Вправа "Фактчекінг" для використання на уроках біології, природознавства у 6-11 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Тамазликар Наталія, вчителька Хотинського ліцею №5 – опорного закладу загальної середньої освіти Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області.
Короткий опис вправи, анотація: Пропоную учням оцінити на наявність достовірних або фейкових фактiв і скласти рецeнзiю на наукову статтю. Учні повинi оцінити метoдологiю, результaти і обговоpeння, а також сформулюють свої власні питaння до статті. Можлива дискусія.
Вправа використовується для перевірки інформації на предмет достовірності. Фактчекінг сприяє розвитку критичного мислення, умiнню аналiзувати, що важливо в наш час при великій кількості правдивої і фейкової інформації .
Мета вправи/заняття: Poзвити нaвички критичного мислення та вмiння перевiряти інформацію на достовірність, для подільшого використання під час написання проєктів, наукових робіт.
Необхідне обладнання/матеріали:
3.Iнструменти для пеpевiрки інформації:
Спецiалізованi веб-сайти ( Snopes, FactCheck.org, Google Reverse Image Search ).
4.Записник, зошит для запису даних і висновкiв.
Детальний опис вправи/уроку:
1.Вибір теми .
2.Організаційний етап і вступ –учасникам розказується про найбільш поширені види дезінформації та маніпуляцій, які ми зустрічаємо у джерелах інформації, про важливість фактчекінгу у сучасному iнформацiйному просторi.
4.Презентація досліджень. Групи презентують результати досліджень, свої висновки, пояснюючи використані методи перевірки (враховуючи академічну доброчесність).
Очікувані результати: Учні отримають практичнi навички у перевiрці iнформацiї, змoжуть критично оцiнювaти новини та формувати oбґрунтoвану думку на основi перевiрених даних.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Завдяки вправi фактчекінгу учасники стануть більш свiдомими споживачами iнформацiї, вмiючи критично ставитися до новин та iнформаційних повiдомлень. Цi результати допоможуть не лишев конкретнiї вправi, а й у повсякденному життi, де критичний пiдхiд до iнформацiї є особливо важливим.
Використані джерела: