Вправа "Здогадайся, про яку речовину йдеться" для використання на уроках хімії у 8 класі є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Бабійчук Тетяна, вчителька хімії Бабченського ліцею Солотвинської селищної ради.
Короткий опис вправи, анотація: Учні працюють в групах, кожна група отримує різні види медіаматеріалів (уривки з творів, віршів, фотографії, картини, музичні твори тощо), в яких згадується певна речовина, явище. Учні знаходять і записують три ключові слова, пов'язані з речовиною (явищем), які найкраще її характеризують: два слова (іменник та прикметник) та словосполучення. Групи міняються інформацією і за вказаними словами висувають припущення, про яку речовину йшлося, записують назву, клас, до якого належить неорганічна сполука, формулу, виготовляють модель її молекули чи кристалічної ґратки з підручних матеріалів (пластилін, повітряний пластилін). Представляють, обґрунтовують свій вибір, обговорюють.
Мета вправи/заняття: Закріпити знання учнів з теми «Класи неорганічних сполук», зокрема, властивості оксидів, основ, кислот, солей і їх практичне застосування, розширювати світогляд дітей, розвивати вміння працювати в команді.
Необхідне обладнання/матеріали: Роздруковані медіатексти, у разі використання музичних творів – навушники, ґаджети, листки формату А4, ручки, пластилін, дерев'яні палички.
Детальний опис вправи/уроку: Діти працюють в двох, можна і в чотирьох групах. Одна група отримує текст – уривок з твору «Капелюх Чарівника» Туве Янссон, інша – зображення картини Сергія Васильківського «Чумацький Ромоданівський шлях». Проаналізувавши текст та зображення, дітям потрібно здогадатися, про які речовини йдеться. У першому випадку це кальцій карбонат (яєчна шкаралупа на 90% складається з карбонату кальцію), а в другому – натрій хлорид (основний вантаж, який привозили чумаки, була кухонна сіль.) Про кальцій карбонат можна записати: іменник – вапняк, прикметник – білий, словосполучення – необхідна річ в класі. Про натрій хлорид можна записати: іменник - кристалики, прикметник – гіркий, словосполучення - приправа на кухні. Учні обмінюються записами і за отриманою інформацією записують назви, формули речовин, клас неорганічних сполук, обґрунтовуючи свій вибір та виготовляють моделі молекул з пластиліну. Вкінці вправи обговорюють чому саме такі ключові слова обрали, які ще можна дібрати, чи знайомі з творчістю запропонованого письменника та художника.
Уривок з твору «Капелюх Чарівника» Туве Янссон
«Нюхмумрик примостив капелюха на підлозі між столиком та кухонними дверима.
– Маєте нову річ, – він поблажливо усміхнувся (бо ж Нюхмумрикові не властиво обростати маєтками; йому достатньо старого костюма, що дістався йому ще при народженні (коли і де народився Нюхмумрик, нікому не відомо), а єдиною власністю, яку він дуже цінує, є губна гармонія).
– Після сніданку поглянемо, що поробляють Хропусі, – запропонував Мумі-троль. Та перш ніж зійти у сад, він викинув яєчну шкаралупу до нового кошика для сміття, бо був (інколи) охайним Мумі-тролем.
Вітальня спорожніла. У кутку між столиком та кухонними дверима стояв капелюх Чарівника з яєчною шкаралупою на дні. І враз сталося щось дивовижне. Яєчна шкаралупа почала перемінюватися на очах. Справа в тому, що речі, які досить довго полежали у капелюсі, міняли свою форму – на яку саме, передбачити неможливо. Ціле щастя, що капелюх не пасував Татові Мумі-троля, бо лише Ангелові-Хоронителеві усіх крихітних звірят відомо, що би з ним сталося. Тато ж відбувся лише незначним головним болем (який, до речі, минув десь після обіду).»
Картина Сергія Васильківського «Чумацький Ромоданівський шлях».
Очікувані результати: Діти критично мислять, аналізують інформацію, висловлюють обґрунтовану думку, працюють в групі.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Учні закінчують речення:
Тепер я знаю …
Я вже розумію …
Мені сподобалось …
Слід також запитати, як легше працювати: аналізувати медіаматеріали чи робити висновки з готової інформації?
Використані джерела:
Туве Янссон. Капелюх чарівника. – Видавництво Старого Лева, 2014. – 352 с.
Слижук О. А. Напрями розвитку медіа грамотності учнів-читачів у 7-9-му класах НУШ. № 57 (2024): Studia Methodologica