План-конспект уроку географії у 6 класі “Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)


Тема: Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі

Мета: продовжити знайомство із внутрішніми процесами, які зумовлюють зміни земної кори, сформувати поняття «магматизм», «вулканізм», «гейзери»,уявлення про причини магматизму та їх наслідки, уміння за картами визначати імовірні місця прояву вулканізму;

розвивати  допитливість, спостережливість, логічне мислення, уміння робити висновки;

виховувати повагу до людських знань, взаємодопомогу.

Обладнання: атлас, контурні карти, підручник, відеоматеріали, фізична карта півкуль, ноутбук, планшети (комп’ютери), проектор, тести в програмі «Майтест».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Перебіг  уроку

1. Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання.

1. Географічна розминка: показати на карті найбільші сейсмічні пояси Землі, пояснити причини їх виникнення.

2. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. Оголошення теми і визначення мети уроку вчителем.

Перегляньте уважно уривок із візуальної хроніки виверження вулкана  24 серпня 79 року н. е. Помпея в Італії  https://www.youtube.com/watch?v=JG6xxnsd6SY

  • Чи вірите ви в те, що може в сучасному світі повторитися страшна подія, що сталася в м. Помпея 24 серпня 79 року н. е.
  • Як ви гадаєте, чи може людина врятуватися від такого стихійного лиха. Свої думки аргументуйте.
  • Скажіть, про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?

(Повідомлення теми уроку, робота з  таблицею ЗХД)

  • У вас на партах лежать таблиці ЗХД, що означає Знаю, Хочу дізнатися, Дізнався. Перші дві колонки ви зараз заповните, а останню ми заповнимо в кінці уроку. (діти заповнюють таблицю, зачитують) (Додаток №1)

3. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів.

– Який шар  Землі розташований під  земною корою?

– У якому стані перебувають там речовини, яка їхня температура?

– У яких напрямках рухаються літосферні плити одна відносно іншої?

– У якому випадку на їхній межі виникає більше напруження?

4. Вивчення нового матеріалу.

  1. Магматизм і його види.

Робота зі схемою на дошці.

Пояснення вчителя: Магматизм – процес переміщення речовини мантії – магми – на земну поверхню тріщинами і розломами.

Розрізняють:

1. Внутрішній магматизм – магма не виходить на поверхню, а застигає в шарах земної кори на різних глибинах.

2. Зовнішній магматизм – магма виходить на поверхню у вигляді вулканів.

Демонстрація досліду вчителем.

– Як діє вулкан?

– Що відбувається з вулканом?

2. Пояснення учителя Утворення та будова вулкана.

3. Робота з підручником с.85 мал.59 Утворення та будова вулкана.

(замальовування схеми будови вулкана)

Учитель: Вулканів на  Землі дуже багато, десятки тисяч на материках та ще більше в океанах. Однак діючих вулканів значно менше – близько тисячі (850). Переважна частина вулканів так само як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу розломів земної кори. Вони створюють вулканічні пояси. Найбільший має назву «Вогняне кільце» і знаходиться в Тихому океані.

Перегляньте відеоролик «Найдивовижніші вулкани світу»  https://www.youtube.com/watch?v=q7VBZ9NnuvM

Яку нову інформацію ви почули з відео та про що ще не згадувалося на сьогоднішньому уроці?

5. Робота з картами атласа і контурними картами. Нанесення найбільших вулканів світу на контурні карти.

– Які найбільші вулкани світу ви запам’ятали?

6. Перегляньте відеоматеріал і скажіть, як ви гадаєте чи можемо ми це явище назвати вулканом і чому?

Перегляд відео «Виверження гейзера Велетень» https://www.youtube.com/watch?v=FzUrvtBNKHM    (відповіді дітей)

7. Робота в парах за текстом підручника с.86. З´ясувати поняття «гейзер», «гарячі джерела».

(Прийом учитель – учень.)

– Чи пов’язані з вулканізмом гарячі джерела і гейзери? (відповіді учнів)

7. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Виконання тестів за комп’ютерами (планшетами) (програма «Майтест») (друкований Додаток №2)

8. Підсумок уроку.

Робота із таблицею ЗХД . (діти заповнюють останню колонку таблиці)

– Заповніть останню колонку таблиці ЗХД. І зачитайте , що ви дізналися сьогодні на уроці.

9. Домашнє завдання:

  1. вивчити параграф підручника 23 с. 84-87
  2. (за бажанням) створити презентацію «Вулкани на службі у людей» . (робота з Інтернет – ресурсами
  3. Відеоматеріали програма «Загублений світ» телеканал «2+2» «Вулкани на службі у людей» https://2plus2.ua/zateryannyj-mir/novyny/vulkani-na-sluzhbi-u-lyudey
  4. стаття «Чи є корисність від вулканічного попелу» http://organic.ua/ru/2013/29/359-chy-je-koryst-vid-vulkanichnogo-popelu )
  5. Довідка «Як впливають на організм продукти виверження вулканів» https://www.meteoprog.ua/ua/news/15026/ 

Додаток №1

Додаток №2

Тест

«Вулканізм і вулкани, гейзери»

  1. Сукупність явищ, пов’язаних із підняттям магми з надр Землі та виливанням її на поверхню, називається…

а. гейзером;

б. вулканом;

в. вулканізмом;

г. землетрусом.

  1. Місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори – це…

а. кратер;

б. вулкан;

в. гейзер;

г. вулканізм.

  1. Скільки діючих вулканів на Землі?

а. понад 450;

б. понад 100;

в. понад 850;

г. понад 55.

  1. Трубоподібний канал, який прокладає магма піднімаючись на земну поверхню, називається…

а. жерлом;

б. лавою;

в. гейзером;

г. кратером.

  1. Гейзери – це…

а. чашоподібне розширення жерла, через яке на земну поверхню виливається магма, виривається чорний дим і стовпи вогню, вивергається розжарене каміння;

б. трубоподібний канал, який прокладає магма піднімаючись на земну поверхню;

в. джерела, що періодично фонтанують, викидаючи стовпи гарячої води і пари;

г. місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори.

  1. Який з цих вулканів розташований в Африці?

а. Демавенд;

б. Чімборасо;

в. Гекла;

г. Кіліманджаро.

  1. На якому материку немає вулканів?

а.  Австралія;

б.   Євразія;

в.  Африка;

г.  Північна Америка.

  1. Лава – це…

а.  трубоподібний канал, який прокладає магма піднімаючись на земну поверхню;

б. місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори;

в. магма, яка вилилася на поверхню Землі;

г. чашоподібне розширення жерла, через яке на земну поверхню виливається магма, виривається чорний дим і стовпи вогню, вивергається розжарене каміння.

  1. Який вулкан знищив Помпеї у 79 р. н. е.?

а. Ключевська Сопка;

б. Везувій;

в. Кракатау;

г. Етна.

  1. Кратер – це…

а.  магма, яка вилилася на поверхню Землі;

б.  місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори;

вчашоподібне розширення жерла, через яке на земну поверхню виливається магма, виривається чорний дим і стовпи вогню, вивергається розжарене каміння;

г.  трубоподібний канал, який прокладає магма піднімаючись на земну поверхню.

  1. Який з цих вулканів розташований у Тихоокеанському сейсмічному поясі?

а. Везувій;

б. Казбек;

в. Сан-Педро;

г. Етна.

  1. Дрібні уламки, що викидаються високо вгору під час виверження вулкану і можуть поширюватися на тисячі кілометрів – це…

а. вулканічний попіл;

б.  вулканічні бомби;

в. магма;

г. вулканічні гази.


Підготувала: Терещенко Марина Володимирівна, вчитель географії, Бірківська філія КЗ «Олександрівське НВО № 2» Олександрівської районної ради, Олександрівського району, Кіровоградської області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *