щодо свого попереднього вибору? Надається 2 хв. на обговорення, зміни: учасники можуть по іншому згрупувати приклади, а також змінити назви створених груп.
  • Чи виникли у вас труднощі? У чому вони полягають? (P.S. деяких блогерів можна віднести одночасно більше ніж до однієї групи)

Крок 3. «Немає меж?» ( 35 хв.) /за технікою «Світове кафе»/

Учасники формують інші команди за будь-яким принципом (через руханку, випадковими стікерами тощо).

Кожній команді пропонується визначити:

  • Якими мають бути цінності, що формують особистість блогера?
  • І якими принципами має керуватися блогер у своїй діяльності (відповідно до визначених цінностей)?

Кожна група формує зміст двох аркушів (10 хв.) (Додаток Б):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Після цього в команді залишається по одному представнику (господар/господиня) для пояснення точки зору вибору групи. Інші учасники своїми командами «мандрують» по іншим командам (наприклад, за годинниковою стрілкою), вислуховують  господаря/господиню кожної команди та вносять свої зміни: записують уточнення в існуючі твердження, дають згоду/незгоду, привносять щось своє (по 3 хв.)

Команди повертаються до себе, аналізують правки, які були внесені учасниками з інших команд та ранжують отримані результати (за пріоритетністю, відповідно до власної думки) (2 хв).

Кожна команда називає по черзі цінності, а потім принципи, які були вибрані. Тренер на аркушах фліп-чарта записує відповідно n-вибраних цінностей і k-сформованих принципів у загальний перелік (без повторів).

Тренер роздає командам приклад запропонованих ГО «Центр ґендерної освіти» ціннісних орієнтирів та принципів для блогерів та блогерок (Додаток В, Додаток Г).

Обговорення:

  • Чи погоджуєтесь ви з пропозицією, що «Свобода слова, свобода вираження поглядів, свобода створення контенту» має займати першу шпальту? Чому (так/ні)?
  • Чи мають бути дотичними поняття «свобода слова, поглядів,…» для пересічної людини (споживача контенту) та блогера (джерела контенту)?
  • Якими стандартами, інструментами має регулюватися «рівень свободи» і чи можна застосовувати цей термін?

Крок 4. Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи (2-3 хв.):

  • «Свобода слова це не право говорити все, що заманеться, це – відповідальність за свої слова»?
  • «Блогери також мають нести відповідальність за те, що пишуть – і не особливу, блогерську, а загальнолюдську відповідальність. Крім того, варто не забувати – все, що опубліковане в інтернеті вже не є приватним»?
  • «Віра у лідера думок безоглядна, чи факт-чекинг інформації, яку він/вона надає, має бути постійним»?

 Очікувані результати: сформованість поняття «блогер»; визначення категорій «рівень свободи», «відповідальність» та їх коефіцієнт у діяльності блогера; розвиток критичного мислення під час читання медіатекстів, просмотру фото і відеоматеріалів; формування «крихти недовіри» до контенту, який пропонує «лідер думок» для того, щоб бути готовим до факт-чекинг отриманої інформації

Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):

“Не думай. Якщо думаєш — не говори. Якщо говориш — не пиши. Якщо пишеш — не підписуйся. Але якщо ти думаєш, говориш, пишеш і підписуєшся — не дивуйся”

Джерела, які були використані:

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram