Іноді ми так стурбовані текстовими повідомленнями, додатками, соціальними медіа, іграми, і так далі, що ми забуваємо, якими важливими – і впливовими – є телевізійні шоу та фільми для наших дітей. Незалежно від того, чи дивитеся ви їх разом, чи вони відтворюють потокові шоу на своїх особистих пристроях, діти все ще споживають велику кількість телепрограм і фільмів. І повідомлення, що надходять, мають величезний вплив на їхнє ставлення та поведінку. Але ви знаєте, що ще впливає на ставлення та поведінку дітей? – Батьки.
Може здаватися, що ідея медіаграмотності не поєднується з задоволенням від перегляду телебачення та кіно. Але коли дітей приваблює контент, вони більш зацікавлені і можуть навчатися критичному мисленню, обговорюючи його. Все, що ви хочете зробити, це спонукати дітей глибше аналізувати те, що вони дивляться. Ви можете наголосити на позитивних ідеях у шоу або запропонувати іншу точку зору. Навчаючи дітей замислюватися і думати – а не просто сприймати речі так, як їх показують – ви навчаєте їх цінним навичкам. Якщо ваші діти дивляться шоу на своїх телефонах і планшетах, вони звикнуть до обговорення, обміну та коментування зі своїми друзями. Попросіть їх показати, що їм подобається дивитися. Використовуйте ці моменти, щоб поділитися своми думками і оцінками. Ось кілька способів навчити медіаграмотності, використовуючи телебачення та кіно, дітей всіх вікових груп:
Маленькі діти
Навчіть їх розпізнавати рекламу. До 7 років діти не розуміють "переконливих намірів" рекламних роликів (ідея, що хтось намагається їм щось продати). Насправді, вони часто дуже люблять "шоу", у яких показують улюблені іграшки або продукти. Почніть з того, щоб діти зрозуміли ідею реклами. Коли ви бачите комерційне оголошення, запитайте:
Підкресліть зв'язок між позитивними діями та реальним життям. Коли ви бачите те, що вам подобається (винахідливий або готовий допомогти персонаж), скажіть: "Це приємно, що Джо допоміг Сему".
Переконайтеся, що діти розуміють, що вони дивляться. Маленькі діти не завжди слідують за тим, як медіа-контент співвідноситься з реальним світом. Вкажіть на зв'язки з реальним світом (знайомі люди, діяльність) і задайте питання, щоб перевірити, чи діти розуміють те, що вони бачать.
Діти старшого віку
Заохочуйте глибший аналіз реклами.
Покажіть, як улюблені персонажі використовуються для продажу продукції, і запитуйте дітей, чи вони дійсне бажають отримати рекламовану продукцію сильніше, якщо на упаковці зображений, наприклад, Спанч Боб.
Запитайте, чи у рекламі їжі розповідається про здорову чи нездорову їжу; попросіть приклади для підтвердження їхньої думки.
Запитайте, чи вони вважають, що речі працюють так само, як і в рекламі.
Обговоріть реальні наслідки поведінки персонажів. Заохочення такого виду критичного мислення допоможе їм уникнути наслідування або прийняття поведінки, яку вони не до кінця продумали.
Спростовуйте стереотипи. Вкажіть на позитивні нестереотипні риси персонажів (наприклад, принцеса смілива; провідник поїзда - добрий).
Поговоріть про те, як створюються телепередачі та фільми. Ви можете обговорювати кути камери, техніку освітлення, реквізит, навіть крупний і дальній план. Все це допомагає дітям зрозуміти, що існують різні методи, щоб розповідати історію, провокувати реакції, а іноді і маніпулювати аудиторією.
Підлітки
Занурюйтесь у питання медіаграмотності, щоб спонукати їх мислити самостійно. Ви не хочете, щоб підлітки приймали все, що бачать. Запитайте їх:
Обговоріть етичні дилеми. У підлітковому віці діти починають встановлювати свої життєві принципи. Використання персонажів, які борються з добром і злом у кіно і на телебаченні, дійсно може змусити їх задуматися над цими питання.
Поговоріть про маркетинг фільмів і телебачення. Дослідить, як студії використовують різні методи, включаючи вірусні відео, виступи знаменитостей на ток-шоу, онлайн-вікторини та тизери, щоб просувати свої шоу. Запитайте дітей і підлітків, чому деякі шоу використовують певні інформаційні канали, такі як соціальні медіа, щоб привернути увагу.
Джерело публікації: https://www.commonsensemedia.org/news-and-media-literacy/how-can-i-use-tv-and-movies-to-teach-my-kids-media-literacy