info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Вправа «Упіймай маніпуляцію та пропаганду» для використання на уроці фізики

Вправа "Упіймай маніпуляцію та пропаганду" для використання на уроці фізики у 8 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Сорока Ірина Анатоліївназаступник директора з навчально-виховної роботи, вчителька фізики Рівненського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад №14" Рівненської міської ради Рівненської області. 

Мета вправи/заняття: формувати стійкість до маніпулятивних впливів, уміння ідентифікувати інструменти маніпуляції, розвивати навички чутливості до маніпуляцій та пропаганд. Розвивати медіанавички: ідентифікація інструментів маніпулятивних впливів (пошук маркерів маніпуляції, ознак пропаганди), уміння використовувати медіа для соціального блага, уміння оцінювати та інтерпретувати інформацію, критичне мислення (уміння ставити запитання, обґрунтовувати власну позицію, аналізувати передумови та причини).

Короткий опис вправи, анотація:  пропонуємо два способи виконання вправи.

Спосіб 1: учням пропонується знайти маніпуляцію та пропаганду, визначити їхні ознаки у тексті (можна відео або зображення).

Спосіб 2: потрібно скласти інформаційне повідомлення з елементами пропаганди або маніпуляції на тему, вивчену на уроці фізики.

Методичний коментар: спочатку вчитель повинен обговорити  з учнями маркери маніпуляції та ознаки пропаганди  (розмістити їх на дошці).

Маркери маніпуляції:  підміна фактів думками; посилання на фальшиві авторитети; перебільшення або применшення події; підсилення емоцій, гра на почуттях; звернення до цінностей; зміщення акцентів; викривлення цифрових даних.

Ознаки пропаганди: спрощення до мінімуму (слогани, заклики); постійне повторення; вплив на почуття, а не на розум; суб’єктивність і однобокість.

Готуємо тексти, що містять матеріали з фізики, вносимо в них зміни, спираючись на маркери маніпуляції та пропаганди. Або даємо учням завдання самостійно створити такі тексти.

Вправу застосовуємо на рефлексивно-оцінювальному етапі, щоб учні вже оперували фізичними поняттями.

Час необхідний на виконання вправи: 20 хв.

Застосування вправи: урок фізики 8 клас, розділ «Теплові явища», тема уроку «Теплопровідність».

Необхідне обладнання/матеріали: мультимедійні засоби навчання.

Форма/метод роботи: фронтальне обговорення, дискусія

Детальний опис вправи:

Текст для опрацювання:

«ТеплоБуд» завжди дбає про Вас!

Найважливішим у житті людини є її дім. Комфортні, теплі умови вдома – це щастя!

У наших будинках постійно відбувається передача енергії тепла від нагрітих частин приміщення до менш теплих. Такий обмін енергією буде відбуватися, поки температура не зрівноважиться. Тому при будівництві або ремонті дуже часто виникають такі питання: як правильно утеплити будинок? Який вибрати теплоізоляційний матеріал? А ще – який утеплювач кращий? Який завтовшки повинен бути шар теплоізоляції саме у Ваших обставинах? Відповіді на ці запитання можемо знайти тільки на уроках фізики. Вивчайте фізику – це корисно! Фізика збереже Вам життя і здоров’я!

Фірма «ТеплоБуд» проведе для Вас урок фізики. Для характеристики провідності тепла матеріалами використовують таке поняття, як коефіцієнт теплопровідності. Він показує, яка кількість тепла за одну одиницю часового проміжку пройде через одну одиницю площі поверхні. Чим вищий цей показник, тим сильніший теплообмін, значить, споруда буде охолоджуватися значно швидше. Тобто при спорудженні будівель (будинків та інших приміщень) необхідно використовувати матеріали, провідність тепла яких мінімальна.

Теплова провідність будь-якого матеріалу залежить від безлічі параметрів: пориста структура (забезпечить мінімальне охолодження); щільність (висока щільність сприяє швидкому охолодженню); вологість (висока вологість збільшує теплопровідність); товщина використаного матеріалу (збільшення товщини зменшує теплопровідність).

Британські вчені довели, що однаковий коефіцієнт теплопровідності буде при використанні різних матеріалів такої товщини:

ППУ – це пінополіуретан.

Наша фірма «ТеплоБуд» використовує тільки пінополіуретан, тому ми – найкращі. Звертайтеся до нас і у Вашому будинку завжди буде тепло та затишно! Ваш будинок залишатиметься в чудовому стані більше 200 років. Уся родина буде із задоволенням збиратися у Вашій оселі!

Коментар: Проаналізуємо текст за маркерами маніпуляцій:

  • Підміна фактів і думок. Посилання на фальшиві авторитети. (Використання факту «фізика науково пояснює теплопровідність» із метою реклами фірми. «Британські вчені довели» – фальшивий авторитет);
  • Перебільшення або применшення події («Комфортні, теплі умови вдома …»; «тільки на уроках фізики…»);
  • Підсилення емоцій. Гра на почуттях («Найважливішим у житті людини…»; «уся родина буде збиратися…»);
  • Звернення до цінностей (комфорт удома; родинний затишок);
  • Зміщення акцентів (««ТеплоБуд» завжди дбає про Вас», «фірма проведе для Вас урок фізики» – користь клієнта, а не користь фірми);
  • Викривлення цифрових даних («…більше 200 років», коли на діаграмі зазначена експлуатація терміном 50 років).

У ході обговорення потрібно ставити критичні запитання до тексту та підтримувати слушні думки учнів. Памֹ’ятаймо, що маркери можна інтерпретувати по-різному, оскільки між ними немає чіткої межі. Головне завдання учителя – навчити упізнавати маркери маніпуляції. Тому педагог має підтримувати учнів, які запропонують власну інтерпретацію таких маркерів.

У цьому тексті бачимо маніпуляцію «Звертайтеся в «ТеплоБуд»» та пропаганду «Вивчайте фізику».

Після обговорення учні розв’язують задачу про утеплення будинка.

Задача: Розрахувати товщину необхідного шару теплоізоляції з пінополіуретану для стіни в півтори цеглини (товщина стіни 38см, цегла червона глиняна).

Довідник: Необхідна товщина теплоізоляції – це теплоопір. Теплоопір є величиною постійною, яка розраховується для кожного регіону окремо.

Виходячи з кліматичних умов України, нормативом вважається:

  • теплоопір стін – 3,5 м2К/Вт
  • теплоопір стелі – 6 м2К/Вт
  • теплоопір даху чи перекриття – 4,6 м2К/Вт.

При розрахунку теплоізоляції стін (підлоги, стелі), що складаються з декількох шарів, загальний теплоопір дорівнює сумі показників теплоопору кожного шару: R = R1 + R2 + R3

Теплоопір ізоляційного шару розраховується за формулою: R = p / k, де p –товщина шару (м), k–коефіцієнт теплопровідності матеріалу (Вт/мк).

Відповідь: шар теплоізоляції з пінополіуретану повинен мати товщину 4 см.

Очікувані результати:  учень уміє ідентифікувати інструменти маніпуляції та пропаганди; здатен використовувати медіа для соціального блага; уміє ставити критичні запитання; розуміє, як засобами медіа можна впливати на свідомість людини.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Щоб протидіяти маніпуляції та пропаганді, необхідно дати відповіді на такі запитання:

  • Які емоції викликає у нас інформаційне повідомлення?
  • На кого спрямоване повідомлення (цільова аудиторія)?
  • До чого воно спонукає?
  • Кому це може бути вигідно?
  • Які факти є в повідомленні?
  • Як обґрунтовані судження?

Використані джерела:

  1. Курс «Медіаграмотність для освітян» автори: Горбачов С., Найдьонова Л. (платформа масових відкритих онлайн-курсів Prometheus). https://prometheus.org.ua
  2. Матеріали проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність».
  3. Матеріали Тренінгу для тренерів з медіаграмотності 29-31 жовтня 2018р. (лектори: Тараненко О., Гороховський О., Іванова Т.)

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram