info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Чи достовірні кліматичні новини?

27.03.2025  

Вправа "Чи достовірні кліматичні новини?" для використання на уроках географії у 9-12 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Левченко Ірина, методист кафедри природничо-наукових дисциплін та методики їх викладання Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. 

Короткий опис вправи, анотація: Учням пропонується самостійно знайти в мережі Інтернет три новини про кліматичні зміни на різних медіа-ресурсах і оцінити їх достовірність. За допомогою статистичних даних наукових джерел, учні проводять аналіз, чи відповідає ця інформація з новини науковим даним. За проведеним аналізом учні визначають, які прийоми використовувалися в медіа і представляють свої висновки у вигляді презентації.

Мета вправи/заняття: Розвиток навичок критичного мислення через аналіз достовірності інформації про кліматичні зміни у ЗМІ.

Необхідне обладнання/матеріали: ПК / ноутбук / планшет / смартфон, мережа Інтернет

Детальний опис вправи/уроку:

Етап 1. Поділ класу на групи

  • За допомогою рандомайзера / колеса імен, створеного на Wordwall або Flippity ділимо клас на групи (у групі від 3 до 5 осіб).

Етап 2. Пошук новин

  • Група учнів знаходить три статті на тему кліматичних змін із різних типів джерел, наприклад, авторитетні новинні агенства, блоги чи новинні платформи, соціальні мережі.
  • Статті повинні висвітлювати такі теми, як зміна клімату, глобальне потепління, або ж політичні рішення щодо екології. Наприклад, заголовки на кшталт «Екологічна катастрофа загрожує планеті через 10 років».

Етап 3. Оцінка достовірності джерела

  • Учні аналізують джерело кожної новини за наступними критеріями:
  • репутація джерела;
  • наявність автора, посилань на першоджерела та наукові данні;
  • позиція автора та тон статті (нейтральна чи емоційно забарвлена, чи спрямований текст на залякування чи привернення уваги).

Етап 4. Порівняння з науковими даними

  • Учні знаходять підтвердження або спростування фактів з новини у достовірних джерелах інформації, наприклад сайт NASA, Всесвітньої метеорологічної організації, Європейської служби з питань змін клімату, Міжурядової групи експертів зі зміни клімату тощо.
  • Завдання:
  • перевірити основні заяви новини на наявність підтвердження у достовірних джерелах інформації;
  • проаналізувати статистику або наукові дані, якщо вони представлені в новині (наприклад, наскільки справді зросли середні температури в Антарктиді за останні 5 років).

Етап 5. Висновок та презентація результатів

  • Після проведеного аналізу кожна група формує висновки та готує презентацію.
  • Завдання:
  • створити презентацію, яка містить новини, які аналізувалися, результати перевірки, приклади маніпуляцій або неправдивих заяв, короткий висновок, наскільки новина відповідає дійсності.
  • обговорити вплив таких новин на суспільну думку: чому важливо перевіряти інформацію і як медіа впливають на сприйняття людством проблем, пов’язаних зі зміною клімату.

Очікувані результати:

  • розуміння важливості наукових джерел при оцінці інформації;
  • здатність аналізувати джерела інформації за критеріями достовірності, науковості та об`єктивності;
  • розвиток навичок критичного мислення щодо маніпулятивних технік, таких як емоційне забарвлення, перебільшення тощо;
  • вміння перевіряти факти за допомогою наукових джерел та розпізнавати фейкову інформацію;
  • розвиток вміння роботи в команді та навичок публічного виступу під час презентації результатів.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

1. Учні відповідають на запитання про їх враження під час виконання вправи:

  • Що було найскладнішим під час виконання вправи:
  • Як змінилося ваше ставлення до новин на тему зміни клімату після виконання завдання?

2. Учні розмірковують над тим, як новини можуть викликати страх або байдужість залежно від подачі.

3. Учні розмірковують над тим, чи будуть отримані навички корисними в повсякденному житті (наприклад, здатність перевіряти інформацію не лише про зміни клімату, а й на інші теми)?

4. Обговорення того, як відбувалася співпраця в групах, чи допомагали одне одному, і які були труднощі.

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram