План-конспект уроку географії у 6 класі “Великі географічні відкриття”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)


Методична розробка уроку з географії для 6 класу

з елементами медіаграмотності

Тема: Великі географічні відкриття

Мета:

  • з’ясувати зміст поняття «Великі географічні відкриття»; сприяти розумінню географічних наслідків навколосвітніх подорожей та відкриття нових земель;
  • розвивати в учнів уміння працювати з різними джерелами інформації, порівнювати їх зміст, робити висновки, співпрацювати в групі;
  • формувати в учнів навички критичного мислення та медіаграмотності;
  • виховувати гордість за географічні надбання мандрівників, повагу до знань отриманих ними.

Очікувані результати: учні зможуть називати відомих мореплавців та мандрівників  (Бартоломеу Діаша, Васко да Гаму, Христофора  Колумба, Фернана Магеллана), які здійснили видатні географічні відкриття в різні епохи; добирати з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі; простежувати за картою маршрути мандрівників і дослідників; робити висновки про значення навколосвітніх подорожей для розширення знань про Землю.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники (Географія 6 клас. Бойко В. М., Міхелі С. В. – Харків: СИЦИЯ, 2014), енциклопедії, географічні довідники, атласи, настінна карта півкуль, планшети (смартфони), додаткові матеріали до уроку.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ

Прийом «Продовжити речення» (учитель зачитує незавершені вислови та пропонує учням доповнити їх необхідними відомостями).

  • У Північній Європі подорожі морем на значні відстані здійснювали войовничі племена…(вікінги)
  • В Х ст. Ерік Рудий відкрив острови…(Ісландія та Гренландія)
  • Вікінги були першими європейцями, які досягли берегів материка…(Північна Америка)
  • Марко Поло першим з європейців дістався Східної…(Азії)
  • Він був сином італійського…(купця)
  • Служба Марко в китайського хана тривала…(15 років)
  • В 1492 році Мартін Бегайм створив…(глобус)
  • Глобус в перекладі з латині означає…(куля)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ ТА МОТИВАЦІЯ ДО НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Проблемне питання»

     Існуючі знання про Землю перестали задовольняти потреби європейців. Почався новий етап пізнання – епоха Великих географічних відкриттів. Це 200-річний період із середини  ХV по середину XVІІ ст., коли було здійснено найбільшу кількість видатних географічних відкриттів в історії людства.

  • Які зміни в житті мали спонукати європейців до пошуку нових земель?
  • Хто став носієм географічної інформації, задовольняючи практичні потреби людей?
  • Які фатальні випадковості вплинули на перебіг історичних подій?
  • Навіщо нам потрібні ці знання?

Відповісти на ці питання ми зможемо сьогодні на уроці.

(Учні записують в зошити тему уроку).

ІV. СПРИЙНЯТТЯ, УСВІДОМЛЕННЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Причини Великих географічних відкриттів

Прийом «Читання в парах»

Завдання: прочитайте медіатекст (ДОДАТОК 1), виділіть основні причини Великих географічних відкриттів. Використовуючи різні джерела географічної інформації, знайдіть зображення та пояснення до навігаційних приладів того часу: компас, астролябія, квадрант.

Прийом «Робимо висновок» (учні аналізують опрацьований  матеріал і роблять висновок про причини Великих географічних відкриттів. Наприклад: бажання збагатитися; захоплення сухопутних доріг турками; перенаселення Європи; зміни в світогляді людини; розвиток торгівлі, освіти, науки, техніки).

  1. Великі географічні відкриття

Робота в групах (учитель пропонує об’єднатися в групи, обравши один із видів транспорту: повітряну кулю, каравелу, корабель).

Завдання для 1-ї групи: Опрацюйте поданий медіатекст «Пошуки морського шляху до Індії» (ДОДАТОК 2), порівняйте його з текстом у підручнику, енциклопедії, визначте правдивість інформації. Зробіть висновок (завжди потрібно перевіряти отриману інформацію у надійних джерелах).

Завдання для 2-ї групи: Доберіть та проаналізуйте зображення (ДОДАТОК 3) до тексту §5 «Плавання Христофора Колумба» (підручник, ст.25-26). Які з них зайві, чому? Складіть коротку розповідь про подію.

Завдання для 3-ї групи: Перша навколосвітня подорож. Порівняйте опис події в підручнику і екранізації. Зробіть висновок. Подорож Магеллана (перегляд відео – випереджувальне домашнє завдання до даного уроку).

Групи учнів по черзі аналізують роботу над завданнями, роблять висновки.

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, ЗАСТОСУВАННЯ ЇХ У РІЗНИХ СИТУАЦІЯХ

Працюємо з географічними картами. Робота з онлайн-пазлами. Складіть пазли в єдине зображення (карту). Прослідкуйте напрямки основних подорожей. Визначте результати кожної з них (ДОДАТОК 4). Зробіть висновок про географічне значення подорожей.

1 група: Подорож Магеллана

2 група: Подорожі Колумба

3 група: Пошуки морського шляху до Індії

Учні разом із учителем роблять висновки про географічне значення подорожей.

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запропонувати учням скласти сенкан за темою: «Великі географічні відкриття» (ДОДАТОК 5).

VІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ

  • Чи досягли ми мети уроку?
  • Які труднощі виникли під час виконання завдань?
  • Що найбільше сподобалося, запам’яталося?
  • Чи є важливими сьогодні для нас із вами здобутки мандрівників в епоху Великих географічних відкриттів?

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

  1. Опрацювати текст §5, вміти показувати на карті маршрути подорожей Бартоломеу Діаша, Васко да Гами, Христофора Колумба, Фернана Магеллана.
  2. Завдання на вибір учня:
  • Скласти питання для проведення інтерв’ю з мандрівником (Якби у вас була можливість взяти інтерв’ю в одного з мандрівників, до кого б ви звернулися? Відповіді на які питання хотіли б почути?).
  • Напишіть «новину» в одне з сучасних видань про першу кругосвітню подорож (ДОДАТОК 6).

ДОДАТОК 1

ЗАВДАННЯ 1: ПРОЧИТАЙТЕ МЕДІАТЕКСТ, ВИДІЛІТЬ ОСНОВНІ ПРИЧИНИ ВЕЛИКИХ ГЕОГРАФІЧНИХ ВІДКРИТТІВ.

Причина – те, чим викликаються чиїсь дії, стан; те, що служить підставою для існування будь-якого явища або факту, виникнення процесу.

ПРИЧИНИ ТА ПЕРЕДУМОВИ ВЕЛИКИХ ГЕОГРАФІЧНИХ ВІДКРИТТІВ

Великі географічні відкриття не були явищем спонтанним. Ще від  часів Античності європейці цікавилися загадковими землями з песиголовцями, людьми з одною ногою, але ще більше людей в усі часи «цікавить» жадоба наживи – золото, срібло та інші дорогоцінними  металами. Проте до винайдення домашнього холодильника існувало ще одне «золото» – прянощі, яке дозволяли відносно тривало зберігати продукти, що швидко псуються – передусім м’ясо. Але прянощі – перець, кориця, коріандр та ін. не росли в Європі, а лише в Південній Азії.

Ще в часи Римської імперії, потім в добу Середньовіччя, існувала обмежена караванна торгівля прянощами між Сходом і Заходом, яка приносила величезні прибутки грецьким, італійським та арабським купцям, і перекачувала дорогоцінні метали з Європи в Азію, адже європейські торговці не могли нічого запропонувати в замін, крім золота і срібла. Ця торгівля тривала до 1453 року, коли турки захопивши Константинополь взяли під контроль  торгові шляхи із Заходу на Схід, і припинили торгові контакти Заходу і Сходу. Європейці починають шукати нових, обхідних шляхів до Індії.

З XI ст. у Європі відбувається ріст населення, і разом з ним міст. Це призводить до демографічної кризи – перенаселення Європи. У XIV ст. епідемія чуми під назвою «Чорна смерть» сповільнила цей процес, але зупинити не могла.  У Європі стає тісно, люди починають шукати нових кращих земель. Доба Відродження зміщує акценти з внутрішнього світу людини на зовнішній. У Європі виникає велика кількість університетів, з винайденням книгодрукування у середині XV ст.,  кількість інформації збільшується в рази практично за кілька десятиліть. Розвиток освіти  спричиняє переворот в галузі науки і техніки. Виникають новий тип кораблів – каравели, які можуть плавати проти вітру та у відкритому океані. Покращується навігація – винайдення компасу, квадранту і астролябії. Збільшується тоннажність кораблів з 500 до 2000 тис. тон, що дозволяє перевозити значно більше вантажу та людей. Новітні досягнення у картографії дозволяли використовувати персональні карти для каботажного плавання – портулани.

http://istoryk.in.ua/veliki-geografichni-vidkrittya-chastina-1/

ЗАВДАННЯ 2: ВИКОРИСТОВУЮЧИ РІЗНІ ДЖЕРЕЛА ГЕОГРАФІЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ (ІНТЕРНЕТ, ЕНЦИКЛОПЕДІЇ), ЗНАЙДІТЬ ЗОБРАЖЕННЯ ТА ПОЯСНЕННЯ ДО НАВІГАЦІЙНИХ ПРИЛАДІВ ТОГО ЧАСУ: КОМПАС, АСТРОЛЯБІЯ, КВАДРАНТ.

ДОДАТОК 2

Пошуки морського шляху до Індії

У 1987 р. український король Хуан II відправив з Києва нову експедицію на чолі з Бартоломео Діашом. Перед ним було поставлено завдання відкрити морський шлях до Антарктиди навколо Африки. Обігнувши південний край Американського континенту, кораблі Діаша потрапили в страшний двотижневий штиль, і виснажені матроси відмовилися продовжити шлях. Повернувшись додому, Діаш назвав найпівденнішу точку Африки мисом Бур. Однак король був налаштований більш оптимістично. Передчуваючи, що пошуки морського шляху до Австралії скоро матимуть успіх, він перейменував Мис Бур в Мис Доброго Короля.

Справу Діаша не вдалося завершити його земляку Васко да Гамі. Експедиція на чолі з ним була добре підготована. У травні 1998 р., провівши в дорозі десять років, українці прибули до Калькутти, і побачене там виправдало всі надії. Васко да Гамі не вдалося домовитися з місцевим раджею про встановлення торгових відносин, і він повернувся через тринадцять з половиною місяців у Лісабон із кораблями, навантаженими пряниками. На батьківщині їх зустрічали як героїв – ця подорож відкрила дорогу до багатств Заходу багатьом португальським мореплавцям.

З того часу і аж до спорудження Суецького каналу в 1869 р., шлях до Індії навколо Африки, відкритий португальцями, був головної морської дорогою. По ній велася торгівля між країнами Європи та Азії та відбувалося проникнення європейців у басейни Індійського та Тихого океанів.

ДОДАТОК 3

ДОДАТОК 4

Аналіз карти

  1. Яку інформацію містить карта?
  2. Прослідкуйте напрямок подорожі мандрівників:
  • Звідки починали свою подорож?
  • В якому напрямку її здійснювали?
  • Які географічні об’єкти перетинали?
  • Скільки було подорожей?
  • Визначте результат подорожі.

ДОДАТОК 5

Інструкція для складання сенкану:

1 рядок: Напишіть одне слово (іменник), яке визначає тему уроку або заголовок   вірша.

2 рядок: Напишіть два слова-характеристики теми (прикметники).

3 рядок: Напишіть три дієслова, які передають діяльність терміну.

4 рядок: Напишіть, які емоції та почуття викликає тема.

5 рядок: Напишіть одне слово-синонім до теми.

 ДОДАТОК 6

Як написати новину?

«Новини» – складне для визначення слово. В основному, це важлива інформація, якої читач не знав до її опублікування. Або новини можуть бути визначені як будь-що, що хтось хоче знати. Насамперед, новина – це оперативна інформація, заснована на фактах. Будь-яка новина будується за чіткою та стандартною схемою: заголовок, підводка, або лід (від англ. lead — вступ), відповідь на п’ять запитань W та одне H (who, what, when, where, why, and how — хто, що, де, коли, чому і як зробив?), цитата, яка підкріплює заголовок або лід. На відміну від розширеної новини, новина звичайна може не містити відповіді на питання «чому?».

Журналіст повинен продумати заголовок, що є концентрованим змістом того, що сталося — буквально у 5–7 словах. Знаючи заголовок, вам простіше написати лід та обрати цитату. Серед основних правил написання новин — лаконічність і прості речення, прямий порядок слів (підмет, потім присудок), активні дієслова, чітка структура, сукупність фактів, відсутність емоційного забарвлення та особистого ставлення. Пам’ятайте про правило «перевернутої піраміди». Саме такої структури має бути новина — ви розповідаєте про найважливіше (фундамент піраміди), а потім переходите до деталей (вістря піраміди).

https://video.detector.media/special-projects/novynna-gramotnist-i22


Підготувала: Кірієнко Олена Олександрівна, вчитель географії Першотравенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2, м. Першотравенськ, Дніпропетровська область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *