10-13 серпня в селищі Сатанів на Хмельниччині відбулася 19 Літня школа медіаосвіти і медіаграмотності АУП для медіаосвітян із Волинської, Івано-Франківської, Рівненської та Хмельницької областей за підтримки Internews. Партнером виступив Хмельницький ОІППО.
Для нашої організації, яка зазвичай проводить до 200 заходів впродовж року, Школа стала першою подією в офлайні за 150 днів. Звісно, зі всіма заходами безпеки.
І соціальної дистанції.
Андрій Кулаков, директор із програмної діяльності ГО «Інтерньюз-Україна» так нажахав повсюдними маніпуляціями в часи постправди, підступами діпфейків, які чатують на нас,
що слухачі вирішили завчити їх як абетку:
• відвернення уваги (Whataboutism);
• відверта брехня або толерантність до «вигідної» брехні;
• надумані асоціації;
• призвичаювання до неприйнятних раніше думок;
• упередженість – блокування альтернативних джерел / поглядів;
• хаос версій;
• hate speech.
На допомогу поспішив «воїн світла» – Олександр Гороховський, засновник фактчек-проекту «БезБрехні», – і озброїв техніками фактчекінгу. Потім згадав, що за першим фахом – він педагог, і поділився навичками зі створення онлайн-квізів.
Коли на лекторську трибуну вийшов авторський колектив посібника «Освітні практики в часи інфодемії», то загрози постправди відразу поблякли перед «інфодемією» – навалою фальшивих і тривожних новин про пандемію COVID-19. Генеральний директор ВООЗ Тедрос Адханом Гебреєсус назвав «інфодемію» одним із найбільших викликів нашого часу. Вона, за його словами, спричиняє зайву паніку і плутанину, а також роз’єднує людей. Тому Оксана Волошенюк, Валентина Потапова, Галина Дегтярьова, Олександр Мокрогуз, Руслан Шаламов, Андрій Кулаков провели майстер-класи з різних аспектів медіаосвіти, медіаграмотності та критичного мислення. І як написав один із учасників це було:
Чітко, вимогливо, емоційно,
Шляхетно і емоційно,
Глибинно, емоційно, артистично,
Сучасно, емоційно,
Інтелектуально, емоційно.
А хто з них як це робив вирішувати вам на основі фото.
Андрій Кулаков
Руслан Шаламов
Галина Дегтярьова
Оксана Волошенюк
І зрештою ми розібралися в поняттях:
На питання: «Який зв'язок між вірусом, інфекцією і інфекційною хворобою?» відповіли, що це – причина, процес і результат. Можливо, з цим також колись розберуться українські медійники завдяки Руслану Шаламову.
І завершували традиційно заняттями з візуальної грамотності. Оксана Волошенюк поділилася вісьмома основними методиками для вчителя з декодування рухомих образів.
А продюсер Ірина Сахалтуєва окреслила древо української анімації (ознайомтеся зі статтею тут: https://medialiteracy.org.ua/abetka-ukrayinskoyi-animatsiyi-derevo-majstriv/) від «Солом’яного бичка» В. Левандовського
до Капітана Врунгеля.
Як зауважив Сергій Білошицький, доктор політичних наук із Хмельницького, нам спільно вдалося сформувати позитивні поведінкові моделі, коли особистість:
І як додала Оксана Рудь із Луцька, тоді ми всі ми зможемо розгребти цей «інформаційний смітник» часів постправди і інфодемії.
Спільно дійшли думки, що слухачі піднялися ось на такі вершини…
А ми, викладачі, залишилися ось там…
Але все було:
Дякуємо Івану Вєтрову за фото, а Віктору Очеретянко, Вірі Гуменюк та Сергію Рибаку за неповторні краєзнавчі враження від Хмельниччини.
Ми запам’ятали Сатанів таким:
Далі буде!
З 24 серпня Літня школа для природничників – Двадцята!
Проведення цього заходу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю Академії української преси та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.