Вправа "Чи просто створити дезінформацію?" є вправою-учасницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".
Авторка: Аліна Шемчишена.
Тривалість виконання: 1 година
Аудиторія та її вік:
Ця вправа розрахована на широку аудиторію. Вік учасників та учасниць може коливатися від 16 до 65+ років.
Які навички формує, для чого вправа:
- Мислити критично, споживати інформацію уважніше.
- Аналізувати усе, що дивишся або читаєш.
- Дізнатися, які є види маніпуляцій інформацією, які їх ознаки.
- Сформувати для себе перелік ознак маніпулятивних новин.
- Мислити, чи не має та інформація, яку споживає людина, ознак маніпуляції.
- Покращити загальний рівень медіаграмотності учасників та учасниць.
Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:
Роздруковані роздаткові матеріали: інформаційні приводи, види маніпуляцій, «бюлетені» для голосування; ватмани або листи паперу, кольорові олівці або маркери, ручки, за певних умов може бути проєктор, ноутбуки, акаунт в редакторі Canva або програма Power Point (опціонально).
Послідовність виконання, опис вправи:
- Спершу усім учасникам та учасницям показують слайд із визначеннями:
- Misinformation (хибна інформація) – ненавмисні помилки або поширення хибної інформації без наміру зашкодити;
- Disinformation (дезінформація) – фальшивий та маніпулятивний контент, створений навмисно щоб завдати шкоди.
- Malinformation (спотворена інформація) – навмисне оприлюднення приватної інформації, зміна контексту оригінальної інформації, мова ворожнечі.
За потреби, тренер або тренерка можуть доповнити це пояснення прикладами. Також групам можна роздати листки з тією ж інформацією, щоб вона була перед ними під час виконання вправи.
Час на виконання – 10 хвилин.
- Потім учасників ділять на 4 групи. Кожній групі пропонують витягнути 2 папірці. На папірцях мають бути наперед підготовлені: 4 різних актуальних інформаційних приводи та 4 види інформації: правдива інформація, misinformation, disinformation, malinformation.
Таким чином, кожна група матиме інформаційний привід та вид маніпуляції (або її відсутність), який потрібно створити.
Час на виконання – 2 хвилини.
- Далі групам пропонують створити новину з інформаційного приводу відповідно до типу маніпуляції, який вони витягнули. Ті, хто витягнув «правдива інформація» створюють реальну новину без жодних маніпуляцій.
Методика виконання може бути різною (залежить від можливостей та умов, за яких проводять тренінг). Кожна група може створювати новину на ватмані або просто прописати її текстом на листку паперу. Також можна створювати новину на комп’ютері, телефоні або під час онлайн-тренінгу – у редакторі Canva чи в PowerPoint, наприклад. В такому разі можна запропонувати учасникам не тільки написати текст, а й підібрати зображення до своєї інформації.
Час на виконання – 20 хвилин.
- Після того, як новини створені, представник чи представниця кожної з груп виходять на загал i демонструють власну новину. Залежно від умов її можна прочитати вголос або показати на проєкторі. Після прочитання інші групи голосують за те, яку маніпуляцію вони щойно почули або побачили.
Також можна зробити голосування інтерактивнішим: після того, як усі групи прочитають свої новини, роздати «бюлетені» для голосування: там буде кожен вид маніпуляції, навпроти кожного з видів треба вписати, хто його створив.
Час на виконання – 15 хвилин.
- Дебрифінг: після оголошення результатів варто обговорити, яким групам вдалося правильно продемонструвати конкретний вид маніпуляції,
Можна використати такі питання для аналізу вправи
- Який вид маніпуляції було найпростіше розпізнати? А який найскладніше?
- Якій групі було найскладніше працювати з власним видом маніпуляції? Чому? Що саме далось найважче?
- За якими ознаками ви розпізнавали маніпулятивні новини?
- Яку роль відіграли зображення (якщо вони були) у розпізнаванні маніпулятивних новин? А яку роль при створенні?
- Чи одразу ви зрозуміли, у якій новині не було маніпуляції?
- Чи стало після цієї вправи простіше розпізнавати маніпуляції?
- Який висновок ви можете зробити для свого щоденного споживання новин?
Час на виконання – 15 хвилин.
Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):
Треба добре вивчити, якими бувають маніпуляції, щоб вміти їх розпізнавати.
Джерела, які були використані: