План-конспект уроку хімії у 8 класі “Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома”

План-конспект уроку є переможцем Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Хімія»)


Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва. Будова атома»

Мета:

повторити і узагальнити основні поняття з теми, формувати ключові компетентності: хімічна і математична грамотність, ініціативність та підприємливість; формувати медіаосвітні вміння : уміння знаходити інформацію в різних джерелах, систематизувати за заданими ознаками, уміння чітко формулювати те, що дізналися з мультимедійного інформаційного джерела, розвинути вміння аналізувати інформацію, засвоювати лише актуальну правдиву та корисну, відкидаючи все другорядне; організувати індивідуальну і колективну діяльність в інформаційному середовищі, вчити працювати в команді; установлювати асоціативні й практично доцільні зв’язки між інформаційними повідомленнями; розвивати критичне мислення, комунікативні і пошукові здібності; виховувати  інтерес до вивчення хімії та предметів природничого циклу.

Обладнання: Портрет Д. І. Менделєєва, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, довідкові матеріали, презентація до уроку, картки із завданнями.

Тип уроку: урок узагальнення, систематизації та корекції знань.

Обладнання: мультимедійна дошка, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.

Форма проведення: урок з використанням інтерактивних технологій.

Структура уроку

І. Організаційний етап.

II. Мотивація навчальної діяльності.

ІІI. Повідомлення теми і мети уроку. Позитивне налаштування на урок.

IV. Актуалізація опорних знань. Звіт I групи «Історики» (випереджаюче навчання).

V. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Робота в групах з картками.
  2. Звіт груп про роботу.
  3. Звіт II групи «Дослідники» (випереджаюче навчання).
  4. Фронтальна робота з класом (завдання «Асоціація»), обговорення статті «Шкідлива зубна паста».
  5. Звіт III групи «Біохіміки».
  6. Тестування.
  7. Взаємоперевірка(робота в парах).

VІ. Рефлексія.

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

VIІІ. Домашнє завдання .

Хід  уроку

I.Організаційний етап.

II.Мотивація навчальної діяльності.

В історії світової науки багато прославлених учених. Серед них Д. І. Менделєєв, який по праву посідає одне з перших місць. Відкриття періодичного закону дало початок новому етапу в розвитку хімії. Це науковий подвиг. В березні 2019 року ми відмічаємо 150 років з дня відкриття Періодичного закону та створення Періодичної системи хімічних елементів. Саме Періодичному закону і Періодичній системі присвячений наш урок. Нехай епіграфом будуть такі слова:

«И каждый знак ее взлелеяв

Суровым гением своим

Поведал миру Менделеев

В природе понятое им.»

А. Чивиліхін.

III. Повідомлення теми і мети.

На такій оптимістичній ноті ми почнемо урок.

Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва. Будова атома».

Мета нашого уроку: закріпити, узагальнити, скоректувати знання по даній темі, навчитися знаходити інформацію в різних джерелах, систематизувати її, установлювати асоціативні зв’язки між інформаційними повідомленнями.

IV. Актуалізація опорних знань.

Попередньо (за смужками кольорового паперу), ви поділилися на групи і отримали завдання.

 I група. «Історики»  Використовуючи матеріали Інтернету, скласти запитання і відповіді:

«Історія відкриття Періодичного закону і Періодичної системи хімічних елементів». Слово спікеру.

  1. Які сім металів були відомі ще за 300р. н. е?(срібло, золото, залізо, мідь, свинець, олово, ртуть).
  2. Скільки елементів було відомо до кінця XVIII ст.? (60).
  3. Назвати прізвища вчених, які класифікували хімічні елементи (Деберейнер, Де Шанкуртуа, Ньюлендс, Одлінг, Мейєр).
  4. Чому попередники Менделєєва не змогли відкрити Періодичний закон? (зосереджували увагу на правилах класифікації, а не на законі, методи дослідження були метафізичними).
  5. Яку величину взяв Менделєєв за основу? (атомну масу).
  6. Назвіть місяць і рік, які вважаються датою відкриття Періодичного закону (1березня 1869р.).
  7. Властивості яких елементів спрогнозував Менделєєєв? (галій, скандій, германій).
  8. Назвіть родини хімічних елементів – близнюків (14 актиноїдів і 14 лантаноїдів)
  9. Перелічіть елементи, які названі в честь країн (германій, полоній, францій, рутеній).
  10. Який елемент названій в честь Д. І. Менделєєва? (Менделєєвій, №101)
  11. Що є графічним зображенням Періодичного закону? (Періодична система хімічних елементів).

    Учні дають відповіді на запитання.

V. Узагальнення і систематизація знань.

Періодична система – це візитна картка кожного хімічного кабінету. В ній розміщені хімічні елементи – основа всіх речовин, з яких складається наша планета. 2019 рік – Міжнародний рік Періодичної таблиці хімічних елементів.

Пусть зимний день с метелями

Нам навевает грусть –

Таблицу Менделеева я знаю наизусть.

Зачем её я выучил?

Могу сказать зачем.

В ней стройность и величие

Любимейших поэм.

Без многословья книжного

В ней смысла торжество

И элемента лишнего в ней нет ни одного.

В ней пробужденье дерева

И вечных льдинок хруст

Таблицу Менделеева я знаю наизусть.

У нас немає такої потреби, щоб учити таблицю напам’ять, але структуру і закономірності системи ви повинні знати.

Робота в групах з картками.

Завдання:

Використовуючи мобільні телефони знайти інтерактивну динамічну Періодичну систему, сервіс Ptable  https://intboard.com.ua/blog/dinamichno-interaktivna-tablitsya-himichnih-elementiv-naspravdi-tsikava/tps://www.ptable.com/?lang=ru#Writeup/Wikipedia

1.Охарактеризувати елементи.

2. Скласти «Сенкан». Додаток 1.

3. Побудувати атоми і йони цих елементів, використовуючи комп’ютерну програму PhEt – симуляції «Будуємо атом». https://phet.colorado.edu/en/simulations/category/chemistry

I група – Алюміній, II – Цинк, III група – Магній.

4.Експериментальна частина. Суперлабораторія.

Яку закономірність Періодичної системи підтверджують дані досліди?

Взаємодія хлоридної кислоти з металами: I група з Al, II з Zn, III з Mg. Написати рівняння хімічних реакцій. Використовуючи Stem – лабораторію «Енштейн» визначити pH cередовища розчину до реакції і після реакції, побудувати графіки.

Звіт груп.

II група «Дослідники» представляє теоретичне завдання «Варіанти періодичної системи хімічних елементів» Додаток 2.

Запитання до учасників групи:

  1. Як виглядали перші системи хімічних елементів?
  2. Які форми представлення Періодичної системи ви знаєте?
  3. Який варіант Періодичної системи сподобався вам найбільше і чому?

Завдання «Асоціація».

На мультимедійній  дошці зображення кота, пляшечки з настойкою йоду, салат з морської капусти. Що пов’язує всі ці зображення? Учні відповідають.

(Йод – елемент, який міститься в щитовидній залозі, м’язах, кістках та крові людини. Нестача йоду приводить до порушення обмінних процесів, тяжкого захворювання – зоб. Ламінарія (морська капуста багата на йод), а винуватцем відкриття йоду був кіт). Учням пропонується знайти в Інтернеті історію відкриття йоду і скласти асоціативний ряд для Селену і Флуору.  Учні складають асоціативний ряд:

око, мозок, бліда поганка; кістка, зуб, зубна паста. (Елемент Селен знаходиться в сітківці очей, він необхідний для сприйняття світла, а також є необхідним для роботи мозку та стабільного настрою. З іншого боку він входить до складу отрути блідої поганки. Нестача Флуору в організмі приводить до карієсу зубів, він бере участь у кісткоутворенні та процесах формування дентину і зубної емалі. Флуор входить до складу зубних паст).

 Обговорення статті «Шкідлива зубна паста». Учні разом із учителем обговорюють статтю, знаходять хімічні «ляпи» і ведуть дискусію про користь і шкідливість Флуору в зубній пасті. Додаток 3.

Запитання:

  1. Чи достовірною є інформація даної статті? Які факти є вигаданими?
  2. Які джерела даної інформації?
  3. Які хімічні «ляпи» ви помітили?
  4. Флуор шкідливий чи корисний?
  5. Чи доцільно купляти зубну пасту із вмістом Флуору і взагалі чистити зуби?

 А які ще елементи відіграють важливу роль в організмі людини?

III група «Біохіміки»  представляє теоретичне завдання «Періодична система хімічних елементів в організмі людини». Додаток 4.

Тестування. Додаток 5.

Взаємоперевірка (робота в парах).

VI. Рефлексія.

Закінчити речення:

Мені найбільше сподобалося…

Мене найбільше вразило…

Я не знав – тепер знаю…

Я запам’ятав…

VII. Підбиття підсумків.

Учитель виставляє оцінки.

В. Черчіль сказав; «Хто володіє інформацією, той володіє світом». Оцініть наскільки вам цікава і корисна інформація, отримана на уроці. В три склянки з наклеєними символами Cu, Ag, Au учні кидають вирізані паперові кружечки, які імітують монети, відповідно до цінності отриманої інформації.

VIII. Домашнє завдання.

Підготуватися до самостійної роботи.  Розв’язати задачу: Який елемент цінують більше, ніж золото? У якому випадку платять гроші, щоб його позбутися? Цей елемент знаходиться в IV групі, відносна молекулярна маса вищого оксиду 44(С).

Знайти відповідь на питання: який елемент є четвертим елементом, що має унікальні магнітні властивості при звичайній температурі? Ким здійснено відкриття? Яку роль може зіграти це відкриття? (Ru, дослідники з університету Міннесоти).

Дякую за урок! Бажаю успіхів!

Додаток 1

Сенкан I група:

Алюміній

Легкий, сріблясто – білий.

Проводить, реагує, витягується.

Без нього не обійтися в літакобудуванні.

Метал.

II група:

Цинк

Блискучий, амфотерний.

Вступає, захищає, витісняє.

Бореться з руйнуванням металів.

Метал.

III група

Магній

Типовий, активний.

Горить, окиснюється, розчиняється (в кислотах).

Без нього не існувало б легких сплавів

Відновник.

Додаток 2

Міжнародний рік Періодичної таблиці хімічних елементів – IYPT 2019.

Варіанти періодичної системи хімічних елементів.

Відомо понад 400 варіантів таблиць періодичної системи, що розрізняються розміщенням окремих груп елементів-аналогів, способом відображення періодичного закону. У деяких з них група “інертних” газів розміщена в правій частині (цими елементами закінчуються періоди в системі), в інших – в лівій частині (ними починаються періоди), в третіх – в середині таблиці. Є таблиці, де елементи розташовуються не в порядку заповнення електронних рівнів в атомах, а в порядку послідовного розташування в лівій частині таблиці груп s- і р-елементів, в правій частині – всіх груп d-елементів, а потім f-елементів. Відомі варіанти, в яких елементи першого періоду розташовані внизу таблиці, а над ними елементи наступних періодів, що символізує поступове ускладнення електронної оболонки атомів.

   Пропонується до вашої уваги декілька цікавих альтернативних видів періодичної системи:

В 1961 році американський фізик- теоретик Д. Гамов в книзі Атоми і їх ядра» запропонував періодичну систему у вигляді безперервної стрічки із хімічних елементів, розміщених в порядку збільшення протонного числа, яка утворює трьохметрову спіраль.

В 1990 році Рой  Александер запропонував 3D періодичну таблицю у вигляді спіралі, розмістивши елементи безперервно, відповідно з порядковим номером, зберігши при цьому всі закономірності звичайної таблиці.

Хімічна Галактика. 2004р. Стюарт хотів виразити зв’язок між  світом атомів і зірок.

Періодичної таблиця Теодора Грея:

На сьогоднішній день це  одна з найвідоміших таблиць  в Інтернеті, яка була створена в 2007 році. Це просто скарбниця: можна клацнути кожен елемент і побачити фото; неймовірно інформативно.

Тео – ентузіаст і колекціонер, і він використовує силу Mathematica (він є співзасновником Wolfram Research). Метою Тео є стати головним в Інтернеті  по створенню ресурсу по таблиці періодичних елементів.

Періодична таблиця для біологів:

Дана таблиця  цікава тим, що на ній відображені біологічно важливі елементи. Також є коротка інформація, з  важливих органічних сполук в живих організмах.

Періодична система зі спектрами випромінювання атомів:

Дана таблиця цікава тим, що вона відображає характеристичні лінії електромагнітного випромінювання кожного елемента. Тобто, то яким відтінком кольору буде світитися елемент, при впливі на атоми елементу зовнішнім електромагнітним полем.

Періодична система Бейлі (Bayley):

Один з перших варіантів періодичної системи елементів сходового типу, що датується 1883 роком.  Не прижилася.

Набір для інтерактивного вивчення періодичних таблиць по системі Брайля:

Набір навчальних матеріалів для людей з порушеннями зору або сліпотою. Всі матеріали зроблені тактильними як таблиця, так і довідкові матеріали.

«Циркулярна пилка» періодична таблиця елементів:

На смак і колір всі фломастери різні і хтось залив ось такий варіант. Проколоти в середині і цілком зійшла б за варіант рулетки, для хіміків XD.

Коротка форма таблиця (Newlands Revisited):

Перероблений варіант короткої форми періодичної системи елементів (2010). ІЮПАК схвалює.

Періодична таблиця Кларка, Джона (1982):

Clark Jonh OE 1982, Chemistry (The Hamlyn Publishing Group, Feltham, Middlesex) ISBN 0600001245. Дуже дивний варіант.

Таблиця заповнення електронних орбіталей хімічних елементів:

Наочний приклад як заповнюються електронні оболонки в атомах елементів.

Таблиця хімічних елементів: “Акі  квіточку”

Для тих хто любить симетрію і квіти – ця система для вас.

Таблиця елементів для перевірки зору:

Для тих хто втомився від науки – таблиця алкогольних коктейлів:

Найбільша Періодична таблиця хімічних елементів в Великобританії. Таблиця була представлена в рамках #BritishScienceWeek за підтримки Королівського хімічного товариства Royal Society of Chemistry

На Батьківщині Дмитра Менделєєва, в Тобольську, відкриють меморіальний комплекс до 150-річчя відкриття періодичного закону:

Австралія святкує 150-річчя Періодичної таблиці хімічних елементів!

Світлова інсталяція була представлена в Канберрі в рамках фестивалю присвяченого до Міжнародного  року Періодичної таблиці хімічних елементів – IYPT 2019

http://sc46.pp.ua/ru

Додаток 3.

«Шкідлива зубна паста»

Как минимум десять раз на дню мы слышим о том, что та или иная замечательная паста прекрасно удаляет налет на зубах.

А вы знаете, чем она его удаляет? Производители паст в ценовой категории 1-2 доллара в подавляющем большинстве для этих целей используют карбонат кальция, по сути, обычный мел. Это очень грубый абразив. Он царапает вашу эмаль и истирает шейку зуба. И чем дешевле паста, тем более крупного калибра в ней мел.

Еще хуже, если в пасте оказывается окись алюминия — в некоторых странах этот ингредиент запрещен для использования в составе зубных паст. Современные же технологии — это низкоабразивный диоксид кремния (silica). Надеюсь, для вас не станет открытием, что пасты с этим наполнителем окажутся дороже меловых. Впрочем, и с кремнием не все гладко — некоторые стоматологи утверждают, что твердость его кристаллов сопоставима с твердостью зубной эмали, а значит, и он не безупречен.

Тем, кто предпочитает совсем не рисковать, лучше выбирать пасты с гидрокарбонатом натрия — зубной солью.

Вторая по популярности рекламная приманка — паста с антибактериальными добавками. Чаще всего — это триклозан, который уничтожает микроорганизмы в полости рта. Но проблема в том, что помимо патогенной уничтожается и полезная для организма сапрофитная микрофлора. Кроме того, бактерии умеют быстро приспосабливаться к триклозану.

Некоторые производители включают в пасты даже хлоргексидин и антибиотик метронидазол. Не нужно обладать особыми познаниями в медицине, чтобы понимать, что недооценивать риск и применять такие пасты без серьезных на то оснований ни в коем случае нельзя.

Третье, что расхваливают рекламные ролики — обильную пену, которую способна давать паста. В большинстве паст с целью улучшения пенообразования используется лаурилсульфат натрия (SLS). Не так давно американские исследователи пришли к выводу, что это вещество даже в очень малых количествах способно привести наши глаза к катаракте и имеет массу других вредных свойств, хотя очень широко применяется в косметике.

Кроме выше перечисленного, пастопроизводители любят козырять наличием кальция. Мол, пользуешься такой пастой, и кушать творог уже необязательно. Если в составе пасты не значится глицерофосфат кальция, а есть все тот же карбонат кальция, значит, вам нагло врут. Как заявляют химики, карбонат кальция нерастворим, а значит, минерализации зубов он способствовать не может.

В пастах, предназначенных для чувствительных зубов, часто используется Oral-В. При этом не все, кто покупает такие пасты, в курсе, что в качестве побочного эффекта их зубы и пломбы могут окраситься в желто-коричневый цвет.

90% паст содержат фторЗнаете ли вы, что о пользе и вреде фтора мир спорит уже больше 60 лет?

Началось все с того, что в сороковых годах прошлого столетия в США было открыто положительное влияние фтора на заживление зубной эмали. Выяснилось, что фтор способен буквально «латать в зубах дыры». После этого ученые заявили, что в местностях с недостатком фтора в рационе населения, общий уровень заболеваемости кариесом повышен. И тогда американцы решили фторировать всю питьевую воду, поскольку именно с водой природный фтор поступает в организм.

Впрочем, ходят слухи и о совершенно иных предпосылках «фторизации» человечества. Главными «виновниками» называют алюминиевых магнатов и химические концерны, которым в те годы было решительно некуда девать фторсодержащие отходы своего производства. Говорят, что узнав об открытиях ученых, они быстро подсуетились и «посадили» Америку на фтор. Тогда же, фториды стали добавлять и в зубную пасту.

Теперь нужно сказать несколько слов о том, что, собственно, представляет собой фтор. Потребность взрослого человека в этом элементе — 2-3 мг/сутки. При этом, одну треть фтора человек получает с пищей и две — с водой. Кроме воды, природные источники фтора — рыба, яблоки, чай. Фтор выступает как ингибитор во многих биохимических процессах, влияет на обмен жиров и углеводов, участвует в формировании зубов и костей.

Но при этом, нельзя забывать, что тот же самый фтор является химическим веществом второго класса опасности. «Фторос» в переводе с греческого означает «разрушающий». Газообразный фтор F2 смертелен для человека.

Ни у какого другого элемента физиологически необходимое количество не находится в такой близости от дозы, оказывающей токсическое воздействие. Под влиянием излишка фтора в организме происходит разбалансировка фосфорно-кальциевого обмена, что приводит к нарушениям минерализации костных тканей и связочного аппарата.

По утверждениям ученых, фтор вызывает коллоидное перерождение ткани щитовидной железы, снижает иммунитет, тормозит внутриклеточные процессы синтеза и ускоряет физиологическое старение..

Согласно исследованию, опубликованному в журнале Behavioral Brain Research, фтор способен вызывать изменения в мозговой ткани аналогичные болезни Альцгеймера и некоторым другим формам слабоумия. И продолжать это скорбный список можно до конца статьи.

Мне мама всегда говорила: нельзя тащить в рот, что попало. А вы видели хоть раз, чтобы в аптеках или магазинах, торгующих фторсодержащей пастой, висели предупреждающие объявления?! Я — ни разу.

Главный вывод, который можно сделать из всего вышеописанного таков, что если фтор действительно способен помогать нашим зубам, то исключительно в микродозах. Желательно, чтобы этот элемент поступал в наш организм ровно в том количестве, в котором мы с вами способны поглотить яблок, чая, минеральной воды и пр. фторсодержащих продуктов. Тогда зачем нам зубная паста с фтором?

Кстати, про воду. Даже если вы предпочитаете минеральной воде водопроводную, не думайте, что вы без опаски можете пользоваться фторсодержащими пастами. В шестидесятые годы примеру Америки последовали и многие другие страны. Но когда двадцать лет назад обнаружились «побочные эффекты» фторирования воды, большинство этих стран от таких экспериментов над своими гражданами отказались.

В Германии фторирование воды прямо запрещено, поскольку это все равно, что всем прописывать одно и тоже лекарство и заставлять принимать его, не взирая на возможные последствия. Можно сказать, что воду теперь фторируют только в Америке и Ирландии. Но и там есть свои борцы с принудительной фторизацией населения.

К примеру, ирландский врач Дон Мак Оли говорит: «Мне кажется, что многие мои коллеги-стоматологи просто не знают, насколько опасно фторирование воды! Они не знают, что фтор, который для этого используется, получен из токсичных отходов, содержащих свинец и мышьяк!» Мак Оли утверждает, что от ирландцев скрывают правду. И за 35 лет этой практики в стране, по его словам, ни разу не проводились исследования последствий употребления фторированной воды.

Итак, извечный  вопрос: что делать?

“Нерекламные” стоматологи на этот вопрос отвечают так:

«Появление, помимо фторирования воды, других источников соединений фтора, таких как пищевые добавки, таблетки фтора или зубные пасты, может означать необходимость внесения изменений в общую картину фторирования, для чего потребуются дополнительные исследования. Также потребуется законодательное урегулирование вопросов поставки фторсодержащих паст в регионы с повышенным содержанием фтора в рационе местного населения».

То есть, исследования еще только нужно проводить, а поставки еще только предстоит регулировать. А до тех пор, как обычно, спасение утопающих — дело рук самих утопающих

http://dobroweb.ru/secrets/489

Фтор – шкода чи користь?

Безумовно, фтор відіграє велику роль для кожного організму. Саме завдяки йому вдається підтримувати міцність кісткових тканин, від нього залежить ріст і стан зубів, волосся і нігтів. Особливо важливий фтор в період дорослішання людини: без нього скелет дитини не зможе нормально розвиватися. Впливає фтор на процес обміну речовин, і з його допомогою, краще виводяться з організму небезпечні і важкі метали. Без нього неможливо підтримувати імунітет, а залізо засвоюється значно гірше

При нестачі в організмі фтору кістки викривляються, стають крихкими і ламкими, гірше зростаються у разі перелому. Залежать від нього і зуби: емаль, страждаюча від недоліку цього речовини, поступово стоншується. Бактерії з м’якого зубного нальоту впливають на неї сильніше, в результаті чого швидко розвивається карієс. Саме тому паста, що містить фтор, – вибір багатьох людей, у яких спостерігаються проблеми з зубами.

Фтор в зубній пасті: користь і шкода

Рекламні ролики стверджують, що паста, яка не містить фтор, – гроші на вітер. Підтримують цю думку і деякі стоматологи. Цей елемент дійсно необхідний для профілактики карієсу, зміцнює емаль і захищає її від дії шкідливих бактерій. Під його впливом вони виділяють менше кислоти, менш активно розмножуються і не так сильно впливають на емаль. Тому паста, яка повинна боротися з карієсом, напевно буде утримувати фтор.

Зубна паста з фтором має свої плюси:

він надає антисептичний ефект;

  допомагає поліпшити обмін речовин;

  покращує реминерализующее вплив слини:

  стимулює роботу слинної залози;

  «гальмує» перетворення м’якого нальоту на зубний камінь.

Але при цьому дитячі пасти не містять фтор, навіть незважаючи на те, що він росте зубах необхідний. Додають елемент тільки в ті гігієнічні засоби, якими користуються діти старше п’яти років. Молоді організми більш сприйнятливі до різних речовин, тому більш схильні флюорозу (надлишку фтору).

Шкода фтору в пасті

Зубна паста – далеко не єдиний доступний людині джерело фтору. Він міститься в деяких продуктах харчування (кращий джерело – яблука). Крім того, елементом багата звичайна водопровідна вода. Добова норма фтору не повинна перевищувати трьох мг на добу. Досить випивати два літри води в день, щоб повністю покрити потребу організму в речовині. Виходить, що паста без фтору – вибір людини, яка правильно харчується і вживає достатньо води.
Крім того, цей елемент кілька токсичний для організму. Він має властивість накопичуватися в тканинах, зубна емаль не виняток. Якщо елемента на ній занадто багато, запускається процес руйнування – флюороз. Проявляється вона білястими плямами на зубної поверхні. Поступово вони жовтіють, буквально роз’їдаючи емаль

У яких продуктах міститься фтор

Якщо є фтор в зубній пасті, користь і шкоду теж є. Забезпечити організму добову норму цього елемента можна за рахунок правильної дієти. Скорегувати харчування нескладно. Більшість продуктів з високим вмістом фтору і так присутні практично на кожному столі. Ставляться до них: 1. Фрукти: яблука, грейпфрут. 2. Різноманітні горіхи. 3. Будь-які молочні продукти. 4. Різноманітні види м’яса (особливо печінка). 5. Горіхи. 6. Овочі: гарбуз, цибулю, шпинат, картопля. 7. Крупи: гречана і вівсяна. 8. Натуральний мед. 9. Будь-які види чаю. Як вже говорилося раніше, досить містить фтору навіть звичайна вода. Дієтологи впевнені, що доросла людина повинна випивати мінімум два літри на добу. Якщо дотримуватися правильного харчування і частіше вживати продукти, багаті цим елементом, паста без фтору – найоптимальніший варіант.

Зубні пасти з фтором

У деяких випадках фторовмісні зубні пасти дійсно можуть бути необхідністю. Наприклад, якщо в організм потрапляє надто мало цього корисного елемента в іншій формі. Допомогти прийняти рішення і зробити правильний вибір повинен лікар-стоматолог. Він оцінить стан порожнини рота та емалі, після чого буде зрозуміло, чи достатньо зубах фтору або необхідна одна з «топових» паст з цим елементом.

Містяться в пастах фториди створюють на зубної поверхні своєрідний захисний шар, що нагадує тоненьку плівочку. Всі речовини, небезпечні для емалі, вже не можуть проникати в неї, їхній негативний вплив рази знижується. Антибактеріальний ефект, яким володіє фтор, пригальмовує розмноження бактерій і розвиток карієсу. Ризик виникнення хвороб ясен значно знижується

http://www.aratta-ukraine.com/text_ua.php?id=2862

Додаток 4

Додаток 5

Тести

  1. Укажіть номери періодів, у яких знаходяться елементи S, H, Mg.

А)1, 2 ;       Б)2, 3;    В)1, 3;   Г)4, 2.

  1. Укажіть номери груп,у яких знаходяться елементи P, As, Be .

А) I, III ;       Б) II,V ;      В)I ,VI;         Г) III, IV.

  1. Укажіть групу елементів, яка містить лише лужні метали.

А) H, Li ;      Б)Na, Mg;   В) K, Cu;      Г)Li, K.

  1. Укажіть групу елементів, яка містить елементи – галогени.

А) Cl, Br;      Б) Cl ,Mn;    В) F, Ar;       Г)I, Xe.

  1. Укажіть частинки, які входять до складу атома.

А)Лише електрони;  Б) електрони та нейтрони;

В) протони та нейтрони;  Г) електрони, протони, нейтрони.

6.Виберіть усі правильні електронні конфігурації.

А)4s3;  Б) 1p2;  В) 2p4;   Г) 2d1;   Д) 3s2;    Е) 3d3.

7.У становіть послідовність зростання металічних властивостей елементів.

А) Ba;       Б)Ca;     В) Mg;        Г) Sr.

8.Укажіть елемент третього періоду, що виявляє найсильніший неметалічний характер.

А) Cl;      Б) Na;      В) Si;        Г) Ar.

  1. Укажіть групу елементів, які утворюють вищий оксид типу R2O5.

А)N, P, O;    Б) Al, P, V; В) P, As, Bi;   Г) Mg, Mn, Cl.

  1. Укажіть формулу кислоти, яку утворює елемент E, вищий оксид якого EO3.

А)H2EO4;     Б)H2EO3;       В) HEO3;       Г) H3EO3.

Література.

О. В. Григорович.   Хімія 8 клас, Харків, видавництво «Ранок» 2016.

Хімія. Основа № 3-4 2018р; № 5-6 2018р; № 5-6 2019р.

http://www.aratta-ukraine.com/text_ua.php?id=2862

http://dobroweb.ru/secrets/489

http://sc46.pp.ua/ru/

https://www.slideshare.net/himi4ka/ss-47601383


Розробила: Антоненко Людмила Іванівна, учитель хімії Золотоніської спеціалізованої школи інформаційних технологій № 2

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *