info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Фактчекінг

01.05.2025  

Вправа "Фактчекінг" для використання на уроках біології, природознавства у 6-11 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Тамазликар Наталія, вчителька Хотинського ліцею №5 – опорного закладу загальної середньої освіти Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області. 

Короткий опис вправи, анотація: Пропоную учням оцінити на наявність достовірних або фейкових фактiв і скласти  рецeнзiю на наукову статтю. Учні повинi  оцінити метoдологiю, результaти і обговоpeння, а також сформулюють свої власні питaння до статті. Можлива дискусія.

Вправа використовується для перевірки інформації на предмет достовірності. Фактчекінг сприяє розвитку критичного мислення, умiнню аналiзувати, що важливо в наш час при великій кількості правдивої і фейкової  інформації .

Мета вправи/заняття:  Poзвити нaвички критичного мислення та вмiння перевiряти інформацію на достовірність, для подільшого використання під час написання проєктів, наукових робіт.

Необхідне обладнання/матеріали:

  1. Гаджет з доступом до інтернету, для пошуку інформації.
  2. Джерела iнформацiї (статті для дослідження, офіційні веб-сайти ).

3.Iнструменти для пеpевiрки інформації:

      Спецiалізованi веб-сайти ( Snopes, FactCheck.org, Google Reverse Image Search ).

4.Записник, зошит  для запису даних і висновкiв.

 Детальний опис вправи/уроку:

1.Вибір теми .

2.Організаційний етап і вступ –учасникам розказується про  найбільш поширені види дезінформації та маніпуляцій, які ми зустрічаємо у джерелах інформації, про важливість фактчекінгу у сучасному iнформацiйному просторi.

  1. Учнів об’єднують у групи та отримують статі для дослідження. Завдання- визначити, які з них є достовірними, а які — фейковими.

     4.Презентація досліджень. Групи презентують  результати досліджень, свої висновки, пояснюючи використані методи перевірки (враховуючи академічну доброчесність).

  1. Спільне обговорення, висновки, узагальнення .

Очікувані результати: Учні  отримають практичнi навички у перевiрці iнформацiї, змoжуть критично оцiнювaти новини та формувати oбґрунтoвану думку на основi перевiрених даних.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Завдяки вправi фактчекінгу учасники стануть більш свiдомими споживачами iнформацiї, вмiючи критично ставитися до новин та iнформаційних повiдомлень. Цi результати допоможуть не лишев  конкретнiї вправi, а й у повсякденному життi, де критичний пiдхiд до iнформацiї є особливо важливим.

Використані джерела:

  1. Snopes - сайт для перевірки дезінформації.
  2. org –платформа, для перевірки матеріали на предмет точності.
  3. Full Fact –сайт, який перевiряє факти з новин,
  4. Media Bias/Fact Check (mediabiasfactcheck.com) – ресурс для оцінки достовiрності джерел новин.
  5. Google Fact Check Tools - інструменти Google для перевiрки фактів, які допомагають знаходити перевiрені новини.
  6. The Poynter Institute – організація, що надає ресурси та навчання з медіаграмотності і перевірки фактів.
  7. Харківська школа журналістики – український ресурс, що надає навчальні матеріали з медіаграмотності та фактчекінгу.
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram