Медіаграмотність у студентському середовищі

Особливо вразливою до інформаційних маніпуляцій є молодь, яка не має звички диверсифікувати джерела отримання інформації, критично оцінювати достовірність наведених фактів.

Також виникає проблема низького порогу критичного мислення в більшості людей. Дуже важливо навчити суспільство мислити критично, перевіряти інформацію, не «вестися» на фейки, джинсу.

Весняні вибори показали, що молодь України та студентство зокрема теж «хворіє» загальноукраїнськими проблемами. І головна з них – це відсутність критичного мислення, голосування за допомогою емоцій, а не раціональних визначень.

У Сумській області навчається понад 17 тисяч студентів (тільки стаціонару). Студентське середовище неоднорідне і власне складається з багатьох різних середовищ. Єдина група, яка має зв’язок усіма іншими – це середовище органів студентського самоврядування.

Ми знаємо це середовище і спробували через нього вийти на студентство загалом завдяки проекту «Медіаграмотність у студентських середовищах». Наша ідея – знайти на кожному факультеті закладів вищої освіти і в кожному технікумі та коледжі зацікавлених осіб, які б отримали базові знання стосовно протидії маніпуляціям та розвитку критичного мислення. Ідея проекту в тому, що кожен із них в подальшому проводить свій захід і ми отримуємо добрий мультиплікативний ефект.

Партнером нашого проекту виступив Сумський обласний комітет молодіжних організацій (СОКМО) і ГО «Молодіжна педагогічна спілка» (ГО МПС), спільно з якими ми впровадили кілька цікавих навчальних спільних проектів. Зокрема ми проводили серію тренінгів стосовно аналізу бюджетів закладів вищої освіти, області, міст, районів.

У рамках проекту відбулося 4 дводенних тренінги для студентських активістів Сумської області. З учасниками працювали 2-а професійних тренери, кожен з яких розкривав окремі важливі аспекти розвитку критичного мислення та медіаграмотності.

Під час тренінгів учасники долучились до мотиваційних сесій на тему «Навіщо потрібно бути медіаграмотним?»; міні-лекцій про інформацію, мас-медіа, види пропаганди, об’єктивність медіа (власники медіа, цензура, самоцензура, джинса), журналістські стандарти; практичних вправ з визначення видів пропаганди, складання персонального медіаполя; роботи в групах і т. д. Крім того, учасники тренінгів вивчали особливості роботи тренера з цільовою аудиторією та закріплювали отримані знання на практиці у ході практичних вправ.

Після навчання на тренінгах для тренерів, учасники мали час для підготовки та проведення власних заходів з медіаграмотності, акцентуючись на якомусь модулі, аспекті. Кожен учасник визначився з власним форматом проведення заходу. Тренери та експерти проекту долучались до формування заходів учасників як консультанти.

Участь у тренінгах та набуті знання і навички мотивували студентських активістів до розповсюдження отриманих знань стосовно протидії пропаганді та маніпуляціям, а також розвитку критичного мислення серед своїх знайомих, друзів та у навчальних закладах шляхом проведення власних тренінгів або лекцій, чи простого спілкування.

«Я вирішив провести тренінг на тему «Лідерство та комунікації в команді» в навчально-науковому інституті права, серед студентів 2 курсу (майбутніх кураторів) та членів студентського самоврядування. У ході тренінгу я розповів про важливість лідерства та різницю між лідером та менеджером, участь в команді з мудаками (у відповідності до праці Роберта Саттона «Мудакам тут не місце») та провів гру «Зграя вовків». Другий блок виступу присвятив комунікації в команді, а саме важливості комунікації при реалізації проекту»,  – розповідає про проведення свого заходу учасник нашого проекту Максим  Бондаренко.

Завдяки отриманим знанням та навичкам 80 студентських активістів провели власні заходи щодо протидії маніпуляціям та розвитку критичного мислення. Внаслідок проведених заходів понад 600 учасників студентства Сумської області підвищили рівень критичного мислення, обізнаності у сфері протидії маніпуляціям.

Реалізація проекту «Медіаграмотність у студентських середовищах» стала можливою, завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю організації ГО «Бюро аналізу політики» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *