info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Спина до спини

11.10.2024  

Вправа "Спина до спини" є вправою-учасницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".

Авторка: Галина Хиценко.

Тривалість виконання:

30-40 хвилин (включно з роботою в парах, командах і аналізом отриманого “продукту”)

Аудиторія та її вік:

Діти та підлітки 6-16 років, молодь від 17 років, доросла аудиторія (підбір матеріалу для вправи залежить від вікових особливостей учасників)

Які навички формує, для чого вправа:

Протягом виконання спільної діяльності і в процесі аналізу отриманих результатів і вправи в цілому учасники формують такі навички та вміння:

  • Увага та прискіпливість при аналізі отриманої інформації
  • Акуратність при передачі інформації
  • Критична оцінка результатів спільної діяльності
  • Робота в парі з партнером, командна робота, взаємопорозуміння
  • Звʼязне мовлення (сторітеллінг)
  • Аналіз важливості даних, які учасники обирають для передачі партнеру
  • Розуміння чинників, які впливають на точність передачі, інтерпретацію інформації
  • Розрізнення понять дезінформація, місінформація і малінформація
  • Усвідомлення ризиків і шкоди спотвореної інформації

Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:

  1. Варіант І - відеозапис (музичний кліп, відеосюжет, фрагмент фільму) і технічний засіб для його відтворення.
  2. Варіант ІІ – малюнок або фото нормального для сприйняття формату (А4)

Послідовність виконання, опис вправи:

Учасники вправи обʼєднуються в пари і отримують інструкції.

Варіант І. Учасники стають сниною один до одного. Учасник А стоїть обличчям до екрану, де буде демонструватися відеосюжет. Учасник Б екрану не бачить. Учасник Б отримує папір і ручку. Завдання учасника А протягом перегляду відеосюжету якомога детальніше описувати всі події, які відбуваються на екрані. Учасник А також вирішує, яка деталь важливіша для правильного і цілісного сприйняття подій на екрані. Учасник Б повинен якомога точніше і швидше занотувати те, що повідомляє йому учасник А. Під час своєї роботи, оскільки він обмежений в часі, він теж приймає рішення щодо оптимізації деталей, при цьому намагається залишатися якомога точнішим.

Варіант ІІ. Учасники стають сниною один до одного. Учасник А отримує фото або малюнок. Учасник Б отримує папір і фломастер(и). Завдання учасника А якомога точніше описати фото (малюнок). Завдання учасника Б якомога точніше зобразити всі деталі, які повідомляє йому партнер.

Перед початком спільної діяльності учасникам вправи повідомляють точний час, на який вони можуть розраховувати при виконанні завдання.

Після завершення першого етапу вправи починається аналіз отриманих результатів. Учасники читають свої записи (демонструють свій малюнок) і порівнюють з “оригіналом”. Тут важливо зосередити увагу учасників на критичному підході до отриманого “продукту”. Фасилітатор пропонує учасникам відповісти на декілька запитань і підводить їх до висновків, що в будь-якому разі інформація спотворюється при усній передачі, в обмежений проміжок часу.

Приклади питань до обговорення

  • З якими складнощами ви стикнулися протягом спільної діяльності?
  • Як ви визначали пріорітетність деталей при передачі інформації?
  • На скільки комфортно вам було працювати в такому режимі?
  • Чому відбулося спотворення інформації в “продукті”, чим пояснюються неточності?

Учасники самостійно роблять висновки про чинники, які, на їх думку, найбільше вплинули на спотворення інформації. Можна візуалізувати ідеї учасників на картках і створити “банк чинників, що сприяють спотворенню інформації” – учасники пишуть свої пропозиції на картках і розміщають їх перед аудиторією.

На цьому етапі, в залежності від аудиторії, доцільно проговорити такі поняття, як дезінформація, місінформація і малінформація, наголосивши на особливостях кожного поняття. Учасникам можна запропонувати обʼєднатися в команди (пари) і перетворити свій “продукт” на дезінформацію. Для цього етапу вправи вони отримуть певний (обмежений) час і потім демонструють всім результати своєї діяльності. Подальше обговорення торкається аналізу навмисно спотвореного “продукту”, методів, які були для цього застосовані і потенційних ризиків і небезпек, які несе місінформація і дезінформація.

Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):

  • Є багато чинників, які впливають на точність предачі і сприйняття інформації
  • Є два види спотвореної інформації: ненавмисно спотворена інформація – малінформація; неправдива, оманлива і маніпулятивна інформація – дезінформація
  • Щоб бути цілком впевненим у правдивості отриманої інформації, потрібно звернутися до першоджерела, по можливості перевірити декілька джерел
  • При передачі інформації потрібно бути якомога уважним і прискіпливим до деталей

Джерела, які були використані:

https://www.goethe.de/

https://veryverified.eu/

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram