Вправа "Editor" для використання на уроках хімії, фізики, математики, інформатики, української мови, історії у 9 класі є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Яковлєва Олена, вчителька української мови та літератури КЗ "Богодухівський ліцей №2" Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області.
Короткий опис вправи, анотація:
Форма уроку: онлайн (дистанційна) чи офлайн.
Використання вправи можливе на етапі актуалізації знань чи мотиваційному етапі на уроках:
- хімії в 9 кл під час вивчення Теми 3. Досліджуємо органічні речовини. Поняття про органічні сполуки;
- математики в 9 кл під час вивчення Теми 1. Координатна площина. Координати на площині Відстань між двома точками із заданими координатами;
- фізики в 9 кл під час вивчення Теми 5. Рух і взаємодія. Швидкість руху
- інформатики, української мови в 9 кл під час вивчення Теми 3. Впорядкування даних. Форми для введення й перегляду даних. Технології No Code;
- історії.
Мета вправи/заняття: сформувати уявлення учнів про медіаграмотність та інформаційну безпеку, розглянути різноманітні загрози інформаційній безпеці; формування критичного ставлення до інформації, уміння порівнювати власну думку з думкою інших учнів, висловлювати свої міркування; удосконалювати комунікативні навички; формувати повагу до науковців рідного краю.
Необхідне обладнання/матеріали: комп’ютери, підключені до інтернет- мережі.
Детальний опис вправи/уроку: Клас об’єднуємо рандомно за 5-ма групами (“Хіміки”, “Математики”, “Фізики”, “Програмісти- філологи”, “Екскурсоводи”)
Завдання: опрацюйте текст, знайдіть помилки, відповідно до вашої сфери діяльності (“Хіміки” (змістові помилки в біографії Каразіна);
“Математики” (відстань);
“Фізики” (швидкість);
“Програмісти- філологи” працюють безпосередньо зі статтею Вікіпедії “Каразін Василь Назарович”, яку редагують у коді, виправляючи орфографічні, граматичні, пунктуаційні помилки, вікіфікуючи власні назви;
“Екскурсоводи” перевіряють правильність цитати, мандруючи музеєм), виправте їх, використавши, наприклад, наступні перевірені сайти:
Швидкість, година і відстань калькулятор онлайн
Текст
Великий внесок у розвиток хімічних та фізичних наук зробив наш земляк Кара́зін Васи́ль Наза́рович.
Кара́зін (Каразин) Васи́ль Наза́рович (10 січня (10 лютого) 1773, Кручик, тепер Харківська область — 4 (16) листопада1842, Миколаїв, (відстань між точками К (Кручик) (1,5) та Х (Харків) (63) на координатній прямій – 60 км; цю відстань Каразін долав на підводі за 1 годину зі швидкістю 56,5 км/год ) — український вчений, винахідник, громадський діяч. Засновник Полтавського університету (1805), ініціатор створення одного з перших у Європі Міністерства народноїосвіти, автор ліберальних проєктів реформування державного устрою і народного сільського господарства, праць з агрономії, конструювання сільськогосподарських машин. Зробив численні відкриття в галузі органічної та неорганічної хімії, першим запропонував створення мережі метеорологічних станцій по всій державі. Василь Назарович був нащадком стародавнього шляхетного роду, який мав свій герб ще з 1627 року. Засновником роду вважається Григорій Параджанов (прадід Василя Назаровича) — архієпископ міста Софії. Батько, офіцер російської армії, походив з грецького роду Караджі, мати — з козацької родини Ковалевських.
Каразін займався народними школами, жіночою освітою, державними архівами, науковими дослідженнями. Багатогранна активна діяльність вченого принесла йому великий авторитет серед наукового світу. Його внесок в освіту та науку неоціненний. Недаремно на одній зі стін музею Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна є напис зі словами Г. Сковороди:«Завдяки університету Харків перетворився на науковий центр, яким він ніколи б не став, якщо б у ньому не було цього розсаднику наук».
Правильні відповіді:
Оцінювання результатів виконання вправи:
І. Самооцінювання роботи в групі за карткою:
Критерії / Бали | 1 | 2 | 3 |
Бачу помилки в тексті | |||
Виправляю помилки з допомогою вчителя та членів групи | |||
Виправляю помилки самостійно | |||
Аналізую текст, редагую в коді, вікіфікую поняття, володію додатковою інформацією про тему тексту | |||
Загальний бал |
ІІ. Взаємооцінювання групами роботи інших груп
Критерії / Бали | 1 | 2 | 3 |
Група знайшла помилки в тексті | |||
Група виправила помилки здопомогою вчителя | |||
Група виправила помилки самостійно | |||
Група аналізує текст, редагує в коді, вікіфікує поняття, володіє додатковою інформацією про тему тексту | |||
Загальний бал |
ІІІ. Оцінювання вчителем результатів виконання вправи групами:
Критерії (кожен критерій від 1 до 4 балів):
VІ. Загальний бал учня за роботу на уроці = (самооцінювання роботи в групі за карткою + взаємооцінювання групами роботи інших груп + оцінювання вчителем результатів виконання вправи групами)/3.
Очікувані результати: учень: усвідомлює вплив медіа; порівнює власну думку з думкою інших учнів, висловлює свої міркування; критично оцінює інформацію; протистоїть впливу пропаганди та маніпуляції; визначає роль інформації та мас-медіа в сучасному світі; розширює свій кругозір, використовуючи різні джерела інформації.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: учні висловлюють свої враження від виконання вправи (роботи з текстом) та пропонують свої методи захисту від інформаційних загроз.
Учитель узагальнює матеріал, наводячи поради щодо безпеки в інтернеті.
Використані джерела: