План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)
Тема. Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції.
Практична робота № 11. Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України.
Мета. Знаннєвий компонент. Поглибити знання про кількість населення у світі і Україні, найбільші країни за кількістю населення; Сформувати знання про причини зміни кількості населення; поняття «природний та механічний рух», «демографічний вибух», «демографічна криза», «демографічна політика». Ознайомити з дослідженнями П. Чубинського. Пояснити демографічну ситуацію, що склалася в різних регіонах України.
Діяльнісний компонент. Визначити показники народжуваності, смертності, природного й механічного руху; показувати на карті і називати регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю населення, природним приростом. Знаходити інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей; характеризувати демографічні показники населення країни за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів.
Ціннісний компонент. Оцінювати важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу Розвивати пам'ять, логічне мислення, вміння аналізувати та порівнювати статистичні дані таблиць, робити обчислення, працювати з підручником, тематичними картами та іншими джерелами знань. Виховувати почуття патріотизму.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Обладнання. Атлас. Україна у світі: природа, населення. 8 клас/ ТОВ «Українська картографічна група», 2017, Географія: підручник для 8 кл. загальноосвіт. навч. закладів/ В. М. Бойко, І. Л. Дітчук. Л. Б. Заставецька. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2016., сайт Головного управління статистики у Миколаївській області - http://mk.ukrstat.gov.ua/, сайт «Население Земли – счетчик населения мира» -https://countrymeters.info/ru/World, презентація до уроку.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні вам пропонується дуже цікава тема, бо вона стосується кожного з нас. Населення… За цим простим, маловиразним словом криються долі багатьох мільйонів людей, що жили тисячі років тому, живуть зараз і будуть жити в майбутньому.
Історично і соціально-економічно обумовлений процес
постійного і безперервного поновлення людських поколінь -
відтворення населення
Прийом «Дивуй»
Дітям пропонується скористатись сайтом «Население Земли – счетчик населения мира» - https://countrymeters.info/ru/World і дізнатись про сьогоднішню чисельність населення планети.
Так, сьогодні на планеті проживає майже 7.7 млрд осіб. Числа швидко змінюються. Сайт в режимі онлайн дає розгорнуту характеристику населенню світу і кожної країни окремо. Можна проводити аналогію і порівнювати показники і країни. Населення Землі в 5000 році до н.е. становило 5 млн. чоловік Люди жили мало, раніше народжували і раніше вмирали. А середня тривалість життя була 45-50 років. Середня тривалість життя сучасної людини становить 70-75 років. Щохвилини народжується близько 150 чоловік. Цікавим фактом є, приміром, і той момент, що перший свій мільярдний рубіж людство переступило в 1800 році. А за 127 років ця цифра була збільшена вдвічі.
Прийом «Дослідницька лабораторія»
Задайте на сайті у пошуку країни Китай і Індію та визначте їхні чисельності. Порівняйте із даними, що надаються у підручнику. Отже, за чотири роки Китай «зріс» майже на 31 млн осіб, а Індія – більше ніж 60 млн осіб. Ви легко скажете, що темпи росту населення в Індії вдвічі вищі, ніж у Китаї. І якщо різниця у чисельності цих двох країн у 2015 році складала 58 млн осіб, то сьогодні вона зменшилась до 28 млн осіб. Порівняйте, якою була чисельність на планеті у різні історичні часи (підручник, табл. «Зміна кількості населення Землі»). Чому відбуваються постійні зміни у характеристиках населення, до чого вони призводять, для чого вони потрібні і яка наука займається їх вивченням?
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Повідомлення теми
Нині в цивілізованих країнах переконані, що найбільша цінність – людина. Країна може бути багатою і розвиненою коли вона має інтелектуально розвинених і творчих людей, які є головний ресурсом країни. Знання про кількість населення, його склад, закономірності його розміщення необхідні будь-якій державі. І відомості розповідають про процеси, що відбуваються в країні, дозволяють прогнозувати кількість трудових ресурсів і аналізувати зміни в структурі населення, а також використовуються під час розміщення різних виробництв. Сьогодні на уроці ми дізнаємося про кількість населення в світі та Україні, чинники, що впливають на неї: природний рух, міграції. На наступних уроках ми вивчимо статеву і вікову структури, розселення, етнічний і релігійний склад, а також зайнятість населення.
Прийом «Подорож у слово»
Демографія (з грецьк. народоопис) – наука про склад і рух населення та закономірності його розвитку.
Населення – сукупність людей, які постійно проживають на певній території.
Проблемне запитання уроку
До чого призводить невпинне збільшення населення у світі і стрімке зменшення населення в Україні?
Прийом «Дослідницька лабораторія»
Прошу повернутися до сайту «Население Земли – счетчик населения мира», вибрати нашу країну і дізнатися про її чисельність.
Порівняйте останні дані сайту і інформацію підручника (Мал. 190. Зміна кількості населення України у ХХ-ХХІ ст.). Яка спостерігається картина? З 1897 р. до 1993 р. від 28.8 млн осіб до 52.2 млн осіб. А вже від 1993 р. до 2014 р. чисельність населення зменшилась майже на 7 млн осіб.
Які ж чинники впливають на кількість населення?
Прийом «Подорож у слово»
Природній рух населення – зміна кількості населення внаслідок процесів народжуваності та смертності.
Природний приріст – різниця між показниками народжуваності і смертності.
Відтворення населення – безперервний, постійно повторюваний процес зміни поколінь через народження і смерть.
Механічний рух – переселення населення між територіями.
Демографічний вибух – різке збільшення кількості населення внаслідок стрибкоподібного зростання його природного приросту.
Старіння населення – зростання частки людей похилого віку у віковій структурі населення.
Депопуляція – зменшення кількості населення внаслідок від’ємного природного приросту.
Прийом «Картографічний практикум» Робота в парах по рядам
І ряд. На карті «Природний рух населення. Україна» визначте всі характеристики населення. Чи допомагають вони схарактеризувати чисельність населення?
ІІ ряд. Порівняйте показники народжуваності, смертності та природного приросту в різних областях України. Чи є розходження між західними і східними областями? Які причини зумовлюють такі розходження?
III ряд. Користуючись картою «Природний рух населення. Світ» порівняйте показники народжуваності, смертності та природного приросту в різних країнах.
Точну інформацію про кількість населення дозволяє нам отримати перепис населення. У 1874 році під керівництвом П. Чубинського було здійснено перший перепис населення у Києві. Останній Всеукраїнський перепис населення проведено в 2001 році. Його результати - 48 млн 923 тис. осіб. Але це застарілі дані. На 1 січня 2019 р. ця цифра становила 42 млн 153 тис. 656 осіб. Наступний перепис населення очікується у 2020 р. Але щороку здійснюється поточний облік населення, хоча у ньому не враховують багатьох показників. Ним займаються декілька організацій. Ось деякі з них.
Інститут демографії та соціальних досліджень імені М. В. Птухи
Фонд Народонаселення ООН в Україні - UNFPA Ukraine
Інститут демографії та соціальних досліджень
Державний комітет статистики України
Прийом «Робота з підручником»
Учні аналізують інформацію щодо причин зменшення населення України (с. 240). Намагаються дати відповіді на проблемні питання уроку.
Прийом «Проблемне запитання»
До чого призводить невпинне збільшення населення у світі?
До чого призводить стрімке зменшення населення в Україні?
Прийом «Інформаційна палітра» (випереджаючі завдання учнів)
ІІІ. Закріплення навчального матеріалу
Виконання практичної роботи
Учням пропонується заповнити таблицю «Демографічні процеси у різних частинах України» у практикумі. Вони записують формули і роблять обчислення, а також аналізують поняття про природний та механічний рух населення та їх вплив на зміну чисельності, на основі статистичний даних досліджують особливості прояву демографічних процесів у різних частинах України.
Потім учні порівнюють результати, що вийшли у практикумі з даними сайту «Население Земли – счетчик населения мира» і приходять висновку про зменшення чисельності населення в Україні на 447 тис. 786 осіб. І це за неповні три роки. Майже в усіх областях природний приріст від’ємний, окрім Києва і Закарпатської області. Щодо чисельності Миколаївської області, треба скористатися сайтом Головного управління статистики у Миколаївській області.
За три роки Миколаївська область чисельно майже не зменшилась. У чому ж причина?
Для області характерне додатнє сальдо міграції, що приблизно дорівнює 0.6‰, або 644 особи на рік, яке має хоча і незначний ,проте позитивний вплив на формування показника чисельності населення.
ІV. Підбиття підсумків уроку
Прийом «Ключові слова»
Учні пригадують всі нові та вже відомі раніше поняття, що використовувались на цьому уроці. І як підтвердження цього здійснюють пошук в інтернет-ресурсах міських і обласних виданнях новин, що стосуються нової теми.
V. Домашнє завдання
Підготувала: Джураєва Оксана Віталіївна, учитель географії Першої української гімназії імені Миколи Аркаса Миколаївської міської ради Миколаївської області (м. Миколаїв)