План-конспект уроку географії у 6 класі “Погода, її елементи, типи, зміна в часі”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)


Тема. Погода,  її  елементи, типи, зміна в часі.  

Мета: систематизувати знання учнів про атмосферні явища, сформувати в учнів основні поняття про пого­ду, її типи; розглянути взаємозв’язок між елементами і явищами погоди; поглибити навички учнів вести спо­стереження за погодою; розвивати вміння учнів самостійно робити висновки, розвивати мислення.

Очікувані результати:

  • учні називають метеорологічні прилади;
  • наводять приклади прикмет, що віщують погоду;
  • пояснюють причини зміни погоди;
  • спостерігають та описують погоду протягом доби, місяця, року.

Тип уроку: засвоєння  нових знань

Форма уроку: комбінований

Обладнання: підручник В. М. Бойко, С. В. Міхелі «Загальна географія», географічний атлас для 6 класу, «Атлас хмар», синоптична карта, календарі погоди, зошит для практичних робіт з друкованою основою, комп′ютерна презентація, міні-хрестоматія «Живі барометри».

Опорні знання: атмосфера, температура повітря, атмосферний тиск, хмарність, опади, сила і напрямок вітру.

Базові знання: погода, типи погоди, прогноз погоди, метеорологія.

Структура уроку

Етап уроку Час (хв) Форми та прийоми діяльності вчителя Результат
Організаційний момент 2 Психологічна розминка Налаштування на продуктивну працю
Повідомлення теми та мети уроку 2 Прийом «Фантастична добавка»  
Мотивація навчальної діяльності 4 Прийом «Приваблива мета» Розвиток пізнавального інтересу. Підготовка до сприйняття матеріалу
Узагальнення, систематизація, поглиблення знань 20

Пояснення вчителя. Прийом «Мозковий штурм». Прийом «Практичність теорії». Робота з інтернет джерелами. Групова робота. Випереджуюче завдання.

 

Засвоєння навчального матеріалу. Розвиток самоосвітніх компетентностей. Розвиток медіаграмотності.

 

 

Осмислення і узагальнення знань 12 Презентація домашніх робіт. Складання «Сенкану». Складання твору-мініатюри «Погода і мій настрій» Систематизація та закріплення знань
Підсумок уроку 3 Вправа «Мікрофон» Підбиття підсумків вивченого
Домашнє завдання 2 Диференціація. Творчо-пошуковий характер. Засвоєння матеріалу

 ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

(Комп′ютерна презентація. Слайд 1)

IIІ.  Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Приваблива мета»

Вчитель.

На блакитних тихих плесах

Спочива бува принцеса.

То вона сміється щиро,

Всіх стріча любов’ю, миром,

То буває шаленіє,

Аж від страху небо мліє.

Там дивись дощами плаче ,

Та ніхто її не бачить.

Про яку принцесу йде мова? Про яку її властивість? (погода, мінливість)

Перш ніж вийти з дому до школи, ви, мабуть, виглядаєте у вікно. Для чого? (Щоб дізнатися, що відбувається в природі сьогодні)

 А що залежить від того, що ми і побачимо? (Залежить, як ми будемо одягнуті, коли підемо до школи)

Життя кожного із нас певною мірою залежить від по­годи. Погоду необхідно знати працівникам сільського господарства, льотчикам та морякам та й кожному пересічному громадянину нашої країни.

Цікаво, якою буде погода завтра? У неділю? Влітку? Зазвичай, намагаючись відповісти на це запитання, ми дивимось у небо, адже там, у повітряному океані, народжується погода. Немає нічого більш рухливого та мінливого, ніж повітря. Перш  ніж вчені відкрили таємниці передбачення погоди, люди уважно стежили за небом, поведінкою тварин, станом рослин.

ІV. Узагальнення, систематизація, поглиблення знань

Відомий учений хімік Д. І. Менделєєв говорив «Атмосфера – велика лабораторія погоди». «Екскурсію» до цієї лабораторії ви вже здійснювали неодноразово. Ви знаєте, де народжуються атмосферні опади, чому дме вітер, як змінюється атмосферний тиск та багато іншого. Сьогодні ми з′ясуємо, як у цій лабораторії народжується погода, чому вона така мінлива та як її передбачити.

(Комп′ютерна презентація. Слайд 2)

  1. Погода

 Прийом «Фантастична добавка».

Чується стукіт у двері. Заходить дівчинка-старшокласниця у ролі Погоди.

Вчитель. Хто ти? Чи бува не заблукала?

Дівчинка-Погода. Зовсім ні.

Добрий день, мої друзі шестиклас­ники! Це я, пані Погода. Ви здивовані: звідки я знаю, що сьогодні Ви будете говорити про мене? У мене є син він швидкий, невсидючий. Чи здогадалися хто він?  Так, це Вітер. Ви хочете розгадати таємни­цю, чому я мінлива? Хто допомагає творити в моїй лабо­раторії? Згадайте, коли ви посмі­хаєтесь, ваше обличчя стає милим, добрим. Коли посмі­хаюся я, навколо стає сонячно, вітерець ледь-ледь колише гілля дерев, теплом обвіває вас; коли ви плачете — сльози ллються з ваших очей, коли сумно мені плачу я доща­ми, зливами. Я думаю, ви уже зрозуміли хто мої поміч­ники. Якщо ви їх запам’ятали на попередніх уроках, то ви відкриєте сьогодні мої таємниці. А послухаю вас тихенько, припавши до вікна. Однак мені пора йти, на мене дуже чекають. Удачі вам!

Вчитель.  То хто ж така ця пані Погода ? Давайте з’ясуємо, що називають погодою?

Завдання. Працюємо в парах над поняттям. Прочитаємо в підручни­ку на с. 138, складаємо відповіді, за­писуємо. Зачитуємо.

Погода — це стан нижнього шару атмосфери в даний час і в даному місці.

 (Слайд 3)

  1. Показники погоди

Вчитель. Але стан погоди залежить від певних елементів. Про них у нас запитувала пані Погода. Які ж вони? Зараз ми з’ясуємо, чи були ви уважні на по­передніх уроках. Назвіть, будь ласка, елементи погоди.

На дошці пише вчитель, а учні називають.

Елементи погоди

Слайд 4

Вчитель. Ну що ж, давайте згадаємо, що ви знаєте про елементи погоди і з’ясуємо, як вони  впливають  на матінку-природу.

 Прийом «Мозковий штурм»

-Як змінюється температура повітря з висотою?

-Що таке атмосферний тиск? Від чого він залежить?

-Що таке вологість? Від чого вона залежить?

-Що таке хмарність?

-Що таке вітер?

-Що таке атмосферні опади? Які є види опадів?

Вчитель. Молодці. Добре знаєте елементи погоди.

 Проблемне питання. Чи взаємопов′язані ці елементи?Як вони впливають на стан погоди?

  1. Типи погоди.

Прийом «Послухайте! Уявіть! Поміркуйте!»

Вчитель. Послухайте, будь-ласка, уважно вірш.

– Яка ж то погода? – колись запитали у класі лінивого друга.

– Погода – що треба. Бо сонце палило, і бджоли літали над лугом.

– Погода «що треба?!» – розсердилась Нюра.

– Не знаю кому таку треба.

  На пляжі ще зранку – як в лісі похмуро, і навіть гриміло у небі.

– Не тільки гриміло, – тут втрутився Юра, – а й градом як камінь косило.

– Спочатку – мов злива, а потім – мов буря. Картоплю у діда всю змило.

– Було дуже жарко. Дощу ні краплини, – уже хвилювалась Одарка.

 Ось мимоволі у класній родині.

 Мов дим, піднімалася сварка.

 А ви тут задумайтесь, що пропустили  усі, хто почав говорити.

 І як в суперечці, що вже розгорілась,  нарешті  усіх помирити?

– Діти, чому виникла сварка? Де спостерігали погоду Нюра, Юра, Одарка? (в різних місцях,  і тому вона була різною)

Це значить, що погода постійно змінюється.

Учитель. Усі характеристики погоди тісно пов’яза­ні між собою. Це можна довести простим прикладом. Літній ранок прохолодний і безвітряний. Зі сходом Сонця підвищується температура повітря, отже, будуть змінюватись атмосферний тиск і сила вітру, посилюватиметься випаровування, змінюючи вологість. На небі можуть з’явитись хмаринки, в деяких випадках прові­щаючи дощ. Увечері температура знижується і разом з нею змінюються інші елементи погоди.

Якщо протягом декількох днів зберігається однакова погода, то її називають стійкою.

Характеризуючи погоду як жарку, теплу, холодну, ми говоримо про типи погоди.

Тип погоди — це узагальнена характеристика погоди, що включає відомості про середньодобові показники температури, стан хмарності, опади, наявність або відсутність вітру.  (Слайд 5)

Усі компоненти погоди зв’язані між собою. Погода не  може бути постійною протягом тривалого часу.

4. Служба погоди.

Вчитель. У кожній країні існує служба погоди. Це метеорологіч­ні станції, які працюють за певною програмою.

Основи метеорології було закладено давньогрецьким ученим Аристотелем. Свою наукову працю про погоду він назвав «Метеорологією».

Завдання. Продовжуємо роботу в парах над поняттями. Прочитає­мо в підручнику на с. 138, записує­мо в зошит, отже, зачитаємо…

Наука, що вивчає зміни основних показників стану повітря, назива­ється метеорологією.(Слайд 6)

Вчитель. Хто знає що таке «Вікіпедія»? Давайте звернемося за довідкою до Вікіпедії. Тож давайте звернемося за посиланням https://uk.wikipedia.org/wiki/

І знайдемо тлумачення терміну  «метеорологія». (Працюють з інтернет ресурсом)

Учень Метеороло́гія (від грец. μετέωρονmetéōron, «високо в небі»; та грец. λόγοςlógos, «знання») — наука про земну атмосферу, яка вивчає її фізичні явища та процеси.

Метеорологія — в перекладі з грецької означає «наука небес­них явищ».

Вчитель. Що називають метеорологічними станціями?

По допомогу у визначенні понят­тя звернімось знову до Вікіпедії.

Учень. Метеороло­гічні станції — спеціальні майдан­чики, де встановлені різноманітні прилади, за допомогою яких ведуться спостереження за погодою.

Цілодобово за  станом погоди ведуть спосте­реження синоптики.

—   Хто ж такі синоптики?

Завдання. Далі працюємо в парах над поняттями. Згадаємо за 5 клас та записуємо в зошити. Отже, озву­чимо згадане.

Синоптики — це люди, які працю­ють на метеорологічних станціях. (Слайд 7)

—  Просимо доповнення із Вікіпедії!

Учень. Сино́птика  — розділ метеорології, що вивчає фізичні процеси в атмосфері, які визначають стан погоди. «Синоптикос» означає «той, що спостерігає все разом». Люди, що займаються синоптикою, називаються синоптиками.

Назва цієї професії перекладається з грець­кої, що в перекладі означає «здат­ний все оглянути».

Результати спостереження систематично передаються в зашифрованому вигляді за особливим міжнародним кодом у світові та регіональні метеорологічні центри.  Там синоптики складають  синоптичні карти. Синоптична карта складається кілька разів на добу. (Робота з атласом.)

Вчитель. Праобразом метеорологічної станції є наш шкільний метеомайданчик. Давайте згадаємо які прилади на ньому розміщені та що за допомогою них вимірюють. (Презентація  Слайди 8, 9,10,11)

Прийом  «Практичність теорії» (Виконання практичної роботи №8 )

Зайдіть на сайт : https://ua.sinoptik.ua/ і подивіться прогноз погоди на вчора і сьогодні у Володимирі-Волинському.

А тепер, користуючись календарем спостережень опишіть погоду вчорашнього і сьогоднішнього дня у нашому населеному пункті.

IV. Осмислення знань і умінь

  1. «Живі барометри»

Пророкувати погоду можуть не тільки синоптики. Перш ніж вчені відкрили таємниці передбачення погоди, люди уважно стежили за небом, поведінкою тварин, станом рослин. А чи відомі вам такі «синоптики»?

Демонстрація слайд-шоу про рослини, що передбачають зміни погоди

  1. Місцеві ознаки передбачення погоди.

Місцевими прикметами погоди називаються такі змі­ни метеорологічних елементів і явищ, які відбувають­ся в атмосфері і є провісниками зміни погоди або збе­реження її.

Місцеві прикмети дають змогу зробити прогноз погоди за кілька годин наперед (6-12 годин), іноді на добу.

Випереджальне завдання «Народні прикмети, що віщують гарну і погану погоду».

Комп′ютерна презентація слайд 12

Прикмети погіршення погоди

Коли сонце заходить на заході, то видно смугу перистих хмар, які розходяться з однієї точки горизонту.

Вітер надвечір не стихає. А, навпаки. Посилюється. Сонце сідає в суцільний шар перистих хмар.

Ластівки та стрижі літають низько над землею.

Слайд 13

Великі квітки латаття (вони знаходяться на поверхні води в досить глибоких водоймах) закриваються і в хмарну погоду перед дощем.

Квіточки червоної лучної конюшини згортаються (в хмарні дні, перед дощем і вночі.

Перед настанням дощової погоди квіткові віночки чи­стотілу помітно никнуть.

Дим іде донизу або стелиться по землі. Зранку квітки кульбаби не розкриваються.

Слайд 14

Прикмети поліпшення погоди

В улоговинах, низовинних місцях увечері і вночі зби­рається низовий туман, який розходиться після схо­ду сонця.

Після заходу сонця при цілком ясному небі на захо­ді довго видно сріблясте сяйво без будь-яких різких меж.

Презентація слайд 15

Ластівки і стрижі літають високо над землею

Ранок ясний. Назустріч сонцю широко розкриваються віночки польової березки.

Дим піднімається вгору

  1. Складання сенкану «Погода»

Завдання. Скласти сенкан до слова, яке позначає тему.

Перший рядок — слово, яке позна­чає тему (іменник).

 Другий рядок — опис теми, який складається з двох слів (два прикметники).

Тертій рядок — називає дію, пов’я­зану з темою (три дієслова).

Четвертий рядок — речення з чо­тирьох слів, що висловлює основну думку теми.

П’ятий рядок — одне слово — імен­ник, синонім до першого слова (у ньому висловлюється сутність теми, ніби підбивається підсумок

  1. Твір-мініатюра «Мій емоційний стан у зв’язку з різною погодою»

Мій настрій дуже подібний до по­годи — такий же мінливий і, бу­ває, примхливий. Коли я впевнена в собі і спокійна, перед моїми очи­ма постають вечірні сутінки і захід сонця. Коли мені весело — здаєть­ся, що це саме сонечко посміхаєть­ся до мене.

А от коли відчуваю розчарування, я стаю колючою, мов крижинка. Моя злість — це літня гроза, що випадає зливовим дощем чи гра­дом, але дуже швидко минає. І тоді на зміну їй приходять сумніви і не­впевненість — ніби я іду в ожеледи­цю вулицею. Коли ж у мене настрій мрійливий, то це пухнастий, лапа­тий сніг, що легко, елегантно і кра­сиво падає на землю.

V.  Підсумки уроку

 Гра «Мікрофон». Що нового я дізнався..

VI. Домашнє завдання

  • Вивчити параграф, дати усно відповіді  на запитання  в кінці параграфа.
  • Творче завдання (на вибір, за бажанням)

 № 1 Підберіть і запишіть (використовуючи  Microsoft Word) уривки з художньої  літератури з  описом погоди

№ 2

  • Підберіть, використовуючи матеріали сайту «Метеоновини», «Гідрометеоцентр України» цікаві факти про погоду у вашому районному центрі у цей день (наприклад, в якому році зареєстрована найвища і найнижча температура повітря, які природні явища спостерігалися?),
  • подберіть і запишіть, використовуючи різні джерела географічних знань, приказки, прислів’я, прикмети, (народний календар), які ілюструють стан погоди нашої місцевості. Порівняйте дані ваших спостережень з багаторічними спостереженнями погоди.

Пояснювальна записка до уроку

  • Клас: 6
  • Назва курсу: Загальна географія
  • Назва розділу: Географічна оболонка та її складові частини
  • Назва теми: Атмосфера. Погода.
  • Автор: Сьомка Раїса Іванівна, вчитель географії ЗОШ І-ІІ ст. с. Жовневе

Роль і місце даної теми в курсі.

Відповідно до  чинної програми Міністерства освіти і науки, молоді і спорту «Загальна географія» 6клас для загальноосвітніх навчальних закладів на вивчення теми «Атмосфера» відводиться 12 навчальних годин (уроків). Тема «Атмосфера» вивчається в розділі «Географічна оболонка та її складові частини», після розгляду питань, пов’язаних з  будовою літосфери. Головні освітні та  виховні завдання  теми «Атмосфера»:

  • Сформувати поняття  про  атмосферу  як зовнішню повітряну оболонку, її  склад і будову; про  тропосферу як частину атмосфери, найбільш  важливу для життя  людського суспільства; про заходи щодо  охорони чистоти атмосферного повітря в своїй місцевості;
  • Сформувати уявлення про взаємозв’язки атмосфери з іншими оболонками Землі: літосферою, гідросферою, біосферою;
  • Познайомити учнів із  способами і засобами вивчення атмосфери;
  • Сформувати вміння вести спостереження за погодою, вміння обробляти зібрані матеріали з метою прогнозування  природних атмосферних процесів і явищ, їх впливу на стан здоров’я людей.

Перелік  уроків по даній темі:

  1. (33) Атмосфера, її будова.
  2. (34) Температура повітря.
  3. (35) Теплові пояси Землі.
  4. (36) Атмосферний тиск.
  5. (37) Вітер.Постійні та змінні вітри.
  6. (38) Водяна пара, вологість повітря.
  7. (39) Атмосферні опади.
  8. (40) Погода, її елементи, типи, зміна в часі. Практична робота № 8 (закінчення) «Календар погоди. Обробка і аналіз результатів спостережень за погодою за ……………. (місяць). Опис погоди. Виявлення причин зміни погоди
  9. (41) Клімат.
  10. (42) Кліматичні пояси і типи клімату Землі.
  11. (43) Зміни клімату. Атмосфера і людина.
  12. (44) Урок узагальнення знань з теми «Атмосфера»

Урок «Погода»  є 40-й урок по плануванню, 8  (з 12) уроком в темі «Атмосфера».   

За дидактичною метою – урок закріплення вивченого матеріалу.

За  характером  пізнавальної діяльності – проблемний урок.

Форма організації навчальної  діяльності  на уроці – фронтальна, групова (робота в парах), індивідуальна.

Методи пізнання: інформаційний, репродуктивний, проблемний, частково – пошуковий, ігровий.

    До цього часу учні

  • володіють поняттями: «атмосфера», «повітря», «атмосферний тиск», «вітер», «мусон», «бриз», «абсолютная вологість повітря», «відносна вологість повітря», «атмосферні опади», «конденсація»;
  • знають про  будову і склад атмосфери, про  значення і способи вивчення  атмосфери;
  • про закономірності зміни атмосферного тиску, про способи його вимірювання;
  • про причини і особливості коливання температури повітря протягом  доби, року;
  • про причини виникнення вітрів, про утворення бризів і муссонов;
  • про утворення різних типів хмар, атмосферних опадів, їх різноманітність;
  • вміють визначати атмосферний тиск, температуру повітря, напрямок, швидкість і силу вітру, відносну вологість повітря, кількість опадів, користуючись відповідними приладами;
  • вміють обчислювати амплітуду коливання температур, середню температуру за добу, місяць, рік; будувати графіки ходу температури повітря; «розу вітрів»; діаграми хмарності та  опадів;
  • вміють вести спостереження за погодою.

В курсі природознавства 5 клас, учні  в темі «Повітряна оболонка Землі» отримали на рівні уявлення знання поняття «погода». В курсі географії 6 класу в темі «Атмосфера. Погода.» розглядаються нові  ключові питання :

  • поняття «погода», «тип погоди»;
  • причини зміни погоди;
  • вплив погоди на життя і господарську діяльність людини, стан її здоров’я і настрій;
  • визначення типу погоди своєї місцевості за сезонами року;
  • передбачення погоди (прогноз).

Основні особливості використання цифрових освітніх ресурсів (компакт-диски, ресурси інтернет) і комп’ютерних програмних засобів.

При вивченні теми на уроці  мною використані:

  • Сайти

– Гідрометцентр України www.meteoinfo.ru

–  https://ua.sinoptik.ua

  • Програмні засоби

Microsoft Word

Microsoft Power Point

Microsoft Publisher

Основне застосування сайтів і електронних навчальних засобів заключається в демонстрації  на уроці ресурсів, необхідних для ілюстрації  основних атмосферних процесів і явищ, пов’язаних з темою  уроку.

Програмні засоби дозволили  підготувати матеріал для проведення практичної  роботи на уроці і творчих робіт вдома, а також підготувати авторський ілюстративний матеріал.

З допомогою  комп’ютера були створені наступні матеріали:

  • Презентації:

«Погода,  елементи погоди, її типи, передбачення  погоди»,

      «Живі барометри»,

  • Міні-хрестоматія «Сам собі синоптик» (передбачення погоди за поведінкою рослин і тварин).

Засоби навчання.

  1. Комп’ютер, мультимедийный проектор, электронные учебные издания;
  2. Фізична карта півкуль, Фізична карта України;
  3. Прилади: барометр, термометр, флюгер, анемометр, гігрометр, опадомір;

Очікувані  результати.

Після вивчення теми  «Атмосфера. Погода» учні повинні знати і вміти:

  • знати визначення «погода» і причини її  зміни;
  • знати зв’язки між елементами і явищами погоди;
  • мати елементарне уявлення про «типи погоди»;
  • знати вплив погоди на життя і господарську діяльність людини, стан її здоров’я і настрій;
  • вміти будувати графіки зміни температури повітря за місяць, «розу вітрів», діаграми опадів, читати і аналізувати їх;
  • вміти аналізувати дані календаря погоди, користуватися ними  для складання  опису погоди;
  • вміти складати прогноз погоди.

Міжпредметні зв’язки на уроці:

Математика (побудова відрізків, променів; система координат).

 Художня культура, образотворче мистецтво (використання ілюстративного матеріалу).

Домашнє завдання:

  • Вивчити параграф, дати усно відповіді  на запитання  в кінці параграфа.
  • Творче завдання (на вибір, за бажанням)

 №1 Підберіть і запишіть (використовуючи  Microsoft Word) уривки з художньої  літератури з  описом погоди

№ 2

  • Підберіть, використовуючи матеріали сайту «Метеоновини», «Гідрометеоцентр України» цікаві факти про погоду у вашому районному центрі у цей день (наприклад, в якому році зареєстрована найвища і найнижча температура повітря, які природні явища спостерігалися ?),
  • підберіть і запишіть ,використовуючи різні джерела географічних знань, приказки, прислів’я, прикмети, (народний календар ), які ілюструють стан погоди нашої місцевості. Порівняйте дані ваших спостережень з багаторічними спостереженнями погоди.

Презентація до уроку>>>

Презентація до уроку>>>


Підготувала: Сьомка Раїса Іванівна, вчитель географії ЗОШ І-ІІ ст. с. Жовневе

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *