План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 3 класі “Як сонячна енергія впливає на природу Землі. Михайло Стельмах «Гуси – лебеді летять»”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Конспект інтегрованого уроку з природознавства та літературного читання. 3 клас

Тема. Як сонячна енергія впливає на природу Землі.

            Михайло Стельмах «Гуси – лебеді летять»

Мета: розширити знання дітей про невичерпні джерела енергії, сформувати знання про роль Сонячної енергії, її вплив на природу Землі, вдосконалювати навички свідомого читання; розвивати зв’язне мовлення та словниковий запас учнів; вчити аналізувати інформацію, узагальнювати, осмислювати набуті знання, творчо мислити; виховувати любов до прекрасного, до природи.

Методи застосовані на уроці:  частково – пошукові ( створення проблемних ситуацій, активні роздуми ), словесні, наочні, практичні, методи розвитку критичного мислення, самостійна робота ( робота з підручником, роздатковий матеріал), здоров’язберігаючі технології.

Засоби застосовані на уроці: мультимедійна презентація, відеоматеріали, вербальні, наочні.

Хід уроку

I Організаційний момент.

II Мотивація навчальної діяльності.

Хто шукає – той читає,

хто читає – той знає.

  • Я хочу, щоб ці слова спонукали вас до пошуків, пізнання нового і невідомого, до відкриттів і знань.
  1. Відгадування загадок (супроводжується методом «Чи вірите ви, що…». Спосіб голосування: так – встати, ні – сидіти)
  • Напевно, ніщо так не захоплює вас, дітей, як таємниця. Коли в передчутті розкриття загострюються почуття і розум. Тому пропоную розпочати урок із … загадок, чим не таємниця.

Все у зелені довкола:

Пасовища, ліс і поле.

Мчать струмочки до ріки,

Ліплять гнізда ластівки,

І в сороки новина, –

 Облетіла всіх вона,

Сповіща: – прийшла …(весна)

  • Перевіримо (слайд 1 – весна)

Чи є серед фотографій пора, на яку ви вказали?

Доведіть власну думку.

  • Чи вірите ви, що весна саме приходить, а не з’являється іншим способом?
  • Обґрунтуйте свою позицію.

Білосніжні, гарні птиці

Дім будують на водиці.

Дуже схожі на гусей,

Обережні до людей! (Лебеді)

  • Перевіримо

(слайд 2 – лебеді)

  • Чи вірите ви, що існують птахи гуси-лебеді?

У шпаринку влазить, в дім,

Двері відчиня хвостом своїм. (Ключ)

  • Перевіримо

 (слайд 3)

  • Чи вірите ви, що будь-який ключ можна загубити?
  1. Метод припущення на основі запропонованих слів.

-Цікаво, про що може розповідатися у  творі, в якому зустрічаються ці слова (весна, лебеді, ключ)?

– Спробуйте поєднати їх у одному реченні.

– У складених вами реченнях прослідковуються ваші знання про природу і оточуючий світ.

III Повідомлення теми і мети уроку.

  • А як зміст цих слів поєднується у одному творі, ви дізнаєтеся із уривка повісті Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять» (О. Я. Савченко «Літературне читання. Підручник для 3 класу») ст 163-164.

IV Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Опрацювання оповідання Михайла Стельмаха «Гуси – лебеді летять».

1.1 Виразне читання оповідання вчителем. (с. 163 – 164).

  • В уривку – тобто частині великого твору – повісті – вам зустрінуться слова, значення яких ми зараз з’ясуємо.

Страхаюсь – лякаюсь.

Одгетькує – відсторонює.

Брама – великі ворота.

Діброва – ліс, у якому переважає дуб.

Ірій (вирій, рай) – тепла благодатна країна – місце зимівлі птахів.

  • Отже слухайте уважно.
  • Слідкуйте з олівчиком, позначайте незрозуміле

1.2 Аналіз тексту

– Назвіть дійових осіб оповідання?

– Від чийого імені ведеться розповідь? (Автор – це внук, який пише про своє дитинство).

Повість  «Гуси-лебеді летять…» автобіографічна. Автобіографічним називають твір, головним героєм якого є сам автор.

Власний твір Михайло Стельмах присвятив батькам – «Моїм батькам – Ганні Іванівні та Панасу Дем’яновичу з любов’ю і зажурою».

1.3 Словесне малювання.

  • Уявіть, що малюватимете ілюстрацію до розповіді діда Дем’яна. Що саме ви зобразите на малюнку, яким кольорам надасте перевагу?

Отже в основі композиції є сонце

(підвести учнів до ще одного ключового слова – сонце)

  • Мовна розминка. Робота над скоромовкою.

– У нас з’явилося ще одне ключове слово «сонце»

– Спробуйте скласти і прочитати скоромовку про сонце (елемент здоровязберігаючої технології «навчання в русі»: частини скоромовки хаотично розміщені на різних стінах класу)

Сонце, сонце,                       даль ясна.
Ні, не сон це,                        а весна!

(читання у різних темпах з різним емоційним забарвленням (сумно, радісно),

1.5 Методика товстих і тонких запитань. Робота в парах.

  • Перевіримо, чи уважно ви слухали та читали. Попрацюємо в парах.
  • Поставте до тексту тонкі (5)
  • та товсті (5) запитання

Тонкі (хто? Що? Де? Коли? чи вірно?)

Товсті (чому? яким чином? що буде, якщо? У чому причина?)

Прийшов час трішки відпочити

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (+ зарядка для очей)

https://www.youtube.com/watch?v=anLVbkn9_rk

1.6 Вибіркове читання з елементами пошукової роботи.

Продовжимо роботу над уривком

– А тепер попрацюємо з ключовими словами:

Встановіть порядок, у якому з’являються ці слова у творі, доведіть рядками з тексту.

Повернимося  до питання, чи існують птахи гуси-лебеді. (слайд гуси і лебеді)

Цікаво знати !

Назва лебідь означає «білий», що відповідає його символіці, як білого денного світла.

Поширені “сірі гуси” і “лебеді”, яких у давнину саме називали білими гусьми або гусьми-лебедями. В довідковій літературі словами гуси  і лебеді позначають різних птахів, хоча вони відносяться до роду водоплавних птахів, а насправді в природі вони не дружать.

  • Чи потребують лебеді захисту? Де ми можемо знайти відповідь на це запитання?
  • Робота з Червоною книгою України. Тварини.
  • Пошук інформації у Вікіпе́дії (загальнодоступна вільна багатомовна онлайн-енциклопедія) . https://uk.wikipedia.org/wiki/Лебідь

– Яке з цих слів зустрічається наступним? (весна)

– Яким чином з’являється весна у даному творі.

  • Ми по-різному говоримо про прихід весни, часто використовуючи вислови в переносному значенні.
  • Але, спираючись на знання та власний досвід, скажіть, що ж є причиною приходу весни?

(Зміни в природі, спричинені рухом Землі навколо Сонця)

V Сприймання й усвідомлення нового матеріалу з природознавства.

  1. Перегляд відеоматеріалу

Сонце-джерело життя на Землі

https://www.youtube.com/watch?v=Fq3no9h3rs8

  1. Вправа-гра «Перекладач»

Робота в групах.

Зміст вправи: «перекласти» вислови з твору «Гуси-лебеді летять», вжиті в переносному значенні на науково-популярну мову, спираючись на текст підручника І. Грущинської «Природознавство. 3 клас» (с.65-66)

– То чи може Сонце загубити ключі?

– Це елемент казковості, вислів «…сонце своїми ключами відімкне землю…» вжито в переносному значенні.

  1. Перегляд уривку фільму «Гуси – лебеді летять»

– А тепер я пропоную вам переглянути уривок з фільму, знятого за твором Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять…» (час 2.00-3.52)

– Які ознаки впливу сонячної енергії на природу ви спостерігали, переглядаючи уривок?

– Чому автор так часто вживає слово сонце? (це джерело тепла, початку пробудження всього після зими, нового життя)

– Чому, на вашу думку, Михайло Стельмах пов’язав початок весни з лебедями? (Перелітні птахи повертаються із вирію навесні)

– Чи співпадає прочитане нами в підручнику «Літературне читання» з побаченим і почутим на екрані?

– Тож пам’ятайте, читати книгу завжди цікавіше, в ній міститься набагато більше, ніж у будь-якому фільмі.

VI Підсумок уроку

  1. Робота з прислів’ями.
  • А зараз я вам пропоную попрацювати з прислів’ями

Кожна пара отримує половину прислів’я. Знайшовши іншу частину ви утворите групу, яка і буде пояснювати його значення.

Робота у групах (складання прислів’я за його частинами, коментування його значення)

Весна відмикає                а на весну додому прилітає.

Сонце гріє, сонце сяє –               джерела й річки.

Де ластівка не літає,                рік годує.

Весняний день                           вся природа воскресає.

  • Яке з поданих прислів’їв передає тему нашого уроку?
  1. Метод «Зайве слово»
  • Серед поданих слів за темою уроку знайдіть зайве:

Життя, темрява, весна, сонце, енергія, тепло.

  • Обґрунтуйте відповідь.
  • Доберіть до цього слова протилежне за значенням (світло)
  • Тож, нехай у вашому житті буде більше світла, тепла, любові, ніж темряви.

VII. Домашнє завдання.

– За допомогою картини О. Кваші «Сонце» (підручник «Природознавство», с.67) скласти розповідь про те, як впливає Сонце на природу


Розробила: Іванова Вікторія Михайлівна, учитель початкових класів Карлівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів№4, м. Карлівка, Карлівський район, Полтавська область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.