План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 5 класі “Планети земної групи”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Урок №26

Тема. Планети земної групи.

Мета:

  • Навчальна: розширити знання учнів про планети Сонячної системи, їх класифікацію та основні характеристики;
  • Розвивальна: розвивати процеси мовлення та пам’яті, довільну увагу, логічне мислення, спостережливість; розвивати навички роботи з різними джерелами інформації та робити висновки;
  • Виховна: виховувати інтерес до вивчення природничих наук, вміння працювати в колективі та поважати думку інших.

Тип уроку: інтегрований.

Обладнання: підручник, робочі зошити, сенсорні телефони учнів, картки з QR-кодами, відео про планети з Інтернет – ресурсів, хмаринки зі слів, тести на «хмарі», кубики з інформацією, клейкі листочки, кольорові картки (два кольори).

Очікувані результати: учні називають планети Сонячної системи, їх класифікацію та коротку характеристику, вміють користуватися різними джерелами інформації.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

  • Прийом «Підтримка».

Учні пишуть сусіду по парті в зошиті слова підтримки: «Ти молодець, тому що …».

  • Прийом «Очікування».

Учні пишуть на клейких листочках  свої очікування від уроку та наклеюють їх на дошку, на певний малюнок (наприклад, Сонце).

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

  • Прийом «Приваблива мета».

Ще в Стародавній Греції згадували про сім тіл, які світяться, рухаються по небу на тлі нерухомих зір. Цими космічними тілами були: Сонце, Меркурій, Венера, Місяць, Марс, Юпітер і Сатурн. Земля в цей перелік не входила, так як стародавні греки вважали центром саме Землю. І лише в 16 ст. Микола Коперник прийшов до висновку, що не Земля, а саме Сонце повинне бути в центрі системи планет. Тому зі списку вилучили Сонце і Місяць, і внесли в нього Землю. А після появи телескопів додали Уран і Нептун. Останньою відкритою планетою Сонячної системи з 1930 року до недавніх пір вважався Плутон.

  • Прийом «Відгадай загадку».

Бігають круг Сонечка

Шість синочків і дві дочки,

Промайнуть роки і дні,

Але не зустрінуться вони  (планети).

Отже, сьогодні будемо дізнаватися більше про планети.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Прийом – Гра «Так чи ні» (учні використовують кольорові картки).
  1. Сонце – це зірка? (Так).
  2. Сонце вивчав Галілео Галілей? (Так).
  3. Сонце не обертається навколо своєї осі? (Ні).
  4. В Сонячній системі безліч зірок? (Ні).
  5. В середині Сонця є ядро? (Так).
  6. Найпоширеніший ХЕ на Сонці – це Гелій? (Так).
  7. Температура на поверхні Сонця 100000ᴼС? (Ні)
  8. Сонце – це розжарена газова куля? (Так).
  9. Сонце не випромінює тепло? (Ні).
  10. На Сонці є плями? (Так).
  • Прийом «Світлофор».

Учні ставлять питання один одному, заздалегідь підготовлені вдома, про Сонячну систему та будову Сонця.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  • Розповідь вчителя та заповнення схеми.

Сонячна система – це планетна система, яка складається з восьми планет: чотирьох внутрішніх, так званих планет земної групи, і чотирьох зовнішніх планет, які називають газовими гігантами.

Планети земної групи – це планети, які розташовуються найближче до Сонця. Здебільшого вони складаються із металів і щільної кам’янистої речовини. Такими планетами є Меркурій, Венера, Земля і Марс.

  • Прийом «Словникова робота».

Учні самостійно шукають визначення поняття «планета» в словнику або в Інтернеті за допомогою смартфона.

  • Прийом «Робота в групах».

Учні на початку уроку поділені на чотири групи.

 Кожна група отримує картку із QR – кодом, переходить за посиланням і отримує відео про  планету.

1 група – переглядає відео про Венеру.

2 група – переглядає відео про Марс.

3 група – переглядає відео про Меркурій.

4 група – переглядає відео про Землю.

  • Прийом «Робота з підручником».

Учні самостійно опрацьовують інформацію в підручнику про задану їм планету. Порівнюють та аналізують отриману інформацію з відео та підручника, роблять висновки про характеристики планет.

  • Прийом «Хмаринка зі слів».

Отриману інформацію учні узагальнюють і за допомогою сервісу Word Art записують основні характеристики планет, щоб запам’ятати. Створюють хмари слів (або довільної форми).

  • Прийом «Віртуальна подорож».

Учні у групах отримують паперові кубики з інформацією. У дитячих смартфонах є  додаток Explorer, який їх відтворює та дає можливість віртуально подорожувати.

V. первинна перевірка, засвоєння та закріплення знань.

  • Прийом «Складання синквейну».

В групі учні діляться по парах та складають синквейни про вивчені планети.

  • Прийом «Тестування на хмарі».

Учні отримують картки із QR – кодами, переходять за посиланням і виконують тестування із вивченої. За результатами тестування виставляються оцінки за урок.

Тести

VI. Підведення підсумків.

  • Прийом «Мікрофон».

Учні продовжують речення.

«Сьогодні на уроці я дізнався (дізналася) про…»

  • Прийом «Очікування».

Якщо  очікування від уроку здійснилися, то учні переносять свої клейкі листочки на середину Сонця, якщо ні, то залишаються на місці.

VII. Домашнє завдання.

  • Опрацювати параграф підручника.

Творче завдання: скласти кросворд за темою уроку або підготувати цікаву інформацію про планети.


Підготувала: Ясінська Леся Олександрівна, учитель Городоцької гімназії, Хмельницька область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.