info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Екологічні новини: правда чи маніпуляція?

01.04.2025  

Вправа "Екологічні новини: правда чи маніпуляція?" для використання на уроках біології, географії, інформатики, математики, хімії у 7-11 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Назарчук Ірина, вчителька хімії, біології, екології КЗ "Жмеринський ліцей №4". 

Короткий опис вправи, анотація:

Учні аналізують екологічні новини, щоб навчитися розпізнавати маніпуляції у медіаповідомленнях. За допомогою критичних запитань вони оцінюють правдивість та достовірність інформації про екологічні катастрофи або зміни клімату.

Мета вправи/заняття:

Навчити учнів критично мислити, аналізувати екологічні новини та виявляти медіа-маніпуляції.

Необхідне обладнання/матеріали:

Комп'ютери/планшети з доступом до інтернету, приклади екологічних новин або статей.

Детальний опис вправи/уроку:

Учитель роздає учням статті про екологічні проблеми (наприклад, про зміну клімату, екологічні катастрофи).

Кожен учень або група учнів повинні проаналізувати надані статті, використовуючи такі критерії:

Чи є достовірні джерела?

Чи не перебільшені факти?

Чи подаються альтернативні точки зору?

Учні складають список маніпулятивних технік, які могли бути використані у статтях (наприклад, викривлення фактів, емоційне маніпулювання).

На основі аналізу учні створюють есе або постер, де пояснюють, як розпізнати маніпуляції в екологічних новинах.

Очікувані результати:

Учні зможуть розпізнавати маніпулятивні техніки у медіаповідомленнях та критично оцінювати достовірність екологічних новин.

Підсумок / рефлексія:

Після виконання вправи учні обговорюють, що виявили під час аналізу, і діляться своїми висновками щодо різних маніпулятивних технік.

Список використаних джерел

  1. Лабенко О. В., Шакун Н. В., Заїка Т. П. (2023). Критичне мислення та медіаграмотність у цифрову епоху: виклики та можливості для української освіти. Перспективи та інновації науки (Серія “Педагогіка”, Серія “Психологія”, Серія “Медицина”), 12(30). 331-345.
  2. Концепція впровадження медіаосвіти в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/material/koncepciyavprovadzhen nya-mediaosviti-v-ukrayini
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram