План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).
План-конспект уроку біології з використанням елементів медіаграмотності на тему
Тема «Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи»
Мета уроку:
Обладнання та матеріали: ноутбук (проектор), індивідуальні гаджети, підручники, роздатковий матеріал.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
Емоційне налаштування (Прийом «Прогноз погоди»)
Прогноз погоди на найближчі 45 хвилин: «в Широкогребельській школі очікується спокійна, сонячна погода, грозових хмар в кабінеті біології та зливових дощів на обличчях восьмикласників не передбачається...»
Аналіз узагальнення з теми «Сенсорні системи»
Вправа 1. Робота з мультфільмами
Завдання 1
Клас об’єднується у 4 групи.
Кожна група переглядає уривок мультфільма.
1 група – 10.00 хв. – 13.00 хв
2 група – 34.00 хв. – 37.00 хв.
3 група- 17.00 хв. – 20.00 хв.
4 група – 42.00 хв – 45.00 хв.
https://www.youtube.com/watch?v=OeBEr6LWKuI
Запитання до кожної групи:
— Такі відмінності в поведінці людей були помічені дуже давно. Ще в Стародавній Греції відомий лікар Гіппократ поділив усіх людей на чотири основні типи. Чи знаєте ви, як він назвав ці відмінності? (Темперамент.)
— Темперамент людини залежить від типу її нервової системи. Чи здогадалися ви, якою буде тема сьогоднішнього уроку?
Уперше науковий підхід до з'ясування фізіологічних основ темпераменту застосував І. Павлов у своєму вченні про типи вищої нервової діяльності у тварин і людини.
Ці основи він вбачав у особливостях функціонування кори великих півкуль головного мозку, її умовнорефлекторній діяльності. Спираючись на експериментальні дані, він показав, що нервові процеси в корі головного мозку характеризуються певними властивостями, які у своєму поєднанні утворюють типи вищої нервової діяльності (типи нервової системи). Такими властивостями є сила, врівноваженість і рухливість процесів збудження і гальмування.
Сила нервової системи виявляється в її здатності витримувати сильні тривалі або часто повторювані збудження, не переходячи в стан гальмування.
Урівноваженість нервових процесів — це рівень балансу між процесами збудження і гальмування. Не завжди ці процеси відповідають один одному. Ступінь урівноваженості може бути різним.
Рухливість нервових процесів визначається легкістю переходу від збудження до гальмування і навпаки. Певне поєднання цих властивостей утворює тип нервової системи. Павлов виділив чотири їх види:
1) сильний, неврівноважений;
2) сильний, урівноважений, рухливий;
3) сильний, урівноважений, інертний;
4) слабкий.
На його думку, ці типи вищої нервової діяльності відповідають чотирьом типам темпераментів: холеричному, сангвінічному, флегматичному і меланхолійному. Він вважав темперамент найзагальнішою характеристикою кожної людини, яка накладає відбиток на всю її діяльність.
Вправа 2. Робота з медіатекстами
Завдання 1
Клас об’єднується у 2 групи
Група опрацьовує медіатекст, на основі якого створює ментальну карту «Типи темпераменту»
2 група http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/5143/1/TKACHENKO.pdf
Групи представляють свої ментальні карти.
Вправа 1. Робота з мультфільмами
Завдання 2
Перегляньте відеоролик, та визначте тип темпераменту кожного героя.
https://www.youtube.com/watch?v=-VMQFLNYnHA
Вправа 3. Робота з онлайн-опитувальником
Завдання 1
Пройти тест на визначення свого типу темпераменту
http://prof.osvita.org.ua/uk/determine/testing/1/index.html
Створити фільм «Учні та вчителі нашої школи» (у фільмі мають бути особистості із різним типом темпераменту; тип темпераменту потрібно вказати у фільмі), та розмістити його на сайті своєї школи
Додатки
Джерела відео:
Джерела текстів:
Джерела опитувальників:
Підготувала: Куманецька Марина Олегівна, вчитель хімії та біології Широкогребельського ЗНВК І-ІІІ ступенів «Школа –дитячий садок» села Широка Гребля Козятинського району Вінницької області