План-конспект уроку хімії у 11 класі “Побутова хімія як складова «холодної війни». Органічні сполуки в побуті. Поняття про побутові хімікати. Загальні правила поводження з побутовими хімікатам”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Хімія»)


Тема: Побутова  хімія  як  складова «холодної  війни». Органічні сполуки в побуті. Поняття про побутові  хімікати.   Загальні   правила поводження з побутовими  хімікатами.

Мета:

навчальна: розширити й поглибити знання учнів про хімічні речовини, використовувані в побуті, сферах їхнього застосування; акцентувати увагу учнів на дотриманні правил безпеки під час роботи з синтетичними мийними засобами;

розвивальна: розвивати інформаційно – комунікаційну,математичну компетентність, міжпредметну, соціальну, екологічну грамотність. Вміння  аналізувати історичні події, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; відпрацьовувати навички  роботи з додатковими джерелами,формувати критичне мислення;

виховна: формувати свідоме ставлення до історичних подій,прагнення до розширення власного світогляду через практичну діяльність, толерантне ставлення до учасників освітнього простору.

Обладнання: підручник Ярошенко О. Г. Хімія. 11 клас. Рівень стандарту. Київ, «Грамота» 2011р.; підручник Т. В. Ладиченко. Я. М. Бедичевсчький Всесвітня історія  для 11 класу. Запоріжжя «Премєр» 2006р.;  зразки предметів побутової хімії: дрібно натерте господарське мило, пральний порошок, мірні совочки (дозатори), колби на 100-200 мл, пробки до колб, мірні стакани, тверда вода, очищена вода, таблиця розчинності кислот, основ і солей у воді; таблиця зміни кольору індикаторів, інструктивні картки до лабораторного досліду №9;  політична карта світу; атласи;  презентації; комп’ютер, інтерактивна дошка, планшети.

Тип уроку. Бінарний урок з хімії та історії з елементами  STEM- технології

Епіграф.   “Розмова і слова потрібні, але вони тільки початок, вся суть життя     в справах, в умінні переходу від слова до справи, в їх погодженні.”

Д. І. Менделєєв

Хід  уроку

I. Організаційний етап.

Емоційне налаштування.

У кейсі побажань знаходяться, заздалегідь підготовлені, листівки, згідно яких учні об’єднуються у чотири групи (Додаток 1)

II. Актуалізація опорних знань.

Вступне слово вчителя хімії.

У побуті практично щоденно людина має справу з продуктами хімічної промисловості. Дійсно як можна обійтись без них при пранні білизни, митті посуду, догляді за собою та меблями. Дрібному ремонті оселі.

Як ви думаєте про що йде мова?

-Так, це препарати побутової хімії.

Отже, ми cьогодні будемо обговорювати такі питання:

  • Чи трапляються органічні речовини у складі побутових хімікатів?
  • Чи безпечні вони для здоров’я людини і довкілля?
  • Як правильно використовувати засоби побутової хімії?
  • Із яким періодом історії пов’язане виникнення побутових хімікатів?

III. Формування теми і мети уроку.

Вступне слово вчителя історії. У кожного із вас на парті є планшет, який сьогодні замінить вам робочі зошити. Відкрили редактор Word і створили новий документ. Записали тему сьогоднішнього уроку. Тема: «Побутова  хімія як  складова «холодної  війни». Органічні сполуки в побуті. Поняття про побутові  хімікати. Загальні правила поводження з побутовими  хімікатам.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Вч. хімії.   Щороку у світі виробляється майже 30 млн. т  засобів побутової хімії. Повсякденне життя неможливо уявити без використання засобів побутової хімії.

Вч. історії.  Для того щоб  орієнтуватися в цьому безмежному океані товарів побутової хімії спочатку з’ясуйте, використовуючи Інтернет-ресурси, що таке:

побутові хімікати. (Робота з редактором Word)

Вч. хімії. Залежно від призначення побутові хімікати поділяють на групи, яких нині нараховується майже 20. В основу класифікації покладено їх призначення.  Тож давайте методом   «Асоціативного куща»  складемо схему, до якої входять деякі найважливіші групи товарів. Працюємо з інтерактивною дошкою.

(Додаток 2)

Вч. історії.  Шановні діти, сьогодні ми пропонуємо вам обрати, ту сферу яка цікавить вас більше, або знання з якої ви б хотіли поглибити. Вам  запропоновані наступні сфери:

– екологія

– охорона здоров’я

– промисловість

– економіка

Саме від вашого вибору залежить доля нашого уроку. (Діти утворюють нові групи згідно обраної сфери). На основі вашого вибори були сформовані міністерства і як справжні міністри в своїх портфелях ви отримали завдання, яке протягом 3-4 хвилин маєте обговорити і розв’язання якого представити на загал. Регламент виступу  1,5 хвилини. (Додаток 3)

Вч. хімії. Користуючись інтернет-ресурсами та електронним варіантом підручника ви маєте виконати отримане завдання. Оцінюється чіткість висловлювання, власна позиція та хімічна грамотність. На інтерактивній дошці ви зможете побачити критерії оцінювання своєї роботи.

Прогнозовані відповіді учнів (Додаток 4)

Вч. хімії.  У ваших виступах ми почули про різні органічні речовини, які входять до складу продукції.

Я пропоную порівняти властивості мила і синтетичних мийних засобів. Виконання лабораторного досліду № 9, підручник сторінка 96. Після виконання робіт, учні складають практичні рекомендації. (Додаток 5)

Вч. хімії. Таким чином, ми можемо сказати, що сьогодні  складно орієнтуватися в безмежному океані товарів побутової хімії.

V. Релаксація.

Вч. хімії.  Пропонуємо зробити перерву і провести фізкультхвилинку для очей.

(Додаток 6)

Вч. Історії. Сьогодні на уроці ми спробуємо дослідити і довести або спростувати зв’язок між ніби непоєднуючими предметами – історією та хімією.

Оскільки, наш клас із історичним профілем навчання, до цього часу ми вже вивчили тему «Холодної війни» і встигли прийняти позиції двох ворогуючих сторін (США, СРСР). Сьогодні перед нами стоїть завдання:

  1. Встановити зв’язок хімічної промисловості з військово-політичним розвитком  світу того часу.
  2. Чи є предмети побутової хімії складовою «Холодної війни». Цей етап уроку пропонуємо провести у вигляді Історичних дебатів.

 Але спочатку маленька історична довідка (Додаток 7).

Вч. хімії  Подумайте, чи випадково  промисловість побутової хімії виокремилась як самостійна галузь саме в 60-ті роки? Звичайно, ні.  З яким періодом міжнародного розвитку пов’язана її поява ?

Вч. історії. Тому одразу ми спробуємо з’ясувати зв’язок предметів побутової хімії з  розвитком «холодної війни» методом Дебатів. (Додаток 8)

Вч.  історії. Тож підведемо  підсумки дебатів. Холодна війна підкреслила, що основна складова, яка визначила перемогу однієї зі сторін – це загальнолюдські цінності, переважити які не змогло ні фантастичне розвиток техніки, ні витончене ідеологічний вплив.

Вч. хімії.  У дебатах немає ні переможців, ні переможених. Дискутувати ми можемо довго. Але пам’ятаймо лише одне, щоб засоби, які полегшують домашню працю, допомагають у побуті не стали причиною нещасних, а під час і трагічних випадків треба знати й неухильно виконувати загальні правила поводження з побутовими  хімікатами та знати історії, щоб не повторити помилок минулого.

VI. Рефлексія.

Вч. хімії. В нас є помічники – у всіх дітей є гаджети. Підбиття  підсумків пропоную  провести, використовуючи  аркуш контролю за допомогою Google-форми у вигляді ПОПС-формули що розшифровується так: П – позиція, О – обґрунтування, П – приклад, С – судження. Кожна з цих позицій – це відповідне речення: “Я вважаю, що…”, “Тому що…”, “Я можу довести це на прикладі…”, “Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що…”., які поданні Google-дискові.

Вч.  Історії. Кожен із вас має продовжити запропоновані речення, перевіривши які,ми зможемо оцінити вашу роботу на сьогоднішньому уроці. (Додаток 9).  

Вч. хімії. Повертаючись до епіграфу “Розмова і слова потрібні, але вони тільки початок, вся суть життя в справах, в умінні переходу від слова до справи, в їх погодженні.” Всі ми розуміємо, що головним скарбом життя є  здоров’я і щоб його зберегти, потрібно багато знати, але мало знати, потрібно дотримуватися правил техніки безпеки.  Ми бажаємо всім міцного здоров’я, глибоких знань, переконливих умінь застосовувати свої знання, щоб запобігти і захистити себе в щоденному житті при використанні побутової  хімії  від будь – яких небезпечних ситуацій. І тільки тоді хімія зможе  бути другом в нашому житті, а не ворогом.

Вч. Історії. Страждання, що пережили, гіркота втрати близьких, люди в десятках країнах світу мріяли, щоб «холодна війна», що закінчилася, була останньою в історії людства. Однак  надії не збулися. Полеміка про причини, мотиви й характер “холодної війни” дотепер   не припинилася. Якщо б не було холодної війни, то весь величезний потенціал двох країн можна було б пустити в мирні цілі: розвідка космосу та  нових технологій. Можливо, що мобільні телефони та інтернет з’явилися б на 20 років раніше, вчені, замість розробки зброї займалися б розгадкою різних світових загадок, яких величезна кількість.

Зрозуміло одне, що ви, молоде покоління, не повинні більше допустити повторення подібного. Благополуччя планети Земля залежить від загальних зусиль усього людства. Будьте толерантними, гнучкими, мудрими!

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати  § 18, стр.198, вправа №4.

На високу оцінку: скласти правила першої невідкладної домедичної  допомоги у разі  отруєння засобами побутової хімії та хімічних опіків або підготувати  презентації про політичних діячів епохи “холодної війни”

Додатки до уроку>>>


Підготували: вчителі КГ№ 91, вчитель хімії І категорії Косяк Тетяна Сергіївна та вчитель історії ІІ категорії Маркович Любов Дмитрівна

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *